^fmj Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/matkrig-og-hierarki-i-skolen_-rektor-endrer-kantineregler-1.17536711 Fantastisk gjort av rektoren på denne skolen. Jeg blir helt matt av hvordan unge oppfører seg, ikke at det er noe nytt, husker godt hvordan det var før også. Det snakkes om inkludering, bekjempelse av mobbing, at man skal se de som sliter, det viser seg gang på gang på gang at dette er bare tomprat. For noen fæle og ufyselige mennesker enkelte er, arv og miljø. Denne matkrigen som tydelig ikke gjelder bare denne skolen er så barnslig og tåpelig at man blir tom for ord. 2 1
N-4K0 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Alle burde kunne være enig om at dårlig oppførsel er dårlig oppførsel, samme hvilken side man støtter politisk. Samme med mobbing, utfrysing etc. I tillegg er det respektløst, ikke bare mot de nye elevene som blir utsatt for dette, men også mot hele næringskjeden, å sløse med matvarer ved å kaste dem på disse nye elevene. Og det burde være punktum satt, klart og tydelig! 1 1
:utakt Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg jobbet "nederst på stigen" i en stor bedrift. Alle avdelingene hadde "sine" bord i kantina, det var bare sånn det var. En dag var vi en gjeng fra min avdeling som satte oss der konsernledelsen pleide å sitte. Dressgutta ble helt forvirret da det satt noen ved bordet deres! De ansiktsuttrykkene! 😂 Men de satte seg ikke noe annet sted, de tok plass sammen med oss, og vi hadde en hyggelig lunsj. Det er lenge siden jeg gikk på videregående. Vi hadde det også sånn at noen grupper pleide å sitte ved bestemte bord i kantina, men alle på samme trinn var jo stort sett venner. Jeg kan ikke se for meg at det ville vært noe problem hvis en liten gruppe slo seg ned ved et annet bord enn vanlig. Synd hvis det ikke er sånn lenger. Er det russekulturen og bussklikkene som slår inn her også? Ungdommene begynner jo å planlegge dette bussgreiene allerede på ungdomsskolen nå. 2
Maskinfører Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden På min skole vær det er lærer som mobbet folk
The Avatar Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Her er det to ganske forskjellige problemstillingar. Det fyrste er at det har utvikla seg ein kultur med faste plassar, noko som er vanleg i dei fleste kantiner utan at det nødvendigvis er eit hierarki på kvar det er "best" å sitte. Det andre er at det ikkje blir slått hardt ned på matkrig og openbar fientlegheit mellom klassetrinna. Frå eit meir praktisk standpunkt så er fjerning av langbord fornuftig. Langbord er meir plasskrevande fordi du berre kan sitte på to sider, og fordi ein ofte setter igjen ein open plass mellom grupper i stadan for å sitte tett på ein person som du ikkje kjenner. I tillegg er det på langbord litt meir begrensa kven du kan føre ein naturleg samtale med, vanlegvis berre dei tre framfor deg og dei to på sidan av deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå