caiosel Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Fikk lappen nettopp beslaglagt, og lurer på om politiet kan ta to biler under samme fartsmåling ved bruk av TripTrack, og hvorfor er dette gyldig? Kjørte på en strekning der det ikke er rom for forbi kjøring. Meg foran og en kompis bak, og da kom sivil politiet bak han. Politiet stoppa han først, og jeg svingte i neste SOS lomme. Politiet kommer etter i min SOS-lomme samt med kompisen når de ser at jeg stoppa bilen. De forklarer at de tok to målinger, og at de da har brukt en gjennomsnittsmåling og har da startet målingen på meg, og avsluttet den på kompisen. Er dette gyldig? og evt hvorfor?
Cannaiseur Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Dette syntes jeg hørtes tvilsomt ut, så jeg spurte ChatGPT: "Ja, politiutstyr som TripTrack kan i visse situasjoner foreta målinger av flere kjøretøy samtidig, men det avhenger av hvordan systemet er brukt og hva slags data politiet har tilgang til. Her er en oversikt: --- 🚓 Hva er TripTrack? TripTrack er et automatisk trafikkontrollsystem som brukes av politiet til å: Måle fart Dokumentere kjøretøyets bevegelse Sammenligne med skiltgjenkjenning (ANPR) Lagre video og fotobevis TripTrack brukes ofte i sivile politibiler, og måler hastighet ved hjelp av GPS og sensorer i politibilen, ikke radar eller laser. --- 📷 Kan det måle flere biler samtidig? Ja, men med begrensninger: 1. Primærmåling gjelder kun ett kjøretøy Systemet er laget for å dokumentere hastigheten til ett spesifikt kjøretøy om gangen, som politiet følger. Dette kalles en følgebasert måling – altså at politibilen følger bak bilen og måler sin egen fart som grunnlag for bevis. 2. Video og observasjoner kan inkludere flere biler Selv om målingen gjelder ett kjøretøy, kan videoopptak vise flere biler – og i noen tilfeller brukes dette som støttebevis, f.eks. ved kappløp eller flere som holder for høy fart. 3. Ikke samme som radar eller laser I motsetning til f.eks. Multanova (radar) eller LaserCam (laser), som kan rette måling mot én bil av flere, er TripTrack mer manuell i sin bevisinnhenting – det handler om politiets valg av hvilket kjøretøy de følger og dokumenterer. --- ⚖️ Hva sier retten? I norske rettssaker stilles det høye krav til presisjon og identifikasjon av kjøretøyet som ble målt: Politiet må kunne vise klart hvilket kjøretøy målingen gjelder. Hvis det er flere biler på video, må det komme tydelig fram hvilken som ble målt – ellers kan beviset bli avvist. --- ✅ Oppsummert TripTrack måler primært én bil om gangen. Videoopptak kan inkludere flere biler, men bare én hastighetsmåling er "juridisk gyldig". I kappløp eller felles forseelser kan flere førere bli anmeldt, men da må det foreligge særlig dokumentasjon. --- Vil du ha hjelp med hvordan dette brukes i retten, eller i en konkret sak? Jeg kan hjelpe deg å tolke dokumentasjon eller formulere et svar."
caiosel Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai Cannaiseur skrev (4 minutter siden): Dette syntes jeg hørtes tvilsomt ut, så jeg spurte ChatGPT: "Ja, politiutstyr som TripTrack kan i visse situasjoner foreta målinger av flere kjøretøy samtidig, men det avhenger av hvordan systemet er brukt og hva slags data politiet har tilgang til. Her er en oversikt: --- 🚓 Hva er TripTrack? TripTrack er et automatisk trafikkontrollsystem som brukes av politiet til å: Måle fart Dokumentere kjøretøyets bevegelse Sammenligne med skiltgjenkjenning (ANPR) Lagre video og fotobevis TripTrack brukes ofte i sivile politibiler, og måler hastighet ved hjelp av GPS og sensorer i politibilen, ikke radar eller laser. --- 📷 Kan det måle flere biler samtidig? Ja, men med begrensninger: 1. Primærmåling gjelder kun ett kjøretøy Systemet er laget for å dokumentere hastigheten til ett spesifikt kjøretøy om gangen, som politiet følger. Dette kalles en følgebasert måling – altså at politibilen følger bak bilen og måler sin egen fart som grunnlag for bevis. 2. Video og observasjoner kan inkludere flere biler Selv om målingen gjelder ett kjøretøy, kan videoopptak vise flere biler – og i noen tilfeller brukes dette som støttebevis, f.eks. ved kappløp eller flere som holder for høy fart. 3. Ikke samme som radar eller laser I motsetning til f.eks. Multanova (radar) eller LaserCam (laser), som kan rette måling mot én bil av flere, er TripTrack mer manuell i sin bevisinnhenting – det handler om politiets valg av hvilket kjøretøy de følger og dokumenterer. --- ⚖️ Hva sier retten? I norske rettssaker stilles det høye krav til presisjon og identifikasjon av kjøretøyet som ble målt: Politiet må kunne vise klart hvilket kjøretøy målingen gjelder. Hvis det er flere biler på video, må det komme tydelig fram hvilken som ble målt – ellers kan beviset bli avvist. --- ✅ Oppsummert TripTrack måler primært én bil om gangen. Videoopptak kan inkludere flere biler, men bare én hastighetsmåling er "juridisk gyldig". I kappløp eller felles forseelser kan flere førere bli anmeldt, men da må det foreligge særlig dokumentasjon. --- Vil du ha hjelp med hvordan dette brukes i retten, eller i en konkret sak? Jeg kan hjelpe deg å tolke dokumentasjon eller formulere et svar." Takk for svar, så basically det politiet har gjort er ugyldig? Som jeg har skjønt det kan man bruke triptrack på kun et kjøretøy om gangen, men ikke 2 under samme måling. Visste at det var noe som ikke stemte da de sa at de startet målingen på meg, og avsluttet det på kompisen min. Så i konklusjon så har de ikke målt noe spesifikt...?
Cannaiseur Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Jo, det ser ut som TripTrack kan brukes til å få godkjent måling av flere kjøretøy samtidig. Samtykket du til førerkortbeslag? 2
caiosel Skrevet 29. mai Forfatter Skrevet 29. mai Cannaiseur skrev (Akkurat nå): Jo, det ser ut som TripTrack kan brukes til å få godkjent måling av flere kjøretøy samtidig. Samtykket du til førerkortbeslag? ble aldri spurt om det... selvom de tok førerkortet mitt så lot de meg fortsatt kjøre hjem uten tilsyn. Synes det er rart at de startet målingen på meg og avsluttet på kompisen min, for da har de ikke målt min bil alene, og heller hadde aldri visuell kontakt med min bil, og det er vel det som krever av trafikkloven at målingene må være nøyaktige og presise?
Cannaiseur Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai I så fall bør du ringe politiet med en gang og få tydeliggjort at du IKKE samtykker til beslag av førerkort. Hvis du ikke fikk et saksnummer så er det bare å forklare hvor og når det skjedde, så finner de saken og legger inn en anførsel. Da må de sende saken til retten innen tre uker, hvis ikke må de gi deg tilbake førerkortet umiddelbart etter de tre ukene. Jeg tolker det som at politiet med TripTrack KAN få godkjent måling av begge bilene dersom det ikke er tvil om identifisering, altså at det er rett bil OG sjåfør. Hvis det kun var deg og kompisen din, i tillegg til politibilen, og de har video av dere begge frem til dere sto i lomma, da kan det hende du ligger tynt an. Men jeg synes uansett du burde erklære at du ikke godtar førerkortbeslag, og gjerne også kontakte en advokat. 1
qualbeen Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Sånn jeg leser det, så måler ikke dette verktøyet farten til din eller din kompis bil. I stedet tar den opp (en helt vanlig) video, og supplerer med farten politiet selv har. Ergo må tjenestemann kjøre i samme hastighet som deg over lengre tid, for å anslå sånn ca fart. Velger politiet å innhente avstand mellom kjøretøyene, så blir farten de får opp helt helt feil. Godt mulig de lå bak din kamerat såpass lenge at de har gode tall på hans snittfart. Men jeg forstår ikke at også har din hastighet. Hvor mange kilometer lå de bak dere og tok opptak? Hvis de har gjort det lenge nok, så joda, da holder kanskje beviset i retten. Er det mer et øyeblikksbilde, vil jeg tro usikkerhetsmomenter rundt målingen taler i din favør. Steg 1 er vel å ikke akseptere beslaget. Slik at politi må forsikre retten om at de har handlet korrekt (altså legge frem konkrete og tydelige bevis). 1
Selle Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Slike systemer måler ikke egentlig hastigheten, de måler distanse kjørt og tar tiden, da er det enkelt å regne ut gjennomsnittsfart. Ved å starte måling på den første bilen som passerer punkt 1 og stoppe på den andre bilen som passerer punkt 2 så er de egentlig ganske snille med dere, farten de har skrevet vil være lavere enn det dere egentlig har kjørt. Jeg satt på med en kompis en gang i en lignende situasjon, da var vi 2 biler som var ganske like, så på videoen var det ikke mulig å skille bilene fra hverandre(samme bilmodell i samme farge). Dette var på motorvei, og bilene kjørte forbi hverandre ett par ganger i løpet av den strekningen de hadde video av. De hadde ikke måling, men video. Strekningen mellom to punkter ble målt i etterkant, så ble videoen brukt til å ta tiden fra bil 1 passerte punkt 1 til bil 2 passerte punkt 2. Begge sjåførene mistet førerkortet og ble dømt i retten. 3
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai qualbeen skrev (9 timer siden): Sånn jeg leser det, så måler ikke dette verktøyet farten til din eller din kompis bil. I stedet tar den opp (en helt vanlig) video, og supplerer med farten politiet selv har. Ergo må tjenestemann kjøre i samme hastighet som deg over lengre tid, for å anslå sånn ca fart. Velger politiet å innhente avstand mellom kjøretøyene, så blir farten de får opp helt helt feil. Godt mulig de lå bak din kamerat såpass lenge at de har gode tall på hans snittfart. Men jeg forstår ikke at også har din hastighet. Hvor mange kilometer lå de bak dere og tok opptak? Hvis de har gjort det lenge nok, så joda, da holder kanskje beviset i retten. Er det mer et øyeblikksbilde, vil jeg tro usikkerhetsmomenter rundt målingen taler i din favør. Steg 1 er vel å ikke akseptere beslaget. Slik at politi må forsikre retten om at de har handlet korrekt (altså legge frem konkrete og tydelige bevis). Greia er at de tok to målinger. De lå først å gjemte seg i grøfta i svart sivil bil, og hadde da god oversikt over første punkt som var et skilt, også kjørte de etter oss. Men jeg stusser på deres andre måling, for da må de ha gjort det via lyktestolper mens de kjører, og dette mener jeg er urealistisk å måle på med tanke på at man må bruke menneske reaksjon for å trykke på stopp og start. Det er nesten umulig å vite eksakt når min bil passerer første stolpe når det ligger 1 bil i mellom oss. De sa de hadde video av oss, men jeg fikk ikke mulighet til å se denne videoen, men kompisen min så den. Han sa at man kunne se begge bilene (ikke rart det når vi var de eneste bilene på veien den tiden), men ikke skilt nummer. Politiet stoppet ikke meg først, men jeg etterlater ikke kompisene mine på den måten så jeg svingte inn i neste SOS-lomme. Jeg lurer da på om hendelsen hadde vært anderledes om jeg kjørte videre, for da har de allerede stoppa kompisen, og da lurer jeg virkelig på om de da bare hadde sagt til han at det var KUN han som kjørte så fort. En annen ting jeg syntes var rart at vi var akkurat rett over grensa for 35km før man mister lappen. De mente de tok oss i 36km over... men jeg mener virkelig at jeg ikke kjørte så fort som de hevder.
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai Selle skrev (4 timer siden): Slike systemer måler ikke egentlig hastigheten, de måler distanse kjørt og tar tiden, da er det enkelt å regne ut gjennomsnittsfart. Ved å starte måling på den første bilen som passerer punkt 1 og stoppe på den andre bilen som passerer punkt 2 så er de egentlig ganske snille med dere, farten de har skrevet vil være lavere enn det dere egentlig har kjørt. Jeg satt på med en kompis en gang i en lignende situasjon, da var vi 2 biler som var ganske like, så på videoen var det ikke mulig å skille bilene fra hverandre(samme bilmodell i samme farge). Dette var på motorvei, og bilene kjørte forbi hverandre ett par ganger i løpet av den strekningen de hadde video av. De hadde ikke måling, men video. Strekningen mellom to punkter ble målt i etterkant, så ble videoen brukt til å ta tiden fra bil 1 passerte punkt 1 til bil 2 passerte punkt 2. Begge sjåførene mistet førerkortet og ble dømt i retten. Jeg bare tenker at det er vel litt dumt å ta to fluer i en smekk når instruksen for målemetoden skal være presis og uten tvil og gjelder kun 1 bil. Ble kun beslaglagt i 3 mynder og det er egt veldig lite... men tingen er at jeg er uskyldig og har ikke kjørt så fort som de hevder... Det er svært lite sannsynlig at to forskjellige biler med flere hundre meters avstand tilfeldigvis skal ha nøyaktig samme fart, og det i én måling. Det viser at det ikke er sikkert hvem sm ble målt, og uten sikker bevis, kan vel ikke førerkortet mitt beslaglegges med hjemmel i loven...???
MailMan13 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) Tråden hører hjemme under juss-kategorien. Uavhengig av formaliafeil; Finnes det videoopptak av målingene så er det enkel sak å gå tilbake i ettertid å beregne ganske presis hastighet på begge. Disse systemene tar video med nøyaktig tidsmerking, så man trenger ikke lene seg på målingen som ble brukt på stedet. Det eneste man trenger er to referansepunkter med litt avstand mellom og visuell kontakt med aktuelt kjøretøy. Ny, nøyaktig måling er da mulig å ta, selv om målingen fra stedet forkastes pga formaliafeil. Jeg regner med du får se beviset hvis du krever det i avhør, så kan du jo vurdere på nytt om du er uskyldig. Har aldri vært ute for det selv, men har hørt av andre at de har blitt tilbudt å se opptaket på stedet også. Endret 30. mai av MailMan13 3
The Avatar Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai caiosel skrev (27 minutter siden): Greia er at de tok to målinger. De lå først å gjemte seg i grøfta i svart sivil bil, og hadde da god oversikt over første punkt som var et skilt, også kjørte de etter oss. Men jeg stusser på deres andre måling, for da må de ha gjort det via lyktestolper mens de kjører, og dette mener jeg er urealistisk å måle på med tanke på at man må bruke menneske reaksjon for å trykke på stopp og start. Det er fint mogleg å ta fleire køyretøy samtidig. Om politiet har fartsmåling på din kompis som lå bak deg så har du nødvendigvis holdt tilsvarande hastigheit om du ikkje vart tatt igjen. Dersom det er lang avstand mellom din bil og din kompis sin bil så kan det være eit spørsmål på om din kompis har innhenta deg gjennom måletida slik at du i teorien kan ha holdt fartsgrensa og berre din kompis køyrde for fort fram til du vart tatt igjen, men det blir eit spørsmål om bevisvurderinga. Med videoopptak så kan politiet gå gjennom opptaket bilde for bilde og rekne ut farta basert på kjente avstandar. Avstand mellom lyktesolpar er eit vanleg mål å bruke, og då kan det være nødvendig at politiet tek ei kontrollmåling på avstanden for å bekrefte avstanden. Kjem politiet til retten utan å ha slik kontrollmåling så er det ikkje umogleg at du vinner fram med at politiet ikkje har sterke nok bevis mot deg. At videoen ikkje viser registreringsnummeret på bilen din får ingen betydning ettersom du vart stoppa. Det er derfor heilt umogleg at det kunne vært ein heilt anna bil som vart fanga på video, og sidan du vart stoppa så veit også politiet at det var du som satt bak rattet. Korleis vart den fyrste målinga gjennomført? Kan den ha vært gjort med laser? For å foreta ei gyldig fartsmåling med laser på fyrste bilen så krever det ikkje mange meterane for å få ei god måling, bil nummer to kan lett takast ved å legge seg bak og sjå på hastigheita til politibilen og avstanden til bilen foran. Når det gjeld lasermåling generelt sett så har utrykningspolitiet i eit års tid hatt tilgang på ein nyare laser som både måler fart og tek bilde av bilen. Dette gir både betre bevis for ettertida ved at både registreringsnummer og føraren viser på bildet saman med fartsmålinga, i tillegg gir det politiet moglegheit til å "skyte" fleire bilar etterkvaradre og så bla seg gjennom bilda etterpå slik at alle bilane kan bøtleggast. Heilt konkret så bør du her vurdere om du trur politiet har nok bevis til å få deg dømt. Merk at beviset treng ikkje nødvendigvis å fysiske bevis, politiets vitneforklaring er også eit bevis. Spørsmålet då blir berre om retten anser politiets observasjon som gode nok bevis til å dømme. Sidan det her er snakk om 1 km/t i forskjell på om du får behalde førarkortet eller ikkje, og du sjølv meiner at du ikkje køyrde så mykje som 36 km/t over fartsgrensa, så vil eg på generelt grunnlag seie at du bør trekke samtykket for å få saka vurdert av tingretten. Du har relativt lite å tape her utover at du må møte i retten og at du kan bli dømt til å betale sakskostnadane i tillegg. Det er likevel relativt gode sjansar for at tingretten vil trekke frå meir som sikkerheitsmargin enn det politiet som foretok målinga kanskje gjorde, slik at du då havner akkurat under lappegrensa. Største argumentet for å bite i deg straffa er nok at dersom du fyrst skal miste førarkortet i 3 månedar, så er dette kanskje beste tida å være utan førarkort på både i forhold til at det er fint vær å være fotgjenger i, og at du gjennom sommarferien i mindre grad treng førarkort i samband med jobb eller skule. Det er sånn sett verre å være utan førarkort til hausten når både været er dårleg og du i større eller mindre grad er avhengig av bilen for å kunne jobbe. 1
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai The Avatar skrev (25 minutter siden): Det er fint mogleg å ta fleire køyretøy samtidig. Om politiet har fartsmåling på din kompis som lå bak deg så har du nødvendigvis holdt tilsvarande hastigheit om du ikkje vart tatt igjen. Dersom det er lang avstand mellom din bil og din kompis sin bil så kan det være eit spørsmål på om din kompis har innhenta deg gjennom måletida slik at du i teorien kan ha holdt fartsgrensa og berre din kompis køyrde for fort fram til du vart tatt igjen, men det blir eit spørsmål om bevisvurderinga. Med videoopptak så kan politiet gå gjennom opptaket bilde for bilde og rekne ut farta basert på kjente avstandar. Avstand mellom lyktesolpar er eit vanleg mål å bruke, og då kan det være nødvendig at politiet tek ei kontrollmåling på avstanden for å bekrefte avstanden. Kjem politiet til retten utan å ha slik kontrollmåling så er det ikkje umogleg at du vinner fram med at politiet ikkje har sterke nok bevis mot deg. At videoen ikkje viser registreringsnummeret på bilen din får ingen betydning ettersom du vart stoppa. Det er derfor heilt umogleg at det kunne vært ein heilt anna bil som vart fanga på video, og sidan du vart stoppa så veit også politiet at det var du som satt bak rattet. Korleis vart den fyrste målinga gjennomført? Kan den ha vært gjort med laser? For å foreta ei gyldig fartsmåling med laser på fyrste bilen så krever det ikkje mange meterane for å få ei god måling, bil nummer to kan lett takast ved å legge seg bak og sjå på hastigheita til politibilen og avstanden til bilen foran. Når det gjeld lasermåling generelt sett så har utrykningspolitiet i eit års tid hatt tilgang på ein nyare laser som både måler fart og tek bilde av bilen. Dette gir både betre bevis for ettertida ved at både registreringsnummer og føraren viser på bildet saman med fartsmålinga, i tillegg gir det politiet moglegheit til å "skyte" fleire bilar etterkvaradre og så bla seg gjennom bilda etterpå slik at alle bilane kan bøtleggast. Heilt konkret så bør du her vurdere om du trur politiet har nok bevis til å få deg dømt. Merk at beviset treng ikkje nødvendigvis å fysiske bevis, politiets vitneforklaring er også eit bevis. Spørsmålet då blir berre om retten anser politiets observasjon som gode nok bevis til å dømme. Sidan det her er snakk om 1 km/t i forskjell på om du får behalde førarkortet eller ikkje, og du sjølv meiner at du ikkje køyrde så mykje som 36 km/t over fartsgrensa, så vil eg på generelt grunnlag seie at du bør trekke samtykket for å få saka vurdert av tingretten. Du har relativt lite å tape her utover at du må møte i retten og at du kan bli dømt til å betale sakskostnadane i tillegg. Det er likevel relativt gode sjansar for at tingretten vil trekke frå meir som sikkerheitsmargin enn det politiet som foretok målinga kanskje gjorde, slik at du då havner akkurat under lappegrensa. Største argumentet for å bite i deg straffa er nok at dersom du fyrst skal miste førarkortet i 3 månedar, så er dette kanskje beste tida å være utan førarkort på både i forhold til at det er fint vær å være fotgjenger i, og at du gjennom sommarferien i mindre grad treng førarkort i samband med jobb eller skule. Det er sånn sett verre å være utan førarkort til hausten når både været er dårleg og du i større eller mindre grad er avhengig av bilen for å kunne jobbe. Hei! takk for svar! Politiet brukte ikke laser, de sa selv at de brukte TripTrack, og skrev selv i brevet at de startet måling på meg, og avsluttet på kompisen. Men som jeg har skjønt det om de vil måle farten til noen så må de ha visuell kontakt i tillegg til at de skal være uten tvil på at det er akkurat min bil som ble målt og at den hastigheten de hevder skal tilhøre min bil. De historiene jeg har hørt fra folk som ble fratatt lappen i gjenger, så er det kun en bil som blir tatt grunnet til at de kun kan måle et kjøretøy omgangen med presisjon og at de uten tvil vet at det er akkurat den bilen som ble målt
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai MailMan13 skrev (42 minutter siden): Tråden hører hjemme under juss-kategorien. Uavhengig av formaliafeil; Finnes det videoopptak av målingene så er det enkel sak å gå tilbake i ettertid å beregne ganske presis hastighet på begge. Disse systemene tar video med nøyaktig tidsmerking, så man trenger ikke lene seg på målingen som ble brukt på stedet. Det eneste man trenger er to referansepunkter med litt avstand mellom og visuell kontakt med aktuelt kjøretøy. Ny, nøyaktig måling er da mulig å ta, selv om målingen fra stedet forkastes pga formaliafeil. Jeg regner med du får se beviset hvis du krever det i avhør, så kan du jo vurdere på nytt om du er uskyldig. Har aldri vært ute for det selv, men har hørt av andre at de har blitt tilbudt å se opptaket på stedet også. De tok et kjapt avhør på stedet, men jeg sa selv at jeg ikke kjørte så fort som de hevder. Har enda ikke fått se videoen, men regner med at jeg får se den snart. De hadde ingen visuell kontakt med min bil ettersom kompisen min var bak meg, og de bak han igjen. Kan de fortsatt regne ut når jeg passerte første stolpe selvom det er en bil mellom oss og i tillegg alle bilene er i bevegelse ink politiets bil?
MailMan13 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) 11 minutes ago, caiosel said: Kan de fortsatt regne ut når jeg passerte første stolpe selvom det er en bil mellom oss og i tillegg alle bilene er i bevegelse ink politiets bil? Ja, det kan de. Så lenge de kan hente ut to brukbare stillbilder av bilen din fra videoen er det kort vei til å beregne farten din. - De må vite nøyaktig tid mellom de to bildene. Det vil være en stoppeklokke stemplet inn selve videoen, så det vet man. - De må vite nøyaktig avstand mellom de to punktene. I verstefall må man sende en tjenestemann ut med målbånd for å finne det. Hvis du er uskyldig må du påse at dette blir gjort, for det ligger et veldig sterkt bevis på din uskyld i opptaket. Endret 30. mai av MailMan13 2
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai MailMan13 skrev (18 minutter siden): Ja, det kan de. Så lenge de kan hente ut to brukbare stillbilder av bilen din fra videoen er det kort vei til å beregne farten din. - De må vite nøyaktig tid mellom de to bildene. Det vil være en stoppeklokke stemplet inn selve videoen, så det vet man. - De må vite nøyaktig avstand mellom de to punktene. I verstefall må man sende en tjenestemann ut med målbånd for å finne det. Hvis du er uskyldig må du påse at dette blir gjort, for det ligger et veldig sterkt bevis på din uskyld i opptaket. hmm ja.. du har nok et godt poeng. det kan nok være sant teknisk, men det hjelper vel ikke om de ikke kan bevise hvilken bil som faktisk ble målt jurdisk? ettersom det var en bil i mellom oss, så er det kanskje en mulighet for at de har målt han og ikke meg? beklager masse spørsmål, og stresset
Gouldfan Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) For fort kjøring er vanligvis kun en prikk… For at politiet drar inn lappen uten prikker så må dere ha kjørt som noen svin… Når politiet har målt dere begge to og tatt gjennomsnitts fart og sett dere, så er to politifolks vitnemål mye mer vært enn to ungdommer. De både så dere og tok målinger.. Du må nok vente før du får lappen igjen og bli passasjer eller mopedist… Endret 30. mai av Gouldfan 3
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai Gouldfan skrev (2 minutter siden): For fort kjøring er vanligvis kun en prikk… For at politiet drar inn lappen uten prikker så må dere ha kjørt som noen svin… de mener at vi kjørte 36km over fartsgrensa... men det er der problemet mitt ligger... jeg kjørte ikke over 36 km. Ja jeg kjørte over fartsgrensa ca 10-15km over, men ikke opp mot 36km som de hevder for at jeg skal miste lappen, det er derfor jeg synes at deres målemetode er rart
Gouldfan Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) caiosel skrev (5 minutter siden): de mener at vi kjørte 36km over fartsgrensa... men det er der problemet mitt ligger... jeg kjørte ikke over 36 km. Ja jeg kjørte over fartsgrensa ca 10-15km over, men ikke opp mot 36km som de hevder for at jeg skal miste lappen, det er derfor jeg synes at deres målemetode er rart Hva var fartsgrensen der dere kjørte? Om dere kjørte for fort, så er dessverre loven ganske streng og på politiets side. Fartsgrensene er der av en årsak. Du kan prøve om en advokat vil ta saken… Men jeg tror det er bedre å prøve forsiktig med din versjon til politiet. Dvs den hastigheten du hevder å ha kjørt… Ellers får du bite i det sure eplet og kjøre opp på nytt. Endret 30. mai av Gouldfan 2
caiosel Skrevet 30. mai Forfatter Skrevet 30. mai Gouldfan skrev (19 minutter siden): Hva var fartsgrensen der dere kjørte? Om dere kjørte for fort, så er dessverre loven ganske streng og på politiets side. Fartsgrensene er der av en årsak. Du kan prøve om en advokat vil ta saken… Men jeg tror det er bedre å prøve forsiktig med din versjon til politiet. Dvs den hastigheten du hevder å ha kjørt… Ellers får du bite i det sure eplet og kjøre opp på nytt. fartsgrensa var 80, og de mente vi kjørte i 116... noe som absolutt ikke stemmer for jeg kjører ikke så fort i 80 sone... maks for meg er 95, og det gjør man iblant, hadde de tatt meg i det så hadde jeg gjerne godtatt en bot og prikk, men å få beslaglagt førerkortet mitt for noe jeg ikke gjorde var å dra den mener jeg... hadde jeg vært skyldig så hadde jeg tatt forelegget om 3 måneder, det er jo såpass lite, men tingen er at jeg er uskyldig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå