ilpostino Skrevet fredag kl 18:25 Skrevet fredag kl 18:25 Jeg har montert opp en nett og liten Allente dekoder for satelitt på hytten. Den er nesten ferdig med oppsettet, men det står den ikke finner satelittsignal. Jeg har sjekket flere ganger at signalkabelen sitter skikkelig i. På den forrige dekoderen var det fysisk kanalkort, men det er det ikke på denne. Må jeg være tolmodig mtp at dekoderen må oppdatere "noe" før den får inn satelittsignalet? Vi måtte jo oppdatere kortet på den forrige dekoderen når vi startet hyttesesongen, så den nye dekoderen må vel verifiseres eller whatever hos Allente?
toralfb Skrevet fredag kl 18:51 Skrevet fredag kl 18:51 (endret) Lenge siden jeg har montert sattelitt antenne. Generelt: Satelitt antennen må vende mot syd og ha fri sikt mot satellitt. Montert i samme retning som den gamle antennen? Eller om det er naboer som har sattelitt antenne kan du sjekke hvilken retning de peker? Det stopper på trinn 8 her? https://www.allente.no/kundeservice/dekodere-og-utstyr/allente1-installasjon-parabol-tv2/ I følge https://www.allente.no/kundeservice/dekodere-og-utstyr/allente1-installasjon-parabol-tv2/ På skjermen vises meldingen "Finner ikke satellittsignal". Hva betyr det? Det betyr at signalet fra satellitten/parabolen er for svakt og har ingenting med din Allente 1-dekoder å gjøre. Du må kontrollere at dekoderen har kontakt med parabolen og at parabolen er korrekt montert og installert. Endret fredag kl 18:52 av toralfb
ilpostino Skrevet fredag kl 19:22 Forfatter Skrevet fredag kl 19:22 (endret) Jeg har fortsatt å bruke satellitten som ble brukt på den forrige dekoderen da jeg ikke har sett vitsen i å bytte den ut. Den gav mer enn gode nok signaler til den forrige dekoderen. Edit: etter å ha Googlet litt må jeg antageligvis flytte på satellittmottageren / disken. For å få satellittsignal på din Allente 1-dekoder, må du først sørge for at parabolen er riktig innstilt mot satellitten, som er plassert på 1° vest (Thor 5/6/7), ifølge Allente. Hvis du har en eldre dekoder, kan signalet ligge på 4,8° øst (Sirius4/Astra 4). Jeg er usikker på hvor gammel den forrige dekoderen er, men jeg vedder en is på at den er stilt inn på Sirius4 / Astra4. Endret fredag kl 19:32 av ilpostino
toralfb Skrevet fredag kl 19:31 Skrevet fredag kl 19:31 ilpostino skrev (7 minutter siden): Jeg har fortsatt å bruke satellitten som ble brukt på den forrige dekoderen da jeg ikke har sett vitsen i å bytte den ut. Den gav mer enn gode nok signaler til den forrige dekoderen. Ikke sikkert den gamle antennen vil fungere mot ny mottaker? Selve mottakeren er en aktiv enhet ikke bare en passiv antenne.
^fmj Skrevet fredag kl 19:32 Skrevet fredag kl 19:32 Forskjell på dekoderen hvor nøye de er på signalet, var det godt med den gamle dekoderen? Er det ikke mulig å sjekke styrken på dekoderen?
ilpostino Skrevet fredag kl 19:34 Forfatter Skrevet fredag kl 19:34 toralfb skrev (1 minutt siden): Ikke sikkert den gamle antennen vil fungere mot ny mottaker? Selve mottakeren er en aktiv enhet ikke bare en passiv antenne. Jeg oppdaterte posten min over da du svarte. Det ser ut som den forrige dekoderen krevde at satellittmottageren var stilt inn mot Thor 5/6/7, mens den nye krever å være stilt inn på Sirius4 / Astra4.
mobile999 Skrevet fredag kl 19:52 Skrevet fredag kl 19:52 Signalstyrken skal du finne i menyen. Jeg vet ikke hvorfor det blandes inn 5 grader øst her med Allente. De har brukt 1 grader vest så lenge jeg kan huske.
ilpostino Skrevet fredag kl 19:56 Forfatter Skrevet fredag kl 19:56 Som sagt over har vi brukt denne dekoderen leeeeeeenge. Skal dobbeltsjekke disken i morgen. Dette er den forrige dekoderen: https://www.allente.no/kundeservice/dekodere-og-utstyr/hd-dekoder-hd-2850-st/
Trulss Skrevet fredag kl 20:03 Skrevet fredag kl 20:03 Om du har den gamle hvite boksen (kalt whitebox) så trenger du ikke endre på antennen for ny Allente1-boks.
mobile999 Skrevet fredag kl 20:28 Skrevet fredag kl 20:28 ilpostino skrev (30 minutter siden): Som sagt over har vi brukt denne dekoderen leeeeeeenge. Spiller ingen rolle. Du skal ikke vri på antennen.
Kjell Olaf Winther Skrevet lørdag kl 17:42 Skrevet lørdag kl 17:42 (endret) Før i verden hadde man en dekoder for Canal Digital og en for Viasat. To forskjellige satellitter, og to paraboler. Da disse slo seg sammen, så gikk alle kanaler over til Telenor sin satellitt på 1 grad vest. Det er ca. 3-4 år siden, og før det kom en montør og justerte Viasat parabolen til 1 grad vest. Senere fikk jeg nytt, oppgradert hode på den andre parabolen=Canal Digital som hele tiden hadde vært justert på 1 grad vest. Ett hode, en ledning inn. Hadde du Viasat eller Canal Digital dekoder ? Allente1 dekoderen vil helst ha nett, men kan brukes uten. Endret lørdag kl 17:46 av Kjell Olaf Winther
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå