Marzo Skrevet torsdag kl 07:51 Skrevet torsdag kl 07:51 Hvorfor skal eierene gi opp tomten når de uansett ikke får en krone for salget? Hvorfor skal pantehavere gi slipp på pant i eiendom hvis de kun får betalt en brøkdel av markedsverdien? 2
krikkert Skrevet torsdag kl 09:09 Skrevet torsdag kl 09:09 Trulss skrev (14 timer siden): Spørsmålet er hvordan jeg skal forholde meg til de som har pant i eiendommen. Eiendommen har liten til ingen verdi for noen i dag som følge av eierstrukturen, og mener jeg har lest et sted at i slike tilfeller vil verdiforringelsen være kanskje 80%. Kan også nevne at denne eiendommen har liten verdi i seg selv, men jeg er likevel ikke interessert i å betale noe i nærheten av full pris. Det tingsrettslige utgangspunktet er at deres pant går foran ditt eventuelle kjøp - tinglysingsloven § 20. Kjøper du tomta av nåværende eiere må du ta den slik den er, med pant og det hele. Alt annet krever enten egen avtale med panthaverne eller lovhjemmel, og den eneste aktuelle lovhjemmelen er tvangsfullbyrdelsesloven § 11-21 om sletting av dårligere prioriterte heftelser ved tvangssalg. Det er lite realistisk å oppnå avtale med samtlige utleggspanthavere. Da må du komme deg i tvangssalgsposisjon, enten ved å kjøpe en andel i eiendommen (som ikke er overbeheftet) eller ved å kjøpe deg inn i ett av utleggskravene (da gjerne et krav med god prioritet, fordi man får ikke aksept for tvangssalg med mindre alle bedre prioriterte krav får full dekning). 1 2
Trulss Skrevet torsdag kl 09:48 Forfatter Skrevet torsdag kl 09:48 Marzo skrev (1 time siden): Hvorfor skal eierene gi opp tomten når de uansett ikke får en krone for salget? Hvorfor skal pantehavere gi slipp på pant i eiendom hvis de kun får betalt en brøkdel av markedsverdien? Eierne vil få mindre gjeld. Pantehaverne vil sitte på en tomt uten verdi siden de kun eier en del av tomten. Jeg ser for meg at de er villige til å gi slipp for noen få kroner. krikkert skrev (31 minutter siden): Det er lite realistisk å oppnå avtale med samtlige utleggspanthavere. Da må du komme deg i tvangssalgsposisjon, enten ved å kjøpe en andel i eiendommen (som ikke er overbeheftet) eller ved å kjøpe deg inn i ett av utleggskravene (da gjerne et krav med god prioritet, fordi man får ikke aksept for tvangssalg med mindre alle bedre prioriterte krav får full dekning). Ved tvangssalg så snakker vi vel kun om deres andel av tomten? Altså vil det jo ikke være andre enn meg som vil kjøpe den, særlig ikke om jeg allerede eier en andel av tomten fra før. Men om jeg skulle kjøpe en del av tomten som ikke er pantsatt, vil jeg da kunne kreve tvangssalg automatisk?
mobile999 Skrevet torsdag kl 10:27 Skrevet torsdag kl 10:27 (endret) Trulss skrev (1 time siden): Men om jeg skulle kjøpe en del av tomten som ikke er pantsatt, vil jeg da kunne kreve tvangssalg automatisk? Som eier av en andel av tomten blir du sameier i eiendommen og kan kreve tvangsoppløsning av sameiet jfr sameigelova pgf 15. Denne bestemmelsen kan fravikes i avtale. Du må derfor finne ut om dette er gjort ved å lese alt som tinglyst på eiendommen. Ved tvangsoppløsning må du regne med å betale markedspris for tomten. Tvangsoppløsning foregår som et tvangssalg av hele eiendommen. Endret torsdag kl 10:51 av mobile999 1
Marzo Skrevet torsdag kl 10:52 Skrevet torsdag kl 10:52 1 hour ago, Trulss said: Eierne vil få mindre gjeld. Pantehaverne vil sitte på en tomt uten verdi siden de kun eier en del av tomten. Jeg ser for meg at de er villige til å gi slipp for noen få kroner. Eierene vil få enda mindre gjeld ved å selge frivillig til markedspris. Pantehaverne velger nok gjeld med pant i fast eiendom, fremfor gjeld uten pant. Og vertfall hvis den skal selges til under markedspris. 1
krikkert Skrevet torsdag kl 11:01 Skrevet torsdag kl 11:01 Trulss skrev (1 time siden): Ved tvangssalg så snakker vi vel kun om deres andel av tomten? Altså vil det jo ikke være andre enn meg som vil kjøpe den, særlig ikke om jeg allerede eier en andel av tomten fra før. Men om jeg skulle kjøpe en del av tomten som ikke er pantsatt, vil jeg da kunne kreve tvangssalg automatisk? Når en andel er beheftet med pant er det kun den andelen som kan tvangsselges. Men saksøkte eller en annen sameier kan samtykke i at hele eiendommen tvangsselges (tvangsfullbyrdelsesloven § 11-18). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå