peterjohn Skrevet lørdag kl 13:31 Skrevet lørdag kl 13:31 Jeg har en Mercedes Benz 2017 E350e Hybrid 2017-modell. Motoroljen er på minimumsnivå. Jeg sjekker den også manuelt. Servicen skal utføres i september. Jeg lurer på om det er greit å etterfylle motorolje slev? Hvilken olje skal jeg etterfylle ? Kanskje det er nok å etterfylle 1 liter. Jeg kommer ikke til å kjøre mer enn 1000 km de neste to månedene.
MailMan13 Skrevet lørdag kl 13:38 Skrevet lørdag kl 13:38 (endret) Ja, motorolje må sjekkes og etterfylles regelmessig. Typisk er det mindre enn en liter mellom maksimum og minimum, og det forsvinner litt underveis. Typisk forsvinner det et par desiliter per 1000km for en motor som er i orden. Hvilke olje du skal ha skal stå i brukerhåndboken. Er du usikker så spør du der du kjøper oljen, de kan finne det ut for deg. Endret lørdag kl 13:49 av MailMan13
toralfb Skrevet lørdag kl 16:59 Skrevet lørdag kl 16:59 Før i tiden limte verksted et klistremerke i motorrommet eller i dørkarmen med informasjon om km og dato for siste oljeskift. Der stod gjerne oljetypen også?
Milhouse85 Skrevet lørdag kl 17:09 Skrevet lørdag kl 17:09 Bare stikk innom et hvilket som helst sted, bensinstasjon, Biltema, verksted osv... og kjøp standard halv-syntetisk olje og fyll på en halvliter, kjør motoren litt, og sjekk igjen. Så går det bra. Står som regel 5W30 på flaska, halvsyntetisk. Eller 5W40. Det skal ekstremt mye til å fylle "feil" olje. Koster en hundrings for en liter. Det er noe av det enkleste du kan gjøre på en bil. 1
freedomseeker Skrevet lørdag kl 17:31 Skrevet lørdag kl 17:31 Oljeprodusentene har en egen side hvor du kan finne korrekt type olje til din bil. Castrol Valvoline Mobile1 Motul Biltema Forhandler og bilrekvisitabutikker vil også kunne hjelpe deg med dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå