kåre b Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Salvesen. skrev (9 minutter siden): Du bommer totalt, man får ikke 150 000 i barnetillegg. Man får opp til 95% etter hva jeg har kjapt Google til. 72000 I barnebidrag? er nok tvilsomt for de fleste. Jeg betaler 1800 kroner pr måned, har god lønn og ca 33% samvær. Så, det er som forventet store hull i beregningen din. 0,4g per barn? 72000kr i barnebidrag på 3 barn er fullt mulig.
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (1 minutt siden): 0,4g per barn? 72000kr i barnebidrag på 3 barn er fullt mulig. Såklart er det mulig, om man har 0 samvær og høy lønn. Men slik er det ikke normalt sett. Jeg betaler som sagt mindre enn det du betegner og tjener fort 2x medianen og mer. I tillegg har jeg mindre en 50% samvær som er ganske normalt i dag. Det jeg prøver å si er at du overdriver i regnestykket ditt. Så det er ikke så rart at du sliter med å legge til kilder. 1
kåre b Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Bidragskalkulatoren til nav, 9-12 netter hos far. far 1000 000 i inntekt, mor 400k. Du klarer sikkert å legge inn tallene selv, eller?
The Avatar Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Morromann skrev (2 timer siden): Alt er relativt; for en ufør som er enslig og har nedbetalt bolig er det ikke så fryktelig ille. Men for en som er enslig forsørger med 2-3 barn, leier en leilighet, er avhengig av bil hele tiden og har stor gjeld å nedbetale....vel, da er situasjonen fort en annen. Det er få uføre som som har nedbetalt bustad som er bortimot gratis å bu i, samt ingen andre utgiftspostar enn seg sjølv. Sitter du så behageleg i det som ufør så treng du eigentleg ikkje anna enn litt lommepengar. Det vil likevel være heilt feil signal å sende om uføre skal "straffast" i form av redusert uføretrygd fordi dei har vært fornuftige og nøkterne nok betale ned lån og investere i varige verdiar. Salvesen. skrev (1 time siden): Ja stemmer det, de fleste har nok mindre uten at jeg kjenner til statistikken på det:) For mange uføre så er dette ein gradvis prosess. Kva ein får i uføretrygd er basert på kva lønn du hadde i dei 3 beste åra siste 5 åra. Har du måtte jobbe redusert stilling dei siste åra på grunn av redusert helse så går snittlønna fort mykje ned sjølv om du i utgangspunktet hadde full stilling med god lønn.
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (5 minutter siden): Bidragskalkulatoren til nav, 9-12 netter hos far. far 1000 000 i inntekt, mor 400k. Du klarer sikkert å legge inn tallene selv, eller? Du skulle ikke prøvd å gjøre et mer realistisk regnestykke? Som f.eks å bruke median inntekten til menn? I 2024 var den på 650.000 ifølge AI. Du tar heller ikke med i beregningen at man kun kan få utbetalt 95 % av det man tjente før man ble ufør, totalt i uføretrygd + barnetillegg. Hvor mange enslige mødre har egentlig 3 barn? Barnebidrag er som regel minimalt, og uansett så skal det være med på å dekke deler av utgiftene det er å ha barn fordi foreldrene ikke bor sammen. Hadde de bodd sammen, hadde det nok blitt brukt mye mer penger fra faren til barna enn det barnebidraget er på. Jeg syns også du bør ta ut av regnestykket ditt alt som både uføretrygdede og arbeidstakere har krav på. Slikt som kontantstøtte, barnetrygd, bostøtte o.l. Jeg stiller meg bak @Salvesen. her og sier at regnestykket ditt ikke er så realistisk. Du maksimerer alt i en retning. Du bruker t.o.m satsen for ung enslig ufør, når de færreste uføre, også de som har blitt det i ung alder, har dette tillegget i trygda pga det medfølger et alvorlighetskrav for å få dette tillegget.
kåre b Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Vel, eksempelet kommer fra en arbeidskollega hvor x samboer er ung ufør, og de har 3 barn. Han har million inntekt. selvfølgelig er det ett ytterpunkt, men det viser hva som er mulig.
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (41 minutter siden): Bidragskalkulatoren til nav, 9-12 netter hos far. far 1000 000 i inntekt, mor 400k. Du klarer sikkert å legge inn tallene selv, eller? Veldig realistisk 😂 som nevnt... Som sagt, jeg tjener godt og likevel betaler jeg under det du nevner. Mest pga barnehage nå er så ekstremt billig. Prøv å legg inn litt realistiske tall.. 1
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (23 minutter siden): Vel, eksempelet kommer fra en arbeidskollega hvor x samboer er ung ufør, og de har 3 barn. Han har million inntekt. selvfølgelig er det ett ytterpunkt, men det viser hva som er mulig. Har også 'millionlønn'... 1
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (13 minutter siden): Vel, eksempelet kommer fra en arbeidskollega hvor x samboer er ung ufør, og de har 3 barn. Han har million inntekt. selvfølgelig er det ett ytterpunkt, men det viser hva som er mulig. Blir litt på siden her, men det er fullt mulig at man som mann har mer omsorg for barnet hvis å betale bidrag er så fælt. Han ville betalt mere per måned hvis barna hadde bodde med de begge. Jeg syns også det er noe rart når man velger å gå til det skrittet å få barn når man er ung ufør, men det er bare min personlige mening da. Jeg syns barn fortjener foreldre som er i form. Alle kan bli ufør altså, men når man er det før man velger å få barn det syns jeg ikke er greit. Nå har jeg ikke gjort noen beregning av om hun vil få redusert barnetillegget, pga totalinntekt, men det kan godt tenkes. Ung uføresatsen er også høynet noe, til rundt 2.96 G (385.000 ca) bare så vi har fakta på bordet rundt det. Barnebidraget skal dekke fars andel av hva det koster å ha barn, så barnets andel av boutgifter er inkludert inn i bidraget. Jo flere barn, jo større bolig trenger man. Det kan hende det slår ut på den måten du sier i ekstreme tilfeller, men det blir feil å snakke om de tilfellene som om det var normalen. Normalen er at de fleste uføre har lite i inntekt, og om man i en periode har litt ekstra, f eks med ung ufør som du nevner, så blir barna 18 år en gang de også og alle disse tilleggene vil forsvinne...
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Martelè skrev (På 8.7.2025 den 18.33): Jeg har to venner. Den ene er 100% ufør og mottar 24 000 i måneden (etter skatt). Den andre vennen min har jobb, men sier at hun ikke tjener særlig mer enn det han andre får. Hun er sosialarbeider. Dette synes jeg høres rart ut, og derfor har jeg to spørsmål.... 1: Er de på uføretrygd kvalifisert som fattige, her i Norge? 2: Om så, hvordan har det seg at en sosialarbeider ikke tjener stort mer? 1. Mange av de er det, altså lever under fattigdomsgrensa. 2. Sosialarbeideren lyver. Hva er egentlig " tjener ikke stort mer"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå