Gå til innhold

Plex med Nvidia Shield og Synology NAS fungerer ikke etter nettverksbytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig byttet nettleverandør. Etter det klarer ikke Plex å koble seg opp mot Synology 920+.  D.v.s jeg får åpnet plex på Nvidia Shield boksen, men har ingen innhold der. Ergo så peker vel ikke Plex app på Shield boksen mot Plex på NAS'en?

Finner ingen måte å "re-koble" de sammen. 

Noen som har en løsning på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva står det under settings -> Remote access?
Du kan skru av behovet for auth lokalt, hvis det er problemet.

image.png.c0f7ba1c41a7b9e7674ce9f4b73a85d1.png

Endret av Uderzo
Skrevet

To ting å sjekke; har du fått ny ruter og åpnet porten til Plex mot nettet? Standard-porten er 32400, men dette kan endres i innstillingene til Plex-serveren så sjekk der @Uderzo nevner over. 

Det neste som kan være årsaken er at nye nettleverandøren din ikke har offentlig IP-adresse men det som kalles CGNAT, hvor du deler på IP-adresse mot nettet med andre brukere. Da kan du ikke åpne porter og Plex vil ikke fungere eksternt. Hvem er din nye nettleverandør?

Skrevet (endret)

Det er på samme lokale nett ja. Har ingen behov for ekstern tilgang. 

Sjekket settings --> remote access. Ser at IP adresse der ikke stemmer med IP til NAS (192.168.1.162). Men ser ikke hvordan endre på den..?

Endret av Uderzo
bildet innehold ekstern ip adresse
Skrevet (endret)
treskrue skrev (16 minutter siden):

Men ser ikke hvordan endre på den..?

Da må du lete et annet sted. F.eks. General, Library eller Network.

Se også under Manage ->Libraries 

Endret av mobile999
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (56 minutter siden):

Tipper Shield og Synology er på samme lokalnettet. Dvs. ikke noe poeng å blande inn internett.

Med Plex i miksen, så kommer internett inn i bildet i noen situasjoner. Men man kan skru av auth på lokalnettet så selv om du ikke kan nå Plex sin skyløsning av en eller annen grunn, så vil du fremdeles kunne få tilgang på lokalt innhold ved påloggingsproblemer. Plex har naturlig nok fått mye kritikk for måten dette håndteres på.

treskrue skrev (34 minutter siden):

Det er på samme lokale nett ja. Har ingen behov for ekstern tilgang. 

Sjekket settings --> remote access. Ser at IP adresse der ikke stemmer med IP til NAS (192.168.1.162). Men ser ikke hvordan endre på den..?

Alt ser riktig ut her, med unntak av porten ikke er åpnet, men hvis du kun bruker serveren lokalt så er ikke det noe problem.

Forsøk først å logg av i plex appen på shielden, og logg inn igjen. I utgangspunktet så er det ikke nødvendig å ha en port åpen(remote access) for å kunne bruke Plex lokalt, så den lokale serveren bør dukke opp.
Med tanke på at det eneste som har skjedd at du har byttet ISP, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være en token eller cache som er årsaken, f.eks at du også har byttet router så serveren har fått en ny IP og plex appen forsøker å koble seg til den gamle lokale IP-en.

Edit: Jeg tok meg friheten til å fjerne bildet du la ut, det innehold din eksterne IP-adresse, ikke noe jeg vil anbefale noen å legge ut, selv om faren er lav for at noen finner på noe ugagn. 

Endret av Uderzo
Skrevet (endret)

Ja, tenkte også om det er viktig med remote access når jeg skal bruke kun lokalt. 

Logget av og på igjen med samme resultat, ikke tilgang til NAS. 

Hva skjer om jeg reinstallerer Plex på Shielden? Om jeg da får kontakt med NAS igjen, vil jeg måtte organisere alt på nytt? Vil helst slippe det... 

Finner forøvrig ingen sted å endre IP adresse i Plex. Bladd igjennom alt.

Ser nå at Ip 192.168.1.162, som står i bilde fra Plex, er IP til Shield. Burde den endres?

Endret av treskrue
Skrevet
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Det kan hende Plex serveren er på Shield her og filene på nasen. Dvs. ikke Plex server på nasen.

Plex server er på NAS.

Skrevet
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Hvordan er alt dette satt opp?

Har du plex serveren installert på Shield?
Da du byttet ISP, tok du i bruk en ny router/hjemmesentral?

Plex server på NAS. Jepp, byttet router ved ny ISP. Telia nå. 

Skrevet (endret)
treskrue skrev (9 minutter siden):

Plex server er på NAS.

Hva ser du under Manage -> Libraries? Ser du et inaktivt bibliotek der?

Endret av mobile999
Skrevet

Du sier .162 er Shield-en? Det stemmer ikke med det som står i innstillingene dine på Plex serveren din.
Det må være NAS-en din hvor Plex serveren er installert?

Men hvis det faktisk er slik at Plex serveren er installert på Shield-en, så kan det forklare situasjonen hvis NAS-en, hvor filene ligger, har fått en ny lokal IP, da er jo ikke filene i biblioteket lenger tilgjengelig og du må oppdatere biblioteket til å peke til ny IP.

Skrevet
Thor. skrev (9 minutter siden):

Har Synology NAS tidligere hatt fast IP på nettverket? 

Jeg mener nei. Ser i nettverksinnstillingene på NAS at den har 192.168.1.1 som er til nåværende router. 

Skrevet
Uderzo skrev (12 minutter siden):

Du sier .162 er Shield-en? Det stemmer ikke med det som står i innstillingene dine på Plex serveren din.
Det må være NAS-en din hvor Plex serveren er installert?

Men hvis det faktisk er slik at Plex serveren er installert på Shield-en, så kan det forklare situasjonen hvis NAS-en, hvor filene ligger, har fått en ny lokal IP, da er jo ikke filene i biblioteket lenger tilgjengelig og du må oppdatere biblioteket til å peke til ny IP.

Shielden har adresse 192.168.1.162 og NAS har 192.168.1.205. Filene ligger på NAS. NAS (og Shield) har begge fått ny IP. 

Skal se om jeg har mulighet til å legge til på nytt (om jeg finner NAS). 

Skrevet (endret)

Ok, fant NAS i Libraries --> add -->. Har fått lagt til et par bibliotek nå og ser ut til å fungere. Jeg har nå tilgang med Plex fra Shield mot filene på NAS :)  Jeg endret DNS som var statisk fra forrige oppsett også. 

Takk for innspill og hjelp :) 

Endret av treskrue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...