ventus Skrevet onsdag kl 18:57 Skrevet onsdag kl 18:57 (endret) For 4-5 år siden bygde jeg en PC med MSI B450 MAX Tomahawk hovedkort og Ryzen 2600 prosessor. Microsoft mener at jeg ikke kan installere Win 11 fordi den ikke har TPM 2.0 modul. Hovedkortet har en plass for en 14 pins TPM modul, men er det bare å kjøpe en hvilken som helst modul på e-bay? Det er flust av tilbud der, men jeg vil jeg gjerne høre hva jeg bør gjøre fra noen som vet mer enn meg. Jeg finner ikke noe info på MSI's hjemmeside eller forsåvidt noen andre steder. Det virker som maskinen oppfyller de andre kravene fra Microsoft og den fungerer bra til mitt behov. Håper jeg kan få gode tips fra noen. Erik B Endret onsdag kl 19:00 av ventus
Gargantua Skrevet onsdag kl 19:06 Skrevet onsdag kl 19:06 Fra ChatGPT: MSI B450 TOMAHAWK MAX har ikke en fysisk TPM 2.0-modul fabrikkmontert, men støtter firmware TPM (fTPM) 2.0 via prosessoren. Det betyr at du ikke trenger å kjøpe en egen TPM-modul — du kan bare aktivere funksjonaliteten i BIOS. Hvordan sette opp TPM 2.0 (fTPM) på B450 TOMAHAWK MAX Oppdater BIOS til nyeste versjon (for eksempel 7C02v3K2 eller nyere) Gå inn i BIOS, skift til “Advanced Mode” (ofte via F7) Naviger til Security → Security Device Support, og sett den til Enabled. Deretter under AMD fTPM Switch velger du AMD fTPM (eller Firmware TPM) Lagre innstillingene og restart. Etter dette vil Windows (eller verktøy som tpm.msc) se en aktiv TPM 2.0-enhet. Hvis TPM-menyen ikke dukker opp, kan det skyldes en BIOS-versjon eller at oppdatering mangler. 1
Svein M Skrevet onsdag kl 19:46 Skrevet onsdag kl 19:46 (endret) Der er TPM 2.0 (fTPM) https://www.msi.com/blog/How-to-Enable-TPM-on-MSI-Motherboards-Featuring-TPM-2-0 Endret onsdag kl 19:48 av Svein M 2
ventus Skrevet onsdag kl 20:43 Forfatter Skrevet onsdag kl 20:43 (endret) Takk for raske og opplysende svar fra Gargantua og Svein M. Dette ser ut til å bli enklere enn jeg fryktet. (og ikke minst billigere). 😊 Endret onsdag kl 20:45 av ventus 1
ilpostino Skrevet onsdag kl 22:15 Skrevet onsdag kl 22:15 Nyere prosessorer har ofte TPM innebygget sånn at du slipper å kjøpe ekstra maskinvare. 2 1
ventus Skrevet torsdag kl 21:18 Forfatter Skrevet torsdag kl 21:18 Nok en gang-stor takk for hjelpen. Bios 7C02v3K installert, noen klikk i advanced settings og Microsoft erklærer maskinen klar for Win 11. Stor lettelse for meg som har andre ting å bruke tid og penger på i sommer.😄 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå