Gå til innhold

sunt brød

Anbefalte innlegg

Skrevet
Theo343 skrev (8 minutter siden):

Kan du finne kilder som gjør noe annet enn å påstå og mene at rapsolje og solsikkeolje er sunt?

Jeg mener du bør bevise dine egne påstander før du forlanger det av andre, og jeg har ikke påstått at det er sunt, men jeg ser heller ingen beviser for at det er usunt. Jeg sier at det er det beste i dagligvaren, og skal man bruke stekefett så er det nok av det bedre, men du må lese det jeg skriver, hvor sier jeg det er sunt? Du lager i praksis en stråmann som du angriper, du ser selv det åpenbare problemet med det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Jeg har lest et sted for mange herrens år siden, at de samme menneskene, på det tidspunkt 5% av verdens befolkning gaflet i seg 25% av verdens produserte mat, det høres litt for sykt ut til å være sant, men en ting er uansett sikkert, usa står litt på utsiden her, de er blant de desidert verste på kosthold, prosessering og tilsetningsstoffer. 

Skottene ligger visst paa 1 plass. Ikke i mengde, men fettholdig kosthold.

Og det slaar visst ut paa folkehelsa ogsaa.

Verst i verden.

Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Vel hvem hadde vel trodd at en enkel delikatesse som frityrstekt snickers ikke nødvendigvis var helsekost 😁

Ja, de er gaerne, blodpudding til frokost. De frityrsteker Marsen (Japp) ogsaa. 😃

Skrevet (endret)

Jeg synes det er en veldig interessant diskusjon når vi får inn en hel drøss med kilder som rokker ved vedtatte sannheter og det man har trodd før.

Jeg fant plutselig en svært interessant side med statistikk over amerikansk forbruk per capita av fett, sukker og andre næringsstoffer. Her er en samling interessante diagrammer:

Spoiler

Screenshot2025-08-01at18-20-02UnitedStatesDietaryTrendsSince1800LackofAssociationBetweenSaturatedFattyAcidConsumptionandNon-communicableDiseases-PMC.thumb.png.a8f636416c5a11ba408d1c3c76179e36.pngScreenshot2025-08-01at18-18-49UnitedStatesDietaryTrendsSince1800LackofAssociationBetweenSaturatedFattyAcidConsumptionandNon-communicableDiseases-PMC.png.66bbc96000c834128855df1ef8f0a894.pngScreenshot2025-08-01at18-18-21UnitedStatesDietaryTrendsSince1800LackofAssociationBetweenSaturatedFattyAcidConsumptionandNon-communicableDiseases-PMC.png.3d1ab769e672d4f711a518366ca6fb72.pngScreenshot2025-08-01at18-17-52UnitedStatesDietaryTrendsSince1800LackofAssociationBetweenSaturatedFattyAcidConsumptionandNon-communicableDiseases-PMC.thumb.png.12f6068c51c4e851d89d2f6e695a3c74.pngScreenshot2025-08-01at18-15-27UnitedStatesDietaryTrendsSince1800LackofAssociationBetweenSaturatedFattyAcidConsumptionandNon-communicableDiseases-PMC.png.e1e31b4cc98a99e26dac44c14aca4308.pngScreenshot2025-08-01at18-15-20UnitedStatesDietaryTrendsSince1800LackofAssociationBetweenSaturatedFattyAcidConsumptionandNon-communicableDiseases-PMC.png.abda6d28f443e164cfc96f43affe09e5.png

Videre så må man huske at kosthold og forventet levealder har en viss sammenheng. Ikke direkte for det er jo gjort store medisinske fremskritt som hever levealderen, samtidig som kosthold påvirker enten samme eller motsatt vei. Forventet levealder i USA, som funksjon av "health spending". Årstallene står i diagrammet og det finnes også et annet diagram med bare levealder vs år. Husk også at kosthold og dødsalder ikke henger helt sammen. Det er jo de gamle som dør, mens alle aldersgrupper spiser mat.

Screenshot2025-08-01at18-24-39HowdoesU.S.lifeexpectancycomparetoothercountries-Peterson-KFFHealthSystemTracker.png.8da93abba658fc7db2b757d2ca53eae3.png

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
5 hours ago, skaftetryne32 said:

Jeg mener du bør bevise dine egne påstander før du forlanger det av andre, og jeg har ikke påstått at det er sunt, men jeg ser heller ingen beviser for at det er usunt. Jeg sier at det er det beste i dagligvaren, og skal man bruke stekefett så er det nok av det bedre, men du må lese det jeg skriver, hvor sier jeg det er sunt? Du lager i praksis en stråmann som du angriper, du ser selv det åpenbare problemet med det. 

Jeg forventet jo dessverre at du ikke ville stå bak dine egne krav til diskusjonen.

Når man krever empiri for bare den ene parten så faller det på sin egen urimelighet. Hvis du ikke kan vise til at det er sunt så kan man heller ikke i fult alvor bestride påstanden om at det er usunt og kreve empiri for det.

Poenget mitt er ikke at begge parter har en bevisbyrde utover påstanden. Om den så er implisitt eller eksplisitt. Vi kan begge kan "mene" noe og være enige om å være uenige. Men indirekte påstand om sunt krever også empiri.

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (12 timer siden):

Jeg forventet jo dessverre at du ikke ville stå bak dine egne krav til diskusjonen.

For det første så har jeg aldri påstått at raps eller solsikkeolje er sunt, så de kravene gjelder ikke, det var din stråmann, så forventningene dine om bevis kommer fra din egen påstand du forstår det ikke sant?  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...