Mflj Skrevet i går, 15:46 Skrevet i går, 15:46 (endret) Mens mange må snu på kronen for å få råd til mat, bestemmer staten seg for å sende skattekroner og penger fra oljefondet ut av landet til bla klimatiltak, og våpenproduksjon. Det er så godt å vite at staten er min verge og vet bedre enn meg hva pengene bør brukes på. Staten er søkkrik mens den enkelte nordmann sliter med å få det til å gå rundt. Høres det ut som staten gjør en god jobb som å fungere som en verge. Samtidig som staten sitter på oljefondet til en verdi av ca 20 000 milliarder kroner som tilhører det norske folket, melker staten oss til smertepunktet når det gjelder skatt, for å få gjennom sine politiske agendaer. Det forventes at du jobber på og betaler din skatt samtidig som oljefondet vokser og vokser. Aksjefondet burde komme folk til gode, enten direkte eller ved stort skattelette. Argumentet om oljefondet skal spares til fremtidige generasjoner og ikke ben å stå på. Vi vet ikke om vi har i morgen en gang. Skal vår generasjon slite med å få det til å gå rundt mens oljefondet bare vokser. Vi vet ingen ting om fremtiden og hvordan det vil se ut i verden om flere generasjoner. Sannheten er at oljefondet er innbyggernes penger, og skal komme innbyggerne til gode, istedenfor at staten tar de og bestemmer hvilken generasjon som skal få glede av pengene. Samtidig som staten bruker dette argumentet og holder på oljefondet, sender de pengene fra oljefondet til ulike formål i utlandet. Samtidig drukner norske statsborgere i skatt og sliter med å få det til å gå rundt mens den store stat fordeler skattepengene til de mange innvandrere som kommer inn i landet. Er det riktig gi barnas mat til fremmede? Hvis du ikke engang klarer å ta ordentlig vare på dine egne barn, tar du da fra dine egne barn som allerede sliter, og gir til andre? Hvis staten holdt de grådige hendene sine unna lommeboken til folk, og folk fikk ta del i oljefondet som tross alt tilhører det norske folk ville vi se: - mere penger til hver enkelt, mindre behov for lån. - større motivasjon for å jobbe - flere private bedrifter, større konkurranse og dermed lavere priser. - Samvittighetsansvar ifht veldedighet, fremfor statlig tvang. - sant demokrati Mennesker trenger ikke staten som verge. Ja hvis mennesker var sin egen verge kunne de få beholdt sine opptjente penger og har mulighet til å ta vare på sine kjære i form av å betale for for eksempel eldreomsorg for sine kjære. Ja selvfølgelig ville mange tatt dårlige valg med penger og sløst, men det gjør også staten. Mennesker ville da hatt ett simvittighetsansvar og ikke vært under tvang. Vi ville hatt mulighet og penger til overs til å hjelpe andre der vi faktisk selv ønsket å bruke egne inntjent og oppsparte midler. Dette ville vært ett sant og fritt demokrati. Skal det norske folk slite økonomisk av fryktbegrunnede årsaker som baserer seg på at vi ikke vet hvordan fremtiden vil se ut. At vi må spare til fremtidige generasjoner. Skal dette liksom være ett gyldig argument for å tyne folk for skatt og øke prisene så drastisk på mat og andre nødvendigheter at mennesker skal slite med å få det til å gå rundt å leve med bekymringer for morgendagen hver eneste dag mens politikerne sender pengene til utlandet og til innvandrere, og ellers der de mener rett. Man tar vel ikke inn mennesker i ett land hvis man ikke har råd til å ta vare på de som er i landet fra før på en ordentlig måte. Det er bare se på koronakrisen, hvor galt det kan gå, hvor tyranniserende både staten og media kan være, og hvilken rett de føler de har til å kontrollere og bestemme over enkeltmennesker. Staten er ett potensielt monster som tror de vet bedre enn deg, og kan ta bedre valg en enn enkeltmennesker. Media er ikke bedre. Endret 20 timer siden av Mflj 3 1 1
Mflj Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden BamseMums80 skrev (7 minutter siden): Hva er løsningen,sjef? Jeg vet ikke. Jeg tror du vil få ganske likt resultat uansett hvem du stemmer på, på mange måter. Alle politikere ser for meg ut til å holde seg innenfor den politisk korrekte boksen, de de snakker om og diskuterer de samme problemstillingene som de selv har skapt. Alle passer på å holde seg innenfor den politiske korrekte rammen, og alle liker å bli likt. De rører i overflaten og er ikke interessert i å forandre ting på dypere og mer radikalt plan. Den virkelige dritten ligger i fundamentet på hvordan ting er bygget opp, og ikke i overflaten, og det er det ingen som tør eller tenker på å røre ved. Ingen av de er radikale eller modige nok til å ta kraftige nok spadetak for å skape en forandring- tror jeg. Den politikeren som ville gjøre det, er ikke en type politiker som ville blitt populær av flertallet. Den typen politiker er ikke karismatisk, den typen er autentisk og bryr seg ikke om popularitet. Radikale tenkere blir ikke ofte populære. Å tenke anderledes er det som må til for å skape forandring, men tenker man anderledes er man ikke enig med flertallet, og da fortsetter det som det har gjort. Ironisk nok tror jeg ikke den typen forandring kan skje med ett demokrati. Kun ved ett tilnærmet diktatur. "Der alle tenker likt, tenker ingen meget" Norsk politikk er snever og overfladisk. Den er for politisk korrekt til å være banebrytende nok til å skape forandring, mener jeg. Mindre makt til staten og større råderett til enkeltmennesker når det gjelder sine egne liv og penger, er det jeg er for. 1 1
VifteKopp Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Dette var ganske vagt. Har du noen konkrete eksempler og forslag til løsninger? 3
Mflj Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden (endret) VifteKopp skrev (3 timer siden): Dette var ganske vagt. Har du noen konkrete eksempler og forslag til løsninger? Skatten kunne for eksempel vært senket dersom mer en kun 3 % av oljefondet var til disposisjon for statsbudsjettet, istedenfor at staten sitter og ruger på disse pengene, mens folk sliter. Evt kunne deler av disse pengene blitt utbetalt til hver enkelt borger hvert år, slik det har blitt gjort i Alaska. Norge har jo allerede vunnet i lotto i form av oljereserver. Men staten sitter på gevinsten samtidig som de tyner folk for skattepenger så det svir. Endret 20 timer siden av Mflj 1
Krig og fred Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 1 hour ago, Mflj said: Mens mange må snu på kronen for å få råd til mat, bestemmer staten seg for å sende skattekroner og penger fra oljefondet ut av landet til bla klimatiltak, og våpenproduksjon. Det er så godt å vite at staten er min verge og vet bedre enn meg hva pengene bør brukes på. Det er greit med verger når man ikke leser aviser eller bøker. 5
VifteKopp Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Mflj skrev (3 minutter siden): Skatten kunne for eksempel vært senket dersom mer en kunn 3 % av oljefondet var til disposisjon for statsbudsjettet, istedenfor at staten sitter og ruger på disse pengene, mens folk sliter. Evt kunne deler av disse pengene blitt utbetalt til hver enkelt borger hvert år, slik det har blitt gjort i Alaska. Det var jo et rimelig elitistisk standpunkt. Det er veldig høy oppslutning i befolkningen til å forvalte oljefondets verdier slik vi gjør i dag.
Mflj Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden (endret) Krig og fred skrev (5 minutter siden): Det er greit med verger når man ikke leser aviser eller bøker. Nei, en verge trenger du i langt større grad hvis du velger å lese aviser og tar de seriøst. Endret 23 timer siden av Mflj 3 2
ForTheImperium Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Kanskje den eneste løsningen for menneskeheten?
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Mflj skrev (14 timer siden): Mens mange må snu på kronen for å få råd til mat, bestemmer staten seg for å sende skattekroner og penger fra oljefondet ut av landet til bla klimatiltak, og våpenproduksjon. Det er så godt å vite at staten er min verge og vet bedre enn meg hva pengene bør brukes på. Du vet at så lenge du faktisk er en som bruker stemmeretten din, så er det du som er staten, det er du som bestemmer hvem som er våre representanter, staten er ikke en ondskapsfull enhet som bestemmer over våre liv, det er det du som gjør, om du velger å delta.
James G Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Mflj skrev (17 timer siden): Hvis staten holdt de grådige hendene sine unna lommeboken til folk, og folk fikk ta del i oljefondet som tross alt tilhører det norske folk ville vi se: - Venezuela - Nigeria - Angola - Iraq - Ekvatorial-Guinea - Trinidad og Tobago Nøkkelord: Dutch disease, ressursforbannelsen Endret 7 timer siden av James G 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå