Gå til innhold

Trenger innspill til økonomisk situasjon

eplekasse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ønsker litt innspill til min økonomiske situasjon. Gjerne fra noen som har økonomisk sans og teft.

Jeg ønsker å være mer fri, leve livet mer og ikke være bundet av faste rutiner. Det innebærer å ikke ha en A4-tilværelse resten av livet. Jeg vil fremdeles jobbe, men heller jobbe mindre, i hvertfall i perioder, eventuelt ha flere baller å spille på. Kanskje jobbe mer i en periode og mindre i en annen, eller bare omskolert meg til en helt annen type jobb, i kafe-bransjen, bussjåfør eller noe. Penger og materialisme driver meg ikke, men frihet og å bruke tid på gjøre noe for andre er essensielt i livet mitt. Jeg har sagt opp min faste stilling i helsesektoren, mest fordi jeg var dritt lei av rutiner og ikke får brukt meg selv. Man får alltid jobb igjen, men nå i starten lurer jeg mest på hva som er smartest:

a) bare være fri og frank, ta vikarvakter

b) ha en viss prosent i fast stilling, og ta ekstravakter utenom 

c) ha full fast stilling

Jeg har nedbetalt bolig, en liten verdivurdering av denne (ikke takst, bare verdivurdering) i 2021, så ble den satt til 3 millioner. Om det er gått ned eller opp, vet jeg ikke. Utover det har jeg 2 millioner i fond (1,2 mill er innsatt, resten er avkastning).

Når jeg sjekket oppspart pensjon fra Folketrygden inne på NAV sine sider, så ligger det rett under 2 millioner.

En 100% fast stilling i min bransje utgjør 670000 kr/året.

Jeg har ingen barn, så ingen skal arve meg. Jeg er også singel, og lykkelig med det.

KORT FORTALT, velge fornuft, forutsigbarhet og trygghet - eller velge spenning, eventyr, frihet. Noen som har gjort noe lignende?

Endret av eplekasse
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du vil? Ut å reise og oppleve verden? Det kan du vel absolutt gjøre nå som du ikke er bundet til noen jobb. For å få inntekt mens du er ute på farten kan du leie ut boligen mens du ikke er hjemme.

Skrevet

Siden du jobber i helse sektoren så ta kontakt med et bemanningsbyrå. Dem leier deg da ut til en random kommune rundt om i Norge. Tjen det dobbelte av hva du gjør nå samtidig som du jobber halvparten av tiden. Kan feks ta et par mnd i nord Norge også fri 4 mnd. Du får i tillegg oppleve forskjellige plasser i Norge.

Skrevet

Alternativ A gir deg jo valget du ønsker. Du kan jobbe deltid eller ta lenger perioder ferie. Skulle en annen interessant mulighet for inntjening by seg underveis er det vel bare å hoppe på dette. 

Har du formue eller kapitalinntekter kan man vurdere å flytte til et lavere beskattet land.

Det kan være greit å ha et forhold til hva man gjør med sin bolig i den perioden man ikke bor der selv. Kanskje den kan leies ut, kanskje man bør investere i annen type bolig som er lettere å leie ut, eller kanskje man bør leie selv og heller investere pengene man får for leiligheten.

Skrevet

Hm, litt vanskelig å forstå hva du vill. 

Men, kjøp deg ny bolig med alle pengene du har inkludert oppussing. Da en større enhet med så mange boliger som mulig som kan leies ut for mest mulig. Lev så på de pengene, evt spe på med bemmaningsoppdrag med dobbel lønn i helse sektoren i blant. 

Skrevet

Sidan du skriv i innleiinga at du ønsker å ikkje være bunden av faste rutinar, så er det berre plan A som oppfyller det ønsket.

Om plan A er gjennomførbar kjem ann på kor mykje inntekter du må ha for å få ting til å gå rundt og kor lett det er for deg å ta nok vakter til å tene det du treng.
Kor mykje pengar du treng kjem heilt ann på kor mykje penar du treng for å leve slik du vil. Om du kan gå ned mykje i levestandard så kan jobbe mykje mindre enn dersom du vil opprettholde ein kostbar levestandard.

Plan B og C oppfyller ikkje dine ønsker om å være fristilt frå faste rutinar, men alt etter levestandard og faste utgifter så kan det være nødvendig for å ha forutsigbarheita som trengs.

Etter mitt syn så er plan B mest fornuftig sjølv om du ikkje oppnår det du ønsker. Har du fast jobb i liten stillingsprosent så er du sikker på at du alltid har nok inntekt til å betale straumrekninga.
Om det er lett for deg å skaffe ekstravakter når du treng det så er risikoen ved plan A relativt liten i praksis, det som då er spørsmålet er i kva grad det stresser deg å være usikker på om du klarer å skaffe deg dei vaktene som gir deg nok lønn til at du får betalt rekningane dine.

Plan C er det alternativet som låser deg mest til faste rutinar, største fordelen med ei fast stilling kontra deltidsjobb eller shopping av vakter er at med fulltidsstilling så vil du lettare kunne ha ein fast vaktplan eller arbeidstid slik at du får større forutsigbarheit på når du må jobbe.
Med ei deltidsstilling så har du eigentleg ikkje krav på anna enn at du skal få arbeidsplanen minst 14 dagar i forvegen, det å jobbe til ulike tider kan fort føre til at den opplevde friheita blir sterkt redusert. Sjølv om stillingsprosenten er liten og du treng å bruke lite tid på jobben, så er denne fritida mindre verdt om du ikkje kan seie med sikkerheit at du har fri på torsdagen om tre veker. Dette gjer det vanskelegare for deg å planlegge ulike aktivitetar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...