AnnonymG Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Akutte ryggsmerter går over av seg selv innenfor relativt kort tid, uansett hvilke tiltak du gjør, men det lønner seg å holde seg i bevegelse for å ikke forverre plagene. Smertestillende medisin har lite plass i behandlingen, med unntak selvfølgelig. Vi har blitt alt for opptatt av piller som skal løse våre hverdagslige problemer som faktisk bare må påregnes at kommer fra tid til annen, og at kroppen må få tid til å tilheles. At vi lever stressende liv i et hektisk samfunn og ikke har tid til 2 uker for å la ryggen komme seg, passer ikke med vår biologi og våre behov. 1 1
Powertrainer Skrevet 20. juni Skrevet 20. juni AnnonymG skrev (På 16.6.2025 den 23.49): Akutte ryggsmerter går over av seg selv innenfor relativt kort tid, uansett hvilke tiltak du gjør, men det lønner seg å holde seg i bevegelse for å ikke forverre plagene. Smertestillende medisin har lite plass i behandlingen, med unntak selvfølgelig. Vi har blitt alt for opptatt av piller som skal løse våre hverdagslige problemer som faktisk bare må påregnes at kommer fra tid til annen, og at kroppen må få tid til å tilheles. At vi lever stressende liv i et hektisk samfunn og ikke har tid til 2 uker for å la ryggen komme seg, passer ikke med vår biologi og våre behov. Ingen regler uten unntak, hvis de akutte ryggsmertene f.eks kommer av et prolaps med påfølgende nervepåvirkning så vil det som oftes kreve avlastning den første tiden, toleransevinduet kan da være så lavt at selv bevegelsestrening kan forlenge symptomene. Men utover det så er jeg enig med deg, viktig å få sirkulasjonen og den dynamiske bevegelsen i gang.
del_diablo Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni On 6/16/2025 at 11:49 PM, AnnonymG said: Det der forblir et dumt og naivt svar Ikke fordi det som sies er i det store og det hele galt, men fordi man på liv og død oppfordrer til å kaste bort 2 uker til I det tidsrommet komme man ha komme seg til kiropraktor, naprapat eller fysioterapaut: Startet behandling, og fått ut en effekt man kan få i vei vis man bruker smertestillende til å øke sirkulasjonen. Eller man kan kaste bort 2 uker og legen har gitt seg selv mer jobb med å kaste bort en konsultasjon med å vente. Pillene er og blir fantastisk for å starte akkelerasjon av behandling.
AnnonymG Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni On 6/21/2025 at 11:30 PM, del_diablo said: Det der forblir et dumt og naivt svar Ikke fordi det som sies er i det store og det hele galt, men fordi man på liv og død oppfordrer til å kaste bort 2 uker til I det tidsrommet komme man ha komme seg til kiropraktor, naprapat eller fysioterapaut: Startet behandling, og fått ut en effekt man kan få i vei vis man bruker smertestillende til å øke sirkulasjonen. Eller man kan kaste bort 2 uker og legen har gitt seg selv mer jobb med å kaste bort en konsultasjon med å vente. Pillene er og blir fantastisk for å starte akkelerasjon av behandling. Du trenger ikke gå til lege. Apoteket er åpen for allmennheten med de smertestillende man trenger uten behov for resept.
del_diablo Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni 11 minutes ago, AnnonymG said: Du trenger ikke gå til lege. Apoteket er åpen for allmennheten med de smertestillende man trenger uten behov for resept. Vis du har havnet i en situasjon fordi du lever ditt liv, og dermed er alt du gjør normalisert det som er skadelig for deg i et lengre tidsperspektiv... Hvordan har du tenkt å unormalisere livet så du får fikset det? Lege eller Fysioterapi? Er du heldig har du noe slekt du kan klage litt til, som kan veilede litt. Men det er fortsatt et spørsmål om å bryte normaliseringen, og stanse selvskadingen(i et langt perspektiv)
Femtekolonne Skrevet 24. juni Skrevet 24. juni Lumbago er en fellesbetegnelse på alle ryggvondter. De har gitt deg den, noen tabletter og håper det går over.. Fikk samme beskjed selv, men etter 4mnd med smerte så ble det tatt bilder som viste at jeg hadde prolaps. Er bra nå, men skepsisen til fastlegen og mitt syn på naprapat som en kvakksalver er nok evigvarende.
AnnonymG Skrevet 2. juli Skrevet 2. juli On 6/25/2025 at 12:03 AM, Femtekolonne said: Lumbago er en fellesbetegnelse på alle ryggvondter. De har gitt deg den, noen tabletter og håper det går over.. Fikk samme beskjed selv, men etter 4mnd med smerte så ble det tatt bilder som viste at jeg hadde prolaps. Er bra nå, men skepsisen til fastlegen og mitt syn på naprapat som en kvakksalver er nok evigvarende. Av nysgjerrighet - hvorfor skeptisk til fastlegen? Hvilken endring gjorde MR-bildene for behandligen?
Femtekolonne Skrevet 3. juli Skrevet 3. juli 21 hours ago, AnnonymG said: Av nysgjerrighet - hvorfor skeptisk til fastlegen? Hvilken endring gjorde MR-bildene for behandligen? Fastlegen var låst på at det ikke var noe galt og at det gikk over av seg selv. Men smertene med isjias nerven og det der gjorde at jeg følte det var en litt tynn forklaring. Nå løste jo problemet seg selv med tid, tøying og turer i skogen, men man vil gjerne vite hva som er galt. Det tok 6mnd og jeg måtte stadig ned for å få sykemelding. MR bildene hadde gitt en konklusjon med en gang fremfor alle skuldertrekk, følelsen av å ikke bli trodd og de meningsløse timene hos naprapat. Eneste som virkelig hjalp var en brasiliansk massør som virkelig fikk løsnet noe. Pluss at han hadde god humor noe som hjalp da jeg var på vei inn i en depresjon på starten der. Det hjalp selvfølgelig ikke på humøret at arbeidsgiver trykket på for at jeg skulle si opp jobben midtveis i dette. Kan jo ikke ha ansatte med vondt i ryggen må vite.
Vokteren Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Femtekolonne skrev (11 timer siden): Fastlegen var låst på at det ikke var noe galt og at det gikk over av seg selv. Men smertene med isjias nerven og det der gjorde at jeg følte det var en litt tynn forklaring. Nå løste jo problemet seg selv med tid, tøying og turer i skogen, men man vil gjerne vite hva som er galt. Det tok 6mnd og jeg måtte stadig ned for å få sykemelding. MR bildene hadde gitt en konklusjon med en gang fremfor alle skuldertrekk, følelsen av å ikke bli trodd og de meningsløse timene hos naprapat. Eneste som virkelig hjalp var en brasiliansk massør som virkelig fikk løsnet noe. Pluss at han hadde god humor noe som hjalp da jeg var på vei inn i en depresjon på starten der. Det hjalp selvfølgelig ikke på humøret at arbeidsgiver trykket på for at jeg skulle si opp jobben midtveis i dette. Kan jo ikke ha ansatte med vondt i ryggen må vite. For meg virker det som du ikke har tillit til og ikke hører på fastlegen. Var det viktigste for deg å få en mer konkret diagnose enn lumbago? Ryggvondt går som hovedregel over med smertestillende, massasje og bevegelsesterapi, noe du selv er et eksempel på. Det er kun de alvorligste tilfellene av prolaps som trenger videre utredning med MR og evt operasjon.
Femtekolonne Skrevet 4. juli Skrevet 4. juli Det viktigste for meg var å få gubben til å skjønne at dette var noe annet enn at jeg hadde sovet litt feil. Jeg brukte nesten en halvtime på å komme meg ned fra 4 etg og gå 500m til legesenteret. Jeg hadde ett par fall pga en vanvittig smerte som jog gjennom kroppen fra hæl til rygg. Og når legen din spør hva du heter, hvor du jobber og hva som plager deg når du ser han en gang i uka i månedsvis så blir man litt mistenksom. Til slutt var ryggraden formet som en S da smertene hadde fått musklene til å spenne seg i alle retninger. Da uttrykte han ett "oj" og bestilte MR. Gikk plutselig opp for han at jeg ikke bare var keen på litt lang ferie. MR gjør ikke noe for min helse, men det hjelper mentalt at man har en diagnose å forholde seg til og at man har noe å legge frem når man må i møte med sin nærmeste leder. Arbeidsgiver har lov til å kalle deg inn til møte for å diskutere videre forløp og når man da serverer "lumbago" eller "vondt i ryggen" så blir det dårlig stemning. Det skal sies at jeg på det punktet hadde jobbet der i 8år og hatt 2!! sykedager på de årene, inkludert sykt barn. Husker jeg ble jævlig forbannet over å bli mistenkeliggjort på den måten. Jeg har siden byttet fastlege flere ganger.
AnnonymG Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli I Danmark får ingen pasienter MR med mindre det er grunner for å operere. Husk også at MR er en ressurskrevende undersøkelse, og bør forbeholdes de pasientene hvor denne undersøkelsen er helt avgjørende for videre behandling. MR kan brukes til svært mye, og det er mange andre alvorlige diagnoser som kan avdekkes. Ryggsmerter er en av de vanligste årsakene til kontakt til fastlegen, og en klinisk undersøkelse av legen vil avdekke om det er behov for MR eller ikke. Man kan ikke ta bilde med MR av alt som gjør vondt for å vite helt sikkert hva det er som er galt, og ihvertfall ikke om undersøkelsen ikke har noen prognostisk eller behandlingsmessig konsekvens. Dette er en av grunnene til lange ventelister på sykehus, inklusive lang ventetid for radiologiske undersøkelser: folk krever ressurskrevende undersøkelser som det ikke er grunn til, kun for å tilfredsstille vår "det er kjekt å vite". Jeg forstår godt at man vil, men konsekvensene er dramatiske for de pasientene som har alvorlig livsfarlig sykdom som krever rask utredning og behandling. De havner bak i køen bak alle med ryggvondt som vil ha et MR-bilde. Slik er det. 1
del_diablo Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli 17 hours ago, AnnonymG said: Jeg har også lest den NRK artikkelen. Konklusjonen jeg fikk fra den er at fastlegene er for lite villig til å undersøke eller behandle, og da velger man å kjøre RG/CT/MR. Det fremstår veldig merkelig at fastlegene de prater om i de 9/10 tilfeller ikke klarer å finne eller behandle muskulære smerter eller leddbåndplager. Man kan sikkert si "men men Naprapat, men men Fysioterapaut", men det er faktisk ikke så lenge siden man måtte bli henvist for å få det dekt. Men jeg har også hørt en del skrekkhistorier hvor man kun ved undersøkelse etter 2-3 måndeder fant ut at man har f.eks ledbånsslitasje i stede for senebetennelse.
AnnonymG Skrevet fredag kl 19:20 Skrevet fredag kl 19:20 On 7/9/2025 at 4:45 PM, del_diablo said: Jeg har også lest den NRK artikkelen. Konklusjonen jeg fikk fra den er at fastlegene er for lite villig til å undersøke eller behandle, og da velger man å kjøre RG/CT/MR. Det fremstår veldig merkelig at fastlegene de prater om i de 9/10 tilfeller ikke klarer å finne eller behandle muskulære smerter eller leddbåndplager. Man kan sikkert si "men men Naprapat, men men Fysioterapaut", men det er faktisk ikke så lenge siden man måtte bli henvist for å få det dekt. Men jeg har også hørt en del skrekkhistorier hvor man kun ved undersøkelse etter 2-3 måndeder fant ut at man har f.eks ledbånsslitasje i stede for senebetennelse. Jeg referer ikke til noen NRK-artikkel, vet ikke hvilken du mener. Uansett... Forskning viser at ved akutte ryggsmerter, går det meste over av seg selv iløpet av 8 uker uansett hvilken behandling man får (ref metodebok for fysikalsk medisin). Således er det faktisk lite både fysio, fastlege, napratater, MR osv kan gjøre. En skrekkhistorie i mine øyne er når man overser alvorlig sykdom, for eksempel kreft. Det hører med å si at MR gjør man dersom ryggsmertene enten 1) ikke er blitt bedre iløpet av 6-8 uker, eller 2) man mistenker alvorlig årsak til smertene eller 3) det foreligger grunn til å operere hvis man har sterk mistanke om nerverotspåvirkning. Mitt hovedbudskap er: henvis til MR først når man tenker det er god nytte av å gjøre undersøkelsen, og at den faktisk har en behandlingsmessig konsekvens. Vi er mange i dette landet med plager, og ventetiden for MR blir kortere dersom man bruker det når det er helt nødvendig, og for de menneskene hvor MR er helt avgjørende for videre behandling, er det gunstig om de flipper å vente i månedsvis fordi en hær av andre ønsker å "bare sjekke".
Femtekolonne Skrevet fredag kl 20:28 Skrevet fredag kl 20:28 On 7/8/2025 at 10:58 PM, AnnonymG said: I Danmark får ingen pasienter MR med mindre det er grunner for å operere. Husk også at MR er en ressurskrevende undersøkelse, og bør forbeholdes de pasientene hvor denne undersøkelsen er helt avgjørende for videre behandling. MR kan brukes til svært mye, og det er mange andre alvorlige diagnoser som kan avdekkes. Ryggsmerter er en av de vanligste årsakene til kontakt til fastlegen, og en klinisk undersøkelse av legen vil avdekke om det er behov for MR eller ikke. Man kan ikke ta bilde med MR av alt som gjør vondt for å vite helt sikkert hva det er som er galt, og ihvertfall ikke om undersøkelsen ikke har noen prognostisk eller behandlingsmessig konsekvens. Dette er en av grunnene til lange ventelister på sykehus, inklusive lang ventetid for radiologiske undersøkelser: folk krever ressurskrevende undersøkelser som det ikke er grunn til, kun for å tilfredsstille vår "det er kjekt å vite". Jeg forstår godt at man vil, men konsekvensene er dramatiske for de pasientene som har alvorlig livsfarlig sykdom som krever rask utredning og behandling. De havner bak i køen bak alle med ryggvondt som vil ha et MR-bilde. Slik er det. Nå prater du tull. Er man villig til å betale for det så får du det gjort i løpet av en uke. Problemet er ikke kapasitet, men privatisering av helsevesenet og ren grådighet. 3
del_diablo Skrevet fredag kl 21:37 Skrevet fredag kl 21:37 2 hours ago, AnnonymG said: Forskning viser at ved akutte ryggsmerter, går det meste over av seg selv iløpet av 8 uker uansett hvilken behandling man får (ref metodebok for fysikalsk medisin). Således er det faktisk lite både fysio, fastlege, napratater, MR osv kan gjøre. Dette fremstår som for lite empirisk, og for fatalistisk for min smak. "Går over" betyr heller ingenting, f.eks vis de kommer tilbake pga strukturel livsløp som resulterer i svekket musklatur eller økt slittasje. Jeg kan i likhet med mange andre f.eks leve på Antihistamin i våren for å ha det forferdelig, i stede for å få OIT eller allergiinjeksjon via sykehuset. Det der "går jo over" hvert år, selv med 1-2 måneder tapt livskvalitet, som gjentaes hvert år. Quote referer ikke https://www.nrk.no/rogaland/na-skal-staten-gjore-det-vanskeligere-for-pasienter-a-fa-mr-bilder-1.17400897 "En av verstingene er MR av rygg. Av de årlige 160.000 undersøkelsene blir rundt 36 prosent gjort uten at det er noen spesifikk diagnose – verken før eller etter, ifølge en ny rapport fra Helse Vest." "En annen «versting-undersøkelse» er nemlig MR av skulder. De fleste av disse undersøkelsene blir gjort på pasienter over 50 år. Og hos disse pasientene resulterte bare 10 prosent i et inngrep." Jo det gjør du, du skal i praksis henviser til samme kildematriel. Og dermed hele argumentet
AnnonymG Skrevet søndag kl 19:05 Skrevet søndag kl 19:05 On 7/11/2025 at 10:28 PM, Femtekolonne said: Nå prater du tull. Er man villig til å betale for det så får du det gjort i løpet av en uke. Problemet er ikke kapasitet, men privatisering av helsevesenet og ren grådighet. Ja du kan godt betale for det selv, og jo fler som gjør det, jo mer svekker man det offentlige. Det er ikke evig med leger, og jo fler som vil betale store pengesummer for private tjenester, jo flere leger flykter fra offentlige sykehus for å tjene mye mye mer privat. Det ender med at det blir færre ressurser og lengre køer i det offentlige. Trist for de som ikke har råd til å betale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå