Gå til innhold

Radioaktive kilder ønskes.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
NorsknRev skrev (13 minutter siden):

Kalium!

potassium-40 Heter vel det radioaktive i en banan, men jeg har hørt det ligger i Kalium.

Går også under navnet Kalium-40 ser jeg…

Rettelse Potassium-40 er det engelske navnet..

Endret av Gouldfan
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, Gouldfan said:

potassium-40 Heter vel det radioaktive i en banan, men jeg har hørt det ligger i Kalium.

Kalium-40 har halveringstid på over 10^9 år. Og det er ikkje mykje av det i bananer. Så det er ikkje veldig velegna for å teste ein geigerteller som ikkje slår ut på ein murstein.

Skrevet (endret)
barfoo skrev (2 minutter siden):

Kalium-40 har halveringstid på over 10^9 år. Og det er ikkje mykje av det i bananer. Så det er ikkje veldig velegna for å teste ein geigerteller som ikkje slår ut på ein murstein.

Jeg sa en kasse, du ser det slår ut på geiger måleren på YouTube linken.

Svartstein eller Skifer avgir radon fra uran..

Noen bergarter inneholder uran, og disse kan være kilder til radon. De vanligste bergarter som kan inneholde mye radon inkluderer alunskifer, granitt, gneis og noen skifer og sandsteiner.Radon dannes når uran brytes ned i jordskorpen, og disse bergartene kan derfor gi opphav til høye radonnivåer. 

Dette er stein som muligens kan finnes eller kjøpes billig.

Både dette en stor stein av dette eller en kasse bananer burde i teorien avgi nok stråling for en geiger måler og er ikke ulovlig å kjøpe for å teste i hobby øyemed….

Endret av Gouldfan
Skrevet
4 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg sa en kasse, du ser det slår ut på geiger måleren på YouTube linken.

Ja, det slår ut på geigerteller som er følsom nok, men gitt utfordringene trådstarter har så har han neppe utstyr i den kategorien...

Skrevet (endret)
barfoo skrev (4 minutter siden):

Ja, det slår ut på geigerteller som er følsom nok, men gitt utfordringene trådstarter har så har han neppe utstyr i den kategorien...

Om en kasse bananer ikke funker så funker jo ikke måleren heller….

Det er en veldig enkel måte å prøve, (om du ikke er redd for å ha noen skremte blikk lol.)

Ta med måleren i butikken og mål banan hyllene…

Endret av Gouldfan
Skrevet
barfoo skrev (15 minutter siden):

så har han neppe utstyr i den kategorien..

Helt rett. Nå er det ikke aktuelt å kjøpe en kasse med klatrefrukt uansett og jeg tviler på at de inneholder noe som Kina-testeren klarer å oppdage. Som sagt er problemet følsomhet og spesielt for alfastråling.
Nå skal jo denne være et instrument for å sjekke miljøet ETTER at russerne har sendt av gårde en bitteliten bombe og da tipper (håper) jeg at den virker! 

Skrevet
Gouldfan skrev (31 minutter siden):

Rettelse Potassium-40 er det engelske navnet..

Natrium og Kalium er kjemisk sett nokså like, men kalium absorberes lett i planter etc. Når du brenner treverk blir kalium liggende igjen, i asken. Asken kalles pot ash på engelsk, og derfra er veien kort til Potassium.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
NorsknRev skrev (3 minutter siden):

Natrium og Kalium er kjemisk sett nokså like, men kalium absorberes lett i planter etc. Når du brenner treverk blir kalium liggende igjen, i asken. Asken kalles pot ash på engelsk, og derfra er veien kort til Potassium.

YouTube florerer av folk som har billige geiger målere som slår ut på bananer…

En klase bananer skulle være nok… For å teste om den funker.

Forslaget var ment som noe billig for å teste, uran er ikke akkurat lovlig å kjøpe, av forståelige årsaker..

Endret av Gouldfan
Skrevet (endret)
NorsknRev skrev (3 minutter siden):

Lurer på om de slår ut på andre trær og planter...

Banan er spesielt da, bær har ikke det samme såvidt jeg vet.

Melk inneholder også mye Kalium 40 sikkert fordi kua eter gress…

Endret av Gouldfan
Skrevet
2 hours ago, Gouldfan said:

En klase bananer skulle være nok… For å teste om den funker.

Bananer er ikkje veldig radioaktive. Kalium-40 er ca. 31Bq per gram - altså 31 disintegrasjoner per sekund. Ifølge wikipedia er bananer rundt 15 Bq. Det er... ikkje veldig mykje. For all del, det er lett detekterbart, men ikkje med måleapparat som ikkje slår ut på ein murstein. For når vi er nede på titalls Becquerel så er alt rundt oss radioaktivt i større eller mindre grad. Ein røykvarsler har aktivitet på mange tusen Becquerel.

2 hours ago, Gouldfan said:

Forslaget var ment som noe billig for å teste, uran er ikke akkurat lovlig å kjøpe, av forståelige årsaker..

Uran er stortsett heilt ufarleg med mindre du mister det på tåa eller spiser det. Grunnen til at det finst er at det ikkje er spesielt radioaktivt. Det er så vidt eg kan sjå lovleg opp til 10^4 Bq, j.f. strålevernsforskrifta sine unntak.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Woff said:

Nå skal jo denne være et instrument for å sjekke miljøet ETTER at russerne har sendt av gårde en bitteliten bombe og da tipper (håper) jeg at den virker! 

Eg ville heilt ærleg sett ein knapp på at du har kjøpt kinesium som ikkje funker. Geigertellere er ganske følsomme saker, så om du får null utslag så... er røret ditt kaputski.

• Liker 1
Skrevet (endret)
NorsknRev skrev (3 timer siden):

Lurer på om de slår ut på andre trær og planter...

Slår nok mest ut på det som ble påvirket av Tjernobyl i Ukraina 1986.

"Fjellene i Oppland og grenseområdene i Hedmark og Trøndelag fikk mest radioaktivt nedfall, noe som fikk konsekvenser bl.a. for sørsamisk reindrift. [...] Radioaktiviteten i Norge er nå bundet til jordsmonnet. I år hvor det er mye sopp, vil sauer få for høye verdier, og så sent som i 2005 ble 15 000 sauer i Norge gitt spesielt fôr for å redusere radioaktiviteten i kjøttet. Selv etter 20 år kan innbyggere i Norge få små stråledoser som er relatert til ulykken i Tsjernobyl." (Medisinske konsekvenser av Tsjernobyl-ulykken | Tidsskrift for Den norske legeforening)

Endret av lania
Skrevet
lania skrev (20 minutter siden):

Slår nok mest ut på det som ble påvirket av Tjernobyl i Ukraina 1986.

"Fjellene i Oppland og grenseområdene i Hedmark og Trøndelag fikk mest radioaktivt nedfall, noe som fikk konsekvenser bl.a. for sørsamisk reindrift. [...] Radioaktiviteten i Norge er nå bundet til jordsmonnet. I år hvor det er mye sopp, vil sauer få for høye verdier, og så sent som i 2005 ble 15 000 sauer i Norge gitt spesielt fôr for å redusere radioaktiviteten i kjøttet. Selv etter 20 år kan innbyggere i Norge få små stråledoser som er relatert til ulykken i Tsjernobyl." (Medisinske konsekvenser av Tsjernobyl-ulykken | Tidsskrift for Den norske legeforening)

En fun fact er at vi fikk like mye radioaktivt nedfall fra Tsjernobyl som under Amerikanske Shock and Awe bombing med uran granater og raketter mot Irak under Bush 2.

Skrevet
6 minutes ago, Gouldfan said:

En fun fact er at vi fikk like mye radioaktivt nedfall fra Tsjernobyl som under Amerikanske Shock and Awe bombing med uran granater og raketter mot Irak under Bush 2.

Nei. Bare... nei.

Utarma uran er ikkje spesielt radioaktivt. Det har veldig lang halveringstid, og det går difor veldig lang tid mellom kvar desintegrasjon. Halveringstida er milliarder av år.

Naturleg finst det veldig lite av isotoper som ikkje har halveringstid på milliarder av år - fordi dei enkelt og greit er bortevekk. Dei som finst er datternukleider av mindre reaktive ting, noko som begrenser mengda.

Men atomreaktorer produserer kortliva isotoper - t.d. Cesium-137. Ein halvkilo uran på stuebordet hadde vore farleg å få på tåa. Ein halvkilo Cs-137 hadde utrydda nabolaget. Det har halveringstid på 30 år.

I tillegg til Cs-137 var det ein haug andre kortliva nukelider, men Cs-137 er av dei mest problematiske, fordi den er kort nok til at den er veldig aktiv, og lang nok til at den blir verande over mange år. Isotoper med halveringstid på sekunder eller minutter er ekstremt problem der og da, men ufarleg etter et halvår.

• Liker 2
Skrevet (endret)
barfoo skrev (48 minutter siden):

Nei. Bare... nei.

Utarma uran er ikkje spesielt radioaktivt. Det har veldig lang halveringstid, og det går difor veldig lang tid mellom kvar desintegrasjon. Halveringstida er milliarder av år.

Naturleg finst det veldig lite av isotoper som ikkje har halveringstid på milliarder av år - fordi dei enkelt og greit er bortevekk. Dei som finst er datternukleider av mindre reaktive ting, noko som begrenser mengda.

Men atomreaktorer produserer kortliva isotoper - t.d. Cesium-137. Ein halvkilo uran på stuebordet hadde vore farleg å få på tåa. Ein halvkilo Cs-137 hadde utrydda nabolaget. Det har halveringstid på 30 år.

I tillegg til Cs-137 var det ein haug andre kortliva nukelider, men Cs-137 er av dei mest problematiske, fordi den er kort nok til at den er veldig aktiv, og lang nok til at den blir verande over mange år. Isotoper med halveringstid på sekunder eller minutter er ekstremt problem der og da, men ufarleg etter et halvår.

Det var målinger som viste nettop dette av Haliburtons søster firma. Vi vet ikke heller alt om hva av våpen som ble brukt men været var slik at regnet kom over Norge like etterpå.

Det var målinger og informasjon og alt på nettet før, det var amerikanske firma som selv målte dette, og det var tilsvarende Tjernobyl for Norge med jetstream... Altså bare i noen dager mens bombingen pågikk.

Endret av Gouldfan
Skrevet
29 minutes ago, Gouldfan said:

Altså bare i noen dager mens bombingen pågikk.

Det er lite plausibelt, på grunn av halveringstid. Kan du vise til dei målingane?

Skrevet (endret)
barfoo skrev (23 minutter siden):

Det er lite plausibelt, på grunn av halveringstid. Kan du vise til dei målingane?

Jeg har lagt det ut mange ganger, men finner det ikke nå, jeg fant det tilgjengelig på EU sine sider også.. på radioaktiv stråling.

Er på en av sidene deres på kommisjonen deres også at EU og Norge fikk været hit når bombingene pågikk.

Er slitsomt å lete men jeg vet det er på en sn eu kommisjonens side, den amerikanske målingene som viste nedfall over Norge med jetstrøm både fra Kosovo og Irak og Afghanistan er derimot fjernet.

https://ec.europa.eu/health/scientific_committees/opinions_layman/depleted-uranium/en/l-3/8.htm#0

Endret av Gouldfan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...