Spillredaksjonen Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Hva kan dataspill lære oss om politikk og styresett? I forkant av valget ser spillpodkasten «Reboot» nærmere på hvordan spill kan si noe om politiske spørsmål i vår egen tid. Les hele saken på Gamer.no» 1
oleto Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden At denne artikkelen får denne overskriften får meg til å lure på om ikke gamer har blitt litt for tabloide. Alt for et klikk eller @Fredrik Olimb_Gamer.no? 2
Boing_80 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) Herlig artikkel! Paradox Interactive spillene Europa Universalis 4 og Crusader Kings er begge ansvarlige for min å vekke interessen min for historie. Jeg har lært ord og begreper jeg tidligere ikke visste noe om (for eks. primogenitur). Ayn Rands objektivisme er noe som florerer av i en rekke spill. God oppsummering Endret 1 time siden av Boing_80 2
Krig og fred Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 7 minutes ago, Boing_80 said: Ayn Rands objektivisme er noe som florerer av i en rekke spill. Objektivisme er morsomme greier. Mannen til Ayn Rand lå med en annen kvinne, og da Rand spurte hvordan han kunne gjøre noe slikt mot henne, svarte mannen at elskerinnen var "objektivt sett mer attraktiv". 1 1
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Krig og fred skrev (2 minutter siden): Objektivisme er morsomme greier. Mannen til Ayn Rand lå med en annen kvinne, og da Rand spurte hvordan han kunne gjøre noe slikt mot henne, svarte mannen at elskerinnen var "objektivt sett mer attraktiv". Herlig eksempel Samme person valgte å få offentlig dekket operasjon for sin medisinske tilstand. Samme personen som latterliggjorde kollektivet i makkverket av en bok Atlas shrugged. 3
Cuneax Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Krig og fred skrev: 7 minutes ago, Boing_80 said: Ayn Rands objektivisme er noe som florerer av i en rekke spill. Objektivisme er morsomme greier. Mannen til Ayn Rand lå med en annen kvinne, og da Rand spurte hvordan han kunne gjøre noe slikt mot henne, svarte mannen at elskerinnen var "objektivt sett mer attraktiv". Har du noen kilder på disse påstandene? Bioshocks inspirasjon av Objektivismen har lite med Ayn Rands filosofiske system å gjøre. For de som er interesserte i fakta og ikke bare sine egne fordommer, anbefales å lese dette: https://objectivismindepth.com/2016/11/23/what-bioshock-gets-wrong-about-ayn-rands-objectivism/ Og angående at Rand tok imot sosiale stønader, anbefales dette: https://aynrand.no/ayn-rand-mottok-offentlig-pensjon
Reg2000 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 34 minutes ago, Boing_80 said: Ayn Rands objektivisme er noe som florerer av i en rekke spill. Objektivisme appellerer ofte til tenåringer, men de fleste vokser det av seg. 1
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Cuneax skrev (11 minutter siden): Har du noen kilder på disse påstandene? Bioshocks inspirasjon av Objektivismen har lite med Ayn Rands filosofiske system å gjøre. For de som er interesserte i fakta og ikke bare sine egne fordommer, anbefales å lese dette: https://objectivismindepth.com/2016/11/23/what-bioshock-gets-wrong-about-ayn-rands-objectivism/ Og angående at Rand tok imot sosiale stønader, anbefales dette: https://aynrand.no/ayn-rand-mottok-offentlig-pensjon Kildene dine imponerer ikke meg. Den første artikkelen er ikke skrevet av lærd, men er heller en mening av en helt vanlig person. 2
Cuneax Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Reg2000 skrev: 34 minutes ago, Boing_80 said: Ayn Rands objektivisme er noe som florerer av i en rekke spill. Objektivisme appellerer ofte til tenåringer, men de fleste vokser det av seg. Hvor godt kjenner du til systemet?
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Cuneax skrev (9 minutter siden): Hvor godt kjenner du til systemet? Nok til å vite at den eksisterer i det amerikanske samfunnet. Objektivismen er et angrep på kollektivismen. Den sterkestes rett. Jeg vet nok til at jeg vil motarbeide det til jeg dør. Jeg vet at mange av politikerne våre på høyresiden ser med beundring det Ayn Rand skrev og sa. https://www.aftenposten.no/kultur/i/BG5g/er-ayn-rand-en-politikkens-darth-vader-eller-en-glitrende-ledestjerne Ironisk nok synes den samme kompromissfiendtligheten som Rand selv kritiseres for, å prege mottakelsen av Rands tanker. Enten er man for, eller så er man mot. Det er ikke overraskende, gitt hva hun stod for: Et svart-hvitt moralsk univers som forkastet selv det minste snev av velferdsordninger som ondskap satt i system. Hun hånet massene – og politikere og andre eliter som påstod å tjene dem. Den reneste kapitalisme, fullstendig renset for sosialistiske tendenser, var idealet – og de sterke, produktive og talentfulle individene var heltene, atlasene som bærer samfunnet. https://www.minerva.no/hvem-er-redd-for-ayn-rand/155240 Endret 5 timer siden av Boing_80 2 1
Cuneax Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev: Cuneax skrev (11 minutter siden): Har du noen kilder på disse påstandene? Bioshocks inspirasjon av Objektivismen har lite med Ayn Rands filosofiske system å gjøre. For de som er interesserte i fakta og ikke bare sine egne fordommer, anbefales å lese dette: https://objectivismindepth.com/2016/11/23/what-bioshock-gets-wrong-about-ayn-rands-objectivism/ Og angående at Rand tok imot sosiale stønader, anbefales dette: https://aynrand.no/ayn-rand-mottok-offentlig-pensjon Kildene dine imponerer ikke meg. Den første artikkelen er ikke skrevet av lærd, men er heller en mening av en helt vanlig person. Så det er viktigere med en tittel fremfor faktiske argumenter og kilder? En menigmann fra massene skal automatisk avvises til fordel for eliten (de mektige)? Det er meget interessant, spesielt mtp det du skrev i det andre svaret om massene og kollektivet mot "makta". Og den andre kilden inneholder mange referanser til primærkilder og intervjuer med folk med førstehånds kjennskap til temaet. Og det er ikke god nok kilde for deg? 1
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Cuneax skrev (8 minutter siden): Og den andre kilden inneholder mange referanser til primærkilder og intervjuer med folk med førstehånds kjennskap til temaet. Og det er ikke god nok kilde for deg? Det hjelper ikke. Jeg forstår grunnfundamentet til Ayn Rand til å skjønne at hennes syn er forkastelig og egoistisk. Og kolliderer 110% med verdigrunnlaget mitt. Endret 4 timer siden av Boing_80 2
Cuneax Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev: Cuneax skrev (9 minutter siden): Hvor godt kjenner du til systemet? Nok til å vite at den eksisterer i det amerikanske samfunnet. Objektivismen er et angrep på kollektivismen. Den sterkestes rett. Jeg vet nok til at jeg vil motarbeide det til jeg dør. Jeg vet at mange av politikerne våre på høyresiden ser med beundring det Ayn Rand skrev og sa. https://www.aftenposten.no/kultur/i/BG5g/er-ayn-rand-en-politikkens-darth-vader-eller-en-glitrende-ledestjerne Ironisk nok synes den samme kompromissfiendtligheten som Rand selv kritiseres for, å prege mottakelsen av Rands tanker. Enten er man for, eller så er man mot. Det er ikke overraskende, gitt hva hun stod for: Et svart-hvitt moralsk univers som forkastet selv det minste snev av velferdsordninger som ondskap satt i system. Hun hånet massene – og politikere og andre eliter som påstod å tjene dem. Den reneste kapitalisme, fullstendig renset for sosialistiske tendenser, var idealet – og de sterke, produktive og talentfulle individene var heltene, atlasene som bærer samfunnet. https://www.minerva.no/hvem-er-redd-for-ayn-rand/155240 Etter å ha studert Objektivismen seriøst i 15 år, kan jeg med hånden på hjertet si at det amerikanske (og norske) samfunnet inneholder forsvinnende lite av Rands idéer. Grupper mot grupper, lobbyisme, sterk regulering av alt, og en stadig sterkere tendens mot bananrepublikk. Dette er for øvrig det Rand advarer mot i Atlas Shrugged. Objektivismen er ikke primært et angrep mot kollektivisme, men mot irrasjonalitet. Rand er først og fremst en forkjemper for fornuften, og hennes syn på rasjonell egoisme og laissez-faire-kapitalisme er følger av dette. Hvis man har litt kjennskap til Rands system, så er det klart at hun ikke er for den sterkestes rett eller håner massene (hvor gjør hun dette sistnevnte? Jeg utfordrer deg til å finne én eneste kilde). Hun er tvert imot sterkt kritisk til maktmennesker uavhengig av sosialt lag, og hun fremstiller vanlige folk som Mike i The Fountainead og Eddie i Atlas Shrugged som anstendige og gode mennesker. Kjernen i Rands filosofi er at vi har ett liv på denne Jorda, og hvis vi ønsket å leve lykkelig som mennesker må vi bruke fornuften i produktivt og formålsrettet virke som vi virkelig tjener på i det lange løp. Og statens oppgave er å beskytte denne grunnleggende retten til vårt eget liv. 2
Cuneax Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev: Cuneax skrev (8 minutter siden): Og den andre kilden inneholder mange referanser til primærkilder og intervjuer med folk med førstehånds kjennskap til temaet. Og det er ikke god nok kilde for deg? Det hjelper ikke. Jeg forstår grunnfundamentet til Ayn Rand til å skjønne at hennes syn er forkastelig og egoistisk. Og kolliderer 110% med verdigrunnlaget mitt. Hennes verdigrunnlag er at hvert menneske er et mål i seg selv og er ikke et verktøy for andre, og at vi bør leve for å fremme våre egne liv så vi virkelig tjener på det på lang sikt (dvs. ikke er kortsiktige hedonister eller bøller). Interessant at dette er 110% mot ditt verdigrunnlag. Eller kanskje ikke likevel? 1
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Cuneax skrev (15 minutter siden): Hennes verdigrunnlag er at hvert menneske er et mål i seg selv og er ikke et verktøy for andre, og at vi bør leve for å fremme våre egne liv så vi virkelig tjener på det på lang sikt (dvs. ikke er kortsiktige hedonister eller bøller). Interessant at dette er 110% mot ditt verdigrunnlag. Eller kanskje ikke likevel? Hva Ayn Rand ser på som irrasjonalitet er følelser. I hennes verden er følelser svakhet. Og ditto kollektivisme er for henne svake mennesker drevet av følelser. Hennes tanker oser av egoisme. Individualisme er en fin ting på papiret, men vi for å finne gode løsninger og utjevne forskjeller er vi nødt til å samarbeide. Irrasjonalitet Hun var utvilsomt preget av det som skjedde under oppveksten hennes i Russland og familien flyttet til USA. Verdigrunnlaget mitt som jeg for øvrig har skrevet veldig lite omer det ingen som kan vurdere kun fordi jeg ytrer meg negativt om Ayn Rand. Jeg har lest nok henne til å vite at hun utvilsomt støttet den sterkestes rett. Det vil si at Israel ble ukritisk støttet av henne samt at hun hun var veldig negativ innstilt til homofile og deres rettigheter. Vi blir nok ikke enige og det er heller ikke mitt mål å overbevise andre om mitt syn. Endret 3 timer siden av Boing_80 2
Cuneax Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Boing_80 skrev: Cuneax skrev (15 minutter siden): Hennes verdigrunnlag er at hvert menneske er et mål i seg selv og er ikke et verktøy for andre, og at vi bør leve for å fremme våre egne liv så vi virkelig tjener på det på lang sikt (dvs. ikke er kortsiktige hedonister eller bøller). Interessant at dette er 110% mot ditt verdigrunnlag. Eller kanskje ikke likevel? Hva Ayn Rand ser på som irrasjonalitet er følelser. I hennes verden er følelser svakhet. Og ditto kollektivisme er for henne svake mennesker drevet av følelser. Hennes tanker oser av egoisme. Individualisme er en fin ting på papiret, men vi for å finne gode løsninger og utjevne forskjeller er vi nødt til å samarbeide. Irrasjonalitet Hun var utvilsomt preget av det som skjedde under oppveksten hennes i Russland og familien flyttet til USA. Verdigrunnlaget mitt som jeg for øvrig har skrevet veldig lite omer det ingen som kan vurdere kun fordi jeg ytrer meg negativt om Ayn Rand. Jeg har lest nok henne til å vite at hun utvilsomt støttet den sterkestes rett. Det vil si at Israel ble ukritisk støttet av henne samt at hun hun var veldig negativ innstilt til homofile og deres rettigheter. Vi blir nok ikke enige og det er heller ikke mitt mål å overbevise andre om mitt syn. Ayn Rand mente at følelser var svært viktige og gjorde livet verdt å leve, men samtidig er de ikke en primær kilde til kunnskap. Det er fornuften med grunnlag i sansene. Det er altså helt feil å påstå at følelser for henne er svakhet og irrasjonelt. Ayn Rand flyttet alene til USA. Hun prøvde å få familien over, men det ble avslått av de sovjetiske myndighetene. Samarbeid er viktig i et laissez-faire-samfunn, men hvert individ har til syvende og sist et ansvar for sitt eget liv. Det er ingen motsetning mellom individualisme og fredelig sameksistens. Tvert imot, det er en avgjørende bestanddel. Å si at hun ukritisk støttet Israel er også feil. Hun skrev ikke mye om Israel, men hun var kritisk til landets tilbøyelighet mot sosialisme. Samtidig støttet hun selvsagt en sivilisert rettsstats forsvar mot blodtørstige barbarer. Hennes syn på homofili var hennes private syn. Hun mente selvsagt at de hadde individers rettigheter og måtte beskyttes av rettsstaten som alle andre. Igjen: Rand støttet ikke den sterkestes rett. Hun støttet den minste minoriteten som finnes: individet. Jeg deltar her fordi jeg har god kjennskap til Ayn Rand og Objektivismen. Se for deg at du har studert masse om Romerriket i årevis. Så støter du på en debatt der folk kommer med det ene falsumet etter det andre. Ville du ikke selv ha bidratt med fakta i dette tilfellet?
Boing_80 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Cuneax skrev (36 minutter siden): Ayn Rand mente at følelser var svært viktige og gjorde livet verdt å leve, men samtidig er de ikke en primær kilde til kunnskap. Det er fornuften med grunnlag i sansene. Det er altså helt feil å påstå at følelser for henne er svakhet og irrasjonelt. Ayn Rand flyttet alene til USA. Hun prøvde å få familien over, men det ble avslått av de sovjetiske myndighetene. Samarbeid er viktig i et laissez-faire-samfunn, men hvert individ har til syvende og sist et ansvar for sitt eget liv. Det er ingen motsetning mellom individualisme og fredelig sameksistens. Tvert imot, det er en avgjørende bestanddel. Å si at hun ukritisk støttet Israel er også feil. Hun skrev ikke mye om Israel, men hun var kritisk til landets tilbøyelighet mot sosialisme. Samtidig støttet hun selvsagt en sivilisert rettsstats forsvar mot blodtørstige barbarer. Hennes syn på homofili var hennes private syn. Hun mente selvsagt at de hadde individers rettigheter og måtte beskyttes av rettsstaten som alle andre. Igjen: Rand støttet ikke den sterkestes rett. Hun støttet den minste minoriteten som finnes: individet. Jeg deltar her fordi jeg har god kjennskap til Ayn Rand og Objektivismen. Se for deg at du har studert masse om Romerriket i årevis. Så støter du på en debatt der folk kommer med det ene falsumet etter det andre. Ville du ikke selv ha bidratt med fakta i dette tilfellet? Selv Hitler klarte å rettferdiggjøre sitt syn i Mein Kampf. Gjør det ikke mer rett av den grunn. For meg er Ayn Rand en kvasi-filosof hvis filosofi absolutt ikke samsvarer med mine verdier. Elitistisk og et forsvar for grådighet. Jeg synes ikke hun er en tenker som det er verdt å kaste bort tiden på. Til det er det langt flere som har mye bedre filosofi. For eks. Michel Focault. Endret 1 time siden av Boing_80 2
Cuneax Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Boing_80 skrev: Cuneax skrev (36 minutter siden): Ayn Rand mente at følelser var svært viktige og gjorde livet verdt å leve, men samtidig er de ikke en primær kilde til kunnskap. Det er fornuften med grunnlag i sansene. Det er altså helt feil å påstå at følelser for henne er svakhet og irrasjonelt. Ayn Rand flyttet alene til USA. Hun prøvde å få familien over, men det ble avslått av de sovjetiske myndighetene. Samarbeid er viktig i et laissez-faire-samfunn, men hvert individ har til syvende og sist et ansvar for sitt eget liv. Det er ingen motsetning mellom individualisme og fredelig sameksistens. Tvert imot, det er en avgjørende bestanddel. Å si at hun ukritisk støttet Israel er også feil. Hun skrev ikke mye om Israel, men hun var kritisk til landets tilbøyelighet mot sosialisme. Samtidig støttet hun selvsagt en sivilisert rettsstats forsvar mot blodtørstige barbarer. Hennes syn på homofili var hennes private syn. Hun mente selvsagt at de hadde individers rettigheter og måtte beskyttes av rettsstaten som alle andre. Igjen: Rand støttet ikke den sterkestes rett. Hun støttet den minste minoriteten som finnes: individet. Jeg deltar her fordi jeg har god kjennskap til Ayn Rand og Objektivismen. Se for deg at du har studert masse om Romerriket i årevis. Så støter du på en debatt der folk kommer med det ene falsumet etter det andre. Ville du ikke selv ha bidratt med fakta i dette tilfellet? Selv Hitler klarte å rettferdiggjøre sitt syn i Mein Kampf. Gjør det ikke mer rett av den grunn. For meg er Ayn Rand en kvasi-filosof hvis filosofi absolutt ikke samsvarer med mine verdier. Elitistisk og et forsvar for grådighet. Jeg synes ikke hun er en tenker som det er verdt å kaste bort tiden på. Til det er det langt flere som har mye bedre filosofi. For eks. Michel Focault. Jeg tviler på at Hitlers "rettferdiggjøring" er spesielt rasjonell eller overbevisende, men deg om det. Rand har et integrert system bestående av idéer innen metafysikk, epistemologi, etikk, politikk og estetikk. Hun bygde videre på idéene til Aristoteles, Thomas Aquinas, Francis Bacon og andre, og innoverte en del selv. Hvor mye mer skal det egentlig til for å bli ansett som en "ekte" filosof? Focault er en av de fire store innen postmodernisme (sammen med Derrida, Lacan og Rorty). Ifølge disse finnes det ingen objektiv sannhet, og det forklarer en del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå