agvg Skrevet onsdag kl 09:35 Skrevet onsdag kl 09:35 NorsknRev skrev (17 timer siden): Veldig lite, faktisk. Telia og Telenor bruker begge ca. 2x5 MHz på 2G, så den båndbredden er liten i forhold til det som allerede brukes på 4G og 5G. De slipper i hvertfall å holde liv i utdatert teknologi. Etter 32 år er det på tide å ta farvel. Vel, er det det utdatert når så mye er avhengig av det, EU har jo stilt krav til 2G i eCall, og det står fortsatt ved lag, så helt teoretisk vil stengingen gjøre bilene umulige og EU-godkjenne.
Mr.M Skrevet onsdag kl 09:35 Skrevet onsdag kl 09:35 googlet og fant Sitat Xiaomi (2017-2019): Koden *#*#86583#*#* kan brukes til å aktivere/deaktivere VoLTE. da popper det opp Volte carrier check was disabled litt usikker på hva det betyr, men det dukker ikke opp noe Volte-alternativ i systeminnstillingene i vært fall. btw, Xiaomi 2017 -2019 var veldig snevert tidsrom, vil tippe min tlf. er nyere 2022-2023 muligens.
NorsknRev Skrevet onsdag kl 09:37 Forfatter Skrevet onsdag kl 09:37 agvg skrev (1 minutt siden): Vel, er det det utdatert når så mye er avhengig av det, EU har jo stilt krav til 2G i eCall, og det står fortsatt ved lag, så helt teoretisk vil stengingen gjøre bilene umulige og EU-godkjenne. Litt usikker på det. Det er jo bilen som kontrolleres, ikke mobilnettet. Hvis eCall virker, så blir vel bilen godkjent.
Mr.M Skrevet onsdag kl 09:52 Skrevet onsdag kl 09:52 Sitat 4G Tale som teknisk heter VoLTE (Voice over LTE) og er en ny teknologi som tar i bruk 4G-nettet til tale. siden jeg allerede hadde LTE huket på som foretrukket nettverkstype i systeminnstillinger, så har jeg vel hatt Volte hele tiden, såvidt jeg kan tolke dette? I så aner jeg ikke hvorfor jeg ikke får brukt telefonen.
agvg Skrevet onsdag kl 10:25 Skrevet onsdag kl 10:25 NorsknRev skrev (47 minutter siden): Litt usikker på det. Det er jo bilen som kontrolleres, ikke mobilnettet. Hvis eCall virker, så blir vel bilen godkjent. Uten 2G så virker ikke eCall på særdeles mange biler.
Svein M Skrevet onsdag kl 11:27 Skrevet onsdag kl 11:27 Mr.M skrev (1 time siden): siden jeg allerede hadde LTE huket på som foretrukket nettverkstype i systeminnstillinger, så har jeg vel hatt Volte hele tiden, såvidt jeg kan tolke dette? I så aner jeg ikke hvorfor jeg ikke får brukt telefonen. LTE og 4g er det samme etter det jeg forstår. En skulle tro at den skulle virke når den har LTE/4g. Den mobilen skal ha 4g båndene: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 38, 40. Jeg ser at Xiaomi Redmi 9C NFC ble lansert i 2020, og jeg vil si den er utdatert i dag.
NorsknRev Skrevet onsdag kl 11:47 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:47 (endret) Har det vært noen medieoppslag om nedstengningen, eller har det gått greit? Endret onsdag kl 11:48 av NorsknRev
onkel_jon Skrevet onsdag kl 12:51 Skrevet onsdag kl 12:51 1 hour ago, NorsknRev said: Har det vært noen medieoppslag om nedstengningen, eller har det gått greit? Ice er vel såpass små så ikke rart det ikke har vært så mye, blir nok verre når Telia slår av.
Trulss Skrevet onsdag kl 13:36 Skrevet onsdag kl 13:36 Tidligere trengte man ikke ha Roaming slått på om man var i Norge og telefonen behøvde hoppe til Telia-dekning. Nå ser det ut til at Roaming MÅ være aktivert dersom den skal hoppe til Telenor-dekning, om ikke får man null nettforbindelse, men mulig man får ringt. Jeg har også lagt merke til at min dual-sim-telefon mister ICE+ hver gang jeg snakker i det andre sim-kortet slik at kun ICE vises i displayet (Telenor-dekning). Jeg er usikker på om det var slik tidligere fordi jeg akkurat har byttet telefon.
Mr.M Skrevet onsdag kl 16:59 Skrevet onsdag kl 16:59 Svein M skrev (5 timer siden): LTE og 4g er det samme etter det jeg forstår. En skulle tro at den skulle virke når den har LTE/4g. Den mobilen skal ha 4g båndene: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 38, 40. en liten oppdatering måtte en tur ut å kjøre i ettermiddag, fyrte opp drivstoff-appen et sted jeg parkerte, da funket/mobildata. Vel hjemme i stua igjen, slå jeg av Wifi på tlf, og fyrte opp appen igjen, den kobler seg på mobildata og det står 4G ved nettverksindikator oppe i høyre hjørne på skjermen. (i formiddag funket ikke mobildata her hjemme) Men får fortsatt ikke ringt, av en eller annen grunn.
NorsknRev Skrevet onsdag kl 17:12 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:12 (endret) Mest sannsynlig fordi du fortsatt ikke har aktivert VoLTE. Husker du hvor lang tid det pleide å ta for å koble opp en samtale? 2ish sekunder? 10 ish sekunder? Endret onsdag kl 17:22 av NorsknRev
Mr.M Skrevet onsdag kl 17:23 Skrevet onsdag kl 17:23 NorsknRev skrev (4 minutter siden): Mest sannsynlig fordi du ikke har aktivert VoLTE. ok, så vi er der igjen jeg har jo LTE huket på i system og 4G på nettverket Sitat 4G Tale som teknisk heter VoLTE (Voice over LTE) og er en ny teknologi som tar i bruk 4G-nettet til tale. så selv om Volte = LTE må jeg altså fortsatt få aktivert det på et vis?
NorsknRev Skrevet onsdag kl 17:26 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:26 VoLTE er ikke det samme som LTE. LTE er nettverkstypen du henger på(=4G), VoLTE er en funksjon på LTE, akkurat som SMS er det.
Svein M Skrevet onsdag kl 17:37 Skrevet onsdag kl 17:37 (endret) Mr.M skrev (8 timer siden): googlet og fant da popper det opp Volte carrier check was disabled litt usikker på hva det betyr, men det dukker ikke opp noe Volte-alternativ i systeminnstillingene i vært fall. btw, Xiaomi 2017 -2019 var veldig snevert tidsrom, vil tippe min tlf. er nyere 2022-2023 muligens. "Volte carrier check was disabled" betyr at Volte er slått på. Sjekk under menyen for mobil nettverket/sim-card der er kanskje et valg om å bruke 4g-ringing. Jeg ville også slått mobil av og på igjen. Men en er vel ikke garantert at en mobil støttes av f.eks ICE. Endret onsdag kl 17:43 av Svein M
toralfb Skrevet onsdag kl 17:53 Skrevet onsdag kl 17:53 (endret) Løsningen til ICE med både eget nettverk og nasjonal gjesting / roaming til annet selskap er sansynligvis ikke så utbredt? I tillegg har ICE nå byttet fra Telia til Telenor. Innfører mulig nye muligheter for det ikke er tilstrekkelig testet? I teorien kan det være funksjoner som enkelte telefon produsenter ikke har testet. Som fører til at telefonen ikke fungerer helt som forventet? Telefoner som blir aktivt oppdatert kan i teorien motta en oppdatering, om produsenten lager en oppdatering? Å slå telefon av og på kan løse noe. I noen tilfeller må kanskje telefonen eller abonnement byttes da kombinasjonen ikke er støttet. Forhåpentligvis gjelder det få modeller? ICE har gjort vurderinger av hva endringen vil føre til. Forhåpentligvis har de klart dette på en god måte. Noen utfordringer er ikke til å komme ifra. Endret onsdag kl 17:55 av toralfb
NorsknRev Skrevet onsdag kl 18:28 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:28 (endret) Mulig jeg er ute på viddene nå, men min gode gamle Nokia XR20 slet med å få i gang VoLTE med ICEs nett. Løsningen var å sette et Telia sim i den andre skuffen. Da virket det... Telia kontant startpakke koster 29,-. Endret onsdag kl 18:29 av NorsknRev Tilføyelse
Mr.M Skrevet onsdag kl 18:28 Skrevet onsdag kl 18:28 NorsknRev skrev (48 minutter siden): VoLTE er ikke det samme som LTE. LTE er nettverkstypen du henger på(=4G), VoLTE er en funksjon på LTE, akkurat som SMS er det. Svein M skrev (38 minutter siden): "Volte carrier check was disabled" betyr at Volte er slått på. Sjekk under menyen for mobil nettverket/sim-card der er kanskje et valg om å bruke 4g-ringing. Jeg ville også slått mobil av og på igjen. Men en er vel ikke garantert at en mobil støttes av f.eks ICE. nå funker plutselig faenskapet her "ringte" * # * # 86583 # * # * (som jeg også har forsøkt tidligere i dag) og i systemet dukket opp Bruk VoLTE huket på (det mener jeg ikke var oppført tidligere, tror ikke jeg har oversett det, for har saumfart innstillinger flere ganger i løpet av dagen. Lurer på om det ikke er ICE/Telenor som evt. har drevet å "konfigurert" systemene sine i løpet av ettermiddag/kvelden. akkurat ringt et par bekjente, så er oppe å oppe å går igjen. Takker for tålmodighet og innspill på issuet 1
NorsknRev Skrevet onsdag kl 18:31 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:31 Menyvalget "bruk LTE" har det med å dukke opp etter hvert. Det kan være at en oppdatering har blitt lastet ned i det skjulte.
Mr.M Skrevet onsdag kl 18:40 Skrevet onsdag kl 18:40 NorsknRev skrev (1 minutt siden): Menyvalget "bruk LTE" har det med å dukke opp etter hvert. mulig, men LTE (huket på) var der tidligere i dag også, uten at jeg fikk ringt av den grunn. Mobildata fungerte ikke heller, før ut på ettermiddagen. og til sist, fikk jeg altså VoLTE oppføringen (synlig) i menyen. Det virker altså som har "falt brikker på plass" gradvis. slik oppfatter jeg det (at de har jobbet med systemene) 1
Mr.M Skrevet onsdag kl 18:55 Skrevet onsdag kl 18:55 NorsknRev skrev (13 timer siden): Etter mine beregninger skal 2G nå være historie hos ICE. Er det noen som har sett dette omtalt i presse eller andre fora? ser en bilforhandler på Finn som "tar forbehold" om at visse ting slutter å fungere etterhvert https://www.finn.no/mobility/item/409802973 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå