Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens.

Har en 2 tonns spaketalje som jeg bruker til alt av løft og flytting på eiendommen, nå sist til fjerning av noen vanskelige stubber og småtrær + røtter. Taljen kjøpte jeg på Jula - trolig rundt 2014-2015, så er nok ikke nøyaktig samme modell som denne:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/transport/vinsjer/taljer/spaktalje-009839/

I dag oppdaget jeg en stor svakhet med taljen, som også medførte at den ikke lengre fungerer som den skal (løsne når står i spenn).

Hanen (ref. pistol - vet ikke om det faktks kalles for dette på taljer) har to funksjoner. Flytte tannhjulet for å stramme opp. Hvis posisjonen på fjæra flyttes, så vil hanen istedet trykke ned utløsepinnen og deretter hoppe ned på nærmeste tann slik at taljen løsner ett hakk.

Denne slakkingen av wiren har fungert helt til i dag - for nå er nemlig utløsepinnen bøyd inn mot tannhjulet, slik at hanen ikke treffer utløsepinnen slik den skal. Tipper dette har skjedd som følge av friksjon når taljen har stått i fullt spenn - for da må det også mer kraft fra hanen mot utløsepinnen (og tankeløs som jeg har vært har jeg glemt å påføre olje på utløsepinnens kontaktpunkt mot hane og gjennomføring gjennom chassis).

Derfor er jeg på utkikk etter en ny talje av samme type. Noen av dere som har erfaring med bruk av denne type talje og har noen anbefalinger ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en spaketalje men har aldri brukt den siden jeg bruker en 2t jekkestropp til den type arbeid du nevner. Fjerne stubber og sånt. De store jekkestoppene / løftestroppene har gode håndtak med lang arm for å stramme så det er jo ikke helt ulikt spaketaljer.

Så jeg spør av nysgjerrighet, hva er spaketalje bedre på enn løftestropp?

Spoiler

Jeg egenhendig revet opp røtter med opp til 1 meter omkrets 30 cm over bakken ved hjelp av disse stroppene.

Skrevet
6 hours ago, Simen1 said:

Så jeg spør av nysgjerrighet, hva er spaketalje bedre på enn løftestropp?

jeg burde vel kunne svare på de da jeg fikk brukt min ca 20 ganger før utløsepinnen ble ødelagt - men har ikke pleid å bruke jekkestropper til formålet. Hvis det skulle være en ting må det vel være at spaketalje med wire har lengre arbeidslengde på kroken før den må rulles ut igjen.

Du gav meg noe å tenke på her 🤔;)

Jo - der er en ting som spaketalja gjør bedre. Utløsing spenn. I motsetning til jekkestropper, vil spaketaljen kunne dra lasten tilbake ett tannhjul av gangen, helt til wiren er så slakk at du kan spenne utløsepinnen for hånd. Når taljen fungerer, så skjer dette uten at brukeren behøver å nærme seg kassen med fingrene (bortsett fra når fjæra må flyttes) og jeg anser derfor spaketaljen som sikrere mhp risiko personskade. Også lengden på spaken gjør hånd/arm får større avstand til tilbakeslag-sonen hvis tau/wire skulle ryke. 

For fjerning av mindre trær/kratt + røtter har jeg faktisk testet de vanlige jekkestroppene (200kg bruddstyrke) - og selv med disse mindre variantene, er det relativ mye energi som slippes løs på kort tid når de står i spenn.

Skrevet

Jeg foretrekker kjettingtalje. Det er helt utrolig hvor mye du kan dra med en sånn, selv om den er veldig liten. Jeg vet de brukes blant annet for å rette opp skjeve biler. Man kan bare dra og dra helt til det man drar går i stykker. Man får en helt annen kraft og kontroll med en slik enn f.eks de fleste jekkstropper, som ikke er laget for å dra eller løfte, bare holde fast. Bare et spørsmål, når du skal dra opp røtter, hva fester du den come-alongen din i, må nesten lage en slags galge for den, eller binde den i bilen?

Skrevet
2 minutes ago, kremt said:

Bare et spørsmål, når du skal dra opp røtter, hva fester du den come-alongen din i, må nesten lage en slags galge for den, eller binde den i bilen?

Fester stort sett i store trær like ved som fint takler vekta.  Bare om å gjøre å fordele vekta så man ikke ødelegger barken på trærne jeg ønsker å beholde.

Har ved et par anledninger gått i fella ved at barken har blitt dratt av, men da på småkratt som uansett skal opp med roten.

• 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg fått tilsendt og testet en NEIKO 02256A, valgte å bestille denne etter å ha sett noen brukervideoer på nett. Desverre ikke til salgs her til lands.

Første test å prøve å rette opp en liten busk som vokser opp skjevt.

Eneste en må være obs på med denne modellen når en er vant med en 2-tons fra Jula er at det er enda større utvekslingsforhold (brukte muligens litt for mye kraft for jeg hørte at det knaket i rota - busken vokser opp fra en eksisterende stubbe, håper at det bare var gammel-stubben som ynket seg litt).

btw - utløsepinnen på den gamle spaketaljen har jeg fått bøyd tilbake og taljen er smurt & testet, men metallplaten som utløsepinnen er festet til ble desverre bøyd - så det er en risiko for at den gamle taljen ikke vil kunne avspennes hvis utløsepinnen skulle løsne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...