xlarge Skrevet lørdag kl 14:45 Skrevet lørdag kl 14:45 Jeg trenger et adapter eller likn. som kan bruke min ethernet (kabel) og lage eget lokalt wifi nettverk (AP). Det skyldes at jeg må ha wifi i et uthus hvor wifi fra min router ikke rekker, men jeg har allerede ethernet kabel dit. Jeg har hittil bare funnet noe som heter Shelly pro 1, men det er et relay som skal monteres i sikringsskapet (som jeg ikke har der). Noen som vet? (Wifi-forlengelse er prøvd inkl. radio-link, men funker ikke da det er hindringer). Det finnes masse dingser for wifi til ethernet, men trenger altså motsatt!
Chris93 Skrevet lørdag kl 15:01 Skrevet lørdag kl 15:01 Du har jo allerede løsningen? Du trenger et AP? Du kan bruke mange rutere i AP modus, eller eventelt wifi extendere i Ap modus 1
NULL Skrevet lørdag kl 15:20 Skrevet lørdag kl 15:20 Shelly Pro 1 er jo noe helt annet.... Det er for å styre eksempelvis en krets via nettverket. Litt som en smart strømplugg, bare at denne monteres inn i sikringsskapet. Men som det sies her, du trenger et aksesspunkt. En del rutere kan som det sies settes i AP-modus, samt også at en del wifi-forsterkere også fungerer som et kablet wifi-aksesspunkt. "masse dingser for wifi til ethernet" er vel strengt tatt litt feil å si. Ja, det finnes slike "broer", og en del rutere kan settes i et slikt modus at ruteren blir en klient i nettverket og gir videre kablet forbindelse, der trafikken vil så gå via wifi mot ruter. Når du sier "wifi-forlengelse" er prøvd - hvilket enhet er det du har prøvd med? Hvis dette er en typisk wifi-extender/forsterker, så er det som sagt mange av disse som har en ethernet-port som gjør at de får kablet forbindelse mot ruter, og videre gir ut et nytt wifi-nett (altså fungerer som et aksesspunkt).
xlarge Skrevet lørdag kl 19:08 Forfatter Skrevet lørdag kl 19:08 Både terreng og tykke steinvegger gjør WiFi utenfra umulig. Jeg håper på forslag på et rimelig og enkelt adapter som kan settes opp med AP
Thor. Skrevet lørdag kl 19:30 Skrevet lørdag kl 19:30 (endret) Har du en gammel router liggende? Fabrikk-nullstill denne, logg deg inn på den, sett opp wifi med passord, slå på AP mode, plugg den inn i ethernet-porten i uthuset. Hvis du ikke har router eller routeren mangler AP mode, så kjøp en billig repeater som støtter AP mode (Det betyr at den får signal inn på ethernet og sender ut trådløst signal). Mye brukt utstyr på finn som fungerer til dette. Nesten alle Asus routere har innebygt AP mode (valg nr 2): Eventuelt kjøp denne som har bryter. Sett bryteren til AP mode: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4116890 Endret lørdag kl 19:33 av Thor. 1
toralfb Skrevet lørdag kl 19:35 Skrevet lørdag kl 19:35 (endret) xlarge skrev (27 minutter siden): Både terreng og tykke steinvegger gjør WiFi utenfra umulig. Jeg håper på forslag på et rimelig og enkelt adapter som kan settes opp med AP Ved at du har fremført Ethernet via kabel kan du benytte alle WiFi sendere. Om du benytter en ruter med WiFi kan NAT og DHCP funksjonen slås av. (For å unngå det blir et eget nett i uthuset.) Benyttes en ren WiFi sender er ikke noe NAT funksjon å tenke på. Bruk gjerne noe eldre utstyr, trenger neppe nytt utstyr til WiFi i uthuset? Innlegg til @Thor. beskriver godt hva jeg tenker. 😇 Endret lørdag kl 19:37 av toralfb 1
xlarge Skrevet lørdag kl 19:56 Forfatter Skrevet lørdag kl 19:56 Tusen takk, toralfb Dette høres bra ut, men viktig at jeg kan nå de dingsene jeg skal koble opp mot AP. Mao. via hovedrouteren.
Chris93 Skrevet lørdag kl 20:32 Skrevet lørdag kl 20:32 Du vil nå dem så lenge du følger rådene du har fått 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå