Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde tidligere ett gammelt anlegg koblet til tv. Det var en NAD c320 med Dali Blue 5005 høytalere. Det funket lenge, men ble fjernet da kona syntes høytalerne tok for mye plass og var ett irritasjonsmoment ved støvsuging. Det har forsåvidt ikke vært noen klaging på lyd frem til ungene nå har vokst seg inn i slutten av tenårene. Da har de vært på filmkveld hos venner med +100" tv og full surround og det blir etterlyst lyd her hjemme. Hifiklubben er nærmeste sjappe for sånt, men jeg er litt usikker på hva jeg trenger. Jeg tenkte først Argon Audio SA2, Dali Oberon 1 og en Argon Malmø Sub 8 subwoofer.  Men burde man hatt en senterhøytaler også?  Jeg tror surround utgår pga pris, kabler over det hele og plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Argon Audio SA2 er det man kjøper for å kun ha sterohøyttalere på stua til musikk, ikke det man kjøper for å få full surround til TVen. Den mangler en rekke codecs som er av avgjørende for en god «film opplevelse».

Stereo høyttalere vil heller ikke gi noe særlig god filmopplevelse. Phantom speaker funker til en viss grad på dyrere høyttalere, men kan ikke se for meg at det blir noe høydare med Oberon 1.

Det du bør gå for er en av reciever som støtter både Dolby Vision og DTS: Virtual X, da disse teknologien kan lage 3D spatial sound, som vil si at de immiterer og kompanserer for manglende høyde og bak høyttalere.

Gå for en reciever som støtter 5.1, sjansen for å få kona med på 5.1 senere er stor, dersom du gjør det riktig med 3.1 oppsett nå. Ville derfor skaffet en senterhøyttaler som matcher med høyre og venstre, så man får timbre maching. Det er veldig tydelig dersom man mikser høyttalerne i front, det blir ikke noe bra.

Har du tenkt deg et budsjett? 

Skrevet

Kjøp fjorårets topp modell lydplanke med surround, tar lite plass og kjører like bra som utrolig dyre anlegg. 

grunnen for at jeg sier fjoråret er å kjøpe på salg som er på 6000-7000. 

Så selger du neste år når neste fjorårets modell (vil si 2025) kommer på salg for samme pris du betaler for en uke etter salget er over. 

Gjort det i over 10 år nå og kun betalt et beløp og kontinuerlig alltid har toppmodell fra forrige år. 

Super enkelt og lett å selge i og med det er bra kvalitet.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vampyrica skrev (På 14.6.2025 den 7.00):

Kjøp fjorårets topp modell lydplanke med surround, tar lite plass og kjører like bra som utrolig dyre anlegg. 

grunnen for at jeg sier fjoråret er å kjøpe på salg som er på 6000-7000

Så selger du neste år når neste fjorårets modell (vil si 2025) kommer på salg for samme pris du betaler for en uke etter salget er over. 

Gjort det i over 10 år nå og kun betalt et beløp og kontinuerlig alltid har toppmodell fra forrige år. 

Super enkelt og lett å selge i og med det er bra kvalitet.

Lydplanke gir helt ok lyd, men ikke jug til trådstarter da. Lydplanke er fint om man skal ha en enkel løsning uten ledninger.

Men en lydplanke vil aldri kunne kjøre like bra som et dyrt anlegg. At du hevder at lydplanke kan match et utrolig dyrt anlegg blir som å påstå at mobilhøyttaler matcher bluetooth høyttalere som koster like mye som en mobiltelefon. Dersom mobiltelefonen er «nyere» fordi størrelse liksom ikke skal ha noe å si.

Det er begrensinger med hva man kan gjøre med en lydplanke pga størrelsen på elementene. Små elementer som ligger tett inntil hverandre i en lydplanke kan ikke matche større elementer som er posisjonert riktig. Det er rett og slett snakk om fysiske begrensninger.

Har et dedikert 5.1.2 lydanlegg med reciever til rundt 45K, dyrt ja, men kan ikke sammenlignes med f.eks. JBL Bar 1300 som er en lydplanke til 15K.

Koster 3x så mye, men å hevde at lydplanke kan matche et dedikert anlegg blir en kraftig overdrivelse. Ja, jeg har sammenlignet anlegget mitt med JBL Bar 1300 om du skulle lure.

Dersom man kun har erfaring med lydplanke, så forstår jeg argumentet at det kan høres imponerende ut, og at det kan være vanskelig å forestille seg hvordan lyden kan bli bedre. Men har man testet lydplanke mot et skikkelig lydanlegg så er forskjellen like stor fra lydplanke til dedikert som når man går fra TV-høyttaler til lydplanke.

Hadde jeg fjernet bakhøyttalerne og atmos høyttalerne så ville fremdeles 3.1 oppsettet jeg har hørtes bedre ut enn JBL bar med bakhøyttalere, da høyttalerne som hører med slike lydplanker rett og slett er for små dersom stuen er av en viss størrelse.

Pluss, kjøp og salg av lydplanke blir over tiden en dyrere investering enn å kjøpe et skikkelig dedikert lydanlegg som man har i 10+ år.

Om en lydplanke er så suveren, så burde det jo ikke vært nødvendig å måtte bytte den ut hvert eneste år? Da burde den jo holde mer enn ett år.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Gengar_Geng skrev (52 minutter siden):

Om en lydplanke er så suveren, så burde det jo ikke vært nødvendig å måtte bytte den ut hvert eneste år? Da burde den jo holde mer enn ett år.

Helt enig!
'Lydplanken' min er et 9.2.4 anlegg med Denon AVC-X8500HA som forsterker, 13 stk Arendal 1723 høyttalere og to SVS subwoofere.. Tror du kan GLEMME de plankebitene du @vampyrica anbefaler ja... 🤣😁

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Til trådstarter: Hvor stort rom skal du fylle med lyd og hvilket budsjett snakker vi om eventuelt?

Der kan være att en god lydplanke med en sub i tillegg kan gi den oppgraderingen du er ute etter. Du får selvfølgelig enda bedre lyd med dedikert reciver og høyttalere, men da snakker vi ofte en del høyere pris en 10-15k som du kan få en bra lydplanke til :)

Se på en lydplanke som en god oppgraderig av TV lyden, men skal du lage hjemmekino velger du reciver og dedikerte høyttalere. Helt greit å starte med 2.0 oppsett og oppgradere til 3.1 etterhvert feks.

Endret av Paccoo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Rom og budsjett som nevnt er viktig ja. Noen rom tillater ikke noe annet enn lydplanke.

Hadde kanskje begynt i det små. Denon AVR-X1800H til 7.490 og en stilren skandinavisk høyttaler for å gjøre konemor fornøyd. Dali Oberon som allerede foreslått er nok kurant her. Dali Oberon 3 med gulvstativ og subwoofer, eventuelt Oberon 5 eller 7.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Woff skrev (54 minutter siden):

Helt enig!
'Lydplanken' min er et 9.2.4 anlegg med Denon AVC-X8500HA som forsterker, 13 stk Arendal 1723 høyttalere og to SVS subwoofere.. Tror du kan GLEMME de plankebitene du @vampyrica anbefaler ja... 🤣😁

Det der er et spinnvilt oppsett.

Skulle gjerne hatt penger til noe sånt, må jo være helt rå lyd 🥹

• Hjerte 1
Skrevet
Gengar_Geng skrev (6 minutter siden):

Skulle gjerne hatt penger til noe sånt, må jo være helt rå lyd

Det skal jeg love deg at det er ja! 🙂 Men så har jeg brukt over 200.000 bare på høytalersiden før vi ser på de svarte boksene som produserer bilde og lyd da.. Og jeg skjønner at ikke alle kan bruke så mye på lyd! Men altså utrolig gøy med skikkelig lyd! 😊

Skrevet
Woff skrev (1 time siden):

Det skal jeg love deg at det er ja! 🙂 Men så har jeg brukt over 200.000 bare på høytalersiden før vi ser på de svarte boksene som produserer bilde og lyd da.. Og jeg skjønner at ikke alle kan bruke så mye på lyd! Men altså utrolig gøy med skikkelig lyd! 😊

Blir en hobby som med alt annet, så hvorfor ikke når man har pengene til det 😊 

Trenger ikke å dra på kino når man har slik lyd 😊

Skrevet
Gengar_Geng skrev (11 timer siden):

Trenger ikke å dra på kino når man har slik lyd

Og det er en av fordelene! Har nok ikke vært mye på kino de siste 5 årene, de turene kan du telle på en hånd.. Her har jeg et (nesten) bra nok bilde og upåklagelig lyd! Slipper at noen sitter å trykker mobil foran eller bak meg, slipper godtespising og knasing av popkorn eller chips.. Og kan stoppe filmen når det passer meg! Absolutt verdt pengene! 😊 (Lyd-salen Beste lydanlegg) i Lillehammer kino har forøvrig samme subwoofer som meg, SVS PB16 Ultra, min dekker bare færre tilskuere på et mye mindre areal... 😆  🔊🎶🎼 Jepp, god lyd er meget viktig for å kunne nyte en fin film!
Derfor er planker kun egnet der du ikke har plass eller penger til et anlegg, som tipset over her så MÅ du jo ikke starte med et 9.2.4 anlegg. Det er bra å begynne med et 3.1 anlegg som du kan bygge videre på..  🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...