Vidarol Skrevet lørdag kl 21:41 Skrevet lørdag kl 21:41 Ca. 10 mnd etter at jeg kjøpte en enebolig, var jeg i kontakt med kommunen for å få mer detaljer vedrørende selgers bruksendring i kjeller - fra kjellerboder til beboelsesareal. Blant opplysningene som jeg mottok fra kommunen, fremkom det at det hadde vært en tilsynssak i forhold til utleie i denne kjeller. Ytterligere henvendelser fra min side til kommunen vedr. tilsynssaken mot tidligere eier, resulterte til slutt i at jeg fikk oversendt et video-opptak som kommunen hadde mottatt pr. mail som vedlegg til en bekymringsmelding fra en tidligere leietaker i kjeller - hos forrige eier. I denne videoen fremgår det mildt sagt bemerkelsesverdige forhold. Med blant annet store brunsnegler etc. inn og ut på gulvet i kjellerdusjen. Denne kjellerdusjen / dusjnisjen er beliggende ca. 1 meter under terreng. Leietakeren opplyste i sin bekymringsmelding 2023 til kommunen at utleier var gjort kjent med forholdene, men ikke hadde gjort noe for å utbedre disse. Høsten 2023 opprettet kommunen tilsynssak mot utleier / tidligere eier. Hvor kommunen blant annet sendte et brev til henne med en opplisting av hva som fremgår av videoen vedlagt leietakers bekymringsmelding. Dvs. at kommunen gjorde utleier / forrige eier detaljert oppmerksom på snegler og andre insekter i kjellerdusjen, samt heftige muggsoppangrep Ca. 9 måneder etter kommunens tilsynssak la utleier eiendommen ut for salg. I hennes egenerklæring er opplyst at hun ikke kjenner til problem med hverken skader i mur, muggsopp, eller insekter. Jeg lurer på hvordan man skal tolke denne situasjonen ved reklamasjon til eierskifte-forsikringsselskap for uriktig opplysning fra selger / forrige eier - når man tar i betraktning denne videoen? (Forhåpentligvis lar videoen seg laste opp og fremvise i dette forum.) VideoKjellerleilighet.mov
Kakkelfant Skrevet lørdag kl 22:29 Skrevet lørdag kl 22:29 (endret) Fiffig måte å løse problemet på, bare selge og nekte for at hun visste noenting om dette edit: man kan også se det skinner i vann/fuktighet på vegger og gulv i videoen Endret lørdag kl 22:30 av Kakkelfant 1
freedomseeker Skrevet lørdag kl 23:03 Skrevet lørdag kl 23:03 Jeg har skrukketroll som kommer inn i sokkeletasjen, de krabber opp veggene og inn gjennom lufteventilene. Når de først har kommet inn i så dør de dog ganske raskt. Men at det kommer brunsnegler inn i en kjeller var jo ny. Det kan tyde på at problemet enten skyldes manglende drenering rundt boligen, slik som hos meg, eller at det rett og slett dreier seg om en generelt fuktig kjeller, både utvendig og innvendig. Siden det er dokumentert at selger var kjent med dette, mener jeg at du har en svært sterk sak. Dette vil sannsynligvis bli en kostbar affære for selger. 1
Vidarol Skrevet lørdag kl 23:40 Forfatter Skrevet lørdag kl 23:40 Tusen takk for tilbakemeldinger så langt. Det synes heldigvis som at det opplastede videopptak av tilstandene i kjellerdusjen lar seg fremvise i dette forumet. Jeg presiserer at disse tilstandene ikke var konstaterbare ved visning / besiktigelse. Muggsoppangrep i form av de omfattende partiene med svarte / mørkegrå prikker på gipsplater i utvendige synlige flater i rom, var renset bort ved visning / besiktigelse. Men det var ikke renset bort i de skjulte vegghulrom mellom gipsplatene og mur. Som jeg etterhvert kunne konstatere ved hjelp av mikrokamera / inspeksjonskamera i egenborede prøvehull til utlektet vegg innvendig i kjeller mot mur. Det har vist seg at selger før visning / besiktigelse kun har tettet igjen hull tvers gjennom mur og inn i kjellerbad, ved å sprøyte inn noe fugemasse / lim bak innvendig hjørnelist i dushjørnet! Som kanskje kan sammenlignes med å sette et lite plaster på et stort amputasjonssår. Med fortsatt tilsig av fukt inn i mur, opp og ned i hull tvers gjennom hele muren. Dette er hull som man vet er der når man ser på video-opptaket
Vidarol Skrevet søndag kl 00:26 Forfatter Skrevet søndag kl 00:26 Også dumme meg som trodde det var nok å bevise overfor det mer enn velkjente Claims Link (!) at selger hadde løyet og gitt positivt uriktig opplysning om vesentlig skade / mangel. Det er jo uriktig opplysning / løgn og fortielse om vesentlige skader / mangler som de fleste av oss vanlige troskyldige definerer som selveste inn-begrepet av mangel. Men, nei! Ikke i følge Claims Link! De krever at det klargjøres årsakene til at selger løy i egenerklæring og salgsoppgave! Med sitt krav om at det klargjøres årsakene til at det har blitt hull i mur. Og årsaken til at det har oppstått mugggsoppangrep. For disse liksom-saksbehandlerne er det således ikke nok å dokumentere mangel ved at selger i salgsopplysningene har løyet og fortiet skader og mangler! Man må som kjøper også dokumentere overfor Claims Link hva som er årsakene! At myndighetene fremdeles tillater slike å drive som forsikringsselskap i Norge, er for min del en stadig større gåte.
Duriello Skrevet søndag kl 00:46 Skrevet søndag kl 00:46 (endret) Bare å gi en lang faen i Claims Link, hvorfor kontakte dem? Gjør sånn; https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/kjop-og-salg-av-bolig/mangler-brukt/#:~:text=for å klage?-,1.,Benytt gjerne Forbrukerrådets klagebrev.&text=OBS!,nå frem med klagen din. Går utifra at ingenting av dette var opplyst om ved salg? Endret søndag kl 00:48 av Duriello
obygda Skrevet søndag kl 06:19 Skrevet søndag kl 06:19 Det er vel krav om tilstandsrapport også. Selskapet som har gjort den jobben bør også varsles om at du vil vurdere krav mot de også gitt at opplysningene som er oppgitt i tilstandsrapport er uriktige eller mangelfulle. Legg ved all dokumentasjon fra kommunen og send kopi til selger,forsikringsselskap samt megler som stod for salget. Videre ville jeg kontaktet advokat og vist frem dokumentasjonen du sitter på. Denne saken,ut fra det som sies her,fremstår så åpenlyst at dette burde være en svært enkel sak for en advokat å følge opp. Koster vel noen timer i advokatutgifter men det kan fort være vel anvendte penger om f.eks forsikringsselskapet gjør seg vanskelig. Det må trolig også gjøres en takst på utbedring av skaden. Den kan du trolig få utført via ditt forsikrkngsselskap. Mulig det enkleste,når jeg tenker meg om, er nettopp å la eget forsikringsselskap følge opp saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå