SpecialForce Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli rozon skrev (1 time siden): Hvordan kan du mene at situasjonen skyldes huseiers handlinger? Handlingen som forårsaket at vann kom ut er at kranen ble åpnet og ikke stengt. Det vil være uaktsomt å forlate et badeværelse med en kran åpen. Jeg foreslår at du leser det som jeg skriver. Situasjonen startet med manglende kommunikasjon. Det som skjedde videre er en blanding av uaktsomhet som henger sammen med barns utvikling og erfaring. Foreldrene hadde garantert tatt en prat med barna om vannet ikke var på plass, eller sørget for et annet oppholdssted. Selvfølgelig har man da et visst ansvar i situasjonen når den utløsende faktoren er at man gjør inngrep i en av de faktorene som avgjør om et hus defineres som beboelig. Men du har vel ikke vann i springen kanskje? Påvirker det din evne til å reflektere over konsekvensene av å endre bostedets karakteristikker? Det er ikke mye forlangt med en SMS eller en telefon når man stenger vannet. Også i nødstilfeller. Det er ikke den telefonen som gjør at huset må kondemneres, ved vannskade. Da er det allerede gått for langt. 2
Gjest 54189...6eb Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli rozon skrev (3 timer siden): Vi vet ikke hvorfor huseier stengte vannet. Det kan være gode grunner til at det måtte gjøres "nå med en gang". Hvordan kan du mene at situasjonen skyldes huseiers handlinger? Handlingen som forårsaket at vann kom ut er at kranen ble åpnet og ikke stengt. Det vil være uaktsomt å forlate et badeværelse med en kran åpen. Vi fikk stengt av vannet i vår del fordi huseier ikke ante at hovedkranen påvirket vår del av huset som vi leier. Vi har sagt til han tidligere at hovedkran ikke ligger ikke hos oss da vi har søkt og spurt etter den tidligere grunnet vedlikehold. I utgangspunktet skulle han stenge av vannet til hyblene, men det påvirket som sagt vår leiedel også. Anonymous poster hash: 54189...6eb
rozon Skrevet 29. juli Skrevet 29. juli 15 hours ago, SpecialForce said: Jeg foreslår at du leser det som jeg skriver. Situasjonen startet med manglende kommunikasjon. Det som skjedde videre er en blanding av uaktsomhet som henger sammen med barns utvikling og erfaring. Den siste direkte handlingen, og den eneste utløsende handlingen, er åpning av kranen. Dersom ikke dette ble gjort, eller den ble lukket forsvarlig, ville ene og alene hindret skaden i å oppstå. Uenig i dette? Du som leietaker har ansvaret for aktsomheten til de du gir tilgang til leieobjektet. Dersom du gir tilgang til at barn er tilstede aleine, så er det fortsatt ditt ansvar. Jeg har oppdratt nok små til å skjønne handlingene som skjer, og at det ikke er naturlig for et barn å lukke kranen når det likevel ikke kommer vann. Men det ansvaret overføres til meg som voksen. Quote Det er et voksent familiemedlem som er student. Jeg mener dette grenser mot grov uaktsom opptreden, men det er nok dyrere for forsikringsselskapet å bevise dette enn det er å bare betale renoveringen. 15 hours ago, SpecialForce said: Selvfølgelig har man da et visst ansvar i situasjonen når den utløsende faktoren er at man gjør inngrep i en av de faktorene som avgjør om et hus defineres som beboelig. Men du har vel ikke vann i springen kanskje? Påvirker det din evne til å reflektere over konsekvensene av å endre bostedets karakteristikker? Beboeligheten til et hus endres ikke av at vannet stenges i 1 time. 14 hours ago, Guest 54189...6eb said: Vi fikk stengt av vannet i vår del fordi huseier ikke ante at hovedkranen påvirket vår del av huset som vi leier. Vi har sagt til han tidligere at hovedkran ikke ligger ikke hos oss da vi har søkt og spurt etter den tidligere grunnet vedlikehold. I utgangspunktet skulle han stenge av vannet til hyblene, men det påvirket som sagt vår leiedel også. En hoved(stopp)kran skal per definisjon stenge vannet til hele bygningen. Det er også anbefalt stoppkran til hver boenhet, men det er ikke et krav dersom boenhetene har tilgang til hovedstoppkran i eksempelvis fellesareal. Det er litt "dumt" når huseiere ikke vet hva en hovedstoppkran gjør, men sånn er verden blitt. Du ringte huseier, og denne ringte deg tilbake og gav deg et varsel om at vannet var borte i ytterligere 30-60 minutter. Det er ikke opplyst om årsak til bortfallet, men det er ikke urimelig å anta at huseier hadde et aktverdig formål med å stenge vannet. Dere hadde ingen direkte skader som følge av uvarslet vannstopp, så dette er relativt greit. Dersom det er installert et dusjkabinett, så regnes dette som et lukket system. Vann skal kun komme ut av et dusjkabinett fra avløpslangen. Hvis dette er eksempelvis bygget før TEK10, så er det ingen krav til dokumentert fall på gulvet. Dette er med god grunn endret i TEK10 og TEK17... Ditt barn, senere nevnt som "voksent familiemedlem som er student", må du ha vurdert til å være moden nok til å overta ditt ansvar for boenheten mens dere er på ferie. Det blir som at jeg på snart 50 er fortsatt min mors barn. Å bruke barn som beskrivelse er misvisende i så fall. Du/dere visste at vannet ville komme tilbake og dere hadde en rimelig tid. Det er uheldig at kran på dusjen ble stående åpen, og det er uheldig at dusjen ble stående åpen. Det er uheldig at ingen sjekket at alt var OK når vannet kom tilbake. Til gjengjeld så visste du at vannet kom tilbake, du burde skjønt at man ikke alltid sørger for god lukking av kraner og husker å lukke dusjkabinett når det ikke kommer vann. Du eller din proxy kunne forhindret dette med en sjekk. Så derfor mener jeg dette er uaktsomt. Når vannet som gjør skade kommer fra din leilighet, hvordan tenker du at du ikke har ansvar for dette? Du har krav på innsyn i takstrapport dersom du anklages for skyld. 3
Gjest 54189...6eb Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli rozon skrev (På 29.7.2025 den 10.39): Den siste direkte handlingen, og den eneste utløsende handlingen, er åpning av kranen. Dersom ikke dette ble gjort, eller den ble lukket forsvarlig, ville ene og alene hindret skaden i å oppstå. Uenig i dette? Du som leietaker har ansvaret for aktsomheten til de du gir tilgang til leieobjektet. Dersom du gir tilgang til at barn er tilstede aleine, så er det fortsatt ditt ansvar. Jeg har oppdratt nok små til å skjønne handlingene som skjer, og at det ikke er naturlig for et barn å lukke kranen når det likevel ikke kommer vann. Men det ansvaret overføres til meg som voksen. Jeg mener dette grenser mot grov uaktsom opptreden, men det er nok dyrere for forsikringsselskapet å bevise dette enn det er å bare betale renoveringen. Beboeligheten til et hus endres ikke av at vannet stenges i 1 time. En hoved(stopp)kran skal per definisjon stenge vannet til hele bygningen. Det er også anbefalt stoppkran til hver boenhet, men det er ikke et krav dersom boenhetene har tilgang til hovedstoppkran i eksempelvis fellesareal. Det er litt "dumt" når huseiere ikke vet hva en hovedstoppkran gjør, men sånn er verden blitt. Du ringte huseier, og denne ringte deg tilbake og gav deg et varsel om at vannet var borte i ytterligere 30-60 minutter. Det er ikke opplyst om årsak til bortfallet, men det er ikke urimelig å anta at huseier hadde et aktverdig formål med å stenge vannet. Dere hadde ingen direkte skader som følge av uvarslet vannstopp, så dette er relativt greit. Dersom det er installert et dusjkabinett, så regnes dette som et lukket system. Vann skal kun komme ut av et dusjkabinett fra avløpslangen. Hvis dette er eksempelvis bygget før TEK10, så er det ingen krav til dokumentert fall på gulvet. Dette er med god grunn endret i TEK10 og TEK17... Ditt barn, senere nevnt som "voksent familiemedlem som er student", må du ha vurdert til å være moden nok til å overta ditt ansvar for boenheten mens dere er på ferie. Det blir som at jeg på snart 50 er fortsatt min mors barn. Å bruke barn som beskrivelse er misvisende i så fall. Du/dere visste at vannet ville komme tilbake og dere hadde en rimelig tid. Det er uheldig at kran på dusjen ble stående åpen, og det er uheldig at dusjen ble stående åpen. Det er uheldig at ingen sjekket at alt var OK når vannet kom tilbake. Til gjengjeld så visste du at vannet kom tilbake, du burde skjønt at man ikke alltid sørger for god lukking av kraner og husker å lukke dusjkabinett når det ikke kommer vann. Du eller din proxy kunne forhindret dette med en sjekk. Så derfor mener jeg dette er uaktsomt. Når vannet som gjør skade kommer fra din leilighet, hvordan tenker du at du ikke har ansvar for dette? Du har krav på innsyn i takstrapport dersom du anklages for skyld. Takk for svar. Her er problemet slik jeg ser det: Som leietaker har man plikt til å begrense skade, men den plikten forutsetter at man har muligheten til det. Vi har som sagt tidligere etterspurt lokasjon for hovedkran. Dermed har vi ikke hatt muligheten til å stenge vannet da den åpenbart lå i annen boenhet. Dette er vel i husleieloven §5-6. Vi har også krav om varsel før vannstegning §5-3, og jo dette påvirker normal bruk av boligen, noen som påførte at det i første omgang ble oppdaget av vannet var stengt. Når huseier var upresis og varslet om 30-60 minutter så mener jeg ikke man kan forvente at noen står og passer på. Uansett så hadde ikke huseier noen forutsetning for at det faktisk var noen hjemme. Jeg mener dette kan svekke grunnlaget for å legge ansvaret på oss. Selv om badet var bygget før TEK10 gjelder fortsatt generelle krav om at vann skal renne mot sluk og ikke dørterskel. Så hvorfor huseier overdriver og sier vannet stod 2 cm opp på bad, aner vi ikke. Dersom det er tilfelle så er det et huseieansvar å sørge for at fall på gulvet oppfyller standard. Skaden oppstod fordi vannet ble stengt og senere åpent uten varsel. Vi ba spesifikt om utsettelse av besøk av takstmann, men huseier mente at siden det var HANS hus kunne vi ikke kreve det. Vi mener derimot at det ikke var pågående vannlekkasje som hastet eller var synlig, og i følge han en lekkasje gjennom ventilasjonsanlegget, så har har ikke lov å låse seg inn pga dette. Ja, jeg forstår at han vil ha dette taksert så fort som mulig, men om loven er enig i at han kan låse seg inn er jeg mer usikker på. Vi har nok også krav på innsyn i rapport spesielt pr vi anklages for skyld, men også for å kunne vurdere faktagrunnlaget og eventuelt fremme krav om kompensasjon. Men den har han åpenbart fått muntlig og ikke sendt oss. Anonymous poster hash: 54189...6eb
SpecialForce Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Gjest 54189...6eb skrev (9 minutter siden): Vi ba spesifikt om utsettelse av besøk av takstmann, men huseier mente at siden det var HANS hus kunne vi ikke kreve det. Vi mener derimot at det ikke var pågående vannlekkasje som hastet eller var synlig, og i følge han en lekkasje gjennom ventilasjonsanlegget, så har har ikke lov å låse seg inn pga dette. Ja, jeg forstår at han vil ha dette taksert så fort som mulig, men om loven er enig i at han kan låse seg inn er jeg mer usikker på. Er du virkelig så blåst at du skal trenere et skadeoppgjør? Når du forhindrer taksering så skaper du merarbeid og hindrer at eiendommen kan settes i stand igjen. Da åpner du deg jo opp for masse unødvendig spetakkel, og hadde jeg vært din huseier så hadde jeg sagt deg opp grunnet uaktsomhet og fare for husrommet. Ikke bare det. Men jeg ville vunnet i rettssystemet også om noe gikk videre. Begrensning av skade og tilrettelegging for tilbakeføring er ikke noe man trenerer. Maken til oppførsel! 2
Gjest 54189...6eb Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli SpecialForce skrev (4 timer siden): Er du virkelig så blåst at du skal trenere et skadeoppgjør? Når du forhindrer taksering så skaper du merarbeid og hindrer at eiendommen kan settes i stand igjen. Da åpner du deg jo opp for masse unødvendig spetakkel, og hadde jeg vært din huseier så hadde jeg sagt deg opp grunnet uaktsomhet og fare for husrommet. Ikke bare det. Men jeg ville vunnet i rettssystemet også om noe gikk videre. Begrensning av skade og tilrettelegging for tilbakeføring er ikke noe man trenerer. Maken til oppførsel! Når huseier påstod at vi ikke hadde skyld i dette og at det var helt og holdent hans feil som førte til en «rekke uheldige hendelser» for senere å kreve penger av oss, så ønsket vi selvfølgelig å være til stede for å kunne stille spørsmål til takstmann om skadene var slik han påstod. Dette var for å beskytte våre interesser. Jeg forstår jo hvorfor det var ønskelig å få gjort, men mener likevel at når det likevel gikk over en uke før han tok tak i dette og laget en avtale når han visste vi skulle reise igjen, så var det antakelig ikke så hastverk. Nei, jeg er ikke blåst, så trenger ikke ta den tonen. Anonymous poster hash: 54189...6eb
rozon Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli 4 hours ago, Guest 54189...6eb said: Selv om badet var bygget før TEK10 gjelder fortsatt generelle krav om at vann skal renne mot sluk og ikke dørterskel. Så hvorfor huseier overdriver og sier vannet stod 2 cm opp på bad, aner vi ikke. Dersom det er tilfelle så er det et huseieansvar å sørge for at fall på gulvet oppfyller standard. Når et bad ble laget med dusjkabinett så er det ikke våtsone rundt sluk. Setninger i gulv fører ofte til at fall blir ugunstig. Det er ingen plikt til å utbedre dette. 4 hours ago, Guest 54189...6eb said: Skaden oppstod fordi vannet ble stengt og senere åpent uten varsel. Stenging og åpning av hovedkranen kan ikke under noen omstendigheter føre til lekkasje uten en funksjonssvikt. 4 hours ago, Guest 54189...6eb said: Vi ba spesifikt om utsettelse av besøk av takstmann, men huseier mente at siden det var HANS hus kunne vi ikke kreve det. Vi mener derimot at det ikke var pågående vannlekkasje som hastet eller var synlig, og i følge han en lekkasje gjennom ventilasjonsanlegget, så har har ikke lov å låse seg inn pga dette. Ja, jeg forstår at han vil ha dette taksert så fort som mulig, men om loven er enig i at han kan låse seg inn er jeg mer usikker på. Dere har ingen rett til å delta med takstmann utenfor deres boenhet. Dere kan ikke hindre eier i å takstere skader. Takstmann sendes normalt fra forsikringsselskapet og man får et klokkeslett. Ved vannskader er dette høyt prioritert, ved andre skader kan det ta en måneds tid av erfaring. Dere har neppe noe rett til å bedømme hvorvidt dette haster eller ikke. Hvorfor er dere vanskelige med huseier? Han virker jo til å ønske å gjøre alt riktig slik du forklarer. 5 hours ago, Guest 54189...6eb said: Vi har nok også krav på innsyn i rapport spesielt pr vi anklages for skyld, men også for å kunne vurdere faktagrunnlaget og eventuelt fremme krav om kompensasjon Krav om kompensasjon? For at dere manglet vann i 1 time? At dere lot kranen stå åpen er utenfor huseier sin kontroll, og dermed ikke uaktsomt fra hans side. 5 hours ago, Guest 54189...6eb said: Men den har han åpenbart fått muntlig og ikke sendt oss. Takstmann fra forsikringsselskapet sender rapporten til forsikringsselskapet. De gir forsikringstaker en vurdering. Man får takstrapport dersom forsikringstaker spør. Du virker å forsøke å fremstille at huseier har ond intensjon, mens det du forklarer er rett og slett en huseier som gjør sitt beste. Det er snakk om en fille sum på 8000 kroner? Det finnes sånn 1 time gratis advokater som kan gi deg en vurdering, men av erfaring går 1 time fort i å beskrive saken og informasjon om kontonummer til klientkonto. Neste skritt vil være å bestride kravet fra huseier. Huseier har nok forsikring mot dette, så antageligvis blir neste brev fra advokat med saks grunnlag. Dere kan da danse litt, og til slutt ender saken i forliksrådet. Dersom du er uheldig så kan forsikringsselskapet oppfatte hendelsen som uaktsom fra din side. Da vil de rette regress mot deg på hele summen. Bestrider du dette, så kan saken faktisk i verste fall ende i retten. Ikke sannsynlig, men ikke umulig. 2
Gjest 54189...6eb Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli rozon skrev (16 timer siden): Når et bad ble laget med dusjkabinett så er det ikke våtsone rundt sluk. Setninger i gulv fører ofte til at fall blir ugunstig. Det er ingen plikt til å utbedre dette. Stenging og åpning av hovedkranen kan ikke under noen omstendigheter føre til lekkasje uten en funksjonssvikt. Dere har ingen rett til å delta med takstmann utenfor deres boenhet. Dere kan ikke hindre eier i å takstere skader. Takstmann sendes normalt fra forsikringsselskapet og man får et klokkeslett. Ved vannskader er dette høyt prioritert, ved andre skader kan det ta en måneds tid av erfaring. Dere har neppe noe rett til å bedømme hvorvidt dette haster eller ikke. Hvorfor er dere vanskelige med huseier? Han virker jo til å ønske å gjøre alt riktig slik du forklarer. Krav om kompensasjon? For at dere manglet vann i 1 time? At dere lot kranen stå åpen er utenfor huseier sin kontroll, og dermed ikke uaktsomt fra hans side. Takstmann fra forsikringsselskapet sender rapporten til forsikringsselskapet. De gir forsikringstaker en vurdering. Man får takstrapport dersom forsikringstaker spør. Du virker å forsøke å fremstille at huseier har ond intensjon, mens det du forklarer er rett og slett en huseier som gjør sitt beste. Det er snakk om en fille sum på 8000 kroner? Det finnes sånn 1 time gratis advokater som kan gi deg en vurdering, men av erfaring går 1 time fort i å beskrive saken og informasjon om kontonummer til klientkonto. Neste skritt vil være å bestride kravet fra huseier. Huseier har nok forsikring mot dette, så antageligvis blir neste brev fra advokat med saks grunnlag. Dere kan da danse litt, og til slutt ender saken i forliksrådet. Dersom du er uheldig så kan forsikringsselskapet oppfatte hendelsen som uaktsom fra din side. Da vil de rette regress mot deg på hele summen. Bestrider du dette, så kan saken faktisk i verste fall ende i retten. Ikke sannsynlig, men ikke umulig. Husleieloven krever varsel ved vannstening og manglende varsel om både dette og gjenåpning svekker jo påstanden om uaktsomhet fra vår side. Fall mot sluk har vært krav om også før TEK10? Kravet vårt handler mer enn om selve vannstoppen (ferieavbrudd, skader, ulemper). Skal forsikringselskapet kjøre regress mot oss så må de nesten bevise at dette har skjedd uaktsomt. Men det foreligger ikke bevis for at det var dusjen som skapte oversvømmelse, hverken bilder eller noe. Sønnen vår så heller ikke dette. Det kan jo bestrides spesielt når huseier mener det var 2 cm med vann på hele badegulvet etter 10 minutter? Anonymous poster hash: 54189...6eb
rozon Skrevet 1. august Skrevet 1. august 13 hours ago, Guest 54189...6eb said: Husleieloven krever varsel ved vannstening og manglende varsel om både dette og gjenåpning svekker jo påstanden om uaktsomhet fra vår side. Du sier selv huseier ikke visste at han stengte vannet for dere. Dere fikk varsel om gjenåpning i følge deg selv (30-60 min). 13 hours ago, Guest 54189...6eb said: Fall mot sluk har vært krav om også før TEK10? Ja, men før TEK10 var dette mer "funksjonelt" enn et krav. Siden dusjkabinett egentlig kan stå i stuen din, blir det ikke våtsone rundt sluk der du har dusjkabinett, og uten våtsone ble ofte kravet sett på som at så lenge vannet ikke renner ut dørstokken så har man "nok" fall. All mulighet for synsing som dette er fjernet i nyere TEK, så det har blitt bedre 13 hours ago, Guest 54189...6eb said: Kravet vårt handler mer enn om selve vannstoppen (ferieavbrudd, skader, ulemper). Det er jo forårsaket av deres handling. Reiseforsikringen kan dekke det. 13 hours ago, Guest 54189...6eb said: Skal forsikringselskapet kjøre regress mot oss så må de nesten bevise at dette har skjedd uaktsomt. Men det foreligger ikke bevis for at det var dusjen som skapte oversvømmelse, hverken bilder eller noe. Sønnen vår så heller ikke dette. Det kan jo bestrides spesielt når huseier mener det var 2 cm med vann på hele badegulvet etter 10 minutter? Nja. De trenger bare sannsynliggjøre at vannet kom fra deres uaktsomhet. Det spiller ingen rolle om det var ett vannglass, en stripe langs flisefugen eller vannhøyde på 30 cm sålenge det er sannsynliggjort årsak og konsekvens.. 1
Salvesen. Skrevet 1. august Skrevet 1. august Gjest 54189...6eb skrev (18 timer siden): Husleieloven krever varsel ved vannstening og manglende varsel om både dette og gjenåpning svekker jo påstanden om uaktsomhet fra vår side. Fall mot sluk har vært krav om også før TEK10? Kravet vårt handler mer enn om selve vannstoppen (ferieavbrudd, skader, ulemper). Skal forsikringselskapet kjøre regress mot oss så må de nesten bevise at dette har skjedd uaktsomt. Men det foreligger ikke bevis for at det var dusjen som skapte oversvømmelse, hverken bilder eller noe. Sønnen vår så heller ikke dette. Det kan jo bestrides spesielt når huseier mener det var 2 cm med vann på hele badegulvet etter 10 minutter? Anonymous poster hash: 54189...6eb Dere fikk jo beskjed! Herregud er dere helt ute å sykler? Dere fikk sms at vannet kom på innen tid x og kom på innen/etter denne tiden. Du har selv bekreftet å ha mottatt denne informasjonen. 2
SpecialForce Skrevet 2. august Skrevet 2. august rozon skrev (På 31.7.2025 den 1.41): Krav om kompensasjon? For at dere manglet vann i 1 time? At dere lot kranen stå åpen er utenfor huseier sin kontroll, og dermed ikke uaktsomt fra hans side. Mulige krav kan jo være timebruk for opptørking, utforming av beskjeder til alle parter med mer. Men det er så klart filleting og ikke lurt å gjøre noe nummer ut av.
Gjest 54189...6eb Skrevet 14. august Skrevet 14. august Det har ikke skjedd noe utvikling i saken. Jeg har hverken mottatt rapport på dette eller hørt noe fra huseier. Han har ikke engang startet arbeidet med utbedringen han hadd sånn hastverk med. Anonymous poster hash: 54189...6eb
Gjest 54189...6eb Skrevet onsdag kl 07:15 Skrevet onsdag kl 07:15 I går fikk jeg telefon fra huseier. Han ønsket vi skulle rydde soverom og flytte ut alt fordi det kommer en håndverker inn og skal legge nytt gulv. Dette ble varslet på under 24 timer. Dette soverommet kommer til å ta 3 dager før det blir brukbart igjen. Vi har et barn som også sover der inne og må lagre alt på stue. Huseier mener han ikke er ansvarlig for om vi har et sted å sove og må finne ut av dette selv. Siden alt dette har skjedd på grunn av oss. Han fraskriver seg alt av ansvar og mener vi kan flytte inn senger for hver kveld. Jeg håper noen her har noen råd. Det skal også sies at jeg jobber natt. Så sove på stue på dagtid når det er bråk er ikke forsvarlig. Har han lov til dette? Anonymous poster hash: 54189...6eb
Axefjord Skrevet onsdag kl 08:07 Skrevet onsdag kl 08:07 (endret) 51 minutes ago, Guest 54189...6eb said: I går fikk jeg telefon fra huseier. Han ønsket vi skulle rydde soverom og flytte ut alt fordi det kommer en håndverker inn og skal legge nytt gulv. Dette ble varslet på under 24 timer. Dette soverommet kommer til å ta 3 dager før det blir brukbart igjen. Vi har et barn som også sover der inne og må lagre alt på stue. Huseier mener han ikke er ansvarlig for om vi har et sted å sove og må finne ut av dette selv. Siden alt dette har skjedd på grunn av oss. Han fraskriver seg alt av ansvar og mener vi kan flytte inn senger for hver kveld. Jeg håper noen her har noen råd. Det skal også sies at jeg jobber natt. Så sove på stue på dagtid når det er bråk er ikke forsvarlig. Har han lov til dette? Anonymous poster hash: 54189...6eb I utgangspunktet ikke. Men det kommer an på om han greier å bevise at dere er skyld i skaden. Jeg tror det vil være vanskelig, men saken kan slå begge veier. Dere har en avtale om leie av husrom. Når det ikke kan brukes "som vanlig", så er huseier erstatningsansvarlig: https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/utleiers-tilgang-til-boligen Quote Medfører arbeidene ulempe for leietaker, kan leietaker kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Dette gjelder ikke dersom det må utføres arbeid på grunn av skade som leietaker har gjort. Om det var meg, og jeg trivdes i leiligheten så ville jeg betalt hele eller deler av egenandelen, overlevd de 3 dagene, og prøvd å beholde et godt forhold til huseier. Om ikke, så kan du flytte ut mens vedlikeholdet foregår og kreve erstatning i etterkant. Stress blir det uansett... Egenandelen på 7-8000kr er lite hvis man sammenligner kostnaden ved å flytte. Endret onsdag kl 08:07 av Axefjord
Gjest 54189...6eb Skrevet onsdag kl 13:52 Skrevet onsdag kl 13:52 Axefjord skrev (5 timer siden): I utgangspunktet ikke. Men det kommer an på om han greier å bevise at dere er skyld i skaden. Jeg tror det vil være vanskelig, men saken kan slå begge veier. Dere har en avtale om leie av husrom. Når det ikke kan brukes "som vanlig", så er huseier erstatningsansvarlig: https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/utleiers-tilgang-til-boligen Om det var meg, og jeg trivdes i leiligheten så ville jeg betalt hele eller deler av egenandelen, overlevd de 3 dagene, og prøvd å beholde et godt forhold til huseier. Om ikke, så kan du flytte ut mens vedlikeholdet foregår og kreve erstatning i etterkant. Stress blir det uansett... Egenandelen på 7-8000kr er lite hvis man sammenligner kostnaden ved å flytte. Takk for svar. Skyldspørsmålet er enda ikke besvart. Vi har bodd her såpass lenge at vi trodde han i det minste kunne opptre høflig mot oss. Men han fremstår som frekk og grådig nå som han krever oss for penger uten at vi har fått tilstandsrapport. Han har tidligere også vært smålig. Så nei, vi ønsker i utgangspunktet ikke leie lenger, da vi har skadedyr/videovervåkning som han ikke har gjort noe med eller tatt seg til rette med. Det er ikke bare å flytte på dagen når man har barn som har et nærmiljø det skal dras ut av sånn uten videre. Problemet når er jo denne akutte situasjonen som nå har oppstått med manglende soveplasser der han mener det er vi som skal skaffe et sted og bo. vi opplever det som urimelig at vi ikke får lenger varsel og at det er ødeleggende for barn som skal sove og meg i forhold til jobb. Anonymous poster hash: 54189...6eb
Axefjord Skrevet onsdag kl 14:08 Skrevet onsdag kl 14:08 3 minutes ago, Guest 54189...6eb said: Takk for svar. Skyldspørsmålet er enda ikke besvart. Vi har bodd her såpass lenge at vi trodde han i det minste kunne opptre høflig mot oss. Men han fremstår som frekk og grådig nå som han krever oss for penger uten at vi har fått tilstandsrapport. Han har tidligere også vært smålig. Så nei, vi ønsker i utgangspunktet ikke leie lenger, da vi har skadedyr/videovervåkning som han ikke har gjort noe med eller tatt seg til rette med. Det er ikke bare å flytte på dagen når man har barn som har et nærmiljø det skal dras ut av sånn uten videre. Problemet når er jo denne akutte situasjonen som nå har oppstått med manglende soveplasser der han mener det er vi som skal skaffe et sted og bo. vi opplever det som urimelig at vi ikke får lenger varsel og at det er ødeleggende for barn som skal sove og meg i forhold til jobb. Anonymous poster hash: 54189...6eb Om du nekter håndverker / huseier tilgang, så vil du være erstatningsansvarlig for kostnader til huseier, gitt at det er lovlig å varsle om vedlikehold på så kort varsel. Gitt at det er snakk om vannskader, så kan det være grunner som taler for at utskiftning må skje så raskt som mulig, at huseier har rett til å gjøre vedlikehold på kort varsel og at du du derfor ikke har lov å hindre tilgang. Om du flytter ut og bor på hotell el.lign i 3 dager, så kan det hende huseier er erstatningspliktig, men bare om du/dere ikke er "ansvarlig for skaden". Igjen er det en definisjonssak, jeg har ikke erfaring for å si hvilken vei en slik sak vil avgjøres i en evt nemd. Forskjellen er at huseier har bevisbyrden ved egenandelen til forsikringen. Det kan hende han ikke gidder ta den saken videre. Mens om du skal kreve erstatning for 3 dager hotell, så må du bevise at du trengte det, at du ikke var skyld i skaden og du må sette igang prosessen. Kanskje best å nekte skyld, ikke betale egenandel, men heller ikke orke ta arbeidet rundt overnattingen i 3 dager? Om huseier ikke har bildebevis, så kommer han neppe noen vei. Sannsynligvis er det vel eventuell behandling i husleietvistutvalget, som er gratis. Så det koster ikke noe å nekte og vente. Tror jeg.. 1
Gjest 54189...6eb Skrevet onsdag kl 16:56 Skrevet onsdag kl 16:56 Axefjord skrev (2 timer siden): Om du nekter håndverker / huseier tilgang, så vil du være erstatningsansvarlig for kostnader til huseier, gitt at det er lovlig å varsle om vedlikehold på så kort varsel. Gitt at det er snakk om vannskader, så kan det være grunner som taler for at utskiftning må skje så raskt som mulig, at huseier har rett til å gjøre vedlikehold på kort varsel og at du du derfor ikke har lov å hindre tilgang. Om du flytter ut og bor på hotell el.lign i 3 dager, så kan det hende huseier er erstatningspliktig, men bare om du/dere ikke er "ansvarlig for skaden". Igjen er det en definisjonssak, jeg har ikke erfaring for å si hvilken vei en slik sak vil avgjøres i en evt nemd. Forskjellen er at huseier har bevisbyrden ved egenandelen til forsikringen. Det kan hende han ikke gidder ta den saken videre. Mens om du skal kreve erstatning for 3 dager hotell, så må du bevise at du trengte det, at du ikke var skyld i skaden og du må sette igang prosessen. Kanskje best å nekte skyld, ikke betale egenandel, men heller ikke orke ta arbeidet rundt overnattingen i 3 dager? Om huseier ikke har bildebevis, så kommer han neppe noen vei. Sannsynligvis er det vel eventuell behandling i husleietvistutvalget, som er gratis. Så det koster ikke noe å nekte og vente. Tror jeg.. Takk. Han har allerede fått tilgang og gulvet er revet opp. Spurte om det var veldig mye fukt og mannen sa det var knusktørt. Vi må vente 48 t til parketten er avkimatisert. Når det gjelder overnatting er det vanskeligere iom at jeg jobber natt og må sove dag. Denne muligheten har jeg ikke nå. I tillegg er det mye støv inne på det rommet barnet skal sove. Ingen som kan svare på hva vi gjør i en slik situasjon der skyldspørsmålet ikke er avklart. Anonymous poster hash: 54189...6eb
Gjest 54189...6eb Skrevet onsdag kl 17:06 Skrevet onsdag kl 17:06 Prøvde ringe vår forsikring, men fikk ikke tak i noen som kunne svare, og ringte advokat som mente vi måtte kontakte takstmann selv for å få informasjon. Vedkommende stusset over at det enda ikke forelå en rapport og sa dette. Under gå på forsikring til huseier. Noe med byggeforsikring eller noe slikt. Spurte huseier, men han ville ikke gi meg svar på dette. Anonymous poster hash: 54189...6eb
Gjest 54189...6eb Skrevet onsdag kl 21:15 Skrevet onsdag kl 21:15 toralfb skrev (På 27.7.2025 den 13.46): Forsikring dekker skader selv om årsaken er uaktsomhet. Det er ubetenksomhet som er årsaken i dette tilfellet. Hva vil det si? Hva med situasjonen vi er i nå? Anonymous poster hash: 54189...6eb
loko1 Skrevet torsdag kl 15:21 Skrevet torsdag kl 15:21 Byggforsikringen skal dekke ubeboelig bolig. Fikk dekket tilsvarende normal utleiepris når vår bolig måtte vaskes ned etter ar pulverapparat ble tømt. Fikk da 7/31 dagers månedsleie dekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå