Gå til innhold

I lys av kommende forvaltningslov, hva slags saksbehandling burde automatiseres?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en ny forvaltningslov (Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven) - Lovdata) på vei, fra den tid Kongen mener er riktig, som har veldig stort fokus på automatisering av oppgaver (automatisering av avvising og heleggelser)

Følgende automatiserings paragrafer er like rundt hjørnet:

image.thumb.png.5661acf5cf44a79abc36382d3dc9b973.png

image.thumb.png.87339b96ab9775351881ca25f43626c0.png

Tenker det kan være hensiktsmessig å bruke det som et vern, som gjør den ubehagelige jobben med å henlegge og avvise; hvis en er uenig, kan en bruke §12 andre ledd til å kreve manuell kontroll. Tenker da på NAV (der folk blir drapstruet) , risiko saksbehandling i kommunen og tilsvarende. Hvis det går igjennom, så kan en se nøyere på saken - slik at det ikke bare er en AI som har avgjort saken.

Hvilke områder mener dere en burde ta i bruk slik automatisering, i første om gang`?

Endret av lania
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Byggesak burde automatiseres. Bør lages et friere og klarere definert regelverk. Folk bør stå friere til å bygge på egen eiendom så lenge de holder seg til et regelverk. Det er for dyrt å søke sånn som det er i dag. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, lania said:

Tenker det kan være hensiktsmessig å bruke det som et vern, som gjør den ubehagelige jobben med å henlegge og avvise; hvis en er uenig, kan en bruke §12 andre ledd til å kreve manuell kontroll. Tenker da på NAV (der folk blir drapstruet) , risiko saksbehandling i kommunen og tilsvarende. Hvis det går igjennom, så kan en se nøyere på saken - slik at det ikke bare er en AI som har avgjort saken.

Det er jo åpenbart på trynet. 

Føremålet her kan ikkje vere å verne folk mot ubehagelege ting, men å effektivisere forvalting utan at det går på bekostning av rettstryggleiken.

Dvs. at det i første omgang er saker med enkle og klare retningslinjer og lite vurdering involvert. T.d. foreldrepenger hos NAV er åpenbart eksempel - det er relativt mekanisk vurdering av om kriteria er oppfylde, og om dei er det får du positivt vedtak - om ikkje negativt.

I tillegg vil jo det å automatisere konfliktfylde saker vere bortkasta; folk som bruke kontrollmogelegheitene. Det som bør automatiserast må altså vere saker der folk vil godta resultatet - fordi det åpenbart er korrekt eller i det minste til deira gunst. Elles er jo alt som er gjort ein ekstra runde med klage.

Regelverket opnar ikkje for å automatisere for å beskytte tilsette; det finst det andre mekanismer for. Og veldig mange av NAV-sakene som resulterar i trugsmål tippar eg ikkje er heilt enkle heller, fordi dei ofte har gått over lengre tid og inneheld skjønsvurderinger.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Skrevet
lania skrev (7 timer siden):

Det er en ny forvaltningslov (Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven) - Lovdata) på vei, fra den tid Kongen mener er riktig, som har veldig stort fokus på automatisering av oppgaver (automatisering av avvising og heleggelser)

Følgende automatiserings paragrafer er like rundt hjørnet:

image.thumb.png.5661acf5cf44a79abc36382d3dc9b973.png

image.thumb.png.87339b96ab9775351881ca25f43626c0.png

Tenker det kan være hensiktsmessig å bruke det som et vern, som gjør den ubehagelige jobben med å henlegge og avvise; hvis en er uenig, kan en bruke §12 andre ledd til å kreve manuell kontroll. Tenker da på NAV (der folk blir drapstruet) , risiko saksbehandling i kommunen og tilsvarende. Hvis det går igjennom, så kan en se nøyere på saken - slik at det ikke bare er en AI som har avgjort saken.

Hvilke områder mener dere en burde ta i bruk slik automatisering, i første om gang`?

Det man automatiserer først er saker hvor en datamaskin kan gjøre et automatiske vurderinger med minimale feil. Dette kan for eksempel være at den gir avslag på en søknad hvis personen er for gammel eller har hatt for lite inntekt til å motta ytelsen. Så kan det være at datamaskinen tror at det blir avslag, men hvor en saksbehandler er nødt til å dobbeltsjekke enkelte parametre som datamaskinen ikke klarer å sjekke selv. Her bruker man ikke kunstig intelligens, men kun kjører saken gjennom noen objektive parametre.

Vurderingen man må gjøre er hvor mye feil er man villig til å godta for å spare ressurser og det blir en debatt på om man ønsker å forenkle reglene for å gjøre det enklere å saksbehandle automatisk. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...