MailMan13 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden En elbil trenger bare en enkel åpen diff per aksling. Er fint mulig å lage sånne med svært lange intervaller. Ihvertfall to ganger garantiperioden bør være lett oppnåelig. Er det kasser med hydraulikk og/eller friksjonskomponenter involvert er det hyppigere skift. Det er ikke relevant for elbiler som har fast utveksling og har en ekstra motor for firehjulstrekk i stedet for senterdiff eller clutch på mellomaksling. 1
Kjetil Lura Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 11 hours ago, Trestein said: Jeg tar aldri sjansen på det. Bytta på 100 000km på automatkassa. Koster fort 5-10 000kr. Å ikke gjøre det kan fort gi reparasjoner i 100 000kr klassen. Et valg man må ta. Jeg tar det billige alternativet Har el automat gir?
kremt Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Noen få elbiler har 2-trinns kasse på bakmotor, jeg tror det gjelder bare Porsche Taycan og MB CLA. Ellers er det bare ett trinn, fast reduksjonsgear. Så det eneste som endrer seg er elmotorens turtall, utvekslingen er lik alltid.
Kjetil Lura Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg kjører nå lexus nx450h+. Aldri hørt om å bytte olje på el motorene. Men ecvt og motoren må jeg det?
kremt Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden CVT kasse anbefales bytte på 60 tusen miles ser jeg, det er ca 100 tusen km. Bakre elmotor anbefalt bytte ca 100 tusen miles eller 160 tusen km. Det er ikke mye slitasje på disse egentlig, særlig ikke bakre elmotor. På girkasse CVT er det noe slitasje.
Trestein Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Mener at gear oljer er tilsatt et et stoff som skal hindre gear tenner å få metallisk kontakt. Denne tilsetningen blir brutt ned over tid. Høyere temperatur og mye bruk av høyt moment samt dimmensjonering av tannkrefter vil påvirke tiden det tar å bryte ned tilsetningsstoffet. Vanlig motorolje har mindre av den typen tilsetning elv om det kan være et problem på motorsykler med samme olje på gear og motor. Det skal være tatt hensyn til dette når oljespesifikasjon og skifte intervall er fastlagt.
sedsberg Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, Trestein said: Mener at gear oljer er tilsatt et et stoff som skal hindre gear tenner å få metallisk kontakt. Dette har alltid vært hovedoppgaven til smøreoljer. Evt. tilsetninger er for å få ytterligere lavere friksjon (f.eks. PTFE) og for å få oljen til å holde slitestyrken sin lengre.
Trestein Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden sedsberg skrev (6 minutter siden): Dette har alltid vært hovedoppgaven til smøreoljer. Evt. tilsetninger er for å få ytterligere lavere friksjon (f.eks. PTFE) og for å få oljen til å holde slitestyrken sin lengre. Lavere friksjon er vanskelig. Det er skjærkreftene i olja som gir friksjonen. Tynere olje gir mindre friksjon. Oljen har mange oppgaver som også varierer over tid. I gamle dager fikk man svovelsyre som måtte nøytraliseres pga svovel i bensin og diesel. Ofte kalkstoff. Man ser det på TBN tall i olja. Ligger ofte på 7-15 Så har man kjøling. Man spayer olje oppunder stempel for å kjøle. Her kan oljen bli glovarm Smøring av sylindervegger. Her skal oljen hindre stempelringer metallisk kontakt + ta opp geidekrefter Smøring av kamakslinger. Veldig ulik oppgave da det fort blir stor belastning på lite areal Funksjon i hydrauliske ventil løftere Ta opp partikler fra diesel forbrenning. Moderne motorer resirkulerer masse sot som den drar inn i insug Den skal tåle over 200grader uten at stempelringer kokser seg fast Den skal smøre turbolader radial og trust lager samt kjøle lagerhus som gjerne blir varmet opp av et turbinhus som holder 7-900grader Den skal tåle forurensing fra uforbrent brennstoff og kondensert vann fra forbrenning(Ved kaldstart) Den skal smøre alle glidelager, kamkjeder balanseaksliner osv Oljen har mange oppgaver i en moderne motor og varer ikke evig der heller. Selv om noen motorer ødelegger oljen mmindre enn andre Jeg slifter olje oftere enn intervall fordi det er enkelt og billig. Har kjørt flere biler over 300 000km uten noen som helst økning i verken bensin eller oljeforbruk. Ytelsen har heller ikke gått ned. Kjører man med dårlig olje vil kamkjeder strekke seg og gi feil timing på kamaksel, stempelringer sette seg fast, større lagerslitasje gir lavere kompforhold dårligere virkningsgrad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå