Sjørøver Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Jeg har hatt fiber i omtrent 20 år, og hastigheten har sakte men sikkert økt siden den gang. Vi startet med 80/80 Mbps, så 125/125, og i dag er det vanlig å få minst 250/250. Selv har jeg oppgradert til 500/500 Mbps, men ærlig talt merker jeg ikke så stor forskjell i hverdagsbruk. Noen som gjør? Dette får meg til å lure: Kommer hastighetene til å fortsette å øke – eller er vi nær et metningspunkt? 8K-video vil på et tidspunkt overta for 4k og det krever betydelig mer båndbredde. Men når jeg ser hvor effektiv moderne kompresjon har blitt (merker ingenting om vi strømmer flere 4k strømmer i hus), virker det som båndbreddebehovet heller går ned enn opp for video. Strømming i 4K bruker tross alt under 25 Mbps med god kvalitet. Så: Hvor stort blir egentlig behovet for 1 Gbit og oppover? Andre ting jeg lurer på: Opplasting: Vi får stadig flere tjenester som krever opplastingshastighet – skylagring, smart-hus, videomøter, hjemmejobbing, cloud gaming osv. Er dette kanskje den viktigste grunnen til at fiber bør utvikles videre? Ny teknologi og tjenester: Kan f.eks. VR/AR, AI-genererte strømmer, cloud-PC og liknende skape behov for langt høyere hastigheter? Markedet: Hvor mye handler utviklingen om teknologi – og hvor mye handler det egentlig om marked, etterspørsel og betalingsvilje? Konkurranse: Vil aktører som Starlink, 5G/6G og framtidige trådløse teknologier presse fibermarkedet til å tilby høyere hastigheter til lavere pris? Er fiberen egentlig klar?: Mange sier at selve fiberen kan levere ekstremt mye høyere hastigheter enn det som tilbys i dag. Så er det kanskje ikke teknologien som begrenser utviklingen? Kan AI øke behovet for båndbredde? På et tidspunkt vil AI ta større plass i hverdagen vår, hvordan vil det påvirke båndbredden? Hva tror dere? Vil vi se 2 eller 10 Gbit som vanlig hastighet om 10 år – eller blir det egentlig ikke nødvendig for folk flest? et lite kaninhull jeg har dukket ned i nå som jeg prøver å finne ut hvilken gateway jeg skal kjøpe til Unifi. Klarer meg fint med en 1gbit i dag, men er ganske fremdssikkert å kjøpe en med 2-3-4-5gbit througput.
Ratleto Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Det vil tidvis være metningspunkter, men behovet vil nok stige mer og mer etterhvert som teknologi og utvikling går fremover. En av tingene som antakelig vil bli mer vanlig, er OS (OperativSystem) som en tjeneste, altså at det ikke lagres lokalt, men eksternt. Da trengs det jo litt mer kapasitet. Og det er nok masse annet som vil bli annerledes fremover også. Rekorden idag for vanlig "husfiber", er 402 terrabit pr sekund. Det er altså 402 millioner megabit (https://www.nict.go.jp/en/press/2024/06/26-1.html). Så vi vil klare oss veldig, veldig lenge med fiberen som er lagt inn idag, slik at det bare er utstyret i begge ender trenger oppgradering, og ikke selve kabelen. Ingenting trådløst vil kunne konkurrere med fiber med slike hastigheter som 402 Tb/sec. Det er vel rett og slett ikke fysisk mulig. Jeg har i flere år sagt til folk at dersom de får lagt inn fiber, så har de sikret sine kommunikasjonsbehov i alle fall 100 år fremover. Ang gateway/router, så kan jeg ikke hjelpe, da jeg ikke har oversikt over dette pr idag.
NULL Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli 10 Gbps er for så vidt tilgjengelig i dag, men p.t. er det særdeles få som har et reelt behov. For en del av bruksområdene som nevnes, er det egentlig ikke spesielt store båndbreddekrav. Latency kan fort være viktigere, men ei der er det en flaskehals normalt sett i dag. Det å modernisere og det å tilrettelegge for enda høyere ahstighet koster en del i dag. Joda, på sikt blir det rimeligere. Selve fibersnorene i seg selv vil sjeldent være problemet, men når man snakker om fiber til private hjem, er man fortsatt langt unna at det er et praktisk problem så lenge man ikke holder på med noe "ekstra tungt" på hjemmenettet. 2.5Gbps kan ellers være en mellomting i dag, med tanke på marginale ekstra kostnader knyttet til hjemmenettsutstyret, strømforbruk etc. Når det gjelder AI, så er vel det ellers noe som faktisk kan få ned båndbreddebehovet i en del sammenhenger. Starlink og 5G/6G blir ikke "for de store massene". Det er grei ytelse på Starlink og 5G i dag pga. det er såpass få som benytter det. Videomøter og onlinegaming, samt også virtuell-pc i skyen o.l. er eksempler som krever ganske lite båndbredde, men hvor man er helt avhengig av god latency. Det handler også en del om hvordan sentrale nett og så vel hjemmenett er designet og ustyret som benyttes med tanke på lantency, enn båndbredde i seg selv. 8K-video krever egentlig ganske marginalt mer båndbredde enn 4K slik komprimeringsteknologien er, og høyere ytelse gir muligheter for bedre enkoding med tanke på kompresjon. Man også samtidig her å holde filstørrelser og båndbreddebruk nede også pga. elementer som strømforbruk og lagringskrav. Kan det være noe helt nytt som kommer og krever mer? Sikkert... Akkurat nå ligger vel det ikke noe i horisonten. Behovet i privat sammenheng kan være for enkelte yrkesgrupper i hjemmekontorsammenheng der datamengdene som overføres er store. Men her blir eksemplene for videoproduksjon o.l. At det i sentral nett hos internettleverandørene blir behov for mer kapasitet er det ingen tvil om. Og her utvides kapasiteten kontinuerlig. Det vil også være behov for høyere kapasitet totalt sett i aksessnettene - f.eks. du kan i dag ha 10Gbps, men dette kan stå tilkoblet en svitsj hos internettleverandøren med 40-50 kunder og en kapasitet inn til svitsjen som kanskje er 25 eller 50 Gbps. Den svitsjen igjen er knyttet til et knutepunkt med en haug andre svitsjer for området og det er kanskje 100 Gbps som deles av flere tusen kunder... Om flere kunder i parallell får høyere utnyttelsesgrad av sitt bredbånd, kan det her være behov for kapasitetsoppgraderinger. Men da er vi ikke over på at det er raskere teknologi som er nødvendig enn det som finnes i dag - mer trolig bare at det blir rimeligere etter hvert. 1
Uderzo Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Sjørøver skrev (2 timer siden): Jeg har hatt fiber i omtrent 20 år, og hastigheten har sakte men sikkert økt siden den gang. Vi startet med 80/80 Mbps, så 125/125, og i dag er det vanlig å få minst 250/250. Selv har jeg oppgradert til 500/500 Mbps, men ærlig talt merker jeg ikke så stor forskjell i hverdagsbruk. Noen som gjør? Ja. Sjørøver skrev (2 timer siden): Dette får meg til å lure: Kommer hastighetene til å fortsette å øke – eller er vi nær et metningspunkt? Ja, 2,5Gbit og 10Gbit blir mer og mer vanlig allerede. Nei, som nevnt. Sjørøver skrev (2 timer siden): Opplasting: Vi får stadig flere tjenester som krever opplastingshastighet – skylagring, smart-hus, videomøter, hjemmejobbing, cloud gaming osv. Er dette kanskje den viktigste grunnen til at fiber bør utvikles videre? Ja, og det er gode grunner til å ha egen hjemmeserver og kjøre disse tjeneste selv. Sjørøver skrev (2 timer siden): Ny teknologi og tjenester: Kan f.eks. VR/AR, AI-genererte strømmer, cloud-PC og liknende skape behov for langt høyere hastigheter? Ja, og tjenester som ikke eksisterer i dag. Sjørøver skrev (2 timer siden): Markedet: Hvor mye handler utviklingen om teknologi – og hvor mye handler det egentlig om marked, etterspørsel og betalingsvilje? Det handler mye om teknologi, den er i stadig utvikling og uansett hva så, må utstyr byttes ut etter hvert så det blir en naturlig innfasing av ny teknologi. Vi ser spesielt store fremsteg i den tredje verden m.fl., som har hatt dårlig tilgang på internett og når det først blir bygget infrastruktur, både trådløst og kablet, så det gir det ingen mening å kjøpe inn gammel teknologi så de hopper bukk over mye og ender opp med dagens teknologi, sammenlignet med f.eks. Norge som har hatt 30år med utvikling. Og når mulighetene er der så kommer etterspørsel og betalingsvilje. Men markedet har mye å si om både priser og tilgjengelighet selvsagt, selv om 5G etc. har jevnet det ut bittelitt. Sjørøver skrev (2 timer siden): Konkurranse: Vil aktører som Starlink, 5G/6G og framtidige trådløse teknologier presse fibermarkedet til å tilby høyere hastigheter til lavere pris? Ja, det tror jeg absolutt er mulig. Spesielt når det gjelder markeder i begge ender av skalaen, som grisgrendte områder og tett befolkede byområder (høy befolkningstetthet med tanke på trådløs teknologi med høy hastighet, men lav penetrasjon). Sjørøver skrev (2 timer siden): Er fiberen egentlig klar?: Mange sier at selve fiberen kan levere ekstremt mye høyere hastigheter enn det som tilbys i dag. Så er det kanskje ikke teknologien som begrenser utviklingen? Ja, fiberen i seg selv er det, men ikke nødvendigvis utstyret i hver ende av linjen, infrastrukturen rundt eller de kommersielle prioriteringene til internettleverandørene. Sjørøver skrev (2 timer siden): Kan AI øke behovet for båndbredde? På et tidspunkt vil AI ta større plass i hverdagen vår, hvordan vil det påvirke båndbredden? I liten grad, vil jeg tro. Datamengdene er små, og det er primært prosesseringen i datasentrene som øker. Sjørøver skrev (2 timer siden): Vil vi se 2 eller 10 Gbit som vanlig hastighet om 10 år – eller blir det egentlig ikke nødvendig for folk flest? Jeg tror 2,5Gbit vil bli mer utbredt i nær fremtid, ettersom det stadig blir vanligere i hjemmenettverk. Sjørøver skrev (2 timer siden): et lite kaninhull jeg har dukket ned i nå som jeg prøver å finne ut hvilken gateway jeg skal kjøpe til Unifi. Klarer meg fint med en 1gbit i dag, men er ganske fremdssikkert å kjøpe en med 2-3-4-5gbit througput. Ja, hvis jeg skulle kjøpt en router i dag, ville jeg vurdert en med 2,5Gbit og/eller 10Gbit porter. Mange av Unifi-produktene har begge deler og kan brukes til WAN.
N|troXx Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli Ville ha gått for 2,5gbit støtte. Like viktig: kommer produsent til å oppdatere router , evt støttes 3.part? Kjipt å ha hastighet, som blir slukt av et bot-net
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå