Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilkode P101


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey! 
 

Har en eldre Mazda 5 (2007) som plutselig har begynt å fuske. 
 

Bilen går bra, men noen ganger så går bilen dårlig. Dårlig respons på gassen, og plutselig så blinker DPF, motorlampe og antispinn-lampen, og bilen går plutselig litt bedre, men uten turbontrykk virker det som. 
 

Prøvde og feilsøke og lytte til ulyder, men kom bare frem til en sprukket slange fra filterboksen til turboen, som jeg har byttet, men ingen forskjell. 
 

Når jeg slår av bilen så forsvinner DPF-lampen, men motor og antispinn fremdeles lyser. Når jeg fjerner feilkodene så går bilen som den skal, men så kommer de tilbake etter litt. 
 

Opplever også at bilen knapt går fremover i 1. gir med klampen i bånn, for så å plutselig ta avgårde i full fart 🤷🏽

Noen innspill på hvor jeg skal begynne? Kan det vere luftmengde-måleren? 
 

//

 

 

IMG_2931.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan også ta en kjapp kikk på live-data på diagnose-apparatet.

De fleste skal ha 2-5 gram/sekund på tomgang. Normalt forventer man 1 gram per liter sylindervolum,  men litt mer er ikke nødvendigvis feil. Så skal det øke når man trykker på gasspedalen. Hvis avlesingen er langt unna det, eller ikke reagerer på pådrag så er det fort noe galt med sensoren.

Endret av MailMan13
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fra al Feilkode P0101 betyr at det er et problem med masse- eller volumluftstrømssensoren (MAF), som måler luftmengden som går inn i motoren. Dette kan skyldes en defekt MAF-sensor, en luftlekkasje i innsuget, eller en blokkering i luftinntaket. Konsekvensene kan være dårlig motorytelse, redusert drivstofføkonomi, og at varsellampen for motor feil (Check Engine Light) tennes. 

Skrevet

Hei igjen! 
 

prøvde å koble ut sensoren når lampene begynte å lyse igjen, men de var der fremdeles. 
 

Har nå feilkode 101, 102 og 103 🤷🏽

Skrevet

At du får flere feilmeldinger betyr at sensoren gjør "noe" da, men fremdeles veldig inkonklusivt.

Men ta en kikk på live-dataene på instrumentet ditt, har ikke vært borti et instrument som ikke leser denne sensoren.

En ny kina-sensor koster sikkert mindre enn en time på verksted, så her er det tilfelle hvor det ikke er så ille å lade "delekanonen" og bare bytte sensoren om man vil plundre med det i blinde selv.

Skrevet

Problemet med kina-sensorer er at man ikke kan stole på de. Veldig ofte kommer de ferdig defekte. Og hvis man da går ut i fra at sensoren er i orden (siden den er helt ny) så kaster man fort bort masse ekstra tid og penger.

Skrevet
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Problemet med kina-sensorer er at man ikke kan stole på de. Veldig ofte kommer de ferdig defekte. Og hvis man da går ut i fra at sensoren er i orden (siden den er helt ny) så kaster man fort bort masse ekstra tid og penger.

Sensoren er original. 

Skrevet (endret)

Som en "Hail Mary" til en gammel banger er det verdt et forsøk. Rundt 200,- for mulig fiks vs en verstedtime pluss en orginal sensor til Meca-pris som fort blir >3000,-

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Ludvig86 said:

Sensoren er original.

Var ment til kommentaren over.

2 hours ago, MailMan13 said:

En ny kina-sensor koster sikkert mindre enn en time på verksted, så her er det tilfelle hvor det ikke er så ille å lade "delekanonen" og bare bytte sensoren om man vil plundre med det i blinde selv.

 

Skrevet (endret)
2 hours ago, Ludvig86 said:

Hei igjen! 
 

prøvde å koble ut sensoren når lampene begynte å lyse igjen, men de var der fremdeles. 
 

Har nå feilkode 101, 102 og 103 🤷🏽

Du vil fremdeles på feilkoder og motorlampe med utkoblet sensor (logisk nok), men hvis motoren går bedre frakoblet så er det sansynligvis sensoren.

Endret av sedsberg
Skrevet

Det er nok overveiende sannsynlig at det er en feil med en sensor som flere påpeker. Men på generelt grunnlag kan feil også oppstå ved for lav spenning på styringsenhetene. BMW og Volkswagen er sensitive på strøm.

Så jeg vil også nevne at startbatteriet i bilen bør lades to ganger i året. Typisk vår og høst. Da unngår du problemer i løpet av vinteren og forlenger levetiden på batteriet. Det er også en god måte å utelukke strømproblemer som en feilkilde. Kosf gjerne på bilen en flaske med dyserens også.

Håper det ordner seg. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
SpecialForce skrev (3 timer siden):

Det er nok overveiende sannsynlig at det er en feil med en sensor som flere påpeker. Men på generelt grunnlag kan feil også oppstå ved for lav spenning på styringsenhetene. BMW og Volkswagen er sensitive på strøm.

Så jeg vil også nevne at startbatteriet i bilen bør lades to ganger i året. Typisk vår og høst. Da unngår du problemer i løpet av vinteren og forlenger levetiden på batteriet. Det er også en god måte å utelukke strømproblemer som en feilkilde. Kosf gjerne på bilen en flaske med dyserens også.

Håper det ordner seg. 

Takk for innspillet! Skal ta dette til etterretning. Dyserens. Er det noe man har som tilsetning i drivstoffet eller er det en fysisk jobb?

Skrevet

@Ludvig86Det er vel strengt talt begge deler om man er veldig abstrakt. For man kan selvfølgelig begynne å romstere i motorrommet også hehe. Men i dette tilfellet er dyserens en tilsetningsstoff ment for drivstofftanken. Du finner dette på f.eks Biltema. Pass på å velge riktig middel. Det er forskjellige typer for diesel og bensin. 

  • Liker 1
Skrevet
Ludvig86 skrev (På 27.8.2025 den 9.09):

Noen innspill på hvor jeg skal begynne? Kan det vere luftmengde-måleren?

Du må feilsøke videre ved å se på verdier i live data med diagnoseapparatet og vurdere evt. avvik.

Hva sier live data om luftstrømmen ved tomgang og varm motor (luftmassemåleren)?

Hva sier live data om trykket over diesel partikkelfilteret ved tomgang og ved 3000 omdreininger per minutt?

Klarer diagnose apparatet å vise live data om "Commanded egr" og egr åpnings %?

Skrevet
mobile999 skrev (17 minutter siden):

Du må feilsøke videre ved å se på verdier i live data med diagnoseapparatet og vurdere evt. avvik.

Hva sier live data om luftstrømmen ved tomgang og varm motor (luftmassemåleren)?

Hva sier live data om trykket over diesel partikkelfilteret ved tomgang og ved 3000 omdreininger per minutt?

Klarer diagnose apparatet å vise live data om "Commanded egr" og egr åpnings %?

Takk for tips. Har FORScan, men kan ikke å bruke det skikkelig. Vanskelig å finne manualer og videoer også synes jeg. Men det er nok ikke umulig. 

Skrevet

Takk for tipset. Men viser den absolutt alt? Eller bare skummer den overflaten over hvordan man ser LiveData og ikke HVA man faktisk ser? Har ikke fått sett den ennå da jeg er på jobb 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...