peterjohn Skrevet mandag kl 16:06 Skrevet mandag kl 16:06 Når bør barn begynne å sitte forovervendt i barnesetet, eldre enn 4 år ? Kan de sitte forovervendt i barnesetet fra de er 4 år ?
Zeph Skrevet mandag kl 16:11 Skrevet mandag kl 16:11 (endret) Ideellt sett bør dei sitje bakovervendt så lenge som mogleg, så jo lengre jo tryggare. Det er ingen fasit på når ein skal snu dei, men minstekravet er at bilstolen er laga for å stå framovervendt og bornet passar mtp. vekt og høgde. Uansett kva type bilstol ein har, om den er vendt eine eller andre veien så er riktig montering og bruk viktig. Endret mandag kl 16:11 av Zeph
peterjohn Skrevet mandag kl 16:19 Forfatter Skrevet mandag kl 16:19 Hvis framovervendt bilstolen passar med barn vekt og høgde fra 4 år. Hvor skal det brukes innen bilen, på baksetet eller forsetet ? Er det mulig framovervendt bilstolen på forsetet med sjafør ?
toralfb Skrevet mandag kl 17:37 Skrevet mandag kl 17:37 Bilstol kan monteres i passasjersetet foran på mange biler. Isofix kan gjøre monteringen enklere, ikke alle biler har isofix i passasjersetet foran. Da må en sjekke hva instruksjonene til bilstolen sier om montering. Med bakovervendt bilstol skal kollisjonspute (airbag) være deaktivert ved montering i passasjersetet foran. Ved forovervendt bilstol er det høyden på barnet kombinert med anbefalinger fra bilprodusent som avgjør om kollisjonspute skal være deaktivert eller aktiv. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/forsete-og-airbag/
peterjohn Skrevet mandag kl 18:26 Forfatter Skrevet mandag kl 18:26 toralfb skrev (47 minutter siden): Bilstol kan monteres i passasjersetet foran på mange biler. Isofix kan gjøre monteringen enklere, ikke alle biler har isofix i passasjersetet foran. Da må en sjekke hva instruksjonene til bilstolen sier om montering. Med bakovervendt bilstol skal kollisjonspute (airbag) være deaktivert ved montering i passasjersetet foran. Ved forovervendt bilstol er det høyden på barnet kombinert med anbefalinger fra bilprodusent som avgjør om kollisjonspute skal være deaktivert eller aktiv. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/forsete-og-airbag/ Er det mulig i Mercedes e klasse 350e hybrid 2017 modell å ha framovervendt bilstolen på forsetet
Styrmann Smisk Skrevet mandag kl 18:40 Skrevet mandag kl 18:40 Det er mulig i enhver bil. Hvis forsetet mangler Isofix så må du kjøpe beltemontert stol. Husk å deaktivere airbag. 1
Simen1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Det er ingen lov der det står en bestemt alder eller vekt der det blir tillatt med forovervendt. Mange forovervendte seter er godtkjent fra 9 kg. Det er heller ingen fasit på at bakovervendt alltid er sikrere enn forovervendt. F.eks kan et bra forovervendt sete være tryggere enn et dårlig bakovervendt. Det er nok derfor det ikke finnes noen lovfestede bestemte grenser eller forskriftskrav. Det er mange generelle forslag og anbefalinger. Disse må ikke følges slavisk. De er bare veiledende og du bør bruke hodet selv, lese deg opp på sammenligningstester, vurdere plassen i din bil, hvorvidt ditt barn er mer eller mindre robust for alderen, NCAP-tester av bilen din osv. Dette er ikke en eksakt vitenskap - det er litt fingeren i været vurderinger. Stol på dine egne vurderinger du! 1 1
bzzlink Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg har snudd begge unga før de har vært 3 år. Bakovervendt er en uting ift bilsyke, se ut av vinduene og ikke minst/kjøling varming fra AC i bilen, som blåser rett rundt setet og gjør at ungen steker. Bruker denne stolen. (Haters kommer til å si at det er barnemishandling helt til de googler ADAC testen som viser at den er tryggere en 90% av de bakovervendte stolene der ute.) Med denne kan ungen trygt sitte forovervendt fra de er 15 mnd gamle. https://www.jollyroom.no/bilstoler/bilstoler/i-size/cybex-anoris-t-i-size-bilstol-soho-grey?gad_source=1&gad_campaignid=18090826043&gclid=Cj0KCQjw4qHEBhCDARIsALYKFNMG2vonctUznzBFHELtgAzp3pLOq6_eM2AqD50_5kVgLY6cWLT6Uc8aAjGkEALw_wcB
Simen1 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden bzzlink skrev (25 minutter siden): Bruker denne stolen. (Haters kommer til å si at det er barnemishandling helt til de googler ADAC testen som viser at den er tryggere en 90% av de bakovervendte stolene der ute.) Den ser bra ut. Samme merke og veldig lik den jeg hadde en gang. Jeg tipper dette er etterfølgeren til den jeg hadde. Den jeg hadde var sin tids testvinner i ADAC i klassen 9-36 kg og den matchet en bakovervendt testvinner med mye smalere vekt-klasse 9-18 kg når den ble testet med dukker i akkurat den vektklassen. Den var også i toppsjiktet i klassen 18-36 kg. Jeg opplevde også haters den gangen som var totalt fastlåst i at bakovervendt var bedre - fordi NAF hadde en generell anbefaling om det - uansett hva ADAC måtte "påstå" om akkurat min stol. Dessuten var jo NAF et autoritetsorgan men ADAC ble rakket ned på som om de var en tilfeldig influenser på nettet og at jeg burde ha bedre kildekritikk enn det. Ja, jeg ble nærmest anklaget for barnemishandling av disse totalt fastlåste menneskene. Ja, jeg er fortsatt trygg på det valget jeg gjorde.
bzzlink Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Jepp har samme opplevelse. Det mange glemmer er at alle testene jeg har sett fokuserer på frontkollisjoner. (Naturlig nok fordi det er de mest dødelige) Men med en forovervendt stol, med innebygget airbag vil man antageligvis være bedre stilt ved kollisjoner fra alle andre sider også. + at man sitter mer i sweetspoten for bilens aktive og passive sikkerhet med bjelker og airbags. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå