Gå til innhold

Tesla vil holde ulykkesdata hemmelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"den kan bare brukes av Teslas ansatte for å teste funksjonen."

Aksept for test av selvkjøring på norske veier. Tillitsvekkende. Ulykkesstatistikk vil Tesla holde hemmelig..

Endret av Sovna
Skrevet

Dette er ei ikkje-sak.

Overskrifta legg fram saka som at Tesla ikkje vil dele sine ulykkesdata, men det som er saka her er at det er ei avis som har gått til sak mot amerikanske myndigheiter for å få offentleggjere ulykkesdataene som Tesla har delt med ulykkesetterforskarane.

Eg skjønner godt at Tesla ønsker å verne om teknologien sin. Det er heilt vanleg i alle samanhenger at myndigheitene etterforsker ulike saker utan at alle detaljane blir offentleg kjent.
Det er openbart at myndigheitene treng all tilgjengeleg informasjon for å kunne etterforske bilulykker, men om det då skal bli automatikk i at alle tekniske hemmelegheiter skal offentleggjerast så vil nok det sammarbeidet fort stoppe opp.

 

Så er det sjølvsagt eit stort spørsmål om det er slik det skal og bør være.
Eg tenker umiddelbart at norske myndigheiter kanskje burde sette vilkår om at forutsetninga for å få prøve ut sjølvkøyring på norske vegar er dette løyvet berre skal gjelde for sjølvkøyrande bilar som bruker offentleggjort teknologi. For det handler om trafikksikkerheit, og skal vi raskast mogleg få utvikla gode nok sjølvkøyrande bilar så bør alle bilprodusentar få kunne lære av kvarandre sine feil. Om ikkje så risikerer vi at vi får mange alvorlege ulykker som er ganske like for at kvar einaste bilprodusent må lære på den harde måten kva som ikkje fungerer.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Sovna skrev (2 timer siden):

"den kan bare brukes av Teslas ansatte for å teste funksjonen."

Aksept for test av selvkjøring på norske veier. Tillitsvekkende. Ulykkesstatistikk vil Tesla holde hemmelig..

Så lenge det er tilgang på strukturert lys (lys som er forutsigbar, og dermed gjør det veldig mye lettere å fjerne støy i data), så har jeg stor tro på at selvkjørende bil vil fungere; da kan en forutsi lys og slikt.

Ville ikke brukt det ved regn, når det ikke er tilgang på nok strukturert lys, og ved snø.

Nå brukes det bare på motorvei og ved parkering, vist nok, så tror egentlig - hvis en vet hva en gjør når en bruker Tesla- det burde gå greit i mange tilfeller.

Endret av lania
Skrevet
lania skrev (23 minutter siden):

Nå brukes det bare på motorvei og ved parkering, vist nok, så tror egentlig - hvis en vet hva en gjør når en bruker Tesla- det burde gå greit i mange tilfeller.

Ja for hvis dette er normen så er alt i skjønneste orden?

"det går greit ganske ofte."

 

Skrevet
Sovna skrev (45 minutter siden):

Ja for hvis dette er normen så er alt i skjønneste orden?

"det går greit ganske ofte."

 

Er for det meste FSD (100% selvkjøring) som er veldig risky; så lenge en ser på rattet, og klar til å overta rattet i "trygge" miljøer (motorvei), så burde det gå veldig bra.

Her er tilstanden til FSD for Tesla: Tesla FSD v13 beta tester marks subtle but significant improvements in the latest versions - Tesla Oracle

 

Skrevet
lania skrev (42 minutter siden):

Er for det meste FSD (100% selvkjøring) som er veldig risky; så lenge en ser på rattet, og klar til å overta rattet i "trygge" miljøer (motorvei), så burde det gå veldig bra.

Her er tilstanden til FSD for Tesla: Tesla FSD v13 beta tester marks subtle but significant improvements in the latest versions - Tesla Oracle

 

Og hvor observant og klar til å gripe inn tror vi en bilfører vil være etter utallige mil uten problemer ? 

Brått og uforvarende dukker en situasjon opp som bilen ikke skjønner en døyt av. Og der har vi en bilfører med 100% tillit til bilen som sitter på YouTube. Vedkommende fører har ikke fått øynene opp fra skjermen før hen er stein dau..

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (4 timer siden):

Eg skjønner godt at Tesla ønsker å verne om teknologien sin.

Hva slags "teknologi" ligger i ulykkesdata? Hvis konkurrenter som er mye mer åpent om sine tall til sine respektive organer i andre land kan lære av ulykkene til Tesla, så er det en dårlig sak? Hvis så er tilfellet, så utnytter da Tesla deres data for akkurat samme formål, eller?

Her skal man liksom lage et system for å forhindre ulykker på generell basis, også skal det være en slags konkurranse som kun én av aktørene holder på med. Og det skal være greit? 

  • Liker 1
Skrevet
oophus skrev (6 timer siden):

Hva slags "teknologi" ligger i ulykkesdata? Hvis konkurrenter som er mye mer åpent om sine tall til sine respektive organer i andre land kan lære av ulykkene til Tesla, så er det en dårlig sak? Hvis så er tilfellet, så utnytter da Tesla deres data for akkurat samme formål, eller?

Her skal man liksom lage et system for å forhindre ulykker på generell basis, også skal det være en slags konkurranse som kun én av aktørene holder på med. Og det skal være greit? 

Spørsmålet er hva slags data det er snakk om. Er det snakk om kun svært begrensede data (med begrenset nytteverdi uten mer kontekst), eller det snakk om svært detaljerte data med mulige personvernutfordringer?

Skrevet (endret)
Sovna skrev (18 timer siden):

Og hvor observant og klar til å gripe inn tror vi en bilfører vil være etter utallige mil uten problemer ? 

Brått og uforvarende dukker en situasjon opp som bilen ikke skjønner en døyt av. Og der har vi en bilfører med 100% tillit til bilen som sitter på YouTube. Vedkommende fører har ikke fått øynene opp fra skjermen før hen er stein dau..

Hvis en ukjent situasjon dukker opp, må mennesket ta ansvar og ta over rattet; er mennesket som har ansvaret, ikke AI.

AI er kun ment til å utføre rutineoppgaver, som å endre fart i henhold til trafikk skilt, utføre en rutine parkering, skifte felt på motrvei på rutinemessig måte, holde riktig avstand til biler...etc

Endret av lania
Skrevet
lania skrev (1 time siden):

Hvis en ukjent situasjon dukker opp, må mennesket ta ansvar og ta over rattet; er mennesket som har ansvaret, ikke AI.

AI er kun ment til å utføre rutineoppgaver, som å endre fart i henhold til trafikk skilt, utføre en rutine parkering, skifte felt på motrvei på rutinemessig måte, holde riktig avstand til biler...etc

Rattet.. skal ikke det også, i tillegg til alt du ramser opp, være selvgående i det store og hele? Motorveier f.eks.

Da gjelder fortsatt min foregående manglende tillit:

Nettopp den menneskelige, når den må ta over, og mennesket ikke er tilstede da situasjonen krever det..

Skrevet
oophus skrev (21 timer siden):

Hva slags "teknologi" ligger i ulykkesdata? 

Det kan være veldig mykje, alt frå banale ting som at dataene viser talet på kameraer som var vært i bruk og kva detaljar kameraet har fanga opp, til meir konkret teknologi som kva algoritmene får ut av dataene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...