Gå til innhold

Ny PC til BF6. Bruke noe fra eldre PC?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en stasjonær PC fra 2014, en Komplett summer gamer se vedlagte bilde for komponenter. Har et 1070 skjermkort ellers er delene like. Vært lite brukt siste 5 årene.

Burde jeg kjøpe en ny komplett stasjonær PC, eller kan jeg f.eks bruke kabinettet jeg har og kjøpe delene løst i stedet? Hva blir best verdi? Er greit nevenyttig så kan få satt sammen PC i deler selv. Men er helt ute av hva som er bra etc.

Så for meg å bruke rundt 15K. Har skjerm og alt annet.

Skal spille BF6 i oktober!

Screenshot_20250728_193044_Drive.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noe i veien med å gjenbruke ditt gamle kabinett, så lenge ditt nye skjermkort passer. Kabinett er fremdeles standardisert med tanke på hovedkort, men et moderne skjermkort kan fort bli for stort. Nå er det heller ikke så mye penger å spare på å ikke kjøpe nytt kabinett, og jeg ville heller ikke gjenbrukt noen av de gamle delene på listen din. :)

Skrevet
Svein M skrev (På 29.7.2025 den 16.46):

Vil tro en kan bygge en tilsvarende PC som i linken under for ca 15000:

https://www.komplett.no/product/1309584/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-advanced-gaming-a145-rgb#

Så enten å kjøpe en ferdig på tilbud, eller bygge selve er gode alternativer.

Takk for svar. Har bestemt meg for ferdig bygget. Den du linket til har et skjermkort som ikke kommer inn før 2026 ser jeg.

Vet du av et rimeligere alternativ også men som samtidig er fremtidsrettet? Er ikke opptatt av å spille BF6 med ultra settings og max fps. High settings og 100 fps duger 

Skrevet

Komplett-PC Advanced Gaming a125 RGB

Konfigurasjon:

bytt til: Asus Dual GeForce RTX 5060 Ti OC, 16GB (+2685)

bytt ram til: 32GB (+583)

Totalt kr 15 277,-

Skrevet
Svein M skrev (10 timer siden):

Komplett-PC Advanced Gaming a125 RGB

Konfigurasjon:

bytt til: Asus Dual GeForce RTX 5060 Ti OC, 16GB (+2685)

bytt ram til: 32GB (+583)

Totalt kr 15 277,-

Takk for hjelpen. Jeg endte på dette kjøpt løst hos komplett.no:
Gainward GeForce RTX 5070 Python III - 6990,-
MSI PRO B650M-A WIFI Hovedkort - 2190,-
Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 32GB RGB - 1690,-
Samsung 990 PRO NVMe M.2 SSD 1TB - 1249,-
Cooler Master Hyper 212 Pro Kjøler - 529,-
MSI MAG A750GL PCIE5 750W PSU - 1454,-
Phanteks XT Pro Ultra Mid Tower (sort) - 799,-

Og denne CPU fra Proshop(siden Komplett ikke hadde)
AMD Ryzen 5 7500F - Tray Prosessor/CPU - 6 kjerner - 3.7 GHz - AMD AM5 - 1889,-

Det ble 16790,- og så kommer Win11 til 1500,-

Litt over budsjett på 15K men gikk litt opp på skjermkortet. Så kan CPU oppgraderes siden. 
Ser det greit ut? Følger alt av kabler med komponentene eller må man kjøpe til noe? Jeg har kjølepasta fra før.

Skrevet
langaA skrev (5 minutter siden):

Det ble 16790,- og så kommer Win11 til 1500,-

Litt over budsjett på 15K men gikk litt opp på skjermkortet. Så kan CPU oppgraderes siden. 
Ser det greit ut? Følger alt av kabler med komponentene eller må man kjøpe til noe? Jeg har kjølepasta fra før.

Windows 11 får du til under 100,- for lisenser på nettet

Her til ca 150,- fra en trygg butikk: https://www.g2a.com/microsoft-windows-11-home-pc-microsoft-key-global-i10000271161001?uuid=c771fd63-2623-4769-8c46-60716ef2636f

Fikk selv Win 11 Pro til 50,- fra en annen butikk. Ikke noe vits å betale MS når de uansett spionerer på deg og leverer reklame.

Hvor gammel er kjølepastaen din? De varer ikke evig, og kan være lurt å tatt med samtidig. Det finnes nå også kryosheet som ikke tørker ut, og kan gjenbrukes, uten store tap i temp, men er fortsatt litt dyre. Har ikke testet de selv.

Skrevet
AndersT2 skrev (3 minutter siden):

Windows 11 får du til under 100,- for lisenser på nettet

Her til ca 150,- fra en trygg butikk: https://www.g2a.com/microsoft-windows-11-home-pc-microsoft-key-global-i10000271161001?uuid=c771fd63-2623-4769-8c46-60716ef2636f

Fikk selv Win 11 Pro til 50,- fra en annen butikk. Ikke noe vits å betale MS når de uansett spionerer på deg og leverer reklame.

Hvor gammel er kjølepastaen din? De varer ikke evig, og kan være lurt å tatt med samtidig. Det finnes nå også kryosheet som ikke tørker ut, og kan gjenbrukes, uten store tap i temp, men er fortsatt litt dyre. Har ikke testet de selv.

Takk for tipset, da kjøper jeg key online. Lenge siden sist jeg har installert Windows på ny maskin, hva booter man fra med kun en digital key?

Skrevet
langaA skrev (24 minutter siden):

Takk for tipset, da kjøper jeg key online. Lenge siden sist jeg har installert Windows på ny maskin, hva booter man fra med kun en digital key?

Du trenger en 8 GB minnepenn, så laster du ned Windows Mediacreation tool fra MS, så legger den inn Windows versjonen du vil på minnepenn som du bruker.

Det er "last ned" knapp nr 2 her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows11

Det gjør du fra hvilken som helst annen PC. Da får du relativt ny versjon, og slipper å laste ned veldig mange oppdateringer også.

• Liker 1
Skrevet

Det er bra ut.

Jeg tror det følger med kjølepasta med CPU-kjøleren.

Windows 11 trenger ikke lisens før etter installasjon. USB-minnepinne må være minst 8GB.

• Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (55 minutter siden):

Jeg tror det følger med kjølepasta med CPU-kjøleren.

Det følger med ja. Men det er enten kun en som er ok, og ikke veldig bra (Foruten om fra Noctua), ellers så er den ferdig satt på kjøleren, og er man uheldig å får skrapet bort en del under installasjon, så sitter man plutselig der uten kjølepaste. Kjøper man en ok tube når man først handler, så har man gjerne til 3-4 applikasjoner, og den holder seg ok i 3-4 år, så man kan bytte en gang årlig hvis man er av den typen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...