Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoroljen er på minimumsnivå

peterjohn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Mercedes Benz 2017 E350e Hybrid 2017-modell. Motoroljen er på minimumsnivå. Jeg sjekker den også manuelt.

Servicen skal utføres i september. Jeg lurer på om det er greit å etterfylle motorolje slev? Hvilken olje skal jeg etterfylle ? Kanskje det er nok å etterfylle 1 liter. Jeg kommer ikke til å kjøre mer enn 1000 km de neste to månedene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja, motorolje må sjekkes og etterfylles regelmessig.

Typisk er det mindre enn en liter mellom maksimum og minimum, og det forsvinner litt underveis. Typisk forsvinner det et par desiliter per 1000km for en motor som er i orden.

Hvilke olje du skal ha skal stå i brukerhåndboken. Er du usikker så spør du der du kjøper oljen, de kan finne det ut for deg.

Endret av MailMan13
Skrevet

Før i tiden limte verksted et klistremerke i motorrommet eller i dørkarmen med informasjon om km og dato for siste oljeskift. Der stod gjerne oljetypen også? 

Skrevet

Bare stikk innom et hvilket som helst sted, bensinstasjon, Biltema, verksted osv... og kjøp standard halv-syntetisk olje og fyll på en halvliter, kjør motoren litt, og sjekk igjen. Så går det bra. Står som regel 5W30 på flaska, halvsyntetisk. Eller 5W40. 

Det skal ekstremt mye til å fylle "feil" olje. Koster en hundrings for en liter.  

Det er noe av det enkleste du kan gjøre på en bil.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...