Gå til innhold

R.I.P auditorie PC eksamen, AI kan kjøres lokalt på maskin med samme kvalitet som claude 3.5


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Microsoft phi4 gjennom Docker desktop, som er en lav-antall parameter hukommelse løst AI, kjører tilsvarer ich claude 3.5 (se Introducing Phi-4: Microsoft’s Newest Small Language Model Specializing in Complex Reasoning | Microsoft Community Hub). I motsetning til vanlig AI er denne hukommelseløs. Fordelen ved å gjøre det på denne måten er at en lokalt kan kombinere det med unix kommandoer, egne script i python og ikke minst andre modeller.

Dessverre kan dette skape problemer for troverdigheten til studenters og elevers arbeid; en ting er at en kan misbruke internett til å løse oppgaver, men en annen ting er å gjøre dette lokalt på maskinen - totalt skjult for omverdenen.

Her er et eksempel på hvordan det funker:

 

image.thumb.png.5968263109ef940a27e2edcbe74ecf43.png

image.thumb.png.838c53ca2694e531dd4244ebb018464a.png

image.thumb.png.3a302dc50124036b76fdc6852f6f44c7.png

Endret av lania
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo knapt nyhet. Tillater du eksamen med BYOD kan du ikkje utelukke juks, enten gjennom nettverk du ikkje får stansa, eller software. 

Det er to-tre løysinger på problemet:

  • Tillat alt. Det vil jo likne meir på jobbsituasjonen, og vil endre innhald på ein del studier.
  • Ikkje tillat byod og ha kontroll på dingsen.
  • Still oppfølgingsspørsmål til svara gjennom munnleg eksamen i etterkant.

At AI tilfeldigvis er hype word endrer ikkje det grunnleggande prinsippet, som er at du kan ikkje stole på en dings andre kontrollerer - som jo er tilfellet når folk får bruke eigne dingser på eksamen.

  • Liker 2
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

UiO og OsloMet har jo svære eksamenslokaler vest i Oslo i Silurveien hvor det absolutt ikke er noe bring your own device, det er rett og slett blanke arbeidsstasjoner som er satt opp. Men ja BYOD er jo absolutt noe som åpner for juks. 

Endret av William_S
Skrevet

Hvorfor ikke bare la folk bruke ai hele tiden?

Sammenligningen er kanskje litt på kanten, men jeg tillater meg å gjøre det. I gamle dager da kalkulatoren ble allemannseie, var det lignende tilstander med forbud mot bruk i skolen og mange av de samme motargumentene som vi hører i dag.

Nå har vi tilgang på ai, like mye som vi har tilgang på en kalkulator via bla tlf og pc. Online og offline. 

Det å opprettholde forbud og jakte på juksemakere er, etter mitt syn, bakstrebersk. Hva om skolen heller tilpasset seg teknologien istedenfor å sloss mot utviklingen?

Skrevet
Trene Arnholdt skrev (23 minutter siden):

Hvorfor ikke bare la folk bruke ai hele tiden?

Flere grunner til det. Men problemet er at studier skal bygge forståelse. Hvis AI bare skal slippes løs bygger det ikke forståelse. Akkurat som med kalkulatoren er det faktisk et poeng å forstå hva pluss og minus er, ikke bare trykke på det riktige tegnet og skrive av det som dukker opp på skjermen. Man må ha en grunnforståelse for å f.eks. skjønne når AI hallusinerer, eller sier noe som ikke gir mening. Hvis du bare slipper alle totalt løs med en gang så blir fort kaos når du f.eks. henviser til lover som ikke finnes. Men ellers er jeg enig i prinsippet ditt.

No help either : r/memes

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...