Gå til innhold

"leiepris" for bolig før kjøp

Salvesen.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har kommet i en liten blemme. 

Muntlig avtalte jeg med utbygger å leie boligen som bygges når den er klar da min er en del av ett større prosjekt og blir ferdig først, jeg kan ikke kjøpe boligen før alle er ferdig. Så da sa utbygger at de hadde løst dette med at kjøper leide til alle var ferdige også kjøtpte. Hen sa at de hadde løst dette med at de betalte rente. 

Jeg tenkte det hørte ok ut og vi avtalte å gjøre dette og diskutere detaljene senere. 

I mitt hode har jeg tenkt at jeg skal betale:

5.5%(Eller gjeldende rente på tidspunktet) av totalsummen. Minus 22% renter som de kan få fradrag på, men jeg kan ikke da det ikke er rente men leie. 

I dag kom summen og den er over 5.5%, usikker på om dette er regnefeil for de skriver 5.5% og uten noe fradrag. I tillegg kommer ting som strøm og kommunale. Sistnevnte er helt ok. Men leieprisen ble plutselig 50% mer enn jeg hadde tenkt. 

Dette er helt nytt for meg, og jeg burde såklart bedt om mer detaljer når vi først diskuterte det. Men slik er nå situasjonen.

Så er det jeg som er urimelig her, eller utbygger? 

Summen er ca 7 millioner. 

EDIT: I skrivende stund når jeg forklarte hvordan jeg hadde tenkt sparret de plutselig med 30 000. Ned fra 37. hm..

EDIT 2: En annen ting som er relevant er at deler av disse 7 millionene muligens ikke er på plass når jeg flytter inn og jeg tenker det er også urimelig å betale renter på noe som ikke er på plass av stor verdi som feks utvendig solskjermin til flere hundretusen? 

Endret av Salvesen.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis meningen er at du skulle betale bedriftens renter så er det normalt at bedrifter har betydelig høyere renter på sine byggelån.  Fort et par prosent over person markedet

• Liker 2
Skrevet
loko1 skrev (5 minutter siden):

Hvis meningen er at du skulle betale bedriftens renter så er det normalt at bedrifter har betydelig høyere renter på sine byggelån.  Fort et par prosent over person markedet

Det har hele tiden vært diskutert markedsrente(5.5%) så det er ikke bakgrunnen.

det er mer mangelen på fradrag jeg reagerer på, som jeg kunne dratt av skatten om jeg kunne kjøpe og jeg antar de kommer til å gjøre.

men som sagt, mulig det er jeg som roter her da dette er en once in a lifetime for meg:) 

Skrevet

Er grunnen til at boligen ikke kan kjøpes ennå at den kun har midlertidig brukstillatelse? Et lån på 7 mill gir et månedlig rentebeløp på ca 32 tusen. Så spørs det hvor mye andre ting de legger på som bygningsforsikring, kommunal avgift vann/kloakk, internett, renovasjon etc. 

Skrevet
kremt skrev (21 minutter siden):

Er grunnen til at boligen ikke kan kjøpes ennå at den kun har midlertidig brukstillatelse? Et lån på 7 mill gir et månedlig rentebeløp på ca 32 tusen. Så spørs det hvor mye andre ting de legger på som bygningsforsikring, kommunal avgift vann/kloakk, internett, renovasjon etc. 

dette er kun for å dekke renter, kommunale, strøm etc kommer utenom og direkte til meg:)

det er 30700ish med 5.25 rente som de fleste bør ha i september. Og før fradrag som jeg hadde fått om jeg bare kunne kjøpt den. Og da hadde lånet vært mye lavere også.

Skrevet

Du har forpliktet deg til å leie frem til alle er ferdige? Er det satt noen sluttdato på dette eller kan dette drøye? Hvem bestemmer når prosjektet/alle er ferdige?

Ble det ikke avtalt noen rente på "leien" ?
Hvorfor skal du få 22% fradrag på det du betaler dem? Var dette snakket om i den muntlig avtalen dere inngikk?
De må vel bokføre det som inntekt?

Ang om noe ikke er helt ferdig eller ikke så blir det slitsomt (tror jeg) å argumentere om du velger å flytte inn. I sær på noe som påvirker bruket så lite som utvendig solskjerming. Har du fått noen dato på når det er forventet ferdig montert?

Den muntlige avtalen du/dere har ingått høres ekstremt sketchy ut spør du meg.
Håper du er medlem av huseierne og/eller har tegnet boligkjøperforsikring.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Glem alt det med renter,  rentefradrag. Du vil leie og de har gitt deg en pris for å leie. Du kan forhandle prisen ned, akseptere tilbudet eller finne deg en annen leiebolig.

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (9 timer siden):

Du har forpliktet deg til å leie frem til alle er ferdige? Er det satt noen sluttdato på dette eller kan dette drøye? Hvem bestemmer når prosjektet/alle er ferdige?

Ble det ikke avtalt noen rente på "leien" ?
Hvorfor skal du få 22% fradrag på det du betaler dem? Var dette snakket om i den muntlig avtalen dere inngikk?
De må vel bokføre det som inntekt?

Ang om noe ikke er helt ferdig eller ikke så blir det slitsomt (tror jeg) å argumentere om du velger å flytte inn. I sær på noe som påvirker bruket så lite som utvendig solskjerming. Har du fått noen dato på når det er forventet ferdig montert?

Den muntlige avtalen du/dere har ingått høres ekstremt sketchy ut spør du meg.
Håper du er medlem av huseierne og/eller har tegnet boligkjøperforsikring.

Det er vell ett av de største problemene her, foreligger ingen avtale bare prat. Det ble tatt opp at det er mulig å flytte inn før avtalt overtakelsesdato. Det ble nevnt at dette før var løst med at en betalte markedsrente.

så da jeg at jeg var interessert i det.

så når endelig detaljene kom var prisen langt over dette og rentefradraget som de får på sitt lån var ikke hensyntatt. Jeg hadde bare tenkt at dette ville være hensyntatt og jeg er som sagt ikke sikker på om dette er rett eller helt idiotisk av meg, ref tråden:)

nå slo de jo av 20% med minste motstand så jeg føler de rett og slett prøvde å playe meg. Evt regnet helt feil.

Skrevet
Camlon skrev (9 timer siden):

Glem alt det med renter,  rentefradrag. Du vil leie og de har gitt deg en pris for å leie. Du kan forhandle prisen ned, akseptere tilbudet eller finne deg en annen leiebolig.

Ja jeg bryr meg ikke om rentene, men prisen. Jeg synes den er alt for høy ift det som ble avtalt(markedsrente). I dag anser jeg markedsrente som 5.25ish. De fleste lån bør i alle fall være justert ned når leieforholdet inngås. Men tilbudet jeg fikk var rundt 6.5%.

som du sier er alternativet å leie noe annet til overtakelse, men nå har jo planen vært noe annet.

men aller helst ønsker jeg å sjekke om det er helt dust av meg å tenke på rentefradraget og kanskje en forklaring på hvorfor:)

men nå har de jo allerede justert ganske bra så situasjonen er noe helt annet enn når tråden startet:) men fortsatt noe over forventet, men det er gjerne min egen feil ift tankegangen:)

Skrevet
kremt skrev (10 timer siden):

jeg kjenner ikke til reglene men har blitt fortalt at det er pga disse boligene skal inn i ett borettslag og da må alle selges på likt/når alle er klar.

leie er en vei rundt regelverket.

dette er info i fra utbygger og etter min husk, så ikke ta det for alt for god fisk:p

Skrevet

Edit: skal også nevnes at dette har vært ett gjentakende problem. Ting som har blitt løst diskutert muntlig har endt opp i annen pris når regning kommer. Den værste til 200 000, så kom regning på 300 000 og når det ble påpekt var den plutselig 250 000 kort tid etterpå.

Skrevet

Er kanskje også greit å nevne at dette er en avtale som har sikret at arbeiderne har hatt noe å gjøre da de andre boligene ikke var solgt. Da har de bare jobbet på min slik at når de andre blir solgt kan de gjøre alle tilvalg mot at utbygger gjør det før de er solgt. Det sikrer også inntekter til utbygger i perioden jeg leier som de ellers bare hadde hatt utgifter.

og jeg får flytte inn tidligere men kommer til å ha ulemper som å bo i en byggeplass, småting som ikke er klart, og kanskje større ting.

så denne avtalen er aller mest i favør utbygger. Selv om jeg såklart setter pris på muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...