Gå til innhold

Har det blitt verre?(Økonomisk)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest b2a76...99d
Skrevet
3 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, noen ting her koster mer penger men dyrere bolig har også gode gevinster som at man betaler mer ned på lån pr måned ‘sparing’ samt potensiale for høyere verdistigning i kroner og øre over tid. 

Det er sant, Men hører også om de som "taper" på boligen etter flere år, da de var uheldige å kjøpe boligen når prisene var høye, og så selge når de er lave.

Derfor syntes jeg det er viktig å sette av en god slant til sparing, og ikke bare tenke på bolig som en god invistering.

Anonymous poster hash: b2a76...99d

Skrevet
Gjest b2a76...99d skrev (2 minutter siden):

Det er sant, Men hører også om de som "taper" på boligen etter flere år, da de var uheldige å kjøpe boligen når prisene var høye, og så selge når de er lave.

Derfor syntes jeg det er viktig å sette av en god slant til sparing, og ikke bare tenke på bolig som en god invistering.

Anonymous poster hash: b2a76...99d

Ja det er ikke risikofritt. Jeg har både tap og gått i pluss. Men mest i pluss. 

kommer nok til å gå lang tid får nåværende bolig setter meg særlig i pluss og risiko for tap de neste 10 årene er nok stor. Men satser på å bo her en stund:)

Skrevet
Salvesen. skrev (På 21.8.2025 den 12.48):

Mye påstander, hva med ett regnestykke? 

Jeg har allerede i denne tråden vist at en på minste trygd som leier ettroms til snittpris for landet og lever på sifo har fått det bedre... Men jeg har tydligvis glemt å regne med "innvandring" i regnestykket.. Så, få se da?

Du fremstår fullstendig virkelighetsfjern og selvbedragende, og jeg begynner å bli grundig lei av å måtte forholde meg til disse absurde kommentarene dine.

https://no.wikipedia.org/wiki/Uførereformen

"Uførereformen var en reform av norsk uførepensjon som ble vedtatt i sin helhet den 12. desember 2011 og da også bestemt at skulle tre i kraft 1. januar 2015. Reformen ble vedtatt av Stortinget 12. desember 2011 etter forslag fra Jens Stoltenbergs andre regjering.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede/artikler/flere-ufore--svak-inntektsutvikling-over-tid

"Siden uførereformen i 2015 har uføretrygdede hatt en svakere inntektsutvikling sammenlignet med resten av befolkningen"
"inntektsveksten har vært svak"

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/uforetrygdede-henger-etter-i-inntektsutviklingen

"Fire av ti person som mottar uføretrygd mangler minst ett materielt gode. De mest utbredte materielle manglene er at man ikke har råd til å bytte ut utslitte møbler (27 prosent), å erstatte slitte klær (16 prosent), eller råd til å disponere privatbil (19 prosent). Tallene har økt de siste årene. I befolkningen i alt har langt færre disse problemene, og her har tallene vært stabile de siste årene."

https://klassekampen.no/artikkel/2025-06-27/ufore-er-fattigere-enn-for/
"Fra 2015 til 2023 har medianinntekten til uføre falt med 1,7 prosent. I samme periode økte inntekten til alle andre med 5,4 prosent."

• Liker 1
Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Du fremstår fullstendig virkelighetsfjern og selvbedragende, og jeg begynner å bli grundig lei av å måtte forholde meg til disse absurde kommentarene dine.

https://no.wikipedia.org/wiki/Uførereformen

"Uførereformen var en reform av norsk uførepensjon som ble vedtatt i sin helhet den 12. desember 2011 og da også bestemt at skulle tre i kraft 1. januar 2015. Reformen ble vedtatt av Stortinget 12. desember 2011 etter forslag fra Jens Stoltenbergs andre regjering.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede/artikler/flere-ufore--svak-inntektsutvikling-over-tid

"Siden uførereformen i 2015 har uføretrygdede hatt en svakere inntektsutvikling sammenlignet med resten av befolkningen"
"inntektsveksten har vært svak"

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/artikler/uforetrygdede-henger-etter-i-inntektsutviklingen

"Fire av ti person som mottar uføretrygd mangler minst ett materielt gode. De mest utbredte materielle manglene er at man ikke har råd til å bytte ut utslitte møbler (27 prosent), å erstatte slitte klær (16 prosent), eller råd til å disponere privatbil (19 prosent). Tallene har økt de siste årene. I befolkningen i alt har langt færre disse problemene, og her har tallene vært stabile de siste årene."

https://klassekampen.no/artikkel/2025-06-27/ufore-er-fattigere-enn-for/
"Fra 2015 til 2023 har medianinntekten til uføre falt med 1,7 prosent. I samme periode økte inntekten til alle andre med 5,4 prosent."

Klarte det ikke nei… det er bare til å bla tilbake så har jeg lagt ved regnestykker for deg som forholder seg til dagens situasjon. 

det er du som er virkelighetsfjern.

jeg kan jo stille deg ett spørsmål, så blir det kanskje enklere for deg. Om man tar høyde for 4.4% vekst i medianlønn som er det forventede for 2025. Hvem har fått størst økning siden 2021. Uføre eller medianlønn mottakeren?

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Klarte det ikke nei… det er bare til å bla tilbake så har jeg lagt ved regnestykker for deg som forholder seg til dagens situasjon. 

det er du som er virkelighetsfjern.

jeg kan jo stille deg ett spørsmål, så blir det kanskje enklere for deg. Om man tar høyde for 4.4% vekst i medianlønn som er det forventede for 2025. Hvem har fått størst økning siden 2021. Uføre eller medianlønn mottakeren?

Jøss, så raus du er som gidder å lære meg matte. Nesten som en selvutnevnt leksehjelp med fasit fra egen fantasi. Synd bare at virkeligheten ikke helt matcher regnestykkene dine, men du får sikkert plusspoeng for kreativ bruk av tall. Som du ser så har SSB fasiten:

• Liker 2
Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Jøss, så raus du er som gidder å lære meg matte. Nesten som en selvutnevnt leksehjelp med fasit fra egen fantasi. Synd bare at virkeligheten ikke helt matcher regnestykkene dine, men du får sikkert plusspoeng for kreativ bruk av tall. Som du ser så har SSB fasiten:

Viste ikke at vi var i 2023… 

hvorfor svarte du ikke på spørsmålet? Hvor mye har 1G økt siden 2021? Hvor mye har inflasjonen økt siden 2021? Hvor mye har snitt lønnen økt siden 2021? Og median? Jeg kan godt svare deg… men du trenger jo å lære deg litt basics så foreslår at du søker litt

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Viste ikke at vi var i 2023… 

hvorfor svarte du ikke på spørsmålet? Hvor mye har 1G økt siden 2021? Hvor mye har inflasjonen økt siden 2021? Hvor mye har snitt lønnen økt siden 2021? Og median? Jeg kan godt svare deg… men du trenger jo å lære deg litt basics så foreslår at du søker litt

Uføretrygd 2021 (enslig): 313 667 kr.
Uføretrygd 2025 (enslig): 329 175 kr/år
Kumulativ prisvekst (mat, bolig, etc.) 2021–2025: ca. 12 %(https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser)

reell verdi=1+prisvekst
329175/1,12=293730 kr i 2021kr

Den reelle kjøpekraften har falt med ca. 19 937 kr, eller omtrent 6,3 % på 4 år.

• Liker 2
Skrevet
freedomseeker skrev (2 minutter siden):

Uføretrygd 2021 (enslig): 313 667 kr.
Uføretrygd 2025 (enslig): 329 175 kr/år
Kumulativ prisvekst (mat, bolig, etc.) 2021–2025: ca. 12 %(https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser)

reell verdi=1+prisvekst
329175/1,12=293730 kr i 2021kr

Den reelle kjøpekraften har falt med ca. 19 937 kr, eller omtrent 6,3 % på 4 år.

Tallene dine er helt feil, uføretrygd er basert på G. Så igjen, hvor mye har G økt? Jo 22,33%. IE har trygd økt 22,33% i perioden… seriøs, ta å lær deg enkle ting før du setter ut i en diskusjon.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 6.8.2025 den 16.14):

Da er første episode ute, og det var som forventet og hen sier det selv. Vi har ikke reell fatigdom i Norge, vi har relativ fattigdom. Altså folk er fattige for de har ikke det samme som folk flest. 

Nå savnet jeg ørlitt mer nyanse her. Det er i mange tilfeller mye som taler for at vi har relativ fattigdom i mange husholdninger. Men jeg vil legge til at man som funksjonsfrisk har lettere for å sette inn ulike ekstra tiltak for å redusere den økonomiske belastningen.

Det kan være gjennom å dyrke urter og grønnsaker, sanke råvarer fra skog og mark i sesong, utleie av verktøy og andre ting, tilbudsjakt i flere butikker og ved å kjøpe kvantumvarer beregnet for storhusholdning/restaurant som fordeles på flere. Nesten som et andelslag i lotto.

Mange familier med lav inntekt kunne også hatt nytte av å benytte seg av økonomisk rådgivning hos sin bank. Dette er typisk uten kostnad. Man bør også lese seg opp på ulike skattefradrag. Et godt eksempel på et sparetiltak er å opprette en IPS-avtale. Fyller man opp denne med en bestemt sum, så får man et skattefradrag, og et grunnlag for pensjonsopptjening i privat regi. Da tar man to fluer i en smekk.

Med mindre tiltak og investeringer så mener jeg bestemt man kan legge til rette for generelt å kunne spare 1000kr per måned i en vanlig familie med lav inntekt med små grep. Men det krever disiplin. Dette har mange av familiene. Men det er lett å bli overveldet i hverdagen. 

Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Ja, folk flest tjener meget bra.

Jeg kan ikke si meg enig i dette når kjøpekraften har falt for folk flest og valutaen vår har falt kraftig mot andre sammenlignbare land som Sverige og Danmark.. Det er en viss elite som tjener avsindig bra, og deretter er det et stort sprik blant folk flest. Så derfor får vi flere avgifter og flere uttak fra oljefondet. Jippi..

• Liker 1
Skrevet
SpecialForce skrev (23 minutter siden):

Jeg kan ikke si meg enig i dette når kjøpekraften har falt for folk flest og valutaen vår har falt kraftig mot andre sammenlignbare land som Sverige og Danmark.. Det er en viss elite som tjener avsindig bra, og deretter er det et stort sprik blant folk flest. Så derfor får vi flere avgifter og flere uttak fra oljefondet. Jippi..

Jeg er enig i dette. Forskjellene i Norge har også økt, blant annet som følge av høy innvandring og sosiale ordninger som ikke holder tritt med prisveksten.

En statlig byråkrat, eller en som jobber som ingeniør eller lege, merker ikke prisøkningene like sterkt, siden lønnsoppgjør ofte skjer i prosent. En person som tjener en million kroner i året og får en lønnsøkning på 5 % vil tjene 50 000 kroner mer, mens en som tjener 320 000 kroner vil få 16 000 kroner ekstra. For den med høyere inntekt kan 50 000 kroner være tilstrekkelig til å kompensere for prisstigningen, mens 16 000 kroner ikke nødvendigvis dekker de samme utgiftene.

Man ser også at inntektene i Norge ligger nær OECD gjennomsnittet og faller sammenlignet med mange andre land. Å påstå at folk i Norge får det bedre, er derfor lite realistisk. Det meste av det vi forbruker daglig er tross alt importert.

• Liker 1
Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Det meste av det vi forbruker daglig er tross alt importert.

Nå vet jeg ikke helt hva du forbruker, men det vanligste er vell å forbruke mat. Og I Norge er vi vell ganske høyt oppe på listen med selvforsyning? Det meste jeg kjøper inn kommer i fra Norge, iallefall ferske ting som kjøtt osv. 

Men hvordan gikk det med G'en? 

EDIT: OECD snittet ligger under 600k NOK, Norge godt over 700k nok..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (21 minutter siden):

Selvforsyningsgraden ligger trolig på rundt 45 %. 

ja, også er det jo veldig opp til hva en konsumerer også. en kan "fint" lever på Norske råvarer som hun der MDG? eller er det SP damen som er norskitarianer eller hva hun kaller seg. En politiker iallefall, sikkert SP 😛

Skrevet
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt hva du forbruker, men det vanligste er vell å forbruke mat. Og I Norge er vi vell ganske høyt oppe på listen med selvforsyning? Det meste jeg kjøper inn kommer i fra Norge, iallefall ferske ting som kjøtt osv. 

OK

Salvesen. skrev (21 minutter siden):

EDIT: OECD snittet ligger under 600k NOK, Norge godt over 700k nok..

Jeg skrev:
Man ser også at inntektene i Norge ligger nær OECD gjennomsnittet og faller sammenlignet med mange andre land.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2025-4/id3094178/
Forskjellen i timelønnskostnader mellom Norge og handelspartnerne har falt til det laveste nivået siden 2004

Lønningene i Norge de siste årene falt relativt til andre land som følge av valutakurssvekkelse, og er nå nær OECD-gjennomsnittet

Salvesen. skrev (27 minutter siden):

Men hvordan gikk det med G'en? 

Hva med denne? Jeg oppga inntekt for en enslig med lav sats. Personen får da utbetalt omtrent 2,5 ganger grunnbeløpet.

Skrevet
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

OK

Jeg skrev:
Man ser også at inntektene i Norge ligger nær OECD gjennomsnittet og faller sammenlignet med mange andre land.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2025-4/id3094178/
Forskjellen i timelønnskostnader mellom Norge og handelspartnerne har falt til det laveste nivået siden 2004

Lønningene i Norge de siste årene falt relativt til andre land som følge av valutakurssvekkelse, og er nå nær OECD-gjennomsnittet

Hva med denne? Jeg oppga inntekt for en enslig med lav sats. Personen får da utbetalt omtrent 2,5 ganger grunnbeløpet.

Ja, personen gikk utbetalt samme ganger grunnbeløpet i 2021 og 2025. Men grunnbeløpet har økt 22.33%. Du har regnet feil. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

"– At vi kan få sanksjoner eller andre former for motsvar, burde ikke overraske noen. Det var nettopp denne typen reaksjoner man ønsket å unngå gjennom opprettelsen av et Etikkråd som skal se på de ulike selskapene, og ha en forvaltning som i minst mulig grad blir sett på som politisk, sier Løkke.

– Men nå har jo oljefondet endt opp med å bli veldig politisk, og det er skadelig, legger han til."

https://www.nettavisen.no/nyheter/usa-topp-lindsey-graham-raser-mot-oljefondet/s/5-95-2589823

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...