Gå til innhold

Hva skjer hos Dungeons & Dragons-utgiveren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler alle med interesse for analoge rollespill å sjekke ut svenske Free League sine glimrende spill!

Her noe for enhver smak, fra egne spill som Dragonbane og Coriolis til lisensierte (men fremdeles veldig gode) spill som Alien RPG og Ringenes Herre. 

Skrevet

Etter snart 30 år med dnd, i både vanlig form, men også digital form. I både woc stil, pathfinder eller egen hjemmelagde hybrider.

Jeg er så skuffet og lei over den politiske oozen som mitt elskede rollespill er blitt. Folk er blitt så hårsår at man skal til enhver pris ikke sette campaigner eller spill i situasjoner som kan virke provoserende eller krenkende. Egne sorte kort er laget for å signalisere når noe er gått gale. Noe som jeg personlig mener går direkte imot hele essensen av rollespillet. Der det viktige er at man kommer i situasjoner som krever at en tenker forbi ens egen sphære. Utenfor boksen man ellers lever i.

Videre så har hele verden blitt så mangfoldig at nesten hver eneste del av det som var grunnlaget i verden (Faerun) blir absurd. Orc`er, Mindflayers, Vampyrer, halvdemoner skal leve side om side med vanlige menn og kvinner. Hvorfor? Jo fordi det kommer hele tiden ut mer kildematriale soms eneste hensikt er å spy ut mer content til adhd-snøfnuggspillerne som alltid har drømt om å leve livet som en katt. (satt på spissen såklart).

Nei, takker meg til de gamle dage, der vi alle ble behandlet likt utifra den karakteren, den bakgrunnshistorien og den settingen som vi var i. Der dm`en ønsket å stimulere til utvikling, så vell som utfordring, og der historiens hensikt var at man sammen skulle overkomme egne så vell som spillmessige motstand.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Stresset_Faen skrev (7 timer siden):

Etter snart 30 år med dnd, i både vanlig form, men også digital form. I både woc stil, pathfinder eller egen hjemmelagde hybrider.

Jeg er så skuffet og lei over den politiske oozen som mitt elskede rollespill er blitt. Folk er blitt så hårsår at man skal til enhver pris ikke sette campaigner eller spill i situasjoner som kan virke provoserende eller krenkende. Egne sorte kort er laget for å signalisere når noe er gått gale. Noe som jeg personlig mener går direkte imot hele essensen av rollespillet. Der det viktige er at man kommer i situasjoner som krever at en tenker forbi ens egen sphære. Utenfor boksen man ellers lever i.

Videre så har hele verden blitt så mangfoldig at nesten hver eneste del av det som var grunnlaget i verden (Faerun) blir absurd. Orc`er, Mindflayers, Vampyrer, halvdemoner skal leve side om side med vanlige menn og kvinner. Hvorfor? Jo fordi det kommer hele tiden ut mer kildematriale soms eneste hensikt er å spy ut mer content til adhd-snøfnuggspillerne som alltid har drømt om å leve livet som en katt. (satt på spissen såklart).

Nei, takker meg til de gamle dage, der vi alle ble behandlet likt utifra den karakteren, den bakgrunnshistorien og den settingen som vi var i. Der dm`en ønsket å stimulere til utvikling, så vell som utfordring, og der historiens hensikt var at man sammen skulle overkomme egne så vell som spillmessige motstand.

Hadde vært tilbøyelig til å være litt enig hadde det ikke bare vært for denna -essensen- av rollespill da. At reglene bare er et utgangspunkt. Vårt bord bruker ikke kort for å si ifra om noe går galt (noe som jo vel er et 100 % valgfritt tilleggsprodukt ingen regler på noen måte tilsier at du behøver). MEN, vi har en session zero hvor vi snakker om hva vi ønsker eller ikke ønsker inn i campaignen. For eksempel har vi forbud mot seksualisert vold i vår campaign, noe vi alle er helt enige om, og noe vi ble enige om i session zero. Jeg har også et generelt forbud mot murderhoboing og utstrakt egoisme i karakterer i mine campaign, da jeg finner at slike karakterer bare skaper irritasjon. Og å diskutere sånt i en session zero har vært vanlig hele veien og er ikke noe nytt i det hele tatt, og det vet du.

Man kan følge alle "kildematerialer" man bare vil, men man står også 100 % fritt til å lage sin egen og gjøre noe helt annet. Min nåværende setting er for eksempel et mashup av norrønn mytologi, Planescape-settingen, Spelljammer-settingen, og vanlig klassisk dnd-setting, bare multiverse. Jeg har lagd eventyr i en annen setting hvor magi er supersjeldent, mens en annen der magi fungerer som teknologi og er tilgjengelig for alle. Jeg har også kjørt eventyr i offisielle settinger og kost meg med det. Jeg har kjørt eventyr i verdener der det bare fantes mennesker, og alt annet blir behandlet som som en alien skulle landet på jorda i dag. Jeg har kjørt eventyr i Sigil. Om du ikke klarer å se for deg at orker, mindflayers, vampyrer og halvorker kan leve side om side med mennesker dropper du det da. Veldig enkelt. Men jeg tenker at om du mener dette er nytt fikk du aldri med deg for eksempel Planescape-settingen med Sigil da den kom til second edition i 1994, men for all del, dnd har alltid vært lagd slik at alle kan spille noe de liker, og kanskje Planescape ikke appellerte til deg, noe som jo er helt greit.

Du sier du er så skuffet og lei over den politiske oozen som ditt elskede rollespill er blitt. Min erfaring så langt er at sånne argumenter som du kommer med her er nettopp det den politiske oozen består av. Om du ikke liker en vending offisiell dnd tar, så ikke bry deg med det da. Folk spiller fortsatt original dnd, og koser seg med det. Ingen stopper de. Vi spiller fortsatt en eldre versjon, fordi vi begynte i den versjonen og vi gidder ikke kjøpe nye bøker. Det er mye å klage på når det kommer til dnd, som denne artikkelen beskriver svært godt. Men at dnd i moderne varianter er mer mangfoldig er ikke blant de. For om du ønsker det du beskriver, er det absolutt ingenting som hindrer deg i det. Eller er du lei deg for at i din session zero var det ingen som ville spille sånn som du vil?

Endret av Fahlar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...