spiff42 Skrevet mandag kl 19:35 Skrevet mandag kl 19:35 I 1996 ble regjeringsprosjektet til Jagland kalt Det Norske Hus. Om vi får en FrP dominert regjering etter valget vil vel First House være et passende navn. Er det i det hele tatt noen som synes at det er en god utvikling med så sterke koblinger mellom et privat selskap som lever av å selge påvirkning og de som sitter med makten til å påvirke? https://www.vg.no/nyheter/i/Jb0pzX/listhaug-fikk-debatthjelp-fra-pr-topp-godt-kjent-at-jeg-er-aktiv-frp-er 6
leticia Skrevet tirsdag kl 09:50 Skrevet tirsdag kl 09:50 Jeg syns ikke det er en god utvikling nei. Men jeg liker heller ikke koblingen mellom f.eks LO og Arbeiderpartiet.
Snikpellik Skrevet tirsdag kl 11:10 Skrevet tirsdag kl 11:10 Det er ikke bra at det er såpass mange koblinger mellom den private PR-bransjen og spesielt de borgerlige partiene og da særlig toppene i Frp. Mye av problematikken ligger i manglende åpenhet og politikere som hopper frem og tilbake. Jeg synes ikke det er noe problematisk med koblinger mellom politiske partier og LO, NHO eller andre lignende interesseorganisasjoner. Dette er transparent, og LO er eksempelvis en fullt ut demokratisk fagforeningsorganisasjon der medlemmene velger retning - inkludert hvilke politiske partier de skal støtte. Alle medlemmer i LO kan stille til valg i organisasjonen, så dette blir noe helt annet enn den private PR-bransjen. 2 1
halnes1 Skrevet tirsdag kl 11:21 Skrevet tirsdag kl 11:21 Snikpellik skrev (7 minutter siden): Det er ikke bra at det er såpass mange koblinger mellom den private PR-bransjen og spesielt de borgerlige partiene og da særlig toppene i Frp. Mye av problematikken ligger i manglende åpenhet og politikere som hopper frem og tilbake. Jeg synes ikke det er noe problematisk med koblinger mellom politiske partier og LO, NHO eller andre lignende interesseorganisasjoner. Dette er transparent, og LO er eksempelvis en fullt ut demokratisk fagforeningsorganisasjon der medlemmene velger retning - inkludert hvilke politiske partier de skal støtte. Alle medlemmer i LO kan stille til valg i organisasjonen, så dette blir noe helt annet enn den private PR-bransjen. Er rart at en refererer til borgerlige partier når AP sine kontakter er mye verre. https://www.nettavisen.no/nyheter/lobbygigant-informert-om-nettavisen-sporsmal-oppsiktsvekkende/s/5-95-2487553 Og når en arbeids taker organisasjon som LO sitter i AP sitt styre så er det helt ok. Ingen høyre partier har NHO ledere i sitt styre.
The Avatar Skrevet tirsdag kl 11:29 Skrevet tirsdag kl 11:29 At LO og Arbeiderpartiet har ei tett kobling er lite problematisk sidan det er godt kjent og full openheit om. Det mest problematiske med det sammarbeidet er eigentleg at at mange trur samarbeidet går lengre enn det som er reelt, til dømes ved at mange trur at alle fagforeininger er i lomma til Ap. Det politiske samarbeidet med First House er litt meir gråsone, det er ei dårleg skjult hemmelegheit at borgerlege parti har tette knytningar til First House, og ideelt sett så burde det nok være større openheit om bindingane. LO og Ap har ein formell avtale om samarbeid, kanskje burde Frp og First House ha ein tilsvarande formell samarbeidsavtale? Samtidig så er det ikkje så rart at eit selskap som jobbar med politisk påvirkning tiltrekker seg nettopp politikere som har politisk kompetanse. First House ville ikkje kunne gitt gode råd om politikk om dei ikkje tilsetter folk med politisk erfaring. Det vil også være rimeleg udemokratisk å skulle nekte folk som har jobba for First House å stille til valg som politiker. Eg er også av den oppfattinga at det vil være ganske så håplaust om politikere ikkje får rådføre seg med fagfolk, sjølv om politikerane er folkevalgte så er det viktig at politiske beslutningar blir tatt på fagleg grunnlag, og for å gjere det så må ein lytte til fagfolk. 2
Snikpellik Skrevet tirsdag kl 11:49 Skrevet tirsdag kl 11:49 (endret) halnes1 skrev (28 minutter siden): Er rart at en refererer til borgerlige partier når AP sine kontakter er mye verre. https://www.nettavisen.no/nyheter/lobbygigant-informert-om-nettavisen-sporsmal-oppsiktsvekkende/s/5-95-2487553 Og når en arbeids taker organisasjon som LO sitter i AP sitt styre så er det helt ok. Nesten alle partiene har bindinger til PR-bransjen. Jeg ser ikke helt hvordan AP sine kontakter er verre enn Frp sine, som har både daglig leder og sentrale poltikere i toppen av First House - og hvor partner i byrået medvirker som direkte rådgiver for partilederen før en debatt på Arendalsuka (!). Skillet mellom rollene her kan vel knapt sies å eksistere. Sitat Og når en arbeids taker organisasjon som LO sitter i AP sitt styre så er det helt ok. Ja, det er jo helt ok. Det er en demokratisk avgjørelse den organisasjonen og det partiet har tatt, og med full åpenhet. Jeg mener faktisk det er en bra ting. Mitt parti Høyre har for eksempel mange forbindelser til næringslivet, noen kjente og en del mindre kjente. Det er ikke problematisk så lenge det er full åpenhet og ingen interessekonflikter. Et eksempel på et svært problematisk tilfelle i Høyre i mine øyne er Linda Hofstad Helleland som har styreverv i mange selskaper samtidig som hun sitter i komiteer på Stortinget som behandler politikk som direkte berører disse selskapene. Endret tirsdag kl 11:51 av Snikpellik 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå