Gå til innhold

HDMI - 10m - Må man ha optisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjorde litt research på HDMI og lengre strekk (10m) og slik jeg forsto det begynner det skrente litt når lengden blir såpass og at man bør kjøre optisk?

Har en PC og spiller egentlig utelukkende på 1080p da det er en litt eldre maskin. Tenkte da at det ikke var så farlig og kjørte på med en rimelig kabel fra proshop. Hvis jeg kjørte 4k desktop fikk jeg sort bilde innimellom, kanskje hvert 5 sekund som typer på at kabelen ikke klarte det den lovet (4k 60hz).

Greit nok, skulle uansett ikke bruke den til 4k og var rimelig så kjørte 1080p. Desktop fungerte fint, men med en gang jeg spiller noe får jeg fortsatt sort skjerm / flickering, dog sjeldnere som ifølge det jeg finner ut av tyder på at kabelen ikke klarer levere.

Spørsmålet er vel egentlig må man bare bite i det sure eplet å kjøpe en dyr kabel med optisk over så langt strekk? Ser feks biltema har en kabel spekket for 8k 60hz, 48Gbps, men skeptisk.

Etter litt googling fant jeg også ut at man bare er garantert den klarer levere speccen hvis den er sertifisert. Så kan man jo spørre seg selv hvorfor har nettbutikker lov å selge kabler som ikke lever opp til speccen de skal levere? Fikk refund fra proshop da jeg klagde, så ingen problem med kundeservicen der, bare litt rart de selger kabler da i mitt tilfelle som skulle klare 4k 60hz, men ikke en gang klarte 1080p 60hz.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte 10 meter HDMI for år noen siden og borret gjennom veggen inn til hobbyrommet for å koble på 65 tommeren som står i stua, ikke noe problemer i det hele tatt, godt bilde og god lyd. Tv'en kjører på 3840 x 2160, 60 hz

Endret av Kakkelfant
Skrevet
SilverShaded skrev (4 timer siden):

Og du er sikker på at dette ikke har noe med resten av oppsettet ditt å gjøre...grafikkort, RAM, skjerm osv ? 

Kan jo selvsagt aldri være sikkert, men har jo to monitorer hvor det fungerer fint på, men med 10m mot tv får jeg sort flicker.

Skrevet (endret)

Om 1080p virker på desktop, men ikke i spill så vil jeg tippe det er fordi desktop er 60Hz, mens spill kanske prøver høyere enn 60 hz.

edit: Jeg vil tro at det finnes både kabler som virker og som ikke virker på 10 meter.

Endret av Svein M
Skrevet

Hvis skjermen er god for mer enn 60Hz så er det mange spill som bastant prøver seg på høyeste frekvens. Da mister du bilde hvis kabelen ikke er god nok.

I tillegg er det stor forskjell på utstyret. Har en Nintendo Switch som ikke vil spille på lag med en bestemt LG-TV. Klarer ikke engang 720P på vanlige HDMI-kabler. Måtte ha en ganske dyr, sertifisert Monster Cable-kabel for å få stabilt bilde. (5 meter).

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Svein M skrev (På 7.8.2025 den 14.41):

Om 1080p virker på desktop, men ikke i spill så vil jeg tippe det er fordi desktop er 60Hz, mens spill kanske prøver høyere enn 60 hz.

edit: Jeg vil tro at det finnes både kabler som virker og som ikke virker på 10 meter.

Virker jo, men får slike sorte frames i et lite millisekund på desktop også, men mye mye sjeldnere. Litt rart at et spill skal forsøke mer enn satt hz også, spesielt siden det har nada innstillingsmuligheter for det. Fant et program som visstnok skal kunne styre hz per spill så kanskje gi det et forsøk før jeg går til innkjøp av dyrere hdmi kabel. Eventuelt er det andre tester jeg kan utføre for å se om det er kabelen som er flaskehalsen eller noe annet? Si feks jeg spiller av en 4k video og det fungerer, da vil det i teorien si det ikke er kabelen som er årsaken, men noe helt annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...