Shirmah Skrevet søndag kl 17:29 Skrevet søndag kl 17:29 Hvis dere tilfeldigvis holder til i Oslo så har jeg tips. Send meg en PM i tilfelle.
Powertrainer Skrevet søndag kl 17:54 Skrevet søndag kl 17:54 Boing_80 skrev (5 timer siden): Det er fagmiljøenes ansvar å ikke dele ut mote diagnoser i hytt og vær. Du skulle bare visst hvor mange pasienter med foreldre som krever slike diagnoser. Og alt skal skje fort. De nasjonale retningslinjene er tydelige på hva som skal og bør inngå i en slik utredning. Feildiagnoser kan potensielt koste helsepersonell jobben. Slik jeg ser det så er dette temaet delt; på den ene siden har du de som faktisk har diagnosen ADHD og som får den utredningen kontra de som har gått på Tik Tok, Instagram og ChatGPT og er overbeviste om at de har diagnosen. Men man har uansett rett på second opinion. Man skal også være obs på differensialdiagnosene og det er noe folk flest ikke vet så mye om. Hvis de søker til sosiale medier for å fastslå en diagnose så er vel ikke vurderings og refleksjonsevnen den beste. Jeg vil heller råde folk til å ta det opp med spesialisthelsetjenesten, de har relativt god kompetanse og har muligheten til å henvise videre for grundigere utredning som nevropsykologisk for eksempel. 1
AnnonymG Skrevet mandag kl 16:26 Skrevet mandag kl 16:26 Dersom man har mistanke om ADHD, kan man henvises for utredning. Det er en forutsetning at funksjonsnivået er såpass dårlig, at utredning faktisk har noe for seg. Det er ingen klar og tydelig grense mellom ADHD og normaltilstand. Mange sliter med konsentrasjon, uoppmerksomhet, impulsivitet, hyperaktivitet, uten at det nødvendigvis skal måtte forklares ut fra en sykdomstilstand, men heller personlighet. Hvis man er henvist flere ganger, og stadig avslag, så må dere lese begrunnelsen for avslag, for det kommer alltid. Bruk dette som utgangspunkt videre. Det kan godt være at utredning for ADHD er totalt irrelevant i denne sammenheng, og at andre diagnoser er mer aktuelle. Det er også en klar forutsetning at det ikke skjer noen livsomveltende hendelser eller rus, som ikke gjør utredning mulig. Skriv gjerne hvorfor de har valgt å avslå henvisningene, det ville vært interessant. Sykehuset har også en plikt til å faktisk prioritere sine ressurser, og man har ingen rett til utredning om ikke det er en reell mistanke om sykdommen i tillegg til at utredningen må ha en behandlingsmessig konsekvens. Hvis man ønsker utredning for å få diagnosen uten at livet endrer seg noe som helst, er dette bortkartet ressurser i et allerede presset helsevesen. Avslaget kan alltid påklages, videre til Statsforvalter som jeg ser er gjort her.
Gjest bf498...7a8 Skrevet mandag kl 16:37 Skrevet mandag kl 16:37 On 8/20/2025 at 11:28 AM, Guest 4e87b...33b said: Jeg fikk ikke innvilget henvisning til psykolog selv med alvorlig angst og depresjon, så jeg ser ikke helt at å be fastlegen om noe sånt er noen enkel vei å gå heller. Det norske helsevesenet er en diger løgn på enkelte områder. Det treneres og underrapporteres rund baut for å få det til å se ut som det er fryd og gammen og at ting tas på alvor. Anonymous poster hash: 4e87b...33b Du har ikke ALVORLIG angst eller depresjon hvis du får avslag. Folk med alvorlig angst og depresjon klarer så vidt å fungere. Anonymous poster hash: bf498...7a8
Gjest bf498...7a8 Skrevet mandag kl 16:38 Skrevet mandag kl 16:38 On 8/20/2025 at 10:49 AM, Milhouse85 said: ADHD har de siste årene blitt en "mote-diagnose" (eller trend om man vil...) Derfor er det ekstremt mange henvisninger for utredning som blir sendt. Det kan derfor være veldig vanskelig for de som mottar disse henvisningene, å vurdere hva som bør utredes - og ikke. Det har det. Og en konsekvens er at narsissistene har gjort inntog. Nå er sosiale medier fulle av folk "med adhd" som har fullført medisin og psykologistudier (noe som er praktisk talt umulig for folk med ADHD) og selger sin historie for klikk og likes. Anonymous poster hash: bf498...7a8
Gjest bf498...7a8 Skrevet mandag kl 16:41 Skrevet mandag kl 16:41 On 8/20/2025 at 4:40 PM, Guest 3398d...a11 said: Ja, flere ganger. Men de avslår klagen også. Anonymous poster hash: 3398d...a11 Her har vi altså folk med mange års utdannelse og erfaring, men du i din uendelige visdom mener at de tar feil. Fordi..... Anonymous poster hash: bf498...7a8
Curuion Skrevet mandag kl 17:24 Skrevet mandag kl 17:24 20 minutes ago, Guest bf498...7a8 said: Her har vi altså folk med mange års utdannelse og erfaring, men du i din uendelige visdom mener at de tar feil. Fordi..... Anonymous poster hash: bf498...7a8 Problemet er vel at de avslår utredningen, ikke diagnosen. Hjelper jo kke med mange års erfaring hvis de nekter å vurdere det. Aner ikke hvordan den prosessen funker. Kanskje spør på en annen måte, uten å nevne diagnoser. Prøve å bli henvist til psykolog, eller rask psykisk helse, mulig det kan bli enklere å bli henvist videre til noen spesialister derifra? I det minste får man noen andre synspunkt på hva man kan gjøre også. 36 minutes ago, Guest bf498...7a8 said: Du har ikke ALVORLIG angst eller depresjon hvis du får avslag. Folk med alvorlig angst og depresjon klarer så vidt å fungere. Anonymous poster hash: bf498...7a8 Jeg ble avvist for adhd utredelse i mange år, pga av alvorlig depresjon og angst. Det gjør det nok vanskeligere å vurdere, og hvilken effekt medisin har. Hvis depresjon ikke er pga adhd kan medisinene vistnok gjøre det verre, om jeg har forstått det riktig. Ble mye testing av antidepressiva først, før jeg ble diagnosert med adhd.
Gjest 3398d...a11 Skrevet tirsdag kl 15:11 Skrevet tirsdag kl 15:11 Gjest bf498...7a8 skrev (22 timer siden): Her har vi altså folk med mange års utdannelse og erfaring, men du i din uendelige visdom mener at de tar feil. Fordi..... Anonymous poster hash: bf498...7a8 Fordi jeg faktisk har snakket med mennesket det er snakk om. Fastlegen vår har snakket med jenta det gjelder. Hun har vært fastlegen hennes i 23 år faktisk. De "med mange års utdannelse og erfaring" som du kaller dem har ikke snakket med henne engang. De har bare avvist henne. Så hvordan kan du være så spydig når du tydeligvis ikke engang har satt deg inn i saken? Anonymous poster hash: 3398d...a11
Gjest bf498...7a8 Skrevet tirsdag kl 15:19 Skrevet tirsdag kl 15:19 7 minutes ago, Guest 3398d...a11 said: Fordi jeg faktisk har snakket med mennesket det er snakk om. Anonymous poster hash: 3398d...a11 Og du er utdannet lege, uten tvil. Du har årevis med erfaring med å vurdere om folk har ADHD eller ikke? Anonymous poster hash: bf498...7a8
Sharpings Skrevet tirsdag kl 18:43 Skrevet tirsdag kl 18:43 (endret) Gjest bf498...7a8 skrev (3 timer siden): Og du er utdannet lege, uten tvil. Du har årevis med erfaring med å vurdere om folk har ADHD eller ikke? Anonymous poster hash: bf498...7a8 Du gadd ikke lese det innlegget heller? Troll! Han skriver jo at fastlegen har vært med på å henvise til utredning fordi denne er overbevist om at ADHD diagnose er reell. Endret tirsdag kl 18:44 av Sharpings
Gjest bf498...7a8 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden On 8/26/2025 at 8:43 PM, Sharpings said: Du gadd ikke lese det innlegget heller? Troll! Han skriver jo at fastlegen har vært med på å henvise til utredning fordi denne er overbevist om at ADHD diagnose er reell. Nettopp. Fastlege henviser. Fastlege stiller ikke diagnose. Det er det spesialist som gjør. En fastlege kan også henvise til nevrolog uten at nevrologen finner noe galt. Anonymous poster hash: bf498...7a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå