leticia Skrevet onsdag kl 09:36 Skrevet onsdag kl 09:36 Lagabøter skrev (12 minutter siden): Jeg tror mange kunne fått romsligere økonomi med sunn fornuft. Droppe nikotin og annet fjas. Jeg lider ikke, og kunne uten problem ha kjøpt nyeste toppmodell på mobilfronten hvert år, uten at det ville påvirke økonomien.... men jeg greier med utmerket med en fem år gammel.. som jeg måtte kjøpe da min daværende som tre år ramla i vannet og sank til bunns. Hadde ikke det skjedd hadde jeg sikkert brukt den enda. Den funker til mitt bruk. Og noe så enkelt som å lage mat kontra Foodora. Jeg "sliter" med å "bruke opp" pengene, siden jeg hele veien.. fra man fikk en hundrings i bursdagsgave på 90-tallet vært veldig bevisst på forbruk, og priortert nedbetaling av lån, godt hjulpet av gevinst fra fondssparing. Mange er selvsagt (delvis)uskyldige offre på økononifronten... men det er mange... sorry to say...idioter... som ikke kobler 20 om dagen.. og et brett med redbull i uka med at junior ikke kan være med fotballcup. I utgangspunktet enig med deg. Det er for mange som ikke kan styre sin egen økonomi på en fornuftig måte. Men hva når sykdom rammer? Jeg så i morges den nyeste episoden av fattigdomsserien til NRK / Thomas Seltzer. Der var det ei dame som hadde husleie på 11.000 kroner, og en utbetaling på 16.000 kroner. Det sier seg selv at det går ikke opp. Imponert av pågangsmotet til denne dama for å komme seg ut av det. Det er dessverre ikke alle som har de samme forutsetningene som du har hatt, med gode vaner fra barnsben av. Noen kan bare ikke styre penger, f.eks pga manglende impulskontroll. Fattigdom og sykdom går gjerne i arv også. For slike så syns jeg det blir en feil fremgangsmåte at staten bare "hiver" mer penger etter dem. De trenger andre tiltak for å komme seg ut av det. Kurs i økonomi og konsekvenstenkning kan kanskje hjelpe litt. Det er bedre å lære folk å bli selvhjulpne enn at de blir mer avhengige. 4
sedsberg Skrevet onsdag kl 09:57 Skrevet onsdag kl 09:57 28 minutes ago, Salvesen. said: Også er det de som er tilknyttet NAV da, som jeg selv dessverre er. Her må en legge inn innsats for å sørge for at en får rett utbetaling eller innbetaling. For det er så mye tull i det systemet og det er absolutt ingen som jobber for deg eller hjelper deg. Så her må en stå på selv for å få eller betale rett sum. Man kan også sjekke om det er noe man kan få støtte til. Men dette må man som du nevner finne ut av selv på en måte. Ingen på NAV vil fortelle deg dette. For mange år siden gikk jeg på NAV og hadde mye problemer med tenna. Vi fikk alltid høre at tannlege måtte vi betale selv fra sosialstønaden. Jeg fikk tilfeldigvis høre fra en "NAV-veteran" at dette ikke stemmer. Har man behov for tannbehandling og denne koster over et visst beløp så kan man ha rett til støtte. De på NAV nekta først men måtte gi seg da jeg siterte reglene. Jeg fikk da dekka 25.000,- til tannlege. 1
Salvesen. Skrevet onsdag kl 10:04 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:04 leticia skrev (21 minutter siden): I utgangspunktet enig med deg. Det er for mange som ikke kan styre sin egen økonomi på en fornuftig måte. Men hva når sykdom rammer? Jeg så i morges den nyeste episoden av fattigdomsserien til NRK / Thomas Seltzer. Der var det ei dame som hadde husleie på 11.000 kroner, og en utbetaling på 16.000 kroner. Det sier seg selv at det går ikke opp. Imponert av pågangsmotet til denne dama for å komme seg ut av det. Det er dessverre ikke alle som har de samme forutsetningene som du har hatt, med gode vaner fra barnsben av. Noen kan bare ikke styre penger, f.eks pga manglende impulskontroll. Fattigdom og sykdom går gjerne i arv også. For slike så syns jeg det blir en feil fremgangsmåte at staten bare "hiver" mer penger etter dem. De trenger andre tiltak for å komme seg ut av det. Kurs i økonomi og konsekvenstenkning kan kanskje hjelpe litt. Det er bedre å lære folk å bli selvhjulpne enn at de blir mer avhengige. Men bil, det har hun råd til… Altså, jeg synes synd på de syke. Men der var det mye som skurret. Helsevesenet er ikke enig i 100% uføre og hun er fotograf. Kjempe fleksibel jobb. Men likevel har hen ikke muligheten til å jobbe litt.. ta barne bilder.. fleksibelt og enkelt å komme i gang. de trenger rådgjeving rett og slett.
Salvesen. Skrevet onsdag kl 10:13 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:13 sedsberg skrev (15 minutter siden): Man kan også sjekke om det er noe man kan få støtte til. Men dette må man som du nevner finne ut av selv på en måte. Ingen på NAV vil fortelle deg dette. For mange år siden gikk jeg på NAV og hadde mye problemer med tenna. Vi fikk alltid høre at tannlege måtte vi betale selv fra sosialstønaden. Jeg fikk tilfeldigvis høre fra en "NAV-veteran" at dette ikke stemmer. Har man behov for tannbehandling og denne koster over et visst beløp så kan man ha rett til støtte. De på NAV nekta først men måtte gi seg da jeg siterte reglene. Jeg fikk da dekka 25.000,- til tannlege. Ja det er bare vas der nede og ingen tar ansvar for noen ting. De kan gjøre så mange feil de bare orker og av og til åpenbart med overlegg men det får ingen betydning. Men om du derimot gjør en feil, da skal en betale da! I værstefall må en i fengsel..
leticia Skrevet onsdag kl 12:21 Skrevet onsdag kl 12:21 Salvesen. skrev (2 timer siden): Men bil, det har hun råd til… Altså, jeg synes synd på de syke. Men der var det mye som skurret. Helsevesenet er ikke enig i 100% uføre og hun er fotograf. Kjempe fleksibel jobb. Men likevel har hen ikke muligheten til å jobbe litt.. ta barne bilder.. fleksibelt og enkelt å komme i gang. de trenger rådgjeving rett og slett. Hvis man leter, så vil man alltids finne noe som skurrer. Man kunne sagt hun burde prøve å finne seg billigere bosted (noe hun til slutt gjorde ved å flytte hjem til far). Jeg tror heller ikke hun var ufør, utbetalingen hennes passer bedre med minstesats på AAP. Hørtes heller ikke ut som hun var gitt opp av helsevesenet riktig enda, det rimer også bedre med AAP fremfor ufør. For å starte opp for seg selv er det gjerne greit at man har en kundegruppe, men ja det burde ikke være så vanskelig å få frilansjobber. Men det er enkelt å sitte å kritisere når man selv ikke er personen i situasjonen. Det opplegget for ungdom i den "trygdekommunen" syns jeg var et bra opplegg da, hvis dette førte til at 80 % av kursdeltakerne kom seg ut i jobb. Flere slike tiltak i stedet for å snakke negativt om ungdommen. Ellers enig i at rådgivning er veien å gå fremfor økning i stønader. 1
Salvesen. Skrevet onsdag kl 12:56 Forfatter Skrevet onsdag kl 12:56 leticia skrev (32 minutter siden): Hvis man leter, så vil man alltids finne noe som skurrer. Man kunne sagt hun burde prøve å finne seg billigere bosted (noe hun til slutt gjorde ved å flytte hjem til far). Jeg tror heller ikke hun var ufør, utbetalingen hennes passer bedre med minstesats på AAP. Hørtes heller ikke ut som hun var gitt opp av helsevesenet riktig enda, det rimer også bedre med AAP fremfor ufør. For å starte opp for seg selv er det gjerne greit at man har en kundegruppe, men ja det burde ikke være så vanskelig å få frilansjobber. Men det er enkelt å sitte å kritisere når man selv ikke er personen i situasjonen. Det opplegget for ungdom i den "trygdekommunen" syns jeg var et bra opplegg da, hvis dette førte til at 80 % av kursdeltakerne kom seg ut i jobb. Flere slike tiltak i stedet for å snakke negativt om ungdommen. Ellers enig i at rådgivning er veien å gå fremfor økning i stønader. Hun sa hun var ufør, og satsen stemmer ikke ja derfor er hun ikke 100% ufør. De snakker også om deltidsjobb som tilsier dette. Jeg kritiserer ikke, jeg påpeker ting. Som er åpenbare. Det var også en åpenbaring ift denne trygdekommunen, de snakket åpent om at trygd gikk i arm, LES ikke sykdom. Og som du sier fikset de 80% med noen uker kurs LES ikke sykdom. Så det er helt åpenbart at vi har ett trygdeproblem i Norge der mange trygdes uten grunnlag. Men dette har vi jo egentlig vist lenge. En må rydde kraftig opp og en må rådgi de som sliter og få de på bedringsvei.
leticia Skrevet onsdag kl 13:08 Skrevet onsdag kl 13:08 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Det var også en åpenbaring ift denne trygdekommunen, de snakket åpent om at trygd gikk i arm, LES ikke sykdom. Og som du sier fikset de 80% med noen uker kurs LES ikke sykdom. Så det er helt åpenbart at vi har ett trygdeproblem i Norge der mange trygdes uten grunnlag. Men dette har vi jo egentlig vist lenge. Noe av trygden som går i arv er jo nettopp pga sykdom. Altså at endel sykdommer er arvelige. Jeg vet ikke om noen av disse ungdommene var uføretrygdede, men de fikk kanskje andre midlertidige stønader. Men det er klart, systemet er ikke flinke nok til å gjøre de riktige valgene, og ikke minst arbeidsgivere må også være mer på ballen, i tillegg til den enkelte. 2
leticia Skrevet onsdag kl 13:10 Skrevet onsdag kl 13:10 Salvesen. skrev (12 minutter siden): Hun sa hun var ufør, og satsen stemmer ikke ja derfor er hun ikke 100% ufør. Utbetalingen kan være en følge av f.eks tvangstrekk før uføretrygd kan bli utbetalt. Men jeg tror mer at det er snakk om AAP. Ingen uføretrygd er så lav som 16.000 utbetalt uten bakenforliggende årsaker, som f.eks tvangstrekk. 2
Salvesen. Skrevet onsdag kl 13:11 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:11 leticia skrev (Akkurat nå): Noe av trygden som går i arv er jo nettopp pga sykdom. Altså at endel sykdommer er arvelige. Jeg vet ikke om noen av disse ungdommene var uføretrygdede, men de fikk kanskje andre midlertidige stønader. Men det er klart, systemet er ikke flinke nok til å gjøre de riktige valgene, og ikke minst arbeidsgivere må også være mer på ballen, i tillegg til den enkelte. Det var ikke slik det ble fremlagt, det ble fremlagt som skogverket gikk ned pga maskiner. Så folk ble trygdede. Så gikk trygden i arv pga far og bestefar var trygdet. Det ble prøvd å gjøre en påpekning på at skogdrift var hardt på kroppen for å trekke seg litt unna, men det var åpenbart at grunnen var pga manglende arbeid. Også gikk dette i arv for at det var "normalen". Helt enig, vi må ha ett arbeidsliv der en kan jobbe tilpasset. Og dette kan en gjøre i mange bransjer, men jeg opplever at folk bare ikke "gidder" stresset. Det blir noe økt personal greier ift å sørge for at folk er på jobb til enhver tid osv, men dette er egentlig en smal sak. I tillegg kan flere å flere gjøre jobben hjemme i dag, som også bør gi mange muligheter til syke som kanskje sliter mest med å komme seg ut.
Salvesen. Skrevet onsdag kl 13:12 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:12 leticia skrev (1 minutt siden): Utbetalingen kan være en følge av f.eks tvangstrekk før uføretrygd kan bli utbetalt. Men jeg tror mer at det er snakk om AAP. Ingen uføretrygd er så lav som 16.000 utbetalt uten bakenforliggende årsaker, som f.eks tvangstrekk. Hun sa ufør. Om du er 50% ufør og på minstesats så får en vell 50% av minstesats?
leticia Skrevet onsdag kl 13:52 Skrevet onsdag kl 13:52 Salvesen. skrev (31 minutter siden): Det var ikke slik det ble fremlagt, det ble fremlagt som skogverket gikk ned pga maskiner. Så folk ble trygdede. Så gikk trygden i arv pga far og bestefar var trygdet. Det ble prøvd å gjøre en påpekning på at skogdrift var hardt på kroppen for å trekke seg litt unna, men det var åpenbart at grunnen var pga manglende arbeid. Også gikk dette i arv for at det var "normalen". Ah, okay. Vi ser noen slike tilfeller, at mangel på arbeid, kombinert med småvondter, evt kombinert med at man uansett snart blir pensjonist fører til at det heller er uføretrygd enn arbeidsledighetstrygd som blir utbetalt. Man holder arbeidsledigheten nede på den måten, mens statistikken for trygdede ikke blir like "pen". Vi har likevel veldig stor andel av befolkningen i jobb. Salvesen. skrev (35 minutter siden): I tillegg kan flere å flere gjøre jobben hjemme i dag, som også bør gi mange muligheter til syke som kanskje sliter mest med å komme seg ut Ja det er greit nok i yrker man kan det, og hvis man har en jobb fra før. Men endel av økningen i uføre er blant de unge, og mange av de har ikke kommet seg inn på arbeidsmarkedet enda. Har man vært ufør i 10 - 20 år uten tilknytning til arbeidslivet er det nok også ganske vanskelig. Spesielt for kronisk syke hvor dagsformen kan variere noe enormt. 2
Jarmo Skrevet torsdag kl 07:54 Skrevet torsdag kl 07:54 Kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge kraftig press på nordmenns lommebøker. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-i-knipe-dramatisk/83447430
leticia Skrevet torsdag kl 08:24 Skrevet torsdag kl 08:24 Jarmo skrev (28 minutter siden): Kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge kraftig press på nordmenns lommebøker. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nordmenn-i-knipe-dramatisk/83447430 Jeg er enig med deg i at ting har blitt verre. Men jeg syns at nordmenn har litt skyld selv også ved at de ikke justerte seg til en fornuftig pengebruk da man begynte med renteøkningene for å kjøle ned økonomien. Mange nordmenn bare fortsatte forbruket som før, det må til slutt en dag gå galt når alle midler er oppbrukt og man må ty til kredittkort og forbrukslån... 2
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:48 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:48 sedsberg skrev (2 minutter siden): Ja det er bare å droppe kaffé latte'n! ja det kan faktisk hjelpe en del det om en kjøper slike hver arbeidsdag. Fort 1500+ spart pr måned. Det kan dekke en middag pr dag det.
sedsberg Skrevet torsdag kl 08:49 Skrevet torsdag kl 08:49 Ja, hvis man i utgangspunktet har en kaffe latte å droppe, og ikke har droppa den allerede. 4
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:51 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:51 sedsberg skrev (1 minutt siden): Ja, hvis man i utgangspunktet har en kaffe latte å droppe, og ikke har droppa den allerede. ja det må en nesten ha 😛
sedsberg Skrevet torsdag kl 08:52 Skrevet torsdag kl 08:52 (endret) Men må si meg delvis enig. Det er forbløffende ofte jeg hører om familier som må ha én eller to ferieturer til syden/Tailand/etc koste hva det koste vil. Og tar det "på krita". Endret torsdag kl 08:53 av sedsberg
Salvesen. Skrevet torsdag kl 08:54 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:54 sedsberg skrev (Akkurat nå): Men må si meg delvis enig. Det er forbløffende ofte jeg hører om familier som må ha én eller to ferieturer til syden/Tailand/etc koste hva det koste vil. Og tar det "på krita". Ja dette er vell den reelle fattigdommen i Norge for folk flest. De kan ikke gjøre som de andre, da er de fattige. Selv om det finnes unntak såklart.
Subara Skrevet torsdag kl 09:05 Skrevet torsdag kl 09:05 Salvesen. skrev (22 timer siden): Men bil, det har hun råd til… Altså, jeg synes synd på de syke. Men der var det mye som skurret. Helsevesenet er ikke enig i 100% uføre og hun er fotograf. Kjempe fleksibel jobb. Men likevel har hen ikke muligheten til å jobbe litt.. ta barne bilder.. fleksibelt og enkelt å komme i gang. de trenger rådgjeving rett og slett. Hun satt hjemme for det meste, for det kostet penger å gå ut. Det kan man ikke ved freelance-jobbing. Da skal man ha overskudd og være på, treffe mennesker. I tillegg til å være utadvendt. Hennes energinivå var betinget av dagsformen. Jeg tror hun brukte deltagelsen i programmet til å få motivasjon til å komme seg videre. Og det klarte hun! Håper det var bra for henne å flytte hjem til far. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå