Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Det er de totale utgiftene mhp strøm som er utfordringen for en del bedrifter. Ingen har påstått at en enkelt time velter forretningen. Om du tolket det dithen så må du nesten gå i deg selv. Jeg har ikke samvittighet til å forsvare markedet når vi får slike ekstreme pris utslag. Det er uheldig utvikling for hele samfunnet om høye kraftpriser spenner beina under stadig flere private bedrifter.

Nå var mitt innlegg et svar på @Vokteren sitt om prisen kl 17-18 den 12. desember i fjor, så du må nesten ta det i den konteksten.

På den ene siden sier du at det er de totale utgiftene mhp strøm som er utfordringen, og litt videre kaller du det "slike ekstreme pris utslag". Da blir jeg usikker på om du mener den omdiskuterte timen eller om det er de 74,5 ørene for måneden du kaller et ekstremt prisutslag.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutes ago, obygda said:

Og det er uheldig for Norge å møte  toll på bearbeidede produkter i EU.

Og det er uheldig for EU å møte toll på bearbeidede produkter i Norge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trikola skrev (6 timer siden):

Og det er uheldig for EU å møte toll på bearbeidede produkter i Norge.

Norske tollbarriærer ble i sin tid fremforhandlet i EØSavtalen.
I saken om ferrolegeringer er det EU som plutselig har tatt det uvennlige initiativet,….

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Norske tollbarriærer ble i sin tid fremforhandlet i EØSavtalen.
I saken om ferrolegeringer er det EU som plutselig har tatt det uvennlige initiativet,….

Det er også en vesentlig forskjell å ha toll på mat mhp matsikkerhet og toll på ferrolegeringer. Det ene handler om overlevelse,det andre om økonomi for å sette det litt på spissen. I en krigsituasjon må Norge trolig skaffe til veie det meste av maten selv. Dessuten har FN oppfordret alle land til å utnytte egne matressurser mest mulig for egen sikkerhet.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Det er også en vesentlig forskjell å ha toll på mat mhp matsikkerhet og toll på ferrolegeringer. Det ene handler om overlevelse,det andre om økonomi for å sette det litt på spissen.

En veldig ignorant holdning til hva ferrolegeringer er for Norge i en krig. Ferrolegeringer er på en måte vår livsforsikring. Det er svært etterspurt i kriger fordi det legger grunnlag for så utrolig mye krigsrelatert produksjon. Pansrede kjøretøy, fly, kanoner og håndvåpen trenger ferrolegeringer. Så etterspørselen i kriger stiger typisk brått.

Ferrolegeringer er et byttemiddel. Vi kan bytte til oss det vi vil. Mat, våpen, allianser, andre ting. Etter behov. Dyrking av mat gir oss kun mat, ikke noe forhandlingskort til å få tak i det vi vil.

Bondepartiet Sp har i alle tiår drevet fram en propaganda om at de er viktigere enn alt annet og de har delvis lykkes for mange tror faktisk på det. Du er ikke alene. Men det skal heldigvis ikke så veldig mye kritisk tanke og analyse for å skjønne at de bare har vært selvsentrerte og ikke forstått verden utenfor sin egen skigard. Logikken deres henger igjen fra før 1. verdenskrig der bønder kunne leve som før uansett hva kongen deres heter når land og makt røves. I en moderne verden er nok bonden bare en liten brikke oppi det store spillet. Maktovertakelse betyr ofte at man blir fordrevet fra gård og grunn og dermed mister den selvbergingen man trodde man hadde og ressursene ranes av den framadrykkende staten. Bønder sulter i hjel, når det er for lite ferrolegering-basert materiell til å beskytte de og alle andre fra invasjon.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Bønder sulter i hjel, når det er for lite ferrolegering-basert materiell til å beskytte de og alle andre fra invasjon.

Du verden for en fantasifull og ulogisk argumentasjonsrekke fra en stigmatiserende ja-menighet

Sannheten er nok noe annerledes. Vi er en stor eksportør av ferrolegeringer pga vannkraft. Samtidig har vi egne stålverk.
Mangel på høykvalitetsstål blir det derfor ikke i Norge.

Nå vil EU beskytte sin egen industri med tollmurer, stikk i strid med EUs egne prinsipper.
Samtidig prøver de å frigjøre enda mer vannkraft i Norge som industrien i EU sikler etter.

Et klart signal om at EU er i en langvarig krise etter år med hovmod og naivitet

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (52 minutter siden):

En veldig ignorant holdning til hva ferrolegeringer er for Norge i en krig. Ferrolegeringer er på en måte vår livsforsikring. Det er svært etterspurt i kriger fordi det legger grunnlag for så utrolig mye krigsrelatert produksjon. Pansrede kjøretøy, fly, kanoner og håndvåpen trenger ferrolegeringer. Så etterspørselen i kriger stiger typisk brått.

Ferrolegeringer er et byttemiddel. Vi kan bytte til oss det vi vil. Mat, våpen, allianser, andre ting. Etter behov. Dyrking av mat gir oss kun mat, ikke noe forhandlingskort til å få tak i det vi vil.

Bondepartiet Sp har i alle tiår drevet fram en propaganda om at de er viktigere enn alt annet og de har delvis lykkes for mange tror faktisk på det. Du er ikke alene. Men det skal heldigvis ikke så veldig mye kritisk tanke og analyse for å skjønne at de bare har vært selvsentrerte og ikke forstått verden utenfor sin egen skigard. Logikken deres henger igjen fra før 1. verdenskrig der bønder kunne leve som før uansett hva kongen deres heter når land og makt røves. I en moderne verden er nok bonden bare en liten brikke oppi det store spillet. Maktovertakelse betyr ofte at man blir fordrevet fra gård og grunn og dermed mister den selvbergingen man trodde man hadde og ressursene ranes av den framadrykkende staten. Bønder sulter i hjel, når det er for lite ferrolegering-basert materiell til å beskytte de og alle andre fra invasjon.

Dersom ferrolegeringer har en slik enorm bytteverdi, slik du hevder, er det jo ennå mer uforståelig at vi som Nato medlem blir holdt utenfor EU sitt marked. Da burde vi strengt tatt bli omfavnet og motta EU støtte for å sikre at Europa kan produsere mer av dette for egen krigsindustri. Det er ingen god logisk forklaring til at vi blir sperret ute enn rene politiske hensyn mhp arbeidsplasser i EU. EU driter tydeligvis å sikre seg mest mulig av dette til egen industri til blligst mulig penge. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, obygda said:

... matsikkerhet ...

Blir jo kjedelig egentlig å gjenta dette, men i går fikk jeg med meg et tall/aspekt på TV (tror det var ifm et innslag om laks til Kina):

95% av all norsk sjømatproduksjon blir eksportert 

Det betyr at vi i en krise kan slutte å eksportere og - vipps - sjømatmengden tilgjengelig for norske forbruklere 20-dobles.

Endret av trikola
Skrevet
9 minutes ago, trikola said:

Blir jo kjedelig egentlig å gjenta dette, men i går fikk jeg med meg et tall/aspekt på TV (tror det var ifm et innslag om laks til Kina):

Det betyr at vi i en krise kan slutte å eksportere og - vipps - sjømatmengden tilgjengelig for norske forbruklere 20-dobles.

Bortsett fra at norsk oppdrettsnæring er avhengig av import av fiskefôr. Stopper den stopper norsk oppdrettsnæring. Og fisken i Norskehavet er allerede på vikende front. Fiskere fikk kvotene redusert med 25% i 2025, fordi det er mindre fisk i havet. 

https://vny.no/nyheter/enighet-om-torskekvoten/

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (1 time siden):

Samtidig har vi egne stålverk.
Mangel på høykvalitetsstål blir det derfor ikke i Norge.

Disse to:

• Stålverket på Jørpeland er konkurs og avvikles faktisk i disse dager med auksjonering av inventar.
  • Stålverket i Mo i Rana har kun gjenvinning / omsmelting av skrapjern. De lager ikke nytt stål. Og utvalget av legeringer er uhyre lite, da de kun produserer standard konstruksjonsstål. Ingen spesialstål, ingen med høy styrke eller høy korrosjonsmotstand eller noe sånt. Armeringsjern er vel hovedproduktet deres så vidt jeg vet, (eller kanskje det eneste?)

Norge er faktisk forbløffende tom for stålproduksjon. Det er derfor denne saken handler om eksport av ingredienser til stål: ferrolegeringer. Veldig tabloid forklart: De ulike ferrolegeringene tilsvarer bakepulver, hjortetakksalt og gjær for bakst. Dette er kun ingredienser, men ikke hovedingrediensen (hvetemel) i bakst. Norge produserer ikke hovedingrediensen i stål, altså jern, og vi "baker" heller ikke sammen ingrediensene til ferdig "bakst" aka stålprodukter. Vi er en ren produsent av de mindre ingrediens-typene: ferrolegeringer. Disse kan ikke brukes direkte til produkter som de er. De blandes med store mengder jern for å lage legeringer som ender opp i sluttprodukter som alt fra bildeler, til tanks, maskindeler etc.

ALLE ferrolegeringprodusenter vil svare det samme hvis du spør hva legeringene deres brukes til. De eksporteres i bulk ut av landet, havner i "sorte gryter" rundt om kring i verden, der de blandes med jern og andre ingredienser for å bli til brukbare legeringer.

________

Men det ser ut som du ikke tok hovedpoenget mitt. Ferrolegeringer er et byttemiddel, som er mer gangbar mynt enn penger i en krig. Det er det som er nytteverdien til ferrolegeringene i en krig.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet (endret)
trikola skrev (43 minutter siden):

Norsk sjømatnæring sier de produserer nok til 38 millioner måltider laks hver eneste dag. I mengde tonn utgjør oppdrettslaksen 48% av den totale fiskeproduksjonen i Norge. Det sies at oppdrettslaksen fôres med opp mot 90% importert fôr. Det vil si at ved en teoretisk total handelsstopp med fôr så vil den totale norske sjømatproduksjonen kunne synke fra 79 millioner måltider per dag til 45 millioner måltider per dag. Fortsatt rikelig for en norsk befolkning på 5,6 millioner mennesker. Personlig er jeg over snittet glad i fisk, men selv for meg blir det litt i overkant med 8 måltider fisk per dag. På den lyse siden: vi kommer i hvert fall ikke til å sulte i hjel, selv med en total importstopp av fôr. Men en ting skal vi ha klart for oss oppi all propaganda vi er tytet ørene fulle med: Norsk landbruk redder oss i hvert fall ikke fra å sulte. De produserer bare ~40% av maten vi spiser i landet i fredstid. For all del, det er absolutt kjekt å ha en gulrot, en potet og en flis med bacon på tallerkenen på en av de 8 daglige fiskemåletidene. Men det er altså ikke disse landbruksproduktene som redder livene våre i en krig. Ikke kan vi bruke det som byttemiddel heller fordi vi har ikke overskudd til å kunne selge noe av det. Ferrolegeringer derimot - det kan vi fint bytte bort, skipslast etter skipslast. I bytte mot appelsiner, bananer, alle kornsorter, pampas-biff, osv osv. De er ferrolegeringene/byttemidlene som gir oss mangfolden i kostholdet og muligheten til å forsvare oss selv og skaffe oss allierte.

Krig og fred skrev (31 minutter siden):

Bortsett fra at norsk oppdrettsnæring er avhengig av import av fiskefôr. Stopper den stopper norsk oppdrettsnæring. Og fisken i Norskehavet er allerede på vikende front. Fiskere fikk kvotene redusert med 25% i 2025, fordi det er mindre fisk i havet.

https://vny.no/nyheter/enighet-om-torskekvoten/

Jeg er litt på usikker grunn her, men jeg tror torskekvotene handler om skreien i nord-øst (Barentshavet, smutthullet osv) og IKKE kysttorsken/fjordtorsken. Det er kun kysstorsk/fjordtorsk som påvirkes av oppdrett, siden oppdrett ligger i og ved fjorder, ikke langt ute på åpent hav / Barentshavet der den kvotebelagte skreien fiskes. Som sagt, litt på usikker grunn her. Det kan være noe med mengdefordeling også. Altså at det er ute på storhavet de store mengdene fiskes, mens det som påvirkes av oppdrett inne i fjordene er av mye mindre volum.

Endret av Simen1
Skrevet
2 minutes ago, Simen1 said:

Norsk sjømatnæring sier de produserer nok til 38 millioner måltider laks hver eneste dag. I mengde tonn utgjør oppdrettslaksen 48% av den totale fiskeproduksjonen i Norge. Det sies at oppdrettslaksen fôres med opp mot 90% importert fôr. Det vil si at ved en teoretisk total handelsstopp med fôr så vil den totale norske sjømatproduksjonen kunne synke fra 79 millioner måltider per dag til 45 millioner måltider per dag. Fortsatt rikelig for en norsk befolkning på 5,6 millioner mennesker. Personlig er jeg over snittet glad i fisk, men selv for meg blir det litt i overkant med 8 måltider fisk per dag. På den lyse siden: vi kommer i hvert fall ikke til å sulte i hjel, selv med en total importstopp av fôr. Men en ting skal vi ha klart for oss oppi all propaganda vi er tytet ørene fulle med: Norsk landbruk redder oss i hvert fall ikke fra å sulte. De produserer bare ~40% av maten vi spiser i landet i fredstid. For all del, det er absolutt kjekt å ha en gulrot, en potet og en flis med bacon på tallerkenen på en av de 8 daglige fiskemåletidene. Men det er altså ikke disse landbruksproduktene som redder livene våre i en krig. Ikke kan vi bruke det som byttemiddel heller fordi vi har ikke overskudd til å kunne selge noe av det. Ferrolegeringer derimot - det kan vi fint bytte bort, skipslast etter skipslast. I bytte mot appelsiner, bananer, pampas-biff, osv osv. De er ferrolegeringene/byttemidlene som gir oss mangfolden i kostholdet og muligheten til å forsvare oss selv og skaffe oss allierte.

Jeg er litt på usikker grunn her, men jeg tror torskekvotene handler om skreien i nord-øst (Barentshavet, smutthullet osv) og IKKE kysttorsken/fjordtorsken. Det er kun kysstorsk/fjordtorsk som påvirkes av oppdrett, siden oppdrett ligger i og ved fjorder, ikke langt ute på åpent hav / Barentshavet der den kvotebelagte skreien fiskes. Som sagt, litt på usikker grunn her. Det kan være noe med mengdefordeling også. Altså at det er ute på storhavet de store mengdene fiskes, mens det som påvirkes av oppdrett inne i fjordene er av mye mindre volum.

Ja, det kan fult være mulig. Det jeg uansett vil fremheve, at selv når det var mer fisk i havet, og de fleste nordmenn enten var fiskere eller bønder, og hadde en befolkning som var 1/5 (eller mindre) av hva den er i dag, så ble det sult i Norge da vi havnet under britisk blokade. Så det er ikke sikkert at Norge hadde gjort det så bra mtp selvforsyning. Jeg tror ikke det er noe vi kan vite, før vi faktisk er der. 

Skrevet (endret)

Hmm, man kan jo lure på hvor trygge våre fiskeområder vil være i en mye mer utrygg verden. Ville ikke tatt det for gitt at fangsten bare ville fortsatt som normalt. Kan fort se for meg at vi i det minste ville hatt store problemer med å hindre andre fra å fiske der og.

Når har ikke jeg helt peiling på hvor langt ut fiskerne drar men.

Endret av Mars2029
Skrevet
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Norge er faktisk forbløffende tom for stålproduksjon. Det er derfor denne saken handler om eksport av ingredienser til stål: ferrolegeringer. Veldig tabloid forklart: De ulike ferrolegeringene tilsvarer bakepulver, hjortetakksalt og gjær for bakst. 

Det handler i første rekke om eksport av lønnsomme arbeidsplasser i kraftintensive eksportnæringer fra Norge til EU.
En prosess hvor EU allerede har kommet langt og hvor de samtidig «frigjør» vannkraft i Norge for eksport til Europa.

Skrevet

Antall arbeidsplasser bør ikke være et mål. Verdiskapning i milliarder kroner bør være målet.

Begrepet "lønnsomme arbeidsplasser" er en uheldig sammenstilling av de to målemetodene: arbeidsplasser og verdiskapning, fordi det insinuerer at disse har en slags lineær sammenheng. Ofte er det motsatt. Så: glem antall arbeidsplasser og mål heller Norges interesser i milliarder kroner verdiskapning i stedet for.

Skrevet
9 minutes ago, Simen1 said:

Antall arbeidsplasser bør ikke være et mål. Verdiskapning i milliarder kroner bør være målet.

Et selskap kan si opp 1000 ansatte for å sikre «lønnsomhet og verdiskapning» men man står fortsatt igjen med 1000 arbeidsløse. Hvordan det går på børs har ingen ting å si for hvordan det går med folk flest. Bare se til USA, som alle trekker frem som et land med mye mer vekst enn Norge (og Europa) Vel, USA er et land med store problemer. Og de problemene har ingen ting med f.eks. innvandring å gjøre (som mange skal ha det til)

Skrevet
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Begrepet "lønnsomme arbeidsplasser" er en uheldig sammenstilling av de to målemetodene: arbeidsplasser og verdiskapning, fordi det insinuerer at disse har en slags lineær sammenheng. Ofte er det motsatt. Så: glem antall arbeidsplasser og mål heller Norges interesser i milliarder kroner verdiskapning i stedet for.

Nja, selv ulønnsomme arbeidsplasser kan være positive for AS Norge om alternativet er at folk havner på Nav, noe det i mange tilfeller vil være.

Skrevet
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Verdiskaping handler også om foredling.
Når EU «stjeler» foredlingsleddet via tollbarriærer og samtidig jobber hardt for å få kontroll over råvarene (kraftproduksjonen), er det en uvennlig handling.
Dette tvinger Norge til å øke prisene på andre råvarer for å kompensere for tapet.

Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Ja..men skal vi bare spise fisk? Er ikke problemet som koster oss utenfor EU at andre matvarer enn fisk er dyre i importere pga vår toll på landbruksvarer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...