Letterboxd Skrevet 15. august Skrevet 15. august Hvordan er det å legge seg inn i psykiatrisk for depresjon? Hvordan blir man lagt inn og hva skjer der? Noen erfaringer? 1
Gjest 9793b...d77 Skrevet 15. august Skrevet 15. august Det er kjempe vanskelig. Først må du overbevise en lege at du er syk nok for innleggelse, så når dette er gjort og henvisning sent må du gjøre det samme på DPS. Er du heldig blir du innlagt ett par dager på en avdeling der du mer eller mindre gis ett rom, får beskjed om når det er mat også ligger du der. Er du heldig blir du oppfølgt av de ansatte innimellom, og får litt medisiner. Er du enda heldigere har de noen aktiviteter når du er der. Det beste tipset er å overdrive så mye som mulig, da er det kanskje håp. Anonymous poster hash: 9793b...d77
Valmeth Skrevet 16. august Skrevet 16. august Offentlig hjelp? Det hjelper hvis du må hentes med ambulanse. Avhengig av hvor ille det står til, regn med avslag maaange ganger fra DPS om du søker hjelp via fastlege. Anbefaler å gå privat om du har muligheten. Det kan hende praksisen er forskjellig rundt om i landet, men etter min erfaring vil DPS ikke ta i psyk-pasienter før de har gått helt i grøfta. Litt sånn "du har ikke druknet, du bare holder på å drukne". Been there, done that 3 1
Gjest 4cca2...0d2 Skrevet 19. august Skrevet 19. august Det er vanskelig, ja. Jeg fikk ikke innleggelse selv om jeg ikke klarte å ivareta personlig hygiene, ikke pusset tennene, sykemeldt fra jobb, null rutiner (og aldri hatt rutiner), rotete hjem osv. Så jeg vet ikke hvordan du får det til. Jeg fikk ordna litt opp med meg selv etter rundt et halvt år. Men tipper det hadde gått mye raskere om jeg fikk mer hjelp. Anonymous poster hash: 4cca2...0d2
Gaea Skrevet 19. august Skrevet 19. august Jeg har forsøkt 3 ganger i de siste dagene å bli innlagt. I journalen min står det at jeg er velstelt, har god hygiene og fremstår ikke alvorlig deprimert. Og her sitter jeg og klarer ikke spise, ikke dusjet på flere dager, ikke greid håret, tenker at verden har det bedre uten meg og tenker..wtf? Jeg er så deprimert at jeg ikke klarer å gråte. Fastlegen min ringte akutteamet og sa at jeg vanligvis ikke ber om hjelp, så det var viktig å ta meg på alvor. Sjefen min uttalte at hun var bekymret for at hvordan jeg ville møte pasienter, kolleger har ytret bekymringer. Etter å ha ikke ha s**** i 2 år, så sprakk jeg idag. Ringte å sa ifra etter jeg gjorde det, fikk beskjed om å dra på legevakten for ny vurdering. Prøvde å si at det orker ikke jeg. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke reise et stykke,for så å bare bli avfeid igjen etter å ha sittet og ventet. Jeg utkjørt av angst og depresjon. Endte opp med å ringe et lavterskeltilbud som tar imot mennesker med s***m**tanker så mulig jeg benytter meg av det tilbudet der for å utsette planene jeg har. I 2020 fikk jeg tilbud om innleggelse (stabiliseringsopphold) men da takket jeg nei. Nå snur jeg og ber om det, men de mener at ikke har behov..og jeg er mye mer deprimert nå enn forrige gang. 8
Lagabøter Skrevet 20. august Skrevet 20. august Jeg stoppet meg selv fra ett tredje selvmordsforsøk, og fikk ved hjelp av nær bekjent lagt meg inn på akuttpdykiatrisk avd, rett nok godt over 20 år siden, og var 16, så husker ikke selve proesseen med selve "registreringa", men husker stedet, og det var veldig bra og fint opplegg, var der noen mnd, og siden det har livet vært tipp-topp, og blir bedre og bedre etter hvert som åra går. 2
Gjest 8fd2f...1c8 Skrevet 20. august Skrevet 20. august Letterboxd skrev (På 15.8.2025 den 21.09): Hvordan er det å legge seg inn i psykiatrisk for depresjon? Hvordan blir man lagt inn og hva skjer der? Noen erfaringer? Jeg havnet i psykiatrien, nesten mot min vilje for mange år siden. Det var så mørkt for meg da at jeg faktisk ikke husker hvor stedet for akutt hjelp lå. Vet det var på Tøyen et sted.(Oslo) Det var min kone som hadde funnet ut av dette, hun jobber selv innen helse og psyk. Men som sagt, dette er så mange år siden at det med dagens midler sikkert ikke finnes lenger. Psykiatri i Norge er jo nedprioritert de lux. Men det finnes hjelpetjeneste på tlf du kan ringe.. Ville i første omgang gått for disse. Se under på denne personen. Det er virkelig en motvind å havne i tungt psykisk uføre i dette landet for tiden. Kanskje du må plage noen venner eller familie om du orker.. Samtidig vet jeg det kan være et stort steg å ta for mange. Gode ønsker til dere begge.🙂 Prøver meg også på et smil til dere. Gaea skrev (5 timer siden): Jeg har forsøkt 3 ganger i de siste dagene å bli innlagt. I journalen min står det at jeg er velstelt, har god hygiene og fremstår ikke alvorlig deprimert. Og her sitter jeg og klarer ikke spise, ikke dusjet på flere dager, ikke greid håret, tenker at verden har det bedre uten meg og tenker..wtf? Jeg er så deprimert at jeg ikke klarer å gråte. Fastlegen min ringte akutteamet og sa at jeg vanligvis ikke ber om hjelp, så det var viktig å ta meg på alvor. Sjefen min uttalte at hun var bekymret for at hvordan jeg ville møte pasienter, kolleger har ytret bekymringer. Etter å ha ikke ha s**** i 2 år, så sprakk jeg idag. Ringte å sa ifra etter jeg gjorde det, fikk beskjed om å dra på legevakten for ny vurdering. Prøvde å si at det orker ikke jeg. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke reise et stykke,for så å bare bli avfeid igjen etter å ha sittet og ventet. Jeg utkjørt av angst og depresjon. Endte opp med å ringe et lavterskeltilbud som tar imot mennesker med s***m**tanker så mulig jeg benytter meg av det tilbudet der for å utsette planene jeg har. I 2020 fikk jeg tilbud om innleggelse (stabiliseringsopphold) men da takket jeg nei. Nå snur jeg og ber om det, men de mener at ikke har behov..og jeg er mye mer deprimert nå enn forrige gang. Så jeævlig fæl historie.. Innlegget overfor var også tiltenkt deg. Anonymous poster hash: 8fd2f...1c8
PosteMonopolet Skrevet 20. august Skrevet 20. august Selv folk som har hatt selvmordsforsøk får ikke hjelp så det sier jo litt om hvor vanskelig det er å bli kvallifisert til innleggelse.
Gjest 20251...321 Skrevet fredag kl 08:41 Skrevet fredag kl 08:41 Som flere nevner så er innleggelse veldig vanskelig på grunn av knappe ressurser. Jeg ville heller snakket med kommunen om de kan koble på ulike hjelpetiltak med lav terskel. Alle kommuner skal ha et slikt tilbud. Forhør deg også med frivillighetssentralen og lokale organisasjoner om de kanskje har noen tips og ressurser som kan bidra til å få normalisert situasjonen din. Har fastlegen din kommet med noen forslag til hva som kan hjelpe for deg? Anonymous poster hash: 20251...321
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå