ilpostino Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni (endret) Jeg har en Franke FTU 3087 IXS 77H avtrekksvifte med en spotpære på hver side. Den ene pæren har gått og jeg må skru ut to skruer for å bytte de. Disse sitter bom fast. En siste løsning er å borre istyker hodene, bruke tang for å skru ut resten og eventuelt bruke gjengetapp for å lage nye gjenger. Noen som har gode tips før jeg tar et så drastisk steg? edit: det ser ut som dette er ekstra pærer, men det virker som om lyspærene sitter inne i en lukket boks på hver side, men at den hvite "koblingsklumpen" er over boksen. Endret 10. juni av ilpostino
mobile999 Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Det ser ut som de er fjærbelastet. Byttes uten å skru noe.
Simen1 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni ilpostino skrev (På 10.6.2025 den 22.20): En siste løsning er å borre istyker hodene, bruke tang for å skru ut resten og eventuelt bruke gjengetapp for å lage nye gjenger. Bruk heller sånne her til å få ut skruene. De er gjenget "feil vei" sånn at jo hardere du skrur de inn jo mer moment får skruen for å skru seg ut av hullet den sitter i. Det er et verktøy til å få ut skruer med ødelagt hode. Gjengene i hullet bevares og kan gjenbrukes. __ Har du prøvd WD4 eller lignende? Når oljen har trukket seg godt inn (10 min - 24t) så løsner de fleste skruer. __ Er du sikker på at det ikke sitter en låsemutter på innsiden? Altså at ventilatoren må åpnes på en annen måte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå