Gå til innhold

Forslag til "kabinett" av noe slag, helt utenom det vanlige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Kommer med et langskudd her, da jeg går med tankene om å bygge en PC om litt, da nåværende ikke er OK for W11, og begynner å fra på årene(OC 2700K, 1070Ti osv). Det er idag bygget i et åpent acryl kabinett fra bZerk for de som husker så langt tilbake:) Jeg leker med tanken på å bygge nytt rundt et eller annet moro, rett og slett fordi jeg liker å fundere på sånt. Jeg har allerede en PC i stua bygget helt inn i en motorsag, med fungerende snorstart, som en pekepinn på at det finnes ingen dårlige eller for ville ideer! 
Noen som har tips?? Jeg er ingen gamer, så trenger ikke det råeste av komponenter, det gjør også mulighetene litt større. I motorsaga har jeg brukt komponenter fra NUC.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke mot til å bygge så mye selv men drev en del med det i gamle dager 🙂

Ble litt usikker på om du ønsker tips til å bygge en komplett PC eller bare nytt kabinett når du også snakker om ytelse?

Hvis jeg skulle ha bygget noe litt vilt i dag hadde det nok også blitt et gjennomsiktig acryl kabinett (gjennomsiktig fra alle kanter pluss topp), kanskje med noen vinkel-lister i hjørnene for å skjule kabler etc. Selve hovedkortet ville jeg ha lagt skjult i bunnen, f.eks. et micro-atx som legges flatt, og over i selve kabinettet en modifisert plasma-lampe eller en "nuclear-lamp".

Tror det hadde vært kult å få det til å se ut som om hele innmaten i PCen var en sånn med alle kabler etc. skjult.

Ville selvsagt ha medført litt jobb, men hadde blitt spesielt! 🙂

image.png.336aefbe3c5274a8d26d834d424e27e3.png

• Liker 1
Skrevet

Har en marantz cd-spiller fra tidlig 90-tall. Stort sett bare tomrom på innsiden, så hadde vært kjempegøy å tilpasset en mellomplate og hulltaking på baksiden for å få satt inn et lite hovedkort. Hovedproblemet er nok at en vanlig ATX strømforsyning er for stor, så det må nok bli noe mindre enn et klassisk ATX-hovedkort.

delmål:

• CD/DVD-spiller som passer erstatning for originalskuffen.
  • Full gjenbruk av UI i front (fysisk display, knapper og audio-utgang)
  • Liker 2
Skrevet
geir__hk skrev (11 minutter siden):

Har en marantz cd-spiller fra tidlig 90-tall. Stort sett bare tomrom på innsiden, så hadde vært kjempegøy å tilpasset en mellomplate og hulltaking på baksiden for å få satt inn et lite hovedkort. Hovedproblemet er nok at en vanlig ATX strømforsyning er for stor, så det må nok bli noe mindre enn et klassisk ATX-hovedkort.

delmål:

• CD/DVD-spiller som passer erstatning for originalskuffen.
  • Full gjenbruk av UI i front (fysisk display, knapper og audio-utgang)

Høres spennende uit! 🙂 Et micro-kort med ekstern strømforsyning burde fungere, eller kanskje en Raspberry Pi hvis du ikke har planer om å bruke den til gaming? 😉

Raspberry Pi 4 Model B, 8GB RAM - Integrert CPU - Komplett.no

• Liker 1
Skrevet

Et hvilket som helst apparat eller gjenstand som OP har noe personlig assosiasjon med vil jo være det beste.

Hadde jeg hatt det som skal til av motivasjon og ferdigheter: En Tanberg eller Radionette-radio/reciever. For bonuspoeng, med fungerende orginal elektornikk med lydkortet tilkoblet en av inngangene til forsterkeren, fortrinnsvis FM radio. Må nok gjøres med ihvertfall ITX, om ikke NUC-komponenter. Om man også kan bruke kanalsøkeren til noe så er det innertier.

• Liker 1
Skrevet

Spennende forslag her! Slenger inn et par bilder av saga😁 innmat er som sagt fra NUC. Snorstart er koblet til innmaten fra en "sveive-lommelykt" som da genererer strøm. Den går via et rele som så kortslutter pinnene for start. Funker knall😆

20250730_234453.jpg

20250730_234517.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Switters skrev (1 minutt siden):

Spennende forslag her! Slenger inn et par bilder av saga😁 innmat er som sagt fra NUC. Snorstart er koblet til innmaten fra en "sveive-lommelykt" som da genererer strøm. Den går via et rele som så kortslutter pinnene for start. Funker knall😆

20250730_234453.jpg

20250730_234517.jpg

Helt genialt! 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
MailMan13 skrev (8 timer siden):

Et hvilket som helst apparat eller gjenstand som OP har noe personlig assosiasjon med vil jo være det beste.

Hadde jeg hatt det som skal til av motivasjon og ferdigheter: En Tanberg eller Radionette-radio/reciever. For bonuspoeng, med fungerende orginal elektornikk med lydkortet tilkoblet en av inngangene til forsterkeren, fortrinnsvis FM radio. Må nok gjøres med ihvertfall ITX, om ikke NUC-komponenter. Om man også kan bruke kanalsøkeren til noe så er det innertier.

Er enig med deg her angående noe personlig. Vi hadde et gammelt stemplingur fra Ericsson liggende. Med klokke på midten og plass for å dytte inn kortet. Det var stort nok til ok komponenter, og har en familiær kobling. Usikker på hvor den eventuelt er nå men... 

Skrevet
Sjørøver skrev (34 minutter siden):

Kanskje det hadde vært kult og fått det til i en matboks? 🤔

Da snakker vi vel, Rasberry Pi eller noe annet smått, som ikke trenger mye ventilasjon? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...