Gå til innhold

Er lyktene på bilen din slitne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rundt 1000 Kr. for å slipe ned matte lykter?

Ser ut som dere har Odin Predator 9 på eksempelbilen. Ett tips for å unngå å la matte lykter i det hele tatt bli et problem, noe som jeg ikke kan se nevnt i artikkelen: kjøp lykter fra et merke som også tilbyr beskyttelsesdeksler. Noe bla.a. Odin tilbyr, selv om Predator-serien ser ut til å være utgått nå (mye synes borte etter at arbeidslys.no ble overtatt av Egil Verne AS, og er nå verne.no).

Selv billige deksler beskytter mot steinsprut og annen direkte slitasje, så jeg har de på alle mine ettermonterte lykter. Enten klare deksler som ren beskyttelse, eller gule deksler for å gjøre de mer behagelige å kjøre med mot snø på vinteren.

Andre alternativer av kvalitet i tillegg til Odin som jeg selv har erfaring med er
- Lumen
- Rigid
- Lazer (kun enkelte modeller)

Billige tredjepartsdeksler til spesielt Rigid er lett å få tak i på eBay, selv om de da er i billigere plastikk istedet for "uknuselig polykarbonat" (produsentens ord). Plastikkdeksler holder 2-3 år før de må byttes. Og Odin MX-serie deksler passer også til Rigid D-serie, men med en lavere pris - passer ikke helt perfekt, men de sitter fast.

Og no-brand lykter som kan kjøpes på diverse bensinstasjoner og Valostore har typisk samme størrelse og dekselfeste, så å skaffe billige deksler til dem på eBay plaier å gå fint.

Skrevet
19 minutes ago, PaladinNO said:

Ett tips for å unngå å la matte lykter i det hele tatt bli et problem, noe som jeg ikke kan se nevnt i artikkelen: kjøp lykter fra et merke som også tilbyr beskyttelsesdeksler.

Men lyser de ikke mye dårligere da?

Skrevet

Mesteparten av de ripene som vises er jo sprekker fra innsiden så jeg skjønner jo hvorfor det ikke vises noen "etter" bilder her! 😉

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (16 timer siden):

Mesteparten av de ripene som vises er jo sprekker fra innsiden så jeg skjønner jo hvorfor det ikke vises noen "etter" bilder her! 😉

Hvis den til høyre skal være "etter", så blir jeg skremt over hvor dårlig lyktene er blitt tatt vare på i sin levetid:
Odin har hatt deksler til disse - gule og klare - til rundt 250 Kr. pr. stk.

f38dd420-90a9-4552-963f-70cc6e78686d?fit

^ Hadde lyktene mine sett slik ut så hadde jeg sterkt vurdert nye.

Og så skjønner jeg ikke denne:

Det første du skal gjøre er å maskere rundt lyktene. Dette gjør at du kan gå skikkelig på uten å være redd for å komme borti lakken på bilen.

...De viser jo ettermonterte lykter, så hvordan skal man i det hele tatt klare å komme borti selve bilen når man sliper disse?

Hele artikkelen føles om en omskrevet blanding av sliping av fabrikkslyktene - dvs. bilens vanlige lys - og ettermonterte ekstralys.

• Liker 1
Skrevet
PaladinNO skrev (2 minutter siden):

De viser jo ettermonterte lykter, så hvordan skal man i det hele tatt klare å komme borti selve bilen når man sliper disse?

Det er nok for å beskytte den fargede overflaten på tusenmeteren eller ment som en generell kommentar og tips til leserne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...