Capitan Fracassa Skrevet mandag kl 13:46 Skrevet mandag kl 13:46 Jobs skrev (30 minutter siden): Les Romerbrevet 11 frelse for Israel og hedningene som er oss. Så forstår en at det er en tid for og lære for menneskeheten. Det blir også en tid uten død,nød,sult og krig. Før du har noe dokumentasjon som gir grunn for å tro at det som står i Romerbrevet er sant, er det ingen grunn til å bry seg om det som står der. 1
Romeren Skrevet mandag kl 18:47 Skrevet mandag kl 18:47 Capitan Fracassa skrev (14 timer siden): Og jeg er mer opptatt av hva som er sant enn hva Bibelen sier. Alle har vi forskjellig fokus. Så, hva er sant? Hva har du funnet? 1
Capitan Fracassa Skrevet tirsdag kl 04:52 Skrevet tirsdag kl 04:52 (endret) Romeren skrev (10 timer siden): Så, hva er sant? Hva har du funnet? I denne sammenhengen har jeg funnet at det står svært mye i Bibelen som beviselig ikke er sant, og at evangelienes Jesus ikke oppfylte en enste Messianisk profeti fra GT. Og derfor svarte jeg som jeg gjorde til @PÃ¥inter, at det er viktigere hva som er sant enn hva som står i Bibelen, siden den selv viser at den ikke er til å stole på. Endret tirsdag kl 04:59 av Capitan Fracassa
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 06:10 Skrevet tirsdag kl 06:10 Jobs skrev (16 timer siden): Snåsamannen tok i mot alle og tok aldri penger så den må du dra lengre ut på landet med. Hvordan vet du det? Hvordan kan du vite at han aldri tok i mot penger? Er det virkelig jeg som må lenger ut på landet? Er det ikke uansett svindel om han lurer tusenvis av mennesker til å tro at han har magiske krefter, og så selger en bok om det å tjener millioner? Er det ikke uansett løgn fra ende til annen?
Romeren Skrevet tirsdag kl 06:47 Skrevet tirsdag kl 06:47 Capitan Fracassa skrev (1 time siden): I denne sammenhengen har jeg funnet at det står svært mye i Bibelen som beviselig ikke er sant, og at evangelienes Jesus ikke oppfylte en enste Messianisk profeti fra GT. Og derfor svarte jeg som jeg gjorde til @PÃ¥inter, at det er viktigere hva som er sant enn hva som står i Bibelen, siden den selv viser at den ikke er til å stole på. Det har jeg forstått at du mener. Det er derfor jeg spør hva du mener som er sant? 1
Capitan Fracassa Skrevet tirsdag kl 07:08 Skrevet tirsdag kl 07:08 Romeren skrev (17 minutter siden): Det har jeg forstått at du mener. Det er derfor jeg spør hva du mener som er sant? At jeg lever i en realitet jeg deler med andre tenkende individer (selv om jeg er klar over at det ikke er noen bevis mot solipsisme), at logikk er gyldig, og mange andre ting, som jeg med varierende grad av sikkerhet mener er sant. Er du ute etter noe spesielt? Du mener vel ikke at jeg skal liste opp absolutt alle ting jeg mener er sant?
Romeren Skrevet tirsdag kl 07:33 Skrevet tirsdag kl 07:33 Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden): At jeg lever i en realitet jeg deler med andre tenkende individer (selv om jeg er klar over at det ikke er noen bevis mot solipsisme), at logikk er gyldig, og mange andre ting, som jeg med varierende grad av sikkerhet mener er sant. Er du ute etter noe spesielt? Du mener vel ikke at jeg skal liste opp absolutt alle ting jeg mener er sant? Ja, vi deler denne realiteten og fakta er fakta. Men er fakta hele sannheten? Hva med verdier, finnes det sanne verdier?
MrL Skrevet tirsdag kl 07:39 Skrevet tirsdag kl 07:39 (endret) skaftetryne32 skrev (1 time siden): Hvordan vet du det? Hvordan kan du vite at han aldri tok i mot penger? Er det virkelig jeg som må lenger ut på landet? Er det ikke uansett svindel om han lurer tusenvis av mennesker til å tro at han har magiske krefter, og så selger en bok om det å tjener millioner? Er det ikke uansett løgn fra ende til annen? Han krevde ingen betaling, men man kunne legge igjen penger. Jeg lurer dog på hvor disse tusenvis av menneskene er som har blitt lurt, for snarere sier de tvert det motsatte. Det er kun de som aldri har opplevd han som kaster ut påstander om svindel basert på "ingenting". Da får man komme med i det minste forklare hvordan han klarte å svindle på denne måten, ikke "jeg forstår det ikke så da er det løgn og svindel". Endret tirsdag kl 07:52 av MrL 1
Capitan Fracassa Skrevet tirsdag kl 07:42 Skrevet tirsdag kl 07:42 (endret) Romeren skrev (9 minutter siden): Ja, vi deler denne realiteten og fakta er fakta. Men er fakta hele sannheten? Nå er vi inne på semantikk, men ja, jeg vil hevde at fakta er hele sannheten, men vi har selvsagt ikke på noen måte tilgang på all fakta i realiteten vi deler. Det er ekstremt mye som er fakta/sant, som jeg ikke aner noe om. Romeren skrev (9 minutter siden): Hva med verdier, finnes det sanne verdier? Det kommer an på hva du mener med "sanne verdier". Det er sant at jeg har visse verdier, men disse verdiene er subjektive. Jeg har ingen grunn til å tro at det finnes objektive verdier, tvert i mot, dette blir en selvmotsigelse da "verdier" betyr (i følge NAOB): "noe (ikke-materielt) som vurderes høyt, gis høy rang" Siden den som vurderer noe eller gir noe høy rang nødvendigvis er et subjekt, kan ikke verdier være objektive. Men forklar gjerne hva du mener med "sanne verdier", og også hva du tenker om disse. 😃 Endret tirsdag kl 07:43 av Capitan Fracassa
Romeren Skrevet tirsdag kl 07:52 Skrevet tirsdag kl 07:52 Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden): Siden den som vurderer noe eller gir noe høy rang nødvendigvis er et subjekt, kan ikke verdier være objektive. Så en despot som bruker alt og alle til sitt formål har like mye "rett" som alle andre, også dem som blir utnyttet? Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden): Men forklar gjerne hva du mener med "sanne verdier", og også hva du tenker om disse. Det vet du sikkert, men jeg er mer interessert i dine. Tenk deg at du står på en talerstol og skal lede folket. Hva vil du si? Sikkert ikke at 2 + 2 = 4?
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 08:11 Skrevet tirsdag kl 08:11 MrL skrev (18 minutter siden): Han krevde ingen betaling, men man kunne legge igjen penger. Noen av de som faktisk har vært der har sagt at det var forventet at det ble lagt igjen penger. MrL skrev (21 minutter siden): Jeg lurer dog på hvor disse tusenvis av menneskene er som har blitt lurt, for snarere sier de tvert det motsatte. Hva hadde du egentlig forventet av noen troende som er blitt lurt? MrL skrev (23 minutter siden): Da får man komme med i det minste forklare hvordan han klarte å svindle på denne måten, ikke "jeg forstår det ikke så da er det løgn og svindel". Sosial manipulering, såkalt kald tyding, svindlere er temmelig kjipe, de tar ikke fem øre for å manipulere deg til å tro at du må gjøre det ene eller det andre, de spiller på frykt å tillit, de bruker hva de kan, de gjør alt for å svindle, tror du virkelig at denne duden har magiske krefter? Bevisbyrden ligger på de som tror på sånt, ikke på meg.
Capitan Fracassa Skrevet tirsdag kl 08:12 Skrevet tirsdag kl 08:12 (endret) @Romeren: jeg synes dette er interessant nok for en egen tråd, så jeg flyttet mitt siste svar hit: Fint om du (og gjerne andre) svarer der 😃 Endret tirsdag kl 08:21 av Capitan Fracassa
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 08:17 Skrevet tirsdag kl 08:17 MrL skrev (32 minutter siden): Det er kun de som aldri har opplevd han som kaster ut påstander om svindel basert på "ingenting". Det er en påstand du bør kunne dokumentere forresten. Du vet det er skrevet en del bøker om snåsamannen, de fleste av dem skrev vel snåsamannen selv, om det forteller deg noe om mannen, hvor mange selvbiografier skrev han om seg selv, var det 3 eller 4? Uansett Ronnie Johanson Skrev et par bøker også, i bok nummer to dokumenteres det en del bruk av svindel metoder, løgn og bedrag, dette er altså en fyr som var tett på, og mente at Joralf var en fin fyr helt til han så det som ble gjort, så ikke bare de som aldri har opplevd ham altså
Romeren Skrevet tirsdag kl 08:24 Skrevet tirsdag kl 08:24 Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden): Det kommer helt an på hva jeg skal lede folket innen. Til et godt liv for den enkelte og for samfunnet som helhet. Er det mulig uten felles - og dermed objektive - verdier?
Capitan Fracassa Skrevet tirsdag kl 08:27 Skrevet tirsdag kl 08:27 Romeren skrev (2 minutter siden): Til et godt liv for den enkelte og for samfunnet som helhet. Er det mulig uten felles - og dermed objektive - verdier? Svarer deg her:
MrL Skrevet tirsdag kl 08:43 Skrevet tirsdag kl 08:43 (endret) skaftetryne32 skrev (33 minutter siden): Det er en påstand du bør kunne dokumentere forresten. Du vet det er skrevet en del bøker om snåsamannen, de fleste av dem skrev vel snåsamannen selv, om det forteller deg noe om mannen, hvor mange selvbiografier skrev han om seg selv, var det 3 eller 4? Uansett Ronnie Johanson Skrev et par bøker også, i bok nummer to dokumenteres det en del bruk av svindel metoder, løgn og bedrag, dette er altså en fyr som var tett på, og mente at Joralf var en fin fyr helt til han så det som ble gjort, så ikke bare de som aldri har opplevd ham altså Jeg fikk et rask oppsummering av chatgpt og leser også her: Sitat – Hva er det beste du kan si om Snåsamannens evner? – Det er ikke tvil om at han er en menneskekjenner og at han har innvirkning på folk. Han er en karismatiker, og det er jo ingen tvil om at sterke personligheter som han kan trigge kroppens selvhelbredende evne, den såkalte placeboeffekten. Dessuten går de fleste lidelser over av seg selv, mens andre har et svingende forløp med gode perioder innimellom. Det er gjerne når man har det som verst at man tar turen til Snåsa. Da er det selvsagt Snåsamannen som får æren straks man blir bedre, sier Johanson. "Det kan bare være placebo". Mye tynn suppe for å kalle dette for løgn og svindel. Jeg må si, da er det den mest imponerende bruk av placebo jeg noensinne har sett. Man ser bare i dokumentaren jente som og mann som føler seg bedre på sekundet. Petter Northug som forklarer om en helt hinsides effekt, og varme strålinger igjennom hele kroppen og tilbake i toppform. Gamle politimesteren i Oslo har også vært i media. Disse historiene er ikke unike. Nå har ikke jeg lest bøkene, men chatgpt og artikkelen sier at Johanson ikke sier det må være svindel - men han gir kritikk - blant annet overdrevne historier og hans klarsynte evner ikke alltid var riktige. Det er dog riktig at flere av helbredingene ikke var langvarige, men det betyr ikke at han ikke gjorde det han gjorde. Det er klart man skal være kritisk, og jeg sier ikke at han utførte magi - men at vi enda ikke har en god forklaring på hva som skjedde. Å derimot klasifiserere det som svindel synes jeg er overdrevet og tynt, og nærmest vanskelig å si noen bli svindlet når vi har dokumenterte positive effekter og fornøyde mennesker. Endret tirsdag kl 08:51 av MrL
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 09:04 Skrevet tirsdag kl 09:04 MrL skrev (6 minutter siden): Jeg må si, da er det den mest imponerende bruk av placebo jeg noensinne har sett. Man ser bare i dokumentaren jente som og mann som føler seg bedre på sekundet. Altså etter det jeg har forklart deg om sosial manipulering, hvordan forventer du at ei lita jente skal tale i mot en autoritet som Joralf Gjerstad? Du må være litt mer kritisk enn dette, du ser at de blir bedre på sekundet? Imponerende evne bare det. MrL skrev (9 minutter siden): Det er klart man skal være kritisk, og jeg sier ikke at han utførte magi - men at vi enda ikke har en god forklaring på hva som skjedde. Jo vi har det, folk har drevet med svindel i mange tusen år, og vi har en god forklaring på hvordan svindel og bedrag fungerer, jeg har nevnt noen av redskapene, kanskje se litt på hvordan denne redskapen fungerer på et desperat menneske i stedet for å bare avvise det som noe vi ikke kan forklare? Om du virkelig mener det er noe vi ikke kan forklare så har du jo ganske enkelt ikke oppsøkt kunnskapen som kan forklare for deg. MrL skrev (13 minutter siden): Å derimot klasifiserere det som svindel synes jeg er overdrevet og tynt, og nærmest vanskelig å si noen bli svindlet når vi har dokumenterte positive effekter og fornøyde mennesker. Men også ingen effekt, og ikke minst misfornøyde mennesker, mennesker som har blitt brukt av JG, mennesker som han sier han har kurert, men som ikke har blitt kurert, og ja kvakksalveri er svindel, eller det burde være, igjen. Å ta penger for påståtte magiske ikkeeksisterende helbredende evner er svindel i mine øyne. 1
MrL Skrevet tirsdag kl 09:55 Skrevet tirsdag kl 09:55 skaftetryne32 skrev (46 minutter siden): Altså etter det jeg har forklart deg om sosial manipulering, hvordan forventer du at ei lita jente skal tale i mot en autoritet som Joralf Gjerstad? Du må være litt mer kritisk enn dette, du ser at de blir bedre på sekundet? Imponerende evne bare det. Jo vi har det, folk har drevet med svindel i mange tusen år, og vi har en god forklaring på hvordan svindel og bedrag fungerer, jeg har nevnt noen av redskapene, kanskje se litt på hvordan denne redskapen fungerer på et desperat menneske i stedet for å bare avvise det som noe vi ikke kan forklare? Om du virkelig mener det er noe vi ikke kan forklare så har du jo ganske enkelt ikke oppsøkt kunnskapen som kan forklare for deg. Men også ingen effekt, og ikke minst misfornøyde mennesker, mennesker som har blitt brukt av JG, mennesker som han sier han har kurert, men som ikke har blitt kurert, og ja kvakksalveri er svindel, eller det burde være, igjen. Å ta penger for påståtte magiske ikkeeksisterende helbredende evner er svindel i mine øyne. Jeg sier ikke det ikke kan være svindel. Men du har konkludert. Du henviser til en bok som avdekker svindelmetoder, fra en forfatter som ikke en gang har sagt dette er svindel. Det kan, det kan ikke - men konklusjonen din er bare basert på antakelser.
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 10:21 Skrevet tirsdag kl 10:21 MrL skrev (21 minutter siden): Men du har konkludert. Du henviser til en bok som avdekker svindelmetoder, fra en forfatter som ikke en gang har sagt dette er svindel. Er det virkelig nødvendig å bruke akkurat dette ordet? – Hans troverdighet var svekket etter at jeg hadde dokumentert overdrivelser og feilerindring, for ikke å si ren bløff, i den første boken. Etter at den kom, må jeg dessverre konstatere at han har undergravd sin troverdighet ytterligere med løgn og bløff, slår Johanson fast overfor Fritanke.no. MrL skrev (21 minutter siden): Det kan, det kan ikke - men konklusjonen din er bare basert på antakelser. Ikke antakelser, løgn som er dokumentert, det er faktisk en viss forskjell her. Den eneste som antar noe her er du 👇 MrL skrev (2 timer siden): Det er kun de som aldri har opplevd han som kaster ut påstander om svindel basert på "ingenting".
MrL Skrevet tirsdag kl 11:01 Skrevet tirsdag kl 11:01 (endret) skaftetryne32 skrev (42 minutter siden): Er det virkelig nødvendig å bruke akkurat dette ordet? – Hans troverdighet var svekket etter at jeg hadde dokumentert overdrivelser og feilerindring, for ikke å si ren bløff, i den første boken. Etter at den kom, må jeg dessverre konstatere at han har undergravd sin troverdighet ytterligere med løgn og bløff, slår Johanson fast overfor Fritanke.no. Ikke antakelser, løgn som er dokumentert, det er faktisk en viss forskjell her. Den eneste som antar noe her er du 👇 Politikere lyver og bløffer hele tiden, er de svindlere? Forøvrig er det morsomt hva forfatteren sier er bløff: Sitat Joralf Gjerstad hevder at boka om han er løgn fra første til siste side. Det reagerer forfatter Ronnie Johanson på. - Når Gjerstad sier det er løgn, kommer han med en kjempebløff. ref Det er altså bløff å mene boken er løgn. Videre diskutererer han her noen korttriks han mener er bløff. Hvis det er jeg som "antar" så savner jeg forsatt å se hvor det er bevist at han svindler. Jeg ser forsatt bare en haug av antakelser, og påstanden om at han er svindler er forsatt basert på tilnærmet ingenting - annet en tynn suppe ihvertfall. Selv forfatteren av boken trodde Joralf hadde evner, men han antok det var placebo. Endret tirsdag kl 11:04 av MrL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå