Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tetningslist kjøleskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har et problem på kjøleskapet i leiligheten jeg leier. Tetningslisten har fått en sprekk i seg.. jeg aner ikke hvordan type kjøleskap det er. Det mangler også en del hyller i kjøleskapsdøra, så vet at det er et nokså gammelt kjøleskap.

Googlet, og ser at det går an å bytte tetningslist.. men det var da en voldsom pris..

Er dette noe jeg må betale for selv, eller bør jeg si ifra til huseier?

Testet med ark om tett, arket er lett å trekke ut.. jeg føler varene mine er kalde men kjipt om jeg skal få dårlige varer pga dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett inn eit termometer for å sjekke temperaturen. Det er lurt uansett om kjøleskapet er inntakt eller ei. På mange kjøleskap må du setje settpunktet ganske lågt for å få under 4 grader i toppen. Vårt står på 1 C og då får eg 1 grad nederst og 4-5 grader på øverste hylle.

Oppsto sprekken som følge av eit uhell eller har den sprukket opp pga. alder?

Skrevet
Zeph skrev (5 minutter siden):

Sett inn eit termometer for å sjekke temperaturen. Det er lurt uansett om kjøleskapet er inntakt eller ei. På mange kjøleskap må du setje settpunktet ganske lågt for å få under 4 grader i toppen. Vårt står på 1 C og då får eg 1 grad nederst og 4-5 grader på øverste hylle.

Oppsto sprekken som følge av eit uhell eller har den sprukket opp pga. alder?

Mest sannsynlig alder.. har ikke gjort noe annet enn å lukke/åpne kjøleskapdsøren

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

På Finn er mye billig, som er bedre enn det du har. Jeg forstår at dette er en utfordring mtp at du leier.

Hva tenker du på da?

Skrevet

Jeg tenker at hvis det gamle kjøleskapet er dårlig på mange måter, kunne du erstatte det med et godt og billig kjøleskap fra Finn.

Men dette må du selv avgjøre, mtp hva som står i leiekontrakten din. Har du lov til å bytte ut det gamle kjøleskapet, og er du villig til å betale for det? Må det stå igjen når du flytter? Mye her som jeg ikke kan ta stilling til.

• Liker 2
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at hvis det gamle kjøleskapet er dårlig på mange måter, kunne du erstatte det med et godt og billig kjøleskap fra Finn.

Men dette må du selv avgjøre, mtp hva som står i leiekontrakten din. Har du lov til å bytte ut det gamle kjøleskapet, og er du villig til å betale for det? Må det stå igjen når du flytter? Mye her som jeg ikke kan ta stilling til.

Litt vankelig å bare bytte ut.. da må jeg betale for flyttefolk osv osv, det blir dyrere enn å evt be han finne navn til kjøleskap og at jeg evt må betale for ny tettelist.

Er et kombiskap med fryser og kjøl.

Kjøleskapet var her da jeg flyttet inn.

Skrevet

Mitt er fra 2006, jeg forsaker det og alt dets vesen. Dårlig hengsle, dårlig tetning, lite plass, lyset flimrer.
Men det funker dessverre fremdeles. Må av-ises regelmessig.

Tenk over hva du får hvis du kjøper et moderne skap, som er tett, grønnsaker holder lengre, lavere strømforbruk, automatisk defrost, potensielt mindre støy.

Se dette i forhold til å oppspore riktig tetningslist til et kjøleskap du ikke har klart å identifisere navnet på, og betale for det.

Mitt er innebygget, derfor har jeg ikke tatt steget. Jeg ønsker ikke samme størrelse, men må i så fall endre mye på kjøkkenet. På en måte glad så lenge det virker.

For å finne navnet på kjøleskapet, kan du lete etter merking. Kan være inni eller i dørkarmen, eller på baksiden om du har tilgang bak skapet. På mitt står bare BOSCH, men jeg kan ikke ta det ut og se på baksiden.

Uansett, forhandler kan montere hvis du betaler for det. Elkjøp tar 649,- for denne tjenesten.
Installasjon av kjøleskap, fryser eller kombiskap (gjelder ikke side-by-side) - Elkjøp | Elkjøp

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Mitt er fra 2006, jeg forsaker det og alt dets vesen. Dårlig hengsle, dårlig tetning, lite plass, lyset flimrer.
Men det funker dessverre fremdeles. Må av-ises regelmessig.

Tenk over hva du får hvis du kjøper et moderne skap, som er tett, grønnsaker holder lengre, lavere strømforbruk, automatisk defrost, potensielt mindre støy.

Se dette i forhold til å oppspore riktig tetningslist til et kjøleskap du ikke har klart å identifisere navnet på, og betale for det.

Mitt er innebygget, derfor har jeg ikke tatt steget. Jeg ønsker ikke samme størrelse, men må i så fall endre mye på kjøkkenet. På en måte glad så lenge det virker.

For å finne navnet på kjøleskapet, kan du lete etter merking. Kan være inni eller i dørkarmen, eller på baksiden om du har tilgang bak skapet. På mitt står bare BOSCH, men jeg kan ikke ta det ut og se på baksiden.

Uansett, forhandler kan montere hvis du betaler for det. Elkjøp tar 649,- for denne tjenesten.
Installasjon av kjøleskap, fryser eller kombiskap (gjelder ikke side-by-side) - Elkjøp | Elkjøp

Har ikke plan om å bo her så mye lenger.. hehe.. så håpet på en enkel løsning. 

Det er ikke integrert, og strøm er inkludert i leie.

Skal se om jeg finner navn.

Skrevet (endret)
Ay_Caramba skrev (28 minutter siden):

Mest sannsynlig alder.. har ikke gjort noe annet enn å lukke/åpne kjøleskapdsøren

Om det ikkje er ditt kjøleskap så er det utleiger sitt ansvar å reparere eller erstatte.

Dersom utleiger ikkje vil reparere eller erstatte, temperaturen i kjøleskapet er god nok og du ikkje skal bu der så mykje lengre så ville eg ikkje gjort så mykje meir med saken enn å melde frå til utleigar.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Skrevet

Får kjøpe et sånn kjøleskapstermometer å følge med, skrudde nå på laveste temp, forhåpentligvis hjelper dette.

Fant kontrakt, leste noe med at jeg skal vedlikeholde og evt betale for skader siden kjøleskapet ikke er integrert.

Men syntes det er litt merkelig om jrg må betale da det mest sannsynlig har skjedd pga alder.

Skal høre med huseier i morgen hva som tenkes, da jeg vet huseier ikke er hjemme i helga.

Skrevet
Ay_Caramba skrev (23 minutter siden):

Får kjøpe et sånn kjøleskapstermometer å følge med, skrudde nå på laveste temp, forhåpentligvis hjelper dette.

Fant kontrakt, leste noe med at jeg skal vedlikeholde og evt betale for skader siden kjøleskapet ikke er integrert.

Men syntes det er litt merkelig om jrg må betale da det mest sannsynlig har skjedd pga alder.

Skal høre med huseier i morgen hva som tenkes, da jeg vet huseier ikke er hjemme i helga.

https://www.htu.no/vanlige-uenigheter/odelagte-hvitevarer

Sitat

Hvis partene ikke har avtalt noe annet, er det leietakeren som har ansvaret for å vedlikeholde hvitevarer. Dersom en hvitevare er en del av den faste eiendommen, for eksempel hvis kjøleskapet er integrert i kjøkkeninnredningen, er det imidlertid som hovedregel utleier som har ansvaret for vedlikehold.

Hvis reparasjon vil være dyrere enn å kjøpe nytt, eller man må kjøpe ny hvitevare fordi gjenstanden ikke lar seg reparere, er det som hovedregel utleier som må betale.

Dersom hvitevaren ble ødelagt på grunn av en tilfeldig skade, for eksempel på grunn av et lynnedslag, regnes ikke dette som vedlikehold. Det betyr at utleier må sørge for reparasjon og dekke kostnadene.

• Liker 1
Skrevet
On 8/30/2025 at 2:05 PM, Ay_Caramba said:

strøm er inkludert i leie

En sprukket tetningslist vil kunne føre til at kjøleskapet ikke klarer å holde like godt på kulden, og at 'maskineriet' derfor går litt oftere og dermed bruker litt mer strøm. Hvis et kjøleskapstermometer viser OK verdier, så ville jeg ikke ha gjort noe mer med saken hvis jeg var deg.

• Liker 1
Skrevet

Kjøleskapstermometer viser ok temp 👍🏻 Strøm er heldigvis inkl. i leie.

Så tror ikke jeg orker gjøre noe med det/si ifra, så lenge varene mine holder seg kalde 😅

Takk for hjelpa dere 👍🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...