Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hydrogen, fremtidens energibærer


Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, Vokteren said:

Dette blir allerede praktisert som en frivillig ordning med differensiert effektpris.

Og i industrien har det vore praktisert i årtier - rimelegare nettleige i bytte mot at du kan miste forsyning i inntil ein time. 

1 minute ago, Vokteren said:

Hvis man skal videreutvikle konseptet, er sentralstyrte, kortvarige utkoblinger et realistisk scenario.

Nei, det er ikkje eit realistisk scenario. Det er på ingen måte eit realistisk scenario å koble ut straumen til forbrukarar i eit moderne industriland, og det er ingen som diskuterer det. Det som blir diskutert er å flytte forbruk du ikkje vil merke, t.d. at varmtvasstanken varmer seg på natta, og ikkje etter at du har dusja 18:30, eller at varmen blir skrudd av et kvarters tid - også uten at du merker et, på grunn av treghet.

Igjen: det er ingen som argumenterer for, planlegger eller trur du kjem til å miste straum delar av døgnet. Det er fri fantasi frå di side, og har null grunnlag i kjeldene du viser til. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
barfoo skrev (1 minutt siden):

Og i industrien har det vore praktisert i årtier - rimelegare nettleige i bytte mot at du kan miste forsyning i inntil ein time. 

Nei, det er ikkje eit realistisk scenario. Det er på ingen måte eit realistisk scenario å koble ut straumen til forbrukarar i eit moderne industriland, og det er ingen som diskuterer det. Det som blir diskutert er å flytte forbruk du ikkje vil merke, t.d. at varmtvasstanken varmer seg på natta, og ikkje etter at du har dusja 18:30, eller at varmen blir skrudd av et kvarters tid - også uten at du merker et, på grunn av treghet.

Igjen: det er ingen som argumenterer for, planlegger eller trur du kjem til å miste straum delar av døgnet. Det er fri fantasi frå di side, og har null grunnlag i kjeldene du viser til. 

Det vil vel toppe seg når noen finner ut at Julaften er en typisk peek og ber noen av oss om å utsette feiring til 3 juledag. Det er faktisk helt utenkelig. Strømnettet skal tåle ekstremkulde og Julaften. Vi betaler vel snart 50 milliarder i nettleige. Noe bør man få tilbake. Vi bruker(Husholdninger) mindre strøm i dag enn for noen år tilbake. Alikevell må ledningsnett ha mistet diameter i kobberet

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

«Bare trolling» er det ikke.

Jo - det er bare trolling fra din side.

Du skrev "Kanskje i så stor grad at mange kunder vil være uten strømtilførsel i deler av døgnet."

Jeg foreslår at du starter med å lese den rapporten du selv linker til. Så følger jeg med på om du trekker den påstanden og beklager deg eller troller videre.

  • Liker 2
Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Det vil vel toppe seg når noen finner ut at Julaften er en typisk peek og ber noen av oss om å utsette feiring til 3 juledag. Det er faktisk helt utenkelig. Strømnettet skal tåle ekstremkulde og Julaften. Vi betaler vel snart 50 milliarder i nettleige. Noe bør man få tilbake. Vi bruker(Husholdninger) mindre strøm i dag enn for noen år tilbake. Alikevell må ledningsnett ha mistet diameter i kobberet

Ja vi bruker mindre strøm per husholdning men vi blir fleire husholdninger! Folketallet veks, og særlig i pressområder. Der kan utbygging av nettet tvinge seg fram. 

Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jo - det er bare trolling fra din side.

Du skrev "Kanskje i så stor grad at mange kunder vil være uten strømtilførsel i deler av døgnet."

Jeg foreslår at du starter med å lese den rapporten du selv linker til. Så følger jeg med på om du trekker den påstanden og beklager deg eller troller videre.

Alle kildene jeg linker til beskriver det samme; mulighet for å redusere eller koble fra forbruket.

https://www.euroflex.no/aktuelt/pengene-vil-stromme-i-fleksibilitetsmarkedet

Hallelujakoret skriver selvfølgelig om hvor mye penger forbrukeren kan tjene ved å selge fleksibilitet, ikke hvor mye kundene må ut med i egne merinvesteringer, mer byråkrati og redusert livskvalitet.

Bakgrunnen for problemene er underinvesteringer gjennom mange tiår, drevet av uregulerte markedsmekanismer.
Energiloven krever at dimensjonering av nye anlegg ikke skal overskride dagens etterspørsel og at dette skal betales av den som initierer forbruket. Derfor har det heller ikke blitt tatt høyde for uforutsette hendelser og elektrifisering.

Skrevet
44 minutes ago, Vokteren said:

Alle kildene jeg linker til beskriver det samme; mulighet for å redusere eller koble fra forbruket.

Ja, men du må forstå kontekst. Kontekst er at VVB skrur seg på 22:30, ikkje 18:30 rett etter at du har dusja. Eller at bilen din venter med å lade seg opp til natta. Eller at panelovnen i stua vert skrudd av i ti minutter. Det er ikkje snakk om å koble ut straumen til kåken din i et par timer for dag, men å flytte forbruk der du i praksis ikkje vil oppdage at forbruket er flytta.

Poenget er at det er mange laster vi kan styre uten at det vil påvirke oss. Då er jo det fornuftig å gjere det, i tillegg til å styrke nettet?

Skrevet
barfoo skrev (1 time siden):

Ja, men du må forstå kontekst. Kontekst er at VVB skrur seg på 22:30, ikkje 18:30 rett etter at du har dusja. Eller at bilen din venter med å lade seg opp til natta. Eller at panelovnen i stua vert skrudd av i ti minutter. Det er ikkje snakk om å koble ut straumen til kåken din i et par timer for dag, men å flytte forbruk der du i praksis ikkje vil oppdage at forbruket er flytta.

Poenget er at det er mange laster vi kan styre uten at det vil påvirke oss. Då er jo det fornuftig å gjere det, i tillegg til å styrke nettet?

Dette gjøres allerede i dag hos de oppegående så den gevinsten er allerede hentet.
Alle signaler tilsier at dette vil bli vesentlig utvidet og da vil naturligvis reguleringsmyndighetene gå mye lenger.

Hvordan vil du like å investere tusenvis i tekniske duppeditter, bruke timesvis for å planlegge forbruket ditt og rette deg etter stadig nye krav, reforhandle fleksibiliteten din til stadighet ? Dette kan bli et salig byråkrati….

Skrevet
Vokteren skrev (39 minutter siden):

Dette gjøres allerede i dag hos de oppegående så den gevinsten er allerede hentet.
Alle signaler tilsier at dette vil bli vesentlig utvidet og da vil naturligvis reguleringsmyndighetene gå mye lenger.

Hvordan vil du like å investere tusenvis i tekniske duppeditter, bruke timesvis for å planlegge forbruket ditt og rette deg etter stadig nye krav, reforhandle fleksibiliteten din til stadighet ? Dette kan bli et salig byråkrati….

Problemet er at dagens ordning straffer høgt effektforbruk, uavhengig av tidspunkt og ellers belastning av trafokretsen. Det bør ikkje ilegges effektariff for forbruk om natta! Dei fleste vil ha høgt effektforbruk morgen og kveld. Noken få vil flytte forbruk til natta når det er lav last, så kan dei få varme varmtvann og akkumulatortanken i husoppvarminga, samt lade elbilen uten å bli straffa for det. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
HF- skrev (5 minutter siden):

Problemet er at dagens ordning straffer høgt effektforbruk, uavhengig av tidspunkt og ellers belastning av trafokretsen. Det bør ikkje ilegges effektariff for forbruk om natta! Dei fleste vil ha høgt effektforbruk morgen og kveld. Noken få vil flytte forbruk til natta når det er lav last, så kan dei få varme varmtvann og akkumulatortanken i husoppvarminga, samt lade elbilen uten å bli straffa for det. 

PS Det er flere nettselskaper som har døgndifferensiert effektpris.

https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/nettleie-pris/

Endret av Vokteren
Skrevet
1 hour ago, Vokteren said:

Dette gjøres allerede i dag hos de oppegående så den gevinsten er allerede hentet.

Den er henta hos en promille.  Det er veldig få som har lastatyring utover elbillading - og dei fleste har ikkje det ein gong.

 

1 hour ago, Vokteren said:

Hvordan vil du like å investere tusenvis i tekniske duppeditter, bruke timesvis for å planlegge forbruket ditt og rette deg etter stadig nye krav, reforhandle fleksibiliteten din til stadighet ? Dette kan bli et salig byråkrati….

Du treng neppe det. Det blir del av standard avtaler, og du vil ikkje legge merke til det. 

Skrevet
Vokteren skrev (På 27.7.2025 den 15.01):

Alle kildene jeg linker til beskriver det samme; mulighet for å redusere eller koble fra forbruket.

https://www.euroflex.no/aktuelt/pengene-vil-stromme-i-fleksibilitetsmarkedet

Hallelujakoret skriver selvfølgelig om hvor mye penger forbrukeren kan tjene ved å selge fleksibilitet, ikke hvor mye kundene må ut med i egne merinvesteringer, mer byråkrati og redusert livskvalitet.

Bakgrunnen for problemene er underinvesteringer gjennom mange tiår, drevet av uregulerte markedsmekanismer.
Energiloven krever at dimensjonering av nye anlegg ikke skal overskride dagens etterspørsel og at dette skal betales av den som initierer forbruket. Derfor har det heller ikke blitt tatt høyde for uforutsette hendelser og elektrifisering.

Du har linket én kilde. Mener du alle den éne kilden? Den som ikke understøtter din setning "Kanskje i så stor grad at mange kunder vil være uten strømtilførsel i deler av døgnet."

Skrevet (endret)

Er for tidlig for egen tråd, men ligger i samme gate som hydrogen som energibærer:

Hexanitrogen

Quote

Hexanitrogen (diazide, hexaaza-1,2,4,5-tetraene) is a nitrogen compound with the formula N6, consisting of two azide units linked to each other. Its stability and structure were theorized in 2016[1] and its synthesis was reported in 2025.[2] It is stable at cryogenic temperatures.[2]

Its synthesis has been regarded as highly significant, as higher allotropes of nitrogen have potential application as propellants, explosives or energy storage.

 

Endret av trikola
  • 1 måned senere...
Skrevet

Siste fra tilkarringsbransjen; det er hydrogenprosjekter på gang over heile landet! Så får vi håpe at dei fleste tar til fornuft og blir skrinlagt før investeringsbeslutning 

Screenshot_20250928-170520_Samsung Internet.jpg

  • Liker 2
Skrevet

Av og til en ikkje trur sine egne auger: dei produserer ett tonn hydrogen i døgnet i Berlevåg, men hydrogenet blir berre "slept ut i lufta"!?!

Screenshot_20251001-163322_Samsung Internet.jpg

  • Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Pluss-sak fra tu, men en får med seg essensen: Å kjøpe flytande hydrogen fra Tyskland er fryktelig dyrt. På tide å la  ferga Hydra gå 100% på straum

Screenshot_20251029-133235_Samsung Internet.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HF- skrev (6 timer siden):

Pluss-sak fra tu, men en får med seg essensen: Å kjøpe flytande hydrogen fra Tyskland er fryktelig dyrt. På tide å la  ferga Hydra gå 100% på straum

Screenshot_20251029-133235_Samsung Internet.jpg

Den går nok på straum den får fra en fuelcelle. Men godt poeng. Dyrt og dårlig fylleanlegg. Tror det tok en uke å fylle den? Dessuten er hydrogen 5-8ganger så dyrt som for noen år siden da den kostet 100kr kiloen

Skrevet
Trestein skrev (10 minutter siden):

Dessuten er hydrogen 5-8ganger så dyrt som for noen år siden da den kostet 100kr kiloen

Sikker på at det er sånn fortsatt? Råvareprisen gikk jo voldsomt opp i 2022-23, men har kommet ned igjen etter det.

Screenshot2025-10-29at19-54-30EUNaturalGasTTF-Price-Chart-HistoricalData-News.png.253b32bb7eb23c37e98930a54a4f2a0d.png

Skrevet

Artikkelen er fra juli 2023 og intervjuobjektet ble bedt om å kommentere sitt bilhold med hydrogenbil i en hydrogen-nettavis 1. halvår 2023: "Vi har opplevd å bli tilbudt hydrogen til priser på over 700 kroner per kg." som sannsynligvis er høyeste notering det halvåret i den hensikt å poengtere at det har blitt veldig dyrt.

Ferga Hydra fyller ikke på stasjoner for biler og produsenten av hydrogen er nok forskjellig og ikke minst, jeg påpekte at råvareprisene har sunket betraktelig siden 2023 og spurte om du er sikker på at det er sånn fortsatt.. Da har det lite hensikt å sitere en artikkel fra 2023.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...