Ballalaika Skrevet onsdag kl 20:18 Skrevet onsdag kl 20:18 trn100 skrev (3 minutter siden): I denne debatten kanskje, men jeg som altlid har vært motstander av overtro ligger meningen latent! 😉 Tror det er litt av hvert som ligger latent 2 1
trn100 Skrevet onsdag kl 20:22 Skrevet onsdag kl 20:22 Ballalaika skrev (4 minutter siden): Tror det er litt av hvert som ligger latent Hvis det er noe personlig som du ikke ønsker å snakke om her kan du gjerne sende meg en melding? 3
Ballalaika Skrevet onsdag kl 20:25 Skrevet onsdag kl 20:25 trn100 skrev (1 minutt siden): Hvis det er noe personlig som du ikke ønsker å snakke om her kan du gjerne sende meg en melding? Jeg kommenterer bare at du oppfordrer til folkemord på 1/3 av jordens befolkning, var ikke så mye mer enn det 4
trn100 Skrevet onsdag kl 20:29 Skrevet onsdag kl 20:29 Ballalaika skrev (1 minutt siden): Jeg kommenterer bare at du oppfordrer til folkemord på 1/3 av jordens befolkning, var ikke så mye mer enn det Da har du ikke forstått hva jeg mener! Det er altså ikke menneskene jeg ønsker å fjerne, men den syke religionen de forfekter! 😉 3
Ballalaika Skrevet onsdag kl 20:37 Skrevet onsdag kl 20:37 trn100 skrev (46 minutter siden): Disse syke religiøse på begge sider burde utryddes som en start! trn100 skrev (8 minutter siden): Da har du ikke forstått hva jeg mener! Det er altså ikke menneskene jeg ønsker å fjerne, men den syke religionen de forfekter! 😉 1 1
Ove38 Skrevet onsdag kl 21:15 Skrevet onsdag kl 21:15 (endret) 2 hours ago, Snikpellik said: Det er ikke jødene som nå begår krigsforbrytelser og folkemord på Gazastripen. Det er den israelske regjeringen. Hvem stemte for dem under valget ? Endret onsdag kl 21:15 av Ove38
ole_marius Skrevet onsdag kl 21:16 Skrevet onsdag kl 21:16 (endret) hocanee skrev (1 time siden): Hvem sier at menneskelig tap under krig er greit? Men det er realiteten av krig. En krig Hamas skapte etter 7.oktober. En krig Hamas når som helst kan avslutte ved å overgi seg og frigi gislene. https://www.nupi.no/skole/hvor-hender-det/2007-and-before/palestinere-og-israelere Husk at Isreal i 1948 tok over med makt store landområder og medførte at 700 000 palestinere måtte flykte. Så 7 oktober er ikke startåret, det er for vagt argument å komme med. Begynner nå å nærme seg 100 år med overmakt, okkupasjon, kolonisering og folkemord nå. I tillegg før staten israel ble oppført var det nok også flere som ble tvunget til å flytte. Endret onsdag kl 21:18 av ole_marius 2 1
Ove38 Skrevet onsdag kl 21:30 Skrevet onsdag kl 21:30 Du har en annen Auschwitz Gaza parallell. En hel haug jøder ble drept fordi noen jøder var kommunister. En hel haug palestinere blir drept fordi noen palestinere er Hamas. Akkurat som den tyske regjeringen forsøkte å stanse kommunistene gjennom å drepe en hel haug jøder og til slutt angripe Moskva. Forsøker den Israelske regjeringen å stanse Hamas gjennom å drepe en hel haug palestinere og nå til slutt angripe Gaza City.
0laf Skrevet onsdag kl 21:39 Skrevet onsdag kl 21:39 Det er mange gærninger !! Drepe alle de religiøse, holocaust var bare et forsøk på å stoppe kommunismen, 900 000 barn i Gaza sulter, det vil si alle barna, med all den maten som fraktes inn, 100 år med overmakt uten å tydeligvis vite noe som helst om det Osmanske riket, det arabiske opprøret og andre hendelser for 1948 ... 3 3
Ove38 Skrevet onsdag kl 22:17 Skrevet onsdag kl 22:17 (endret) 38 minutes ago, 0laf said: Det er mange gærninger !! Drepe alle de religiøse, holocaust var bare et forsøk på å stoppe kommunismen, 900 000 barn i Gaza sulter, det vil si alle barna, med all den maten som fraktes inn, 100 år med overmakt uten å tydeligvis vite noe som helst om det Osmanske riket, det arabiske opprøret og andre hendelser for 1948 ... Du er ikke særlig belest ser jeg. Det først tyskerne gjorde når de startet sitt angrep på Sovjet i 1941, var å drepe masse jøder. "In the first weeks of the invasion Jewish women and children were shot by happenstance, but by the middle of August the scope of the murders had been widened to include all Jews." kilde: https://www.yadvashem.org/holocaust/about/final-solution-beginning/mass-murder-in-ussr.html Og de fortsatte med det så lenge de kunne. Fordi oppfatningen var at kommunismen og Sovjet var noe jødene hadde skapt og at det truet verden. Endret onsdag kl 22:18 av Ove38 1 2
Sir Skrevet onsdag kl 22:30 Skrevet onsdag kl 22:30 Ove38 skrev (1 time siden): Hvem stemte for dem under valget ? Hvem stemte på Hamas? 3
0laf Skrevet onsdag kl 22:48 Skrevet onsdag kl 22:48 (endret) Ove38 skrev (32 minutter siden): Du er ikke særlig belest ser jeg. Det først tyskerne gjorde når de startet sitt angrep på Sovjet i 1941, var å drepe masse jøder. Nazistene drepte mange jøder, punktum. Rett etter at det tyske arbeiderpartiet tok makten i 1933, med Hitler i spissen, startet de å innføre anti-jødiske lover, og forsøkte å bli kvitt jødene Krystallnatten var 9 november 1938, hvor mange jøder ble drept Nazistene drepte ikke seks millioner jøder fordi de var kommunister eller fordi Hitler trodde de hadde skapt Sovjet, men fordi nazistene var rasister Endret onsdag kl 22:49 av 0laf 5 2
hocanee Skrevet torsdag kl 04:59 Skrevet torsdag kl 04:59 7 hours ago, ole_marius said: https://www.nupi.no/skole/hvor-hender-det/2007-and-before/palestinere-og-israelere Husk at Isreal i 1948 tok over med makt store landområder og medførte at 700 000 palestinere måtte flykte. Så 7 oktober er ikke startåret, det er for vagt argument å komme med. Begynner nå å nærme seg 100 år med overmakt, okkupasjon, kolonisering og folkemord nå. I tillegg før staten israel ble oppført var det nok også flere som ble tvunget til å flytte. Jøder har eksistert i Israel lenge før 1948 Israel er dems hjemland. De har levd der i tusenvis av år. 6 1
Vokteren Skrevet torsdag kl 06:04 Skrevet torsdag kl 06:04 hocanee skrev (1 time siden): Jøder har eksistert i Israel lenge før 1948 Israel er dems hjemland. De har levd der i tusenvis av år. Men når begynte de med å annektere områder utenfor statsgrensene ?
Vokteren Skrevet torsdag kl 06:10 Skrevet torsdag kl 06:10 0laf skrev (8 timer siden): Det er mange gærninger !! Drepe alle de religiøse, holocaust var bare et forsøk på å stoppe kommunismen, 900 000 barn i Gaza sulter, det vil si alle barna, med all den maten som fraktes inn, 100 år med overmakt uten å tydeligvis vite noe som helst om det Osmanske riket, det arabiske opprøret og andre hendelser for 1948 ... Og det argumentet kan ikke benyttes mot barn. Konflikten bunner i sementert ekstremistisk religion og gammel historie. Vedtatte sannheter og fiendebilder som folkegruppene i regionen ikke har IQ nok til å legge bak seg….
ole_marius Skrevet torsdag kl 06:11 Skrevet torsdag kl 06:11 hocanee skrev (1 time siden): Jøder har eksistert i Israel lenge før 1948 Israel er dems hjemland. De har levd der i tusenvis av år. Staten Isreal ble etablert etter andre verdenskrig. Det etablerte område var bebodd av før staten er premisset i når startet folkemordet. Denne nye staten har som vist drevet på med inhuman okkupasjon i snart 100 år. Selv om en bok med støv sier at en befolkningsgruppe skal ha rett å ha "det lovede land", tilsier ikke at man skal unnskylde dem og forenkle med å si 7 oktober. Og det er nettopp her min kritikk på historieforsømmelse som du kommer med. Konflikten er ikke ny, den er gammel nå. Det er ikke utenkelig at man gjør opprør mot etablert krigsmaskineri når man har blitt slaktet i 100 år mot en inhumanitær stat. Svake argumenter som ofte kommer opp også er: Sitat Så du er imot jøder da? Og grunnen til jeg selv tar å flagger et forventet motargument er at det er forskjell mellom stat og mennesker i staten. I likhet med 7 oktober og ofte den type retorikk som jeg flagger, er at man tvinger hoveddiskusjonen på et sidespor. Man kan fint kritisere en statsapperat (uten å ha noe imot uskyldige sivile) som er hoveddriver for ugjerninger. Godt eksempel er en slekning av meg som satt i nazi arbeidsleir i Norge under andre verdenskrig. Hans sunne holdning for å bearbeide ondskapen var at man kan kritisere systemet, og ikke menneskene i den. Men ofte så ser vi at Isreal er unntaket for enn hver diskusjon, hvorfor må gudene vite. 4
Ove38 Skrevet torsdag kl 06:39 Skrevet torsdag kl 06:39 (endret) 7 hours ago, 0laf said: Nazistene drepte mange jøder, punktum. Rett etter at det tyske arbeiderpartiet tok makten i 1933, med Hitler i spissen, startet de å innføre anti-jødiske lover, og forsøkte å bli kvitt jødene Krystallnatten var 9 november 1938, hvor mange jøder ble drept Nazistene drepte ikke seks millioner jøder fordi de var kommunister eller fordi Hitler trodde de hadde skapt Sovjet, men fordi nazistene var rasister Igjen fordi oppfatningen var at de var kommunister Hitler: "In Russian Bolshevism, we must see the attempt undertaken by the Jews in the 20th century to achieve world domination" Kilde: Mein Kampf utgitt 1924 Dette med at de var ikke-mennesker, feil rase mm. var bare noe som ble funnet på, for å gjøre det lettere for dem å drepe så mange som mulig. Du har virkelig ikke lest historien. Årsaken til at Øst-Europas jøder syntes kommunismen var bra. Var at de ble undertrykt av det det russiske keiserdømmet. De var derfor de var med på å drepe keiseren og hans familie og var etter det overrepresentert i Sovjets første regjering, som bestod av 80% jøder. Endret torsdag kl 06:41 av Ove38 1 1
0laf Skrevet torsdag kl 10:11 Skrevet torsdag kl 10:11 ole_marius skrev (4 timer siden): Staten Isreal ble etablert etter andre verdenskrig Start her -> https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_intercommunal_conflict_in_Mandatory_Palestine 1 1
0laf Skrevet torsdag kl 10:12 Skrevet torsdag kl 10:12 (endret) Ove38 skrev (3 timer siden): Igjen fordi oppfatningen var at de var kommunister Dette med at de var ikke-mennesker, feil rase mm. var bare noe som ble funnet på, for å gjøre det lettere for dem å drepe så mange som mulig.... Okey, det er ikke noe poeng å diskutere dette når man er så blottet for historiekunnskap, og tror at seks millioner jøder ble drept fordi tyskerne trodde de var kommunister Hitler benyttet dog "stab-in-the-back" konspirasjonsteorier under valget og senere, hvor det ble hevdet at Tyskland ikke tapte første verdenskrig, men ble forådt av bolsjeviker og jøder, men dette var kun en unnskyldning for å bli kvitt jødene https://en.wikipedia.org/wiki/Stab-in-the-back_myth Du tror at man drepte jøder fra hele europa, også fra Norge, ikke fordi de var jøder, men fordi tyskerne av en eller annen grunn trodde at et helt folk var kommunister Det er omvendt. I enkelte tilfeller skyldte nazistene på kommunistene for alt mulig, og tok med jødene som fæle kommunister, fordi nazistene ville bli kvitt jødene Årsaken var at jøder styrte mye av det tyske samfunnet, drev butikker, var velstående osv. og nazistene mente de forsøkte å ta over verden og undertrykte ariske tyskere Endret torsdag kl 10:22 av 0laf 3 4 1
hocanee Skrevet torsdag kl 10:22 Skrevet torsdag kl 10:22 4 hours ago, ole_marius said: Staten Isreal ble etablert etter andre verdenskrig. Det etablerte område var bebodd av før staten er premisset i når startet folkemordet. Denne nye staten har som vist drevet på med inhuman okkupasjon i snart 100 år. Selv om en bok med støv sier at en befolkningsgruppe skal ha rett å ha "det lovede land", tilsier ikke at man skal unnskylde dem og forenkle med å si 7 oktober. Og det er nettopp her min kritikk på historieforsømmelse som du kommer med. Konflikten er ikke ny, den er gammel nå. Det er ikke utenkelig at man gjør opprør mot etablert krigsmaskineri når man har blitt slaktet i 100 år mot en inhumanitær stat. Svake argumenter som ofte kommer opp også er: Og grunnen til jeg selv tar å flagger et forventet motargument er at det er forskjell mellom stat og mennesker i staten. I likhet med 7 oktober og ofte den type retorikk som jeg flagger, er at man tvinger hoveddiskusjonen på et sidespor. Man kan fint kritisere en statsapperat (uten å ha noe imot uskyldige sivile) som er hoveddriver for ugjerninger. Godt eksempel er en slekning av meg som satt i nazi arbeidsleir i Norge under andre verdenskrig. Hans sunne holdning for å bearbeide ondskapen var at man kan kritisere systemet, og ikke menneskene i den. Men ofte så ser vi at Isreal er unntaket for enn hver diskusjon, hvorfor må gudene vite. Er alltid araberne (palestinerne) som angriper først Hvorfor kan de aldri bare la jøder få leve i fred? 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå