Benjamin Ditlefsen Skrevet onsdag kl 07:57 Skrevet onsdag kl 07:57 Hei alle billister og bileksperter! Jeg har en Ford Focus 2012-modell med den kjente 6DCT450-powershift girkassen. Mange vet at det er vært masse problemer med denne kassen osv osv. Men i mitt tilfelle, ligger feilen en annen plass. Jeg kjøpte bilen brukt og i god stand med alt av rapporter osv, hos en bruktbilforhandler i Kolbotn Aug 2024. (MERK! Bilen ble kjøpt med 120.913km på seg, og ble kjørt ca 128-129.000 da feilen oppsto) Bilen funket helt fint helt frem til sent november-midten av desember. Da kom feilmeildinger og feil på girkassen. To verksteder ble tatt i bruk, der begge fant ut at det er defekt turtallsføler og oljetrykkføler i mekatronikken. Det ene vekstedet fant ut at bilen manglet 1,8L girolje og ingen funn av interne eller eksterne lakkasjer. Dette fikk jeg dokumentert og sendt til bilselger. Reklamasjonssaken har nå pågått i 9mnd og er enda ikke kommet lengre. Bilselger står for sitt og avviser. Begge verkstedene mener at hele girkassen må byttes og prisene ligger fra 80.000-93.000kr. Som sykt fordi bilen ble kjøpt for 99.000kr. Jeg har heldigvis 50.000kr som dekkes av et bruktbil-garantiforsikringsselskap som fulgte med 6mnd, men jeg betaler enda ekstra for å ha den perr i dag. Så er det frem til selve poenget mitt. Er det noen der ute, som sitter med info/kunskap om denne girkassen, som kan fortelle om det er en mulighet å bare bytte mekatronikken eller bare selve kretskorte med alle følerne på seg? Finner slike på nettet og er mulig å bytte, men er det et godt alternativ enn å bytte selve kassen? Selvsagt må girkassen strippes ned/flushes osv, for å se etter andre skader. (Link til kretskort med følere: https://www.vaihteistokauppa.fi/en/automatic-transmission-parts/control-unit-6dct450-getrag-used/p/7M5R-14C247-AE/ Denne AE skal matche girkassekoden i bilen min) Håper på gode tilbakemeldinger og svar! Mvh Benjamin
Curver Skrevet onsdag kl 09:45 Skrevet onsdag kl 09:45 Jeg har tidligere vært i kontakt med et lite firma i Halden som ga meg god hjelp og fikk veldig bra inntrykk på de at de hadde god peiling. Kanskje du kan kontakte de for å få noen tips? https://automatgear-service.no/
Benjamin Ditlefsen Skrevet onsdag kl 10:04 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:04 kremt skrev (53 minutter siden): Gjør en manuell swap? Nei, hvorfor i alle dager skal jeg det? Pluss jeg har ikke manuell-lappen.
Benjamin Ditlefsen Skrevet onsdag kl 10:06 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:06 Curver skrev (20 minutter siden): Jeg har tidligere vært i kontakt med et lite firma i Halden som ga meg god hjelp og fikk veldig bra inntrykk på de at de hadde god peiling. Kanskje du kan kontakte de for å få noen tips? https://automatgear-service.no/ Takk! Det kan jeg
mobile999 Skrevet onsdag kl 12:46 Skrevet onsdag kl 12:46 Benjamin Ditlefsen skrev (4 timer siden): Reklamasjonssaken har nå pågått i 9mnd og er enda ikke kommet lengre Hvor er reklamasjonssaken? Venter på behandling i forbrukerklageutvalget? Benjamin Ditlefsen skrev (4 timer siden): (Link til kretskort med følere: https://www.vaihteistokauppa.fi/en/automatic-transmission-parts/control-unit-6dct450-getrag-used/p/7M5R-14C247-AE/ Denne AE skal matche girkassekoden i bilen min) Man "kan ikke" ta en slik fra en girkasse i en bil og montere inn i en annen bil. Unntaket er dersom den er "nullstilt" eller på annen måte har blitt modifisert i programvaren til å virke. Den leveres ikke modifisert hvis selgeren ikke ber om chassisnummeret til bilen din. De skriver ingenting om den er nullstilt. Merkeverksteder er ikke i stand til å nullstille eller modifisere. Benjamin Ditlefsen skrev (4 timer siden): Begge verkstedene mener at hele girkassen må byttes Hva er grunnen til at de mener at hele girkassen må byttes?
Benjamin Ditlefsen Skrevet onsdag kl 12:54 Forfatter Skrevet onsdag kl 12:54 mobile999 skrev (4 minutter siden): Hvor er reklamasjonssaken? Venter på behandling i forbrukerklageutvalget? Man "kan ikke" ta en slik fra en girkasse i en bil og montere inn i en annen bil. Unntaket er dersom den er "nullstilt" eller på annen måte har blitt modifisert i programvaren til å virke. Den leveres ikke modifisert hvis selgeren ikke ber om chassisnummeret til bilen din. De skriver ingenting om den er nullstilt. Merkeverksteder er ikke i stand til å nullstille eller modifisere. Hva er grunnen til at de mener at hele girkassen må byttes? Grunnen for at de anbefaler å bytte hele kassen er fordi, nr1: følerne som er defekte, er fastmontert i kretskortet på mekatronikken inni tcm-dekselet og jobben blir for stor for å prøve å reparere den, og nr2: pga den store oljemangelen over tid, så kan innvendige komponenter blitt ødelagt/dårlig pga høy varme og friksjon. Hvis dette stemmer mtp kretskortet, som du forteller, så er det nok ikke en vei jeg vil gå uansett. Reklamasjonssaken har perr nå kunn vært mellom meg og selger og verksted som utførte forrige girkasseservice før min overtakelse. Advokat eller forbrukerrådet (mekling) blir det neste. 1
mobile999 Skrevet onsdag kl 14:52 Skrevet onsdag kl 14:52 Benjamin Ditlefsen skrev (1 time siden): forbrukerrådet (mekling) blir det neste Det er ikke noe poeng å vente lenger på dette. Sett i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå