Gouldfan Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) ^fmj skrev (11 timer siden): Mye rart man skal bli servert, noen som er på god vei ned i kaninhullet. Brød er en paraplybetegnelse for en hel rekke bakverk, som overhodet ikke har det samme næringsinnholdet. Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Å kalle ordentlig grovt brød usunt blir for dumt. Det er veldig lurt å være kritisk og sjekke litt selv, burde ikke sluke alt som f. eks. Svihus sier med søkk og snøre. Dette med banan gikk sin "seiersgang" i nettavisene for en tid tilbake. Selvsagt kan man spise banan, det er ikke bananen som truer folkehelsa. Vil også anbefale å lese om glykemisk belastning vs glykemisk indeks og karbohydrater. Det som serveres vitner om dårlig forståelse av hvordan kroppen fungerer. Tro meg, de aller fleste i Vesten har godt av å droppe både frokost og lunsj og banan.... Frokost og lunsj ble det skippet brødmat og banan.... Kroppen tåler alt mulig, Snickers, Cola, banan etc.. Men vet du hva annet kroppen vår har godt av. Og tåler og har gjort iallefall helt siden steinalderen? Faste........ Endret 1 time siden av Gouldfan
Zeph Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Kan me avslutte diskusjonen om bananer, Snickers og kokain her? Tråden handlar om sunne brød. Vil du diskutere folkehelse og bananer så opprett gjerne ein ny tråd om det.
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Gouldfan skrev (15 timer siden): Grovt brød omdannes til Glukose i kroppen, og da er det fort gjort at du får cravings senere. Prøv med en real smørstekt Engelsk frokost eller lunsj en dag, da kan det hende du ikke spiser noe mer den dagen. Vs to brødskiver som skaper masse cravings senere. Det ironiske er at mange ser på den fete engelske frokosten som usunn, men hva om man ikke spiser mer den dagen? Er den fortsatt like usunn? Et måltid om dagen er ikke sunt, det beste er å fordele det over minst 4-5 måltider, det du kaller "cravings" er heller noe jeg kaller signaler fra kroppen som forteller deg at det er på tide å spise igjen, grunnen til at folk blir sultne er fordi det ganske enkelt ikke er normalt eller sunt å spise et digert måltid per dag, om du tror det er lurt på noe vis så hadde jeg spurt ki igjen for å høre hva den mener, siden ki er noe du i det minste hører på.
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Bing123 skrev (14 timer siden): skaftetryne32 skrev (16 timer siden): Den som blir spredd via kanalen til denne personen, det er nok av eksempler. Altså tomme påstander uten substans igjen. Men jeg ser du hytter med neven og messer etter dokumentasjon fra alle andre. Gouldfan skrev (14 timer siden): Ikke kritikk mot deg men, Skaftetryne. Man må ta ballen og ikke mannen. Wolfgang har hatt mange tvilsomme gjester, med mye far out meninger og konspirasjonsteorier... Det handler om å ha kritisk sans, og vite hvem gjestene er, noe er komisk som feks han galningen som fablet om den svenske sausen... (Ikke mat, men en konsiteori om at Svenskene styrer verden, altså ikke jødene denne gangen) Det er farlig når en av Norges største podkaster lurer folk til å tro at de dør raskere hvis de tar imot en av historiens mest effektive kreftbehandlinger. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Vz8KB3/dette-er-userioest-og-uansvarlig-av-wolfgang-wee Dette er et eksempel på galskapen denne fyren sprer. Som sagt, den slags mennesker støtter jeg ikke økonomisk.
skaftetryne32 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Gouldfan skrev (12 timer siden): Fett trigger ikke dopamin så kjapt som raske karbohydrater og deriblant brød. Fett som i en egg og bacon og chorizo pølse frokost med feks Sopp eller bønner som er smørstekte er sinnsykt mettende. Det er også ren gift for kroppen, og jo det trigger dopamin som faen, alt det salte fettet kombinert med protein og karbohydratene i soppen og bønnene leder til en dopamin bombe av det sjeldne, det kan nok være mye av grunnen til at du tilsynelatende liker det så godt. Gouldfan skrev (13 timer siden): Prøv forsøket selv, jeg har opplevd å overleve på en fet frokost/lunsj en hel dag uten å spise noe annet. Det er ikke noe jeg ønsker å gjøre, det er idiotisk å utsette seg selv for noe sånt noe med viten å vilje. Gouldfan skrev (13 timer siden): Sukker i alle sine former også stivelse og bakst belønner dopamin/endorfin i hjernen. Fet mat og Grønnsaker gir også en belønning i hjernen, men den er mer metthetsfølelse, enn en kjapp belønning. Det er den kjappe belønningen i dopamin jeg er kritisk til, akkurat som narkotika.. All mat gjør det, før vi ble så intelligente som vi tror vi er nå så måtte dyr spise, ikke alle disse dyrene hadde vett nok til å spise på egenhånd så de belønnes med dopamin, det skjer med oss i dag også, og noen takler det ikke, men du er blitt lurt dette gjelder for all mat ikke brød karbohydrater spesifikt, en sånn kombo av mat du beskriver, den engelske frokosten er like ille om ikke verre i forhold til dopaminer, fordi du gir kroppen så my av det den trenger, og ikke minst ting den både trenger å liker som store mengder salt. Gouldfan skrev (13 timer siden): Det er den kjappe belønningen i dopamin jeg er kritisk til, akkurat som narkotika.. Du er kritisk til hvordan kroppen vår fungerer? Vel jeg vet ikke hva jeg skal si til det, det er sånn den fungerer. Gouldfan skrev (13 timer siden): Ikke at det er det samme, men det fører til det samme, småspising og cravings, for the next fix etter jobben, som totalt sett er negativt for helsen. Å spise når man er sulten er godt for helsa faktisk, dette problemet er det noen som har, men dette er nok først og fremst et deg problem, det handler om hva du velger å spise, engelsk frokost f,eks, det er en max en gang i uka frokost, spiser du sånt jevnlig så skaper du jo selv problemet, det samme med småspising av snop og snacks det er et valg man tar, man kan lett velge noen druer i stedet for som ett sunt mellommåltid. Gouldfan skrev (13 timer siden): Kjappe karbohydrater er fix som belønner hjernen med de samme reseptorer som narkotika. Du trenger egentlig ikke det neste fixet, men hjernen sier ofte noe annet. Dette er noe du får ta med din hjerne, men folk flest fungerer faktisk ikke på dette viset, jeg starter dagen som oftest med noen brødskiver og føler ikke noe trang eller sug etter den neste brødskiva, jeg har aldri røyka en karamell, det er ingen narkotisk effekt av hverken karbohydrater eller insulin, det er en løgn du må legge fra deg. Om noe så har du nok skapt dette problemet selv, men det er mulig å venne seg av med småspisinga av snop å snacks uten å velge en annen dopaminbombe som totalt sett er like jævlig for helsa. Gouldfan skrev (13 timer siden): Hva som skjer etterpå er ikke vits i å nevne. Men det sukkerkjøret handler om belønning i hjernen og ikke om faktisk metthetsfølelse som vi egentlig skal ha. Brød gir metthetsfølelse, det gjør det nok for de aller fleste, jeg tror agendaen din mot brød nok er litt personlig, kanskje brød ikke er for deg, men de aller fleste har faktisk ikke disse problemene med brød, de føler ikke dette behovet for å koke opp ei brødskive å skyte den mellom tærne, de har nok heller ikke sett hele antibrød konspirasjonsteori kampanjen som var på SOME i en evighet, men det tenker jeg du har 😉 Gouldfan skrev (13 timer siden): Lyver rett og slett, som med ulovlige stoffer vi liker å kritisere. Nei ikke lyver, ting vi virkelig trenger, du har ikke my tillit til denne kroppen vår.
Bing123 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 2 hours ago, skaftetryne32 said: Det er farlig når en av Norges største podkaster lurer folk til å tro at de dør raskere hvis de tar imot en av historiens mest effektive kreftbehandlinger. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Vz8KB3/dette-er-userioest-og-uansvarlig-av-wolfgang-wee Dette er et eksempel på galskapen denne fyren sprer. Som sagt, Men Wolfgang Wee inviterte jo kreft-foreningen inn til debatt med Anders Haakenstad. Da klarte ikke kreftforeningens representant å påvise en eneste faktafeil. Jeg har sett begge episodene. Det som skjedde var at de var i stor grad enige om ting. Mediene legger dette frem akkurat slik det passer seg med et eget lag av tolkninger og sensasjons-journalisme, godt hjulpet av Kreftforeningen. Og folk biter på så utrolig enkelt. Så det er farlig å tro på alt som står i vanlige media uten å se episodene. Det er nettopp dette jeg nevnte til deg.
skaftetryne32 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Bing123 skrev (17 minutter siden): Da klarte ikke kreftforeningens representant å påvise en eneste faktafeil. Jeg har sett begge episodene. Det som skjedde var at de var i stor grad enige om ting. Jeg vet ikke hvem deres representant er eller om han har noe som helst peiling på medisin, det som er sikkert er at det har vært kritikk i etterkant, og den er berettiget. Denne fyren Haakenstad sier jo rett ut at det ikke finnes bevis for at cellegift fungerer, det er jo kort og godt løgn, at disse løgnene står uimotsagt er et problem. Bing123 skrev (21 minutter siden): Mediene legger dette frem akkurat slik det passer seg med et eget lag av tolkninger og sensasjons-journalisme, godt hjulpet av Kreftforeningen. Og folk biter på så utrolig enkelt. Og det tror du ikke disse podcasterne gjør? De har ikke noe behov for journalistisk integritet, de trenger ikke følge vær varsom plakaten, de trenger bare å tjene penger, ser du ikke et problem med det?
Gouldfan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) skaftetryne32 skrev (4 timer siden): Et måltid om dagen er ikke sunt, det beste er å fordele det over minst 4-5 måltider, det du kaller "cravings" er heller noe jeg kaller signaler fra kroppen som forteller deg at det er på tide å spise igjen, grunnen til at folk blir sultne er fordi det ganske enkelt ikke er normalt eller sunt å spise et digert måltid per dag, om du tror det er lurt på noe vis så hadde jeg spurt ki igjen for å høre hva den mener, siden ki er noe du i det minste hører på. De tradisjonelle måltidene kommer fra da vi faktisk arbeidet med kroppen, og da begrepet fritid ikke eksisterte unntatt av Søndagen. Breakfast og Frokost betyr faktisk brytning av fasten. Du har rett i at kroppene våre er avaserte, de er forberedt på å ikke få mat på mange dager. Da starter Keto prosessen og kroppen begynner å brenne fett istedenfor karbohydrater. Jeg er ikke noen Keto tilhenger, fordi jeg mener at det er vanskelig for de som handler i butikken å følge dietten slavisk. Jeg har prøvd Keto, men bare en måneds tid som forsøk,også jeg er usikker på om det er sunt å spise så mye fett, men jeg gikk iallefall mye ned i vekt. Det jeg er tilhenger av er at du ikke skal følge de tradisjonelle måltidene slavisk, om du kan så er det sunt å faste litt, og lytte til kroppen om du faktisk er sulten. At Ekte Smør er skadelig, er egentlig forhistorisk. Vi trodde det før, og Staten er føre var enda. Fordelene med feks kjøtt og smør er at det er sinnsykt mettende, fordi det er mettet fett. Det er istedenfor et spørsmål om vi spiser for mye karbohydrater, og at det kjøret gjør at vi legger på oss og får feks høyt blodtrykk og hjertesykdom og diabetes. Når du spiser sukkerarter, og kroppen ikke klarer å forbrenne det, så lagres dette som det værste fettet som finnes, ala verre enn palmeolje og verre enn naturlig Smør. Endret 1 time siden av Gouldfan
skaftetryne32 Skrevet 55 minutter siden Skrevet 55 minutter siden Gouldfan skrev (11 minutter siden): De tradisjonelle måltidene kommer fra da vi faktisk arbeidet med kroppen, og da begrepet fritid ikke eksisterte unntatt av Søndagen. Mange jobber ennå, ikke alle jobber på et kontor, mange er faktisk aktive på fritiden også, jeg vet ikke hvem du snakker om, men de fleste jobber, ja med kroppen. Gouldfan skrev (13 minutter siden): Breakfast og Frokost betyr faktisk brytning av fasten. No shit hvordan er det relevant? Gouldfan skrev (6 minutter siden): Du har rett i at kroppene våre er avaserte, de er forberedt på å ikke få mat på mange dager. Da starter Keto prosessen og kroppen begynner å brenne fett istedenfor karbohydrater. Men det er ikke normalt sett ønskelig, det er jo fra naturens side overlevelse, ikke helse. Gouldfan skrev (15 minutter siden): At Ekte Smør er skadelig, er egentlig forhistorisk. Vi trodde det før, og Staten er føre var enda. Alt er skadelig i for store mengder, det inkluderer selvfølgelig smør, i moderate mengder er det helt greit, dette er ikke noe vi tror, det er noe vi vet. Gouldfan skrev (14 minutter siden): Fordelene med feks kjøtt og smør er at det er sinnsykt mettende, fordi det er mettet fett. Er dette logikkene din? Det er mettende fordi det er mettet fett? Du har jo ingen anelse om hva du snakker om. Normal mat er mettende, det er ikke unikt for hverken fett eller mettet fett. Gouldfan skrev (5 minutter siden): Jeg har prøvd Keto, men bare en måneds tid som forsøk,også jeg er usikker på om det er sunt å spise så mye fett, men jeg gikk iallefall mye ned i vekt. Du kan gjør det samme med fett, protein og karbohydrater, resultatet blir det samme, nekter man seg selv et av hovednæringsmidlene så går man ned i vekt, men ikke på en sunn måte. Gouldfan skrev (21 minutter siden): Når du spiser sukkerarter, og kroppen ikke klarer å forbrenne det, så lagres dette som det værste fettet som finnes, ala verre enn palmeolje og verre enn naturlig Smør. Tar man inn mer kalorier enn man forbruker så lagres det i kroppen ja, men det er ikke unikt for karbohydrater, det samme skjer med fett, spiser du et overskudd av fett så lagres det, samme med karbohydrater, og til om med til en viss grad proteiner, dette er ikke unikt for karbohydrater. Det er også langt mer energi fett så man må spise langt mindre av det. Gouldfan skrev (19 minutter siden): Det er istedenfor et spørsmål om vi spiser for mye karbohydrater, og at det kjøret gjør at vi legger på oss og får feks høyt blodtrykk og hjertesykdom og diabetes. Dokumenter dine påstander, du kan starte med at karbohydrater og insulin har en narkotisk effekt, bevis denne påstanden så kan vi se på resten, om du bare skal fortsette med løgner og udokumenterte påstander så trenger du ikke svare.
Gouldfan Skrevet 37 minutter siden Skrevet 37 minutter siden (endret) skaftetryne32 skrev (24 minutter siden): Mange jobber ennå, ikke alle jobber på et kontor, mange er faktisk aktive på fritiden også, jeg vet ikke hvem du snakker om, men de fleste jobber, ja med kroppen. No shit hvordan er det relevant? Men det er ikke normalt sett ønskelig, det er jo fra naturens side overlevelse, ikke helse. Alt er skadelig i for store mengder, det inkluderer selvfølgelig smør, i moderate mengder er det helt greit, dette er ikke noe vi tror, det er noe vi vet. Er dette logikkene din? Det er mettende fordi det er mettet fett? Du har jo ingen anelse om hva du snakker om. Normal mat er mettende, det er ikke unikt for hverken fett eller mettet fett. Du kan gjør det samme med fett, protein og karbohydrater, resultatet blir det samme, nekter man seg selv et av hovednæringsmidlene så går man ned i vekt, men ikke på en sunn måte. Tar man inn mer kalorier enn man forbruker så lagres det i kroppen ja, men det er ikke unikt for karbohydrater, det samme skjer med fett, spiser du et overskudd av fett så lagres det, samme med karbohydrater, og til om med til en viss grad proteiner, dette er ikke unikt for karbohydrater. Det er også langt mer energi fett så man må spise langt mindre av det. Dokumenter dine påstander, du kan starte med at karbohydrater og insulin har en narkotisk effekt, bevis denne påstanden så kan vi se på resten, om du bare skal fortsette med løgner og udokumenterte påstander så trenger du ikke svare. De aller fleste mennesker i Norge, og familier spiser allerede etter kostråd. Iallefall de gamle rådene. Det spørs om aktivitets nivå da er nok. Det jeg refererer til i gamle dager er fritid og ferie som ikke fantes, det er oppfunnet av fagbevegelsen og politikere mut av Søndagen. Det jeg nevnte er ting jeg har erfart selv, og ja det finnes studier på raske karbohydrater og belønnings system i hjernen. Dette er det forsket mye på, og mye ligger tilgjengelig på nett, da mener jeg seriøse studier. Her er et eksempel på hva AI fant, som sikkert er basert på publiserte studier. AI-översikt +2 Raske karbohydrater, som sukker, kan påvirke hjernens belønningssystem ved å frigjøre dopamin, et stoff som gir en følelse av glede. Denne prosessen kan føre til at hjernen assosierer raske karbohydrater med positiv belønning, noe som kan øke lysten på slike matvarer. Studier har vist at gjentatt inntak av ultraprosessert mat, som ofte inneholder mye raske karbohydrater, kan trigge biologiske og atferdsmessige responser som ligner på avhengighet. Her er en mer detaljert forklaring: Dopamin og belønning: Når vi spiser sukker, frigjøres dopamin i hjernen, spesielt i områder som er knyttet til belønning og motivasjon. Dopamin gir oss en følelse av glede og tilfredshet, og dette kan føre til at vi ønsker å gjenta handlingen som førte til frigjøringen av dopamin. Raske karbohydrater og blodsukker: Raske karbohydrater brytes ned raskt i kroppen, noe som fører til raske svingninger i blodsukkernivået. Dette kan igjen påvirke energinivået og humøret vårt, og kan føre til at vi søker mer mat for å stabilisere disse svingningene. Ultraprosessert mat og avhengighet: Studier viser at inntak av ultraprosessert mat, som ofte er rik på sukker og raffinerte karbohydrater, kan påvirke belønningssystemet i hjernen på en måte som ligner på avhengighet. Dette kan vise seg i form av overspising, tap av kontroll over matinntak og abstinenssymptomer når man forsøker å kutte ned på inntaket. Hjerneceller og glukose: Hjernen bruker glukose, et nedbrytningsprodukt av karbohydrater, som sin primære energikilde. Selv om andre energikilder som fett kan brukes av andre celler i kroppen, er hjernen avhengig av glukose for å fungere optimalt. Betydningen av et balansert kosthold: For å opprettholde god hjernehelse og stabilisere humøret, er det viktig å spise et balansert kosthold som inkluderer både karbohydrater, proteiner og sunt fett. Raske karbohydrater bør inntas med måte, og det er viktig å være oppmerksom på kroppens signaler og reaksjoner på ulike typer mat. Endret 30 minutter siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 22 minutter siden Skrevet 22 minutter siden (endret) Hva er brød? Det er raske karbohydrater, også ofte det grove i butikken som er blandet med malt og ofte smørt med sirup rundt skalken. Grovt butikkbrød er litt misvisende, da det er blandet ofte med mye vanlig hvetemel som er rask karbo, samt maltekstrakt som faktisk er verre enn hvetemel og ofte krydret med litt korn. Du kan si på de beste grove produktene at de er en mellomting mellom raske karbohydrater, og langsomme med fiber men det er unntaket heller enn regelen.. Kneip som er populært i Norge er kjappe karbohydrater. AI-översikt +1 Ja, visse typer brød kan assosieres med raske karbohydrater, men det er viktig å skille mellom ulike typer brød. Lyst brød, som loff, er ofte laget av finmalt mel og inneholder mye raske karbohydrater, som gir en rask blodsukkerstigning. Grovt brød, derimot, er en god kilde til fiber og langsomme karbohydrater, som gir en mer stabil blodsukke Endret 20 minutter siden av Gouldfan
Gouldfan Skrevet 3 minutter siden Skrevet 3 minutter siden (endret) Kroppene våres tilpasser seg det vi spiser også og regulerer sulten. Når du først er vandt til 2 måltider om dagen, så blir du ikke sulten lenger pga de tradisjonelle måltidene du unngår. Det er bedre å spise kun når du er sulten.. Da smaker det faktisk mye bedre også.... Endret akkurat nå av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå