Gjest 9e89f...bc4 Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Hei! Jeg har hatt en mindre vannlekkasje hjemme – trolig bare et par desiliter. Men siden det er en eldre bygård med dårlig etasjeskille, har noe av vannet lekket ned til naboen under nærme en teglsteinsvegg. Naboen tok dette videre via sameiets forsikring, og jeg er nå i dialog med skadebegrensningsfirmaet de bruker. De ønsker nå å ferdigstille rapport og fatte en erstatningsbeslutning – uten å ha vært på fysisk befaring for å gjøre fuktmålinger mellom leilighetene. Jeg er redd for at de bare gjør en lappejobb uten å se om det er større problemer. Har jeg krav på at det faktisk gjennomføres en fysisk befaring og fuktmålinger før rapport og erstatningsbeslutning fattes? Er dette noe jeg bør insistere på nå, eller kan det eventuelt gjøres senere dersom det skulle bli nødvendig? Jeg er veldig lite kjent med hvordan slike prosesser normalt foregår, så setter stor pris på råd og erfaringer fra andre her inne. Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 9e89f...bc4
Loko Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Et par desiliter tørker opp i løpet av timer. Worst case får man noen skjolder som kan males over. Høres voldsomt ut å bruke forsikring på det. 1
krikkert Skrevet 12. juli Skrevet 12. juli Forsikringsselskapets saksbehandling skal være forsvarlig. Men når det er snakk om små lekkasjer (kjent mengde, kjent årsak, rettet årsak) er det ikke nødvendigvis uforsvarlig å ikke gjøre fysiske fuktmålinger. 2
Marzo Skrevet 13. juli Skrevet 13. juli Vil ikke arbeidet med å rette opp skaden være større enn en evt egenandel?
SpecialForce Skrevet 28. juli Skrevet 28. juli Dette er en ubetydelig mengde med vann. Hvis du absolutt vil sikre deg så spør om å få dekket leie av en byggtørker en fire dagers tid.
Gjest 9e89f...bc4 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Hei! I mitt hode var dette ubetydelige mengder med vann, men siden etasjeskillet er som det er virker det som at det har rent rett igjennom ned til naboens tak på en eller annen måte og skapt en "boble" på deres tak, så forsikringen ønsker å åpne opp taket nede. Siden min avløpspumpe var "skyldig" så ønsker sameiet å fakturere egenandelen direkte til meg. De sier denne er på 12 000 kroner, men i vedtektene jeg ble sendt når jeg kjøpte for åtte måneder siden så sto det 10 000 kr.. "Seksjonseiere med ansvar for skade må påregnes å betale egenandelen på kr. 10.000, - (2019) evt. hele skaden." To spørsmål her; 1. Vedtektene jeg mottok sier egenandel på 10k, men de skriver i epost at denne nå er 12k - må jeg forholde meg til den nye, eller kan det være et holdepunkt at det står 10k i vedtektene? 2. Jeg mener en stor skyld i at skaden her skjedde er altfor dårlig etasjeskille -- fra mitt perspektiv hadde konsekvensen vært den samme hvis jeg snublet med et stort glass vann langs veggen der det skjedde. Kan jeg kreve noe utbedring fra sameiet her? For perspektiv, så lukter vi hver eneste gang nabo under lager mat at det stiger opp til oss, for å illustrere hvor dårlig skillet er. Noe fortvilet, tok over for under et år siden, så utrolig kjedelig at det skal være så mye problemer. Vi ser også på om boligkjøperforsikring kan benyttes på en eller annen måte. Takk for svar! Anonymous poster hash: 9e89f...bc4
Inge Rognmo Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Jeg tviler på om boligkjøperforsikringen vil hjelpe (det kommer vel litt an på hva som gikk galt med avløpspumpa, dvs om det kan regnes som en "skjult mangel"), men sjekk om du er omfattet (f.eks. via innboforsikringen) av en eller annen form for ansvarsforsikring (med lavere egenandel enn sameiets bygningsforsikring).
Gjest 9e89f...bc4 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Takk for svar! Det jeg mente med boligkjøperforsikringen er at det er en sjanse for at røropplegget ikke er fagmessig utført, som ledet til feilen, som vi har noe indikasjon for. Potensielt også at rørsystem og pumpe ikke har hatt nødvendig vedlikehold i løpet av hele sin levetid (potensielt en veldig gammel pumpe). Anonymous poster hash: 9e89f...bc4
_Marius___ Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Hei, Hvem eier denne avløpspumpen? Er det normalt med avløpspumper i eldre bygårder? Avløpspumper blir vel normalt sett brukt for å pumpe vann osv fra et lavere punkt til et høyere punkt? Er dette en avløpspumpe som er montert hos deg, for å pumpe vann videre til naboen over deg igjen? Eller for at du skal få vann inn i din leilighet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå