Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Subara skrev (2 minutter siden): Det er en del som sliter med å betale tilbake til Lånekassen og tar med seg gjelden helt inn i alderdommen. Det er ikke gratis lån, selv om vi slipper skolepenger som i mange andre land. Ja, utenom NAV er det beste. Lurte på om NAV har noe å tilby de som trenger omskolering i dag? Er det sparekniven og «pisken» eller er de mer løsningsorienterte/langsiktige? Det var deres valg. Man kan velge å ikke bruke lånet eller ta det i mot. En må ta ansvar for egne avgjørelser. Realiteten er at majoriteten av det en får fra lånekassen er gratis. Det er en ekstrem gode. Jeg har jobbet med utallige 'kollegaer' fra utlandet som har betalt hundrevis om ikke millioner av kroner for utdannelsen, i tillegg til penger for å leve å bo i perioden. Problemet er at de fleste nordmenn møter ikke disse folkene slik at realitet bildet er helt forvrengt.
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Trenger ikke fortelle meg, jeg vet. Spesielt om poenget var å øke produktiviteten🦾🧠 Det er også lagt opp sånn at mange må feriere/feire en religiøs høytid de ikke har noe forhold til, og på et tidspunkt som er bare sånn passe. Problemer kan løses. Jeg sier iallefall neitakk. Jeg tar mine 10 dager mot 5 selvvalgte. 1
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Jeg sier iallefall neitakk. Jeg tar mine 10 dager mot 5 selvvalgte. Deg om det jeg tar heller en uke på hytta en 5 meningsløse fridager spredd rundt omkring.
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Deg om det jeg tar heller en uke på hytta en 5 meningsløse fridager spredd rundt omkring. Om en frislipper fridager helt opp til valgfrihet blir det utrolig vanskelig å takle. Jeg personlig driver med teknisk støtte på ett spesifikt produkt. Jeg og de i mitt team kan slappe greit av i ferier da de som bruker produktet også har ferie. Om en frislipper dette må en kjøre en mye strengere vakt/skiftordning for å dekke disse dagene. Ja det er løsning på problemet som du sier, men ikke en god løsning. Verken for de ansatte eller arbeidsgiver. Økte kostnader og redusert happiness. Nope Det er litt som søndags arbeid. De som ønsker det er stort sett de som ikke er berørt og bare høster godene 1
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (4 minutter siden): Om en frislipper fridager helt opp til valgfrihet blir det utrolig vanskelig å takle. Altså det er ikke valgfrihet i dag heller, noen ganger får man ikke ferien når man vil, en må søke om sånt, det er ingen grunn til å endre på noe som helst. Salvesen. skrev (5 minutter siden): Jeg personlig driver med teknisk støtte på ett spesifikt produkt. Jeg og de i mitt team kan slappe greit av i ferier da de som bruker produktet også har ferie. Om en frislipper dette må en kjøre en mye strengere vakt/skiftordning for å dekke disse dagene. Flere i arbeid er ikke nødvendigvis et problem. At du er ansatt i et sted som samkjører ferie med et annet sted er ikke alle andre sitt problem. Det er som du selv sier👇 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Det er litt som søndags arbeid. De som ønsker det er stort sett de som ikke er berørt og bare høster godene Salvesen. skrev (8 minutter siden): Ja det er løsning på problemet som du sier, men ikke en god løsning. Verken for de ansatte eller arbeidsgiver. Økte kostnader og redusert happiness. Nope Finn en bedre løsning, det er ikke umulig, det er meget mulig at løsningen du fant opp på 2 minutt ikke er den optimale. 1
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Altså det er ikke valgfrihet i dag heller, noen ganger får man ikke ferien når man vil, en må søke om sånt, det er ingen grunn til å endre på noe som helst. Flere i arbeid er ikke nødvendigvis et problem. At du er ansatt i et sted som samkjører ferie med et annet sted er ikke alle andre sitt problem. Det er som du selv sier👇 Finn en bedre løsning, det er ikke umulig, det er meget mulig at løsningen du fant opp på 2 minutt ikke er den optimale. Er ikke ansatt ett sted som samkjører ferie, samfunnet samkjører ferie med de dagene en har ift religion og andre ting som arbeidernes dag osv. Det er ganske samkjørt i våre områder(Europa) og mer. Ja, typisk det bare si til noen at de må gjøre det bedre uten å gjøre noe selv. Forstår, kjenner din type og nå gir innleggene dine mer mening. Det beste er nok å bare pensjonere seg tidlig så har du fri hver dag. 1
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (9 minutter siden): Er ikke ansatt ett sted som samkjører ferie, samfunnet samkjører ferie med de dagene en har ift religion og andre ting som arbeidernes dag osv. Det er ganske samkjørt i våre områder(Europa) og mer. Bare i disse periodene, og vi trenger ikke å tvinge dette på noen, vi kan gjøre som med resten av ferietiden vår bruke den når vi velger selv, som vi gjør med resten av den ikke religiøse ferietiden vår, og det helt uproblematisk, vi tar ferie om vinteren, våren, sommeren og om høsten, helt uproblematisk, hvorfor er det et problem at himmelspretten i et sånt scenario kun er for de spesielt interesserte? Salvesen. skrev (9 minutter siden): Ja, typisk det bare si til noen at de må gjøre det bedre uten å gjøre noe selv. Forstår, kjenner din type og nå gir innleggene dine mer mening. Det beste er nok å bare pensjonere seg tidlig så har du fri hver dag. Kanskje du heller skal gjøre rede for hvorfor dette blir et problem fremfor å gå til personangrep? Du kjenner ikke min type, det er bare sånt piss troll sier for å ta fokus vekk fra seg selv. Jeg forventet vel litt for mye av en person som svarer på dette viset👇. kanskje best du tar deg en tur ut å se om du finner igjen folkeskikken din, jeg tror du har mistet den. Salvesen. skrev (42 minutter siden): Så du ønsker altså å gi bort ca 10 dager for å få 5 igjen. Kjempe smart! 1
Subara Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (27 minutter siden): Det var deres valg. Man kan velge å ikke bruke lånet eller ta det i mot. En må ta ansvar for egne avgjørelser. Realiteten er at majoriteten av det en får fra lånekassen er gratis. Det er en ekstrem gode. Jeg har jobbet med utallige 'kollegaer' fra utlandet som har betalt hundrevis om ikke millioner av kroner for utdannelsen, i tillegg til penger for å leve å bo i perioden. Problemet er at de fleste nordmenn møter ikke disse folkene slik at realitet bildet er helt forvrengt. Ja, vi er heldige. Men man ikke kan gjøre noe annet enn å bruke sin egen målestokk. Er man født bortskjemt, så blir det hva en måler seg ut i fra. Riktige valg kan vise seg å bli “dumme”. Om utdannelsen din koster millioner, velger man med høyere trygghetsfaktor, men samtidig etter evne. Med mattehjerne vil man ofte få høyere lønn. Hvis alle hadde tatt “gode valg”/ like valg, ville konkurransen blitt høyere i disse yrkene og flere ville bli overtallige på arbeidsmarkedet. Så bra vi er forskjellige. 2
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (3 minutter siden): Bare i disse periodene, og vi trenger ikke å tvinge dette på noen, vi kan gjøre som med resten av ferietiden vår bruke den når vi velger selv, som vi gjør med resten av den ikke religiøse ferietiden vår, og det helt uproblematisk, vi tar ferie om vinteren, våren, sommeren og om høsten, helt uproblematisk, hvorfor er det et problem at himmelspretten i et sånt scenario kun er for de spesielt interesserte? Kanskje du heller skal gjøre rede for hvorfor dette blir et problem fremfor å gå til personangrep? Du kjenner ikke min type, det er bare sånt piss troll sier for å ta fokus vekk fra seg selv. Jeg forventet vel litt for mye av en person som svarer på dette viset👇. kanskje best du tar deg en tur ut å se om du finner igjen folkeskikken din, jeg tror du har mistet den. 'Jeg vet best, ingen problem og ingen forklaringer!' Minner meg om når jeg henter i barnehagen... 1
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Subara skrev (1 minutt siden): Ja, vi er heldige. Men man ikke kan gjøre noe annet enn å bruke sin egen målestokk. Er man født bortskjemt, så blir det hva en måler seg ut i fra. Riktige valg kan vise seg å bli “dumme”. Om utdannelsen din koster millioner, velger man med høyere trygghetsfaktor, men samtidig etter evne. Med mattehjerne vil man ofte få høyere lønn. Hvis alle hadde tatt “gode valg”/ like valg, ville konkurransen blitt høyere i disse yrkene og flere ville bli overtallige på arbeidsmarkedet. Så bra vi er forskjellige. Jeg har jobbet mest med folk med tilsvarende utdannelse som meg selv, jeg har 400ish i studielån. Pengene har gått til investeringer. De værste tilfellene jeg har møtt har hen så mye i lån at de ikke har råd til å eie bolig engang for å betale gjelden fra utdannelsen. Ofte har de langt dårligere lønn også, avhengig av hvor de jobber. Ofte betaler de mer i skatt også om en ser nærmere på det. Slike ting har virkelig gitt meg perspektiv i livet og har tatt meg fra det blå ekstreme når jeg var ung til andre siden. 1
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (10 minutter siden): Jeg vet best, ingen problem og ingen forklaringer!' Minner meg om når jeg henter i barnehagen... Du beskriver jo deg selv, sutreunge som bruker hersketeknikker når de voksne ikke er enige med deg, du har ingen forklaringer selv bare synsing.
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Du beskriver jo deg selv, sutreunge som bruker hersketeknikker når de voksne ikke er enige med deg, du har ingen forklaringer selv bare synsing. Jeg kom jo med ett eksempel i fra det virkelige liv og hvor problematisk det er... Bare tenk deg selv når en skal nyte julemiddagen også har en samme workload som på en standard mandag. Det er ikke enkelt fikset, noen(mange) må droppe jule middagen. Og det er ikke billig(arbeidsgiver). Men, du spiser vell ikke julemiddag og koser deg alene på hytta med en grandiosa...
Subara Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Jeg har jobbet mest med folk med tilsvarende utdannelse som meg selv, jeg har 400ish i studielån. Pengene har gått til investeringer. De værste tilfellene jeg har møtt har hen så mye i lån at de ikke har råd til å eie bolig engang for å betale gjelden fra utdannelsen. Ofte har de langt dårligere lønn også, avhengig av hvor de jobber. Ofte betaler de mer i skatt også om en ser nærmere på det. Slike ting har virkelig gitt meg perspektiv i livet og har tatt meg fra det blå ekstreme når jeg var ung til andre siden. Ingen tvil om at vi nordmenn er heldige. Og at man blir et resultat av det samfunnet man vokser opp i. Var det Adresseavisen som har intervjuet ungdom som mener at skole og utdanning er med på å gjøre at unge lettere tar ut sykemelding. Finner ikke tilbake dit. Om det stemmer, vil nok de fleste skjerpe seg når de får familie og skal betjene banklån.
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (2 minutter siden): Bare tenk deg selv når en skal nyte julemiddagen også har en samme workload som på en standard mandag. Det er ikke enkelt fikset, noen(mange) må droppe jule middagen. Og det er ikke billig(arbeidsgiver). Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om engang, poenget er at man kan velge om man vil feriere under kristusmesse eller jul eller ikke i det hele tatt, ikke at man skal gjøre begge deler, hvor i all verden har du fått det fra? Vi velger selv når vi ferierer resten av året du har ikke på noe vis forklart hvordan det er problematisk, du bare sier det, og viser til ditt eget arbeide, samtidig som du syter over at andre vil ha det som de vil, dobbeltmoralen er til å ta og føle på. Salvesen. skrev (4 minutter siden): Men, du spiser vell ikke julemiddag og koser deg alene på hytta med en grandiosa... Er du 3 år gammel? 2
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om engang, poenget er at man kan velge om man vil feriere under kristusmesse eller jul eller ikke i det hele tatt, ikke at man skal gjøre begge deler, hvor i all verden har du fått det fra? Vi velger selv når vi ferierer resten av året du har ikke på noe vis forklart hvordan det er problematisk, du bare sier det, og viser til ditt eget arbeide, samtidig som du syter over at andre vil ha det som de vil, dobbeltmoralen er til å ta og føle på. Er du 3 år gammel? Er du tett? Om mange da velger å ikke ta julemiddagen 24 men heller jobber er det da mange som må jobbe for å dekke dette arbeidet, som mitt eksempel med teknisk støtte. Blir for tett til å diskutere videre for meg, lykke til videre.
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Salvesen. skrev (Akkurat nå): Er du tett? Om mange da velger å ikke ta julemiddagen 24 men heller jobber er det da mange som må jobbe for å dekke dette arbeidet, som mitt eksempel med teknisk støtte. Det er allerede mange som må jobbe og du er temmelig tett selv om du ikke forstår at de aller fleste fremdeles faktisk kommer til å velge å feire disse høytidene, og det vil fremdeles være nok arbeidskraft, akkurat som det er hver eneste fellesferie, ja kan du tro det ting går rundt likevel, fordi arbeidsgivere faktisk har kontroll på når å hvem de kan gi ferie og ikke, disse dagene vil ikke bli et problem for noen som helst, bare opp i hodet ditt. Salvesen. skrev (5 minutter siden): Blir for tett til å diskutere videre for meg, lykke til videre. Det tror jeg på 😉 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå