Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Red Frostraven skrev (46 minutter siden): Hun blir en Witcher i ånden, i bøkene, og regner seg selv som en witcher, og regnes som en witcher av folk som har godt forhold til dem. Forfatteren kommer nok ikke med avslutningen på bokserien for å beskrive henne som koko som tror hun er en witcher, tvert i mot; Så, forfatteren beskriver henne som en witcher, i praksis. Som en immigrant til Skottland, så er hun ikke en True Scotsman, men hun blir regnet som en Scotsman av verden hun er en del av -- andre karakterer, seg selv, og forfatteren av boken -- som jo må telle for noe. --- Magisystemet kan gå i flere retninger, kontinuetet, eller noe totalt nytt, eller en blanding. Spillene er mange år etter bøkene, hvor Ciri og Geralt begge er hovedpersoner. Det er en fortelling som tar mye for seg hva Geralt foretar seg, i en historie hvis plot handler mer om Ciri enn Geralt. Hun trenes opp til å kjempe som en Witcher i bøkene, så hun er allerede greit trent som witcher; AI-beskrivelse: "In The Witcher series, Ciri's training as a witcher primarily occurs at Kaer Morhen, under the supervision of Geralt and other witchers. This training includes physical and mental conditioning, weapon proficiency, and learning the skills necessary to survive in the world of monsters and magic. " ... Og, som nevnt, spillene er mange år ETTER bøkene. Kritikk som utgjør seg for å være legitim er i et ufattelig klart mindretall, og selv den funderer seg generelt på å forsøke å rafinere små krystaller av sannhet ut av last med hestemøkk. La meg kjapt finne eksempler fra hva som kalles woke med serien sitt neste spill, øverste resultat på google som faktisk er kritikk mot spillene først; kommentarer om spillet hvor det kalles woke -- og dette er jo hva vi som er vant med å debattere med anti-woke helt normal kritikk mot hva som kalles woke fra helt gjennomsnittlige folk som er anti-woke: =================== Tråd på forum: "Sнiтcher IV: Ciri is ogre. It's all ogre. "No gods, only wokesters" (c)" --- "more like: The Wencher 4 i guess until this woke clown world crumbles every game will now include a girl boss mary sue main character. no offense to the ladies in the group but by now you have to be seeing the pattern too? it's like EVERY game now. even nintendo chipped in with that last zelda title. guess now we're just waiting for the inevitable Mario Brothers game where you play as the princess and you have to rescue mario and luigi after they were captured by bowser at their gay incestuous wedding? i mean c'mon, someone please wake me up and tell me it's all just been a one big nightmare ..and it's over edit: i admit i never got into the witcher games but i have been wanting to play W3, but isn't there something in the lore that all the witchers are men. or am i just remembering something incorrectly?" --- "They will probably follow the Baldur's Gate 3 strategy: hide most woke content, outside the character's creation, later in game so testers will not catch all the messages immediatly." ================ Facebook: "And this is why Witcher 4 will be a woke nightmare. They didn't choose her due to the circumstances of Witcher 3 or because the story calls for it, it was in favor of WAH-MEN." --- Youtube: Tittel på videoen: "Woke CDPR Lore Designer Exposed! Is The Witcher 4 COOKED?!" Kommentarer: "we're screwed. ...well CDPR is screwed. We save $60." --- "Doing DEI for the sake of DEI is just ruining a game. And honestly, a game journalist teaming up with DEI companies to fight gamers, well that is a story I heard before 😉 But in this case I don't mind it. They could've continued milking Geralt until people were so fed up with him that they hate Geralt, but they didn't and imo that is good! Usually game companies milk a character or a story until it doesn't make enough profit anymore, but not in this case." ================ Forrige tråd på forumet gjør også en god jobb med å eksponere tullet som utgjør majoriteten av kritikken: Så er det påan igjen, post det hvor dette hører hjemme i 'woke i moderne underholdnings industri' tråden.. Men for å ta det som er fokuset i denne artikkelen. Det er nettopp at spillet plutselig har hoppet et tiår eller to fram i tid, hvor Ciri plutselig er Witcher som er legitim kritikk. Når det du faktisk viser her, JA hun er trent som en Witcher. Så hvorfor er ikke dette godt nok... Hvorfor kunne vi ikke fått et spill hvor Ciri, fortsetter i Geralts ånd..Nei, vi må gjøre hun til en Witcher, selv om hun i tidligere spill ikke tok nødvendige prøvelser, eller mest sannsynlig ikke ville overlevd seansen. Men som sagt, de kan ha eller vil kanskje ha noen kapitler, hvor dette blir vist og forklart. Får håpe det er godt fortalt og logisk, istede for det som har blitt vist til nå. Som bunner ut i,vel nå er hun en Witcher, uten den historien. Istede sender de stemme skuespilleren til Geralt, som bare sier Trust me bro i en artikkel som ikke en gang prøver å nøste opp i kritikken. Minner meg om Ewan McGregor som forsvarte aka angrep fans i disney klare retning med star wars. Og hvis dette er en liten høylytt gruppe, litt som Dragon Age fans..hvorfor føler de at dettte må ut i media... (svar meg gjerne i riktig tråd, om du ønsker) Ellers det siste, ja du finner folk som kritiserer uten å kjenne eller er innvolvert i denne spillserien. Som sier de latterligste ting. Men de representerer ikke "anti woke", like lite som at du representerer... hva skal jeg kalle det, Forsvarer av woke, og at det ikke er noe problem for jeg klarer å finne et par kommentarer som ikke greier å begrunne sin kritikk/utsagn med fakta, og i stedet med følelser' (igjen i riktig tråd) 1 1
Red Frostraven Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Lush skrev (3 timer siden): Så er det påan igjen, post det hvor dette hører hjemme i 'woke i moderne underholdnings industri' tråden.. Søppel hører til å søppelspannet. Rydding av søppel passer over alt hvor søppel spres. Det er utrolig sært å sammenligne det å spre søppel, med det å rydde det. Du vil aldri se noen klage på anti-woke uoppfordret, slik anti-woke uoppfordret sprer søppel. Anti-woke hører hjemme i den ene tråden og ingensteds ellers. Og der, i anti-woke tråden, har vi fått avklart at noen i anti-woke egentlig bare troller ut av forlystelse, og at andre har russiske kilder til misinformasjonen de sprer. --- Dette er en artikkel som handler om at utviklerene slukker en brann i en søppelcontainer. Man kan jo selvsagt ha legitim kritikk, men det er jo rart å ta opp legitim kritikk i en tråd som handler om søppel-delen av kritikken. Du kan lage egne tråder om legitim kritikk -- som jo åpenbart ikke hører hjemme i anti-woke tråden. Det er praktisk umulig å ha egne tråder som snakker om spillet på en saklig måte uten at det forsøples av anti-woke. Noe du også vil Lush skrev (3 timer siden): Men de representerer ikke "anti woke", ...de med meninger mest lignende grunnleggerene sine og de største sprederene av forestillingene derfra... er ikke gode representanter for bevegelsen..? Altså. Det er stikk motsatt. Det er gjennomsnittet av og spesielt autoriteter i en gruppe som definerer gruppen -- for ideologiske grupper. Alternative høyre og deres propagandaapparatur grunnla anti-woke-bevegelsen. Norske anti-woke er en fjert i vinden, og de har jo åpenbart adoptert forestillingene sine utenfra. Denne artikkelen handler dog heller ikke om dem. Folk som er uapologetisk rasistiske som faen er jo kjernen av bevegelsen -- toget som tok det i bevegelse slik at vognene kunne ta opp passasjerer. https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Joseph_Watson Lush skrev (3 timer siden): like lite som at du representerer... hva skal jeg kalle det, Forsvarer av woke Jeg er ikke del av noen gruppe. Hører ikke på noen propaganda overhode; Jeg leser ikke artikler i sosiale medier, leser ikke nyheter fra useriøse publikasjoner, ser ikke på politikk på underholdningsplatformer. Min interesse for spill handler mest om kunstinteressen for mediet som kunst -- inkludert, og da spesielt, maskineriet som er selve spillet -- maskineriet som bare har noe visuelt over seg for å late som om det er noe annet enn en avansert klokke eller et avansert automatisert dukketeater -- og opplevelsene denne prosessen skaper. Interessen min stammer nettopp fra det bilder i bevegelse lurer hjernen vår til å få en del av seg til tro at dette er virkelig; Hvis man visste at det ikke var virkelig, så ville man aldri grått av noen hendelse i et spill. --- Jeg forsvarer ikke hva anti-wokje kaller woke: Jeg forsvarer mennesker som blir anklaget for å la sin ideologi smitte over på mediet, og blir anklaget for å pushe en bestemt politisk agenda, når det ikke finnes beviser bak påstandene overhode. Og samtidig, i og med at woke slik det fremstiles av anti-woke først og fremst er et stempel -- og ikke et reellt fenomen som stammer fra en felles ideololgi blant dem som stemples woke, så er jo det å stemple folk woke moralsk galt, og noe man ikke bør gjøre. Om noen er woke -- i forstanden folk flest som ikke er misinformert forbinder med ordet , ordets første betydning https://www.merriam-webster.com/dictionary/woke -- så kan de erklære det selv. Lush skrev (3 timer siden): Hvorfor kunne vi ikke fått et spill hvor Ciri, fortsetter i Geralts ånd..Nei, vi må gjøre hun til en Witcher, selv om hun i tidligere spill ikke tok nødvendige prøvelser, eller mest sannsynlig ikke ville overlevd seansen. Man går gjennom Trial of Green Grass i Witcher 4, i følge utviklerene. Players will experience the "Trial of Green Grass" in the game where Ciri becomes a witcher School of the Cat har tidligere fått utviklet en metode som lar kvinner overleve i betydelig grad, og det er mange år siden når spillet finner sted. Ciri har et kattedyr på witcher-medaljongen sin. 1 3
Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Red Frostraven skrev (26 minutter siden): Man går gjennom Trial of Green Grass i Witcher 4, i følge utviklerene. Players will experience the "Trial of Green Grass" in the game where Ciri becomes a witcher School of the Cat har tidligere fått utviklet en metode som lar kvinner overleve i betydelig grad, og det er mange år siden når spillet finner sted. Ciri har et kattedyr på witcher-medaljongen sin. Poenget mitt med å ta det i den tråden er disse lange greiene dine, som bør bli fjernet av Moderator. Så tilbake til det siste som faktisk har noe med saken her. Flott, dette var nytt for meg, så får vi se om de greier å gjøre dette overbevisende. Men kritikken står, da det er svært usannsynelig at hun skal overleve dette. Og som er grunnen til at hun ikke har gjort dette i spillserien. Litt som disney star wars, gikk vekk fra Midi Chlorians, slik at bare du ønsker det så kan du og er du en Jedi. Dette er hva som heter RETCON, og er ikke noe et univers bør gjøre i utgangspunktet. Det tar vekk, 'seriøsiteten' og troverdigheten til universet og historiefortellingen. Alle har sin grense for dette, har oppfattet at du har ingen. For alt er bare fantasi, og enhver kritikk har fa ingen "verdi" i seg.... Hadde jeg kjent deg, så er jeg sikker på at du har det på andre områder ^^, men hey, hvem trenger å forstå motparten og heller kalle dem tullinger. Endret 24. mai av Lush 1 1
Peter Johansen Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) oczer skrev (På 23.5.2025 den 16.33): Bare tull, er ingen som klager på at Ciri er i hovedrollen. Det er den naturlige utviklingen av serien. Er bare folk som troller Jo, folk klager på det - med god grunn. Ciri var en flott sidekarakter i Witcher 3, men vil ikke fungere bra som hovedkarakter. 1: En sentral del av Witcher-spillene er romansene. De aller fleste spillerne er menn (fantasy og sci-fi appellerer hovedsakelig til menn - det er REALITETEN), og nå skal vi være en kvinnelig person som innleder forhold til andre menn. Sorry, det vil ikke engasjere på samme måte som Geralt og Triss vs Yennefer. 2: Witcher er basert på europeisk middelalder, hvor menn dominerte mht. krig og makt. Her må man tilpasse en kvinnelig karakter i fysiske og sosiale settinger hun ikke passer inn, som vil skape mye "cringe" dialog. En trollkvinne hadde vært annerledes, men vi skal være en "girl-boss" som sloss med våpen og knyttnevene. 3: Bare menn kan være witchere, men nå skal witcher-universet omskrives av "det nye" CDPR, som omfavner ESG: https://www.youtube.com/watch?v=QU-db73BAFI&t=2s 4: Ciri var OP i slutten av W3. Å fortsette med henne som protagonist i W4 gir lite mening, annet enn å promotere en kvinnelig protagonist - som om vi ikke har nok av det i sci-fi og fantasy for tiden... Hvordan gikk det med Netflix-serien forresten? Hvis kjernepublikummet foretrekker Ciri fremfor Geralt (som ble satt på sidelinjen), hvorfor ble ikke serien en stor suksess som spillene? De siste ti årene har Star Trek, Star Wars, MCU, Doctor Who, Wheel of Time, Rings of Power osv. blitt kulturelt vandalisert av DEi/ESG/woke. Utrolig at noen fremdeles prøver å rettferdiggjøre denne trenden. NB: Jeg er en stor fan av det CDPR som skapte W3 og CP2077 - to av de beste spillene noensinne, både mht. visuelt design og historien/karakterene. Derfor er det ekstra trist å se hvordan også CDPR har gitt etter for aktivistene på sosiale medier. Endret 24. mai av Peter Johansen 1 1
Red Frostraven Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Lush skrev (50 minutter siden): Men kritikken står, da det er svært usannsynelig at hun skal overleve dette. Usannsynlig at hun som voksen med spesielle krefter inkludert helbredelse overlever noe som 1 av 10 ellers vanlige jentebarn overlevde for mange år siden, gjennom forskningen til School of the Cat..? ...jeg tror ellers ikke at sannsynlighet er noe som bør komme innenfor 100 meter av et fantasy-plott. Hvis man skal avfeie alle plott som har noe som er 10+% sannsynlig, så har man ikke bare mye fantasy-filmer å mislike, men også mange filmer, spill og serier som overhode ikke er fantasy. Jeg tror heller ikke det er så lurt å forhåndsdømme et plott i et spill før man vet hva som faktisk skjer og har skjedd. Spesielt ikke i en tråd som egentlig handler om den illegitime kritikken, ikke legitim. Lush skrev (50 minutter siden): Poenget mitt med å ta det i den tråden er disse lange greiene dine, som bør bli fjernet av Moderator. Altså. Tråden handler nettopp om anti-woke trollingen som har fått utviklerene og denne stemmeskuespilleren til å reagere. "I en fersk video fra YouTube-kanalen Fall Damage, tar Cockle et oppgjør med de som mener valget av Ciri er «woke». Disse menneskene mener CD Projekt RED kun har valgt henne i et forsøk på å blidgjøre venstresiden av politikken, og hevder at «ekte fans» heller vil ha Geralt." Den handler ikke egentlig om at noen spillere mener det er problemer med plottet om en kvinnelig witcher. Det blir å trivialisere stemmene som får dem til å reagere, og det å implisere at det er den seriøse delen av kritikken de klager på er igjen usakeliggjøring av hva de faktisk sier -- i samme gate som skaper disse problemene skuespilleren klager på, og anklagene om at de er woke i utgangspunktet. Legitim kritikk og seriøs diskusjon om spillet, ironisk nok, hører hjemme i en annen seriøs tråd. Denne tråden er seriøs, men handler om at utviklerene utsettes for mindre seriøse propagandakampanjer. Jeg kan mye om temaet, og deler av hva jeg vet, fordi nordmenn er grovt underinformert om anti-woke og alternative høyre sin misinformasjon på nett, og var ikke forberedt på denne misinformasjonen som rammet unge menn i Norge. https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282 Endret 24. mai av Red Frostraven 1 3
Føniks Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Lush skrev (På 23.5.2025 den 17.17): Her blandes det veldig mye, fra kritikken til forskjellen mellom bok og spill Lore. Folk får dykke ned i argumentene for og i mot. Men det er substans i kritikken, og ikke bare noen som lager problemer.. som det gis uttrykk for her. Kort forklart, folk har problemer med Ciri i å bli en Witcher. Da det gjøres på tynt grunnlag som går i mot tidligere hendelser og lore. Samt at karakteren hennes allerede var sterk og magisk nok, til å bære serien i en ny retning.. Istede, for å ha et spill imellom, hvor Ciri etableres bedre. Og kanskje vise, istede å bare fortelle at hun nå er en Withcer . Så ville nok mesteparten av kritikken lagt seg. Så da blir dette kalt woke, med bakgrunn av selskapets klare standpunkt med DEI/ESG ikke kun i selskapsstruktur. Men også i hvilken retning de vil ha spillene sine. Som de er helt frie til å gjøre, men ikke forvent at dette aksepteres bare fordi. Men får se, de kan lage spill så ingenting sier at spillet, spillemessig kommer til å bli dårlig. Men de har åpenbart valgt den lengste motstands vei. Når de ser seg nødt til å adressere dette allerede nå. Så for min del, så er ikke hypen der. For mange av mine kjære og nære spill serier. Har allerede blitt ødelagt, og har nå en usikker framtid. Men hvis historien forsvarer valget godt, så er jeg tilbake. Men fra erfaring de siste 10 årene, så er ikke dette så beroligende. Kan gjerne kritiseres, men ingenting av det du skriver her har noe med «woke» å gjøre. 2
Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Føniks skrev (1 minutt siden): Kan gjerne kritiseres, men ingenting av det du skriver her har noe med «woke» å gjøre. Har jeg heller ikke sagt(selv om du nok skjønner hvor jeg står i det spm), men som artikkelen tok opp så har det blitt kalt woke at de gjør Ciri til en Witcher. Med responsen til Geralt sin stemmeskuespiller. Så derfor jeg nevnte kritikken til de som også kaller dette woke. Det er grunnlag for at Ciri blir en Witcher, er kritikk verdig. Woke debatten kan vi heller ta, eller gjenta i den tråden jeg ber RD ta det opp i. Men et poeng her er jo at, ved siden av de tomme argumentene/kommentarene til RF sine eksempler, som sier dette gjøres pga woke. Så er det grunn for kritikk og stille spørsmål til at dette gjøres. Og at ikke alle fans kjøper denne retningen til CDPR. Vi såg hvordan det gikk med Witcher serien, med Henry Cavill som er selv en fan og holde seg til kildemateriallet... Er ganske klart hvorfor han ga seg med den serien. Tror CDPR hadde tjent mer på å ha et mellomspill, dedikert til at Ciri begynner veien til å bli Witcher. Som ikke har vært klart i de tidligere spillene. Men får se hvordan de forklarer det i Witcher 4.. Er dette historien i spillet, bare en Prologue, eller bare slik det er. Og så skal vi som er fans, bare godta dette.. 1
Peter Johansen Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) AtterEnBruker skrev (6 timer siden): Gamergate kokte mange hjerner, desverre. For de som ikke vet, Gamergate var selve startfasen på det vi i dag kaller antiwoke (også kjent som fascisme). Og selv om det har utviklet seg tverrpolitisk, er videospill-området fremdeles en betydelig slagmark og rekrutteringsarena for lydige soldater i denne kulturkrigen mot progressive verdier og menneskerettigheter. Terminoligien skifter kanskje, først var det "social justice warrior", nå er det "woke", og deretter "DEI". Men ordene betyr det samme: "en fiende som er årsaken til alt som er galt i ditt liv, ditt levesett, ditt lands kulturelle identitet, og hvis du joiner oss, kan vi knuse denne fienden sammen!". Jeg ser også gjennomskuende forsøk på å "sanewashe" dette, ved manipulasjon og gaslighting til å lete etter eventuelle "nyanser" på "hvorfor folk er opprørte over at Ciri er hovedpersonen". Vi vet det allerede. Propaganda og radikalisering av individer som er sårbare på grunn av at de rette omstendighetene er sådd for fruktbar radikalisering: økonomiske, sosiale mistrivsel, ustabil oppvekst, vranglære, svake til kraftig reduserte sosiale samfunnsinstitusjoner, osv. Men det er ikke det som menes når gaslighterne ber om "nyanser". Det de mener er: "Hvorfor behandler dere ikke narrativet om at DEI og woke ødelegger kunst som en reel sannhet?". Med andre ord: "Hvorfor behandler dere ikke fascistiske løgner som en reel sannhet?" De trenger at narrativet om at "woke og DEI ødelegger kunst" behandles om en legitim sannhet, fordi det legitimerer dem, normaliserer dem, og mainstreamer dem. Men flere og flere personer skjønner nøyaktig hva de mener når de uironisk sier "Woke og DEI er grunnen til at ting ikke er som det skal". Og når hele antiwoke-bevegelsen blir kalt for nøyaktig hva det er, blir de desperate etter å manipulere folks samvittighet ved å påpeke om hvor urettferdig det er at deres "ideer" ikke blir legitimert. At det betyr at folk ikke er interessserte i "nyanser", at de får ytringsfriheten kneblet, og blablabla. Fascisme, inkludert antiwoke, er en taper-ideologi. Hvis hensikt er å holde folk konstant sinna på en konstruert fiende, å isolere folk mer og mer vekk fra omverdenen og få dem til å føle at det eneste som kan gi dem hensikt, er å bli med i kampen mot denne fienden. Og det kommer til å spise opp mange år av deres tid. år de ikke kan få tilbake. år som de kaster bort til ingen nytte, fordi ingen vinner under fascisme, bortsett fra et ekstremt fåtall av den økonomiske eliten. For å sitere deg: "For de som ikke vet, Gamergate var selve startfasen på det vi i dag kaller antiwoke (også kjent som fascisme)" og "Fascisme, inkludert antiwoke, er en taper-ideologi." God dag, mann økseskaft! Det har vært en helt åpenbar trend innenfor populærkulturen det siste tiåret, med å ta franchises og sjangre som hovedsakelig appellerer til menn (sci-fi og fantasy) og feminisere dem, og dessuten undergrave deres tradisjonelle vestlige kulturelle og verdimessige troper. Å påstå at å påpeke dette er "fascisme" blir absurd, og er selve definisjonen på "stråmannargumentasjon". Hvorfor ikke også lage en Barbie-film med mannlige hovedroller, hvor man setter kvinnene på sidelinjen og fremstiller dem som mindre kapable, og promoterer filmen mer mot et mannlig publikum? Og deretter klage over "toxic femininity", når ikke det kvinnelige publikumet omfavner filmen? Men pussig nok, det skal det kun gå andre veien... Endret 24. mai av Peter Johansen 1 2
Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Red Frostraven skrev (1 time siden): Usannsynlig at hun som voksen med spesielle krefter inkludert helbredelse overlever noe som 1 av 10 ellers vanlige jentebarn overlevde for mange år siden, gjennom forskningen til School of the Cat..? ...jeg tror ellers ikke at sannsynlighet er noe som bør komme innenfor 100 meter av et fantasy-plott. Hvis man skal avfeie alle plott som har noe som er 10+% sannsynlig, så har man ikke bare mye fantasy-filmer å mislike, men også mange filmer, spill og serier som overhode ikke er fantasy. Du utelater, at å bli en Witcher er noe som gjøres i UNG alder, da jo eldre man er jo mindre sannsynlighet er det å overleve.. Så siden du bruker AI som argumentasjon: Sitat In the Witcher lore, the Trial of Grasses, a process designed to mutate a child into a Witcher, has a very low survival rate, with only about 3 out of 10 boys surviving. In the case of girls, the survival rate is even lower, with no girls reported to have survived the standard Trial of Grasses. The Manticore School made attempts to create a formula that would allow female witchers, but the results were consistently unsuccessful, with only one in ten women surviving Poenget er at det er et tynt grunnlag, og ikke klart lagt opp til i spill historien. Så helt innanfor å kritisere dette, og hvorfor mange ikke kjøper denne nye retningen. EDIT: Og btw dette med at hun kan heale seg selv.. Det er ikke slik denne seansen fungere, det går ikke på at hun er en wolwerine. Red Frostraven skrev (1 time siden): Jeg tror heller ikke det er så lurt å forhåndsdømme et plott i et spill før man vet hva som faktisk skjer og har skjedd. Spesielt ikke i en tråd som egentlig handler om den illegitime kritikken, ikke legitim. Altså. Tråden handler nettopp om anti-woke trollingen som har fått utviklerene og denne stemmeskuespilleren til å reagere. "I en fersk video fra YouTube-kanalen Fall Damage, tar Cockle et oppgjør med de som mener valget av Ciri er «woke». Disse menneskene mener CD Projekt RED kun har valgt henne i et forsøk på å blidgjøre venstresiden av politikken, og hevder at «ekte fans» heller vil ha Geralt." Den handler ikke egentlig om at noen spillere mener det er problemer med plottet om en kvinnelig witcher. Det blir å trivialisere stemmene som får dem til å reagere, og det å implisere at det er den seriøse delen av kritikken de klager på er igjen usakeliggjøring av hva de faktisk sier -- i samme gate som skaper disse problemene skuespilleren klager på, og anklagene om at de er woke i utgangspunktet. Legitim kritikk og seriøs diskusjon om spillet, ironisk nok, hører hjemme i en annen seriøs tråd. Denne tråden er seriøs, men handler om at utviklerene utsettes for mindre seriøse propagandakampanjer. Jeg kan mye om temaet, og deler av hva jeg vet, fordi nordmenn er grovt underinformert om anti-woke og alternative høyre sin misinformasjon på nett, og var ikke forberedt på denne misinformasjonen som rammet unge menn i Norge. https://www.nrk.no/norge/47-prosent-av-unge-norske-menn-ville-stemt-pa-trump-1.17097282 Så jeg har ikke lov å ha en mening om det som skal selges til meg, hype meg opp for neste innslag i Witcher serien.. Det er faktisk bra at fans og publikum kommer med sin mening om det som presenteres. Så utviklerne kan lage noe som publikum vil ha. Om de vil miste X antall fans, så er jo det deres valg. Men fremdeles helt legitimt at fans kritiserer, når suksessen til hele universet er takket dem. Og at dette har blitt en del av den felles kulturarven vår. Det andre der, gidder jeg som sagt ikke kommentere i denne tråden. Da vi får holde oss til at det er grunnlag for kritikk, i det CDPR har vist i trailer og uttalelser. Og ikke bare kan avfeies som at 'anti woke' skriker igjen uten noen grunn.. Endret 24. mai av Lush 1
Red Frostraven Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Lush skrev (13 minutter siden): Så jeg har ikke lov å ha en mening om det som skal selges til meg, hype meg opp for neste innslag i Witcher serien.. Det er faktisk bra at fans og publikum kommer med sin mening om det som presenteres. Så utviklerne kan lage noe som publikum vil ha. Om de vil miste X antall fans, så er jo det deres valg. Men fremdeles helt legitimt at fans kritiserer, når suksessen til hele universet er takket dem. Og at dette har blitt en del av den felles kulturarven vår. ...sier du i en tråd som handler om nettopp useriøs anti-woke kritikk. Tråden handler bokstavelig talt ikke om seriøse bekymringer fra folk som har lest bøkene, men om folk som bruker 'woke' som del av kritikken sin av utviklerene. 1 3
Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Red Frostraven skrev (8 minutter siden): ...sier du i en tråd som handler om nettopp useriøs anti-woke kritikk. Tråden handler bokstavelig talt ikke om seriøse bekymringer fra folk som har lest bøkene, men om folk som bruker 'woke' som del av kritikken sin av utviklerene. Tja, den handler om at Geralt stemme skuespilleren, sier at der er ikke woke at Ciri nå er en Witcher. Da det er 'syltynt'grunnlag for det i spill og bok lore. Så ingen grunn til å kalle dette woke ifølge han, eller kritisere valget til CDPR..... Greit nok, men det er grunnlag til å kritisere akkurat det, uten å bli stemplet som 'anti woke' og at dette kommer fra ytre høyre og alt det der. Som du selv sier nå, etter et par innlegg. Så om alle bevisene dine, av de som kaller det woke. Så er det substans i det, og ikke bare som han her, les bøkene og alt er greit. Som sagt, om valget til CDPR er woke, er en diskusjon vi kan ta i den andre tråden. Siden du har mye på hjerte.. 1
Red Frostraven Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Lush skrev (2 minutter siden): Tja, den handler om at Geralt stemme skuespilleren, sier at der er ikke woke at Ciri nå er en Witcher. Da det er 'syltynt'grunnlag for det i spill og bok lore. Så ingen grunn til å kalle dette woke ifølge han, eller kritisere valget til CDPR..... Greit nok, men det er grunnlag til å kritisere akkurat det, uten å bli stemplet som 'anti woke' og at dette kommer fra ytre høyre og alt det der. Som du selv sier nå, etter et par innlegg. Så om alle bevisene dine, av de som kaller det woke. Så er det substans i det, og ikke bare som han her, les bøkene og alt er greit. Som sagt, om valget til CDPR er woke, er en diskusjon vi kan ta i den andre tråden. Siden du har mye på hjerte.. Det han faktisk sier er at det ikke er woke at hun nå er hovedkarakteren i et spill, gitt hennes status som hovedkarakter og personen plottet dreier seg om i de senere bøkene. Han sier ingenting om at hun blir en Witcher. Merk dog at det er mer usannsynlig enn umulig, men også Geralt var mer sannsynlig å dø. Vi vet ikke hvorvidt skolen til Ciri gjør noe radikalt annerledes -- men jeg har tillit til CDPR, gitt deres historie. Men dette går an å diskutere i en seriøs tråd om spillet. Denne handler om idioter som dette, som begge påstår at det er umulig for kvinner å bli witchere, ~15 år etter bøkene. Merk at det er helt mulig å gjøre prosesser som er farlige mindre farlige. 2 2
herzeleid Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Jeg synes det er synd det fort blir så voldsomt radikalt her inne. Det må gå an å se at et større mangfold i spillfigurer og historier absolutt kan være et gode, samtidig som vi bør kunne se at en noe kritikk av politisk aktivisme innen spillmediet er berettiget. Når en skriker "fascisme" så fort en møter meningsmotstand er jeg redd en bidrar til å styrke det andre ytterpunktet, og det fremstår ganske ekstremt. Kjenner jeg savner "konsollkrigene", da kranglene i det minste hadde hovedutspring i spill(konsoller), og man ikke trodde motparten var Mussolini. 1
Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Red Frostraven skrev (46 minutter siden): Det han faktisk sier er at det ikke er woke at hun nå er hovedkarakteren i et spill, gitt hennes status som hovedkarakter og personen plottet dreier seg om i de senere bøkene. Han sier ingenting om at hun blir en Witcher. Merk dog at det er mer usannsynlig enn umulig, men også Geralt var mer sannsynlig å dø. Vi vet ikke hvorvidt skolen til Ciri gjør noe radikalt annerledes -- men jeg har tillit til CDPR, gitt deres historie. Men dette går an å diskutere i en seriøs tråd om spillet. Denne handler om idioter som dette, som begge påstår at det er umulig for kvinner å bli witchere, ~15 år etter bøkene. Merk at det er helt mulig å gjøre prosesser som er farlige mindre farlige. Ja, det å si at W4 har blitt woke uten å ha kjennskap til kildematerialet, men bare fordi man nå ser en kvinne i neste spill. Yep, det er blir for dumt. Men det er en sannhet i selve kritikken som jeg har begrunnet. Og man kan kalle dette woke, når det er et klart standpunkt i CDPR, for en DEI agenda i dag til forskjell fra sist gang. Ikke bare i selskap men også i det de lager. Fordi det skal såklart representere alle spillere... høres det kjent ut. https://www.cdprojektred.com/en/diversity Sitat At CD PROJEKT, we are committed to creating rich and immersive virtual worlds that provide gamers with high-quality entertainment, which is why we strive to create realities that are credible and internally consistent. We consider it important to reflect the diversity of our world in large and small ways, both its bright and dark sides. This way, we can create fantastic worlds populated by true-to-life people and emotionally engaging events. We believe that these types of deep worlds are ones that engage gamers and ensure they want to come back to them. Og det er her jeg er meget kritisk til om det er mulig å gjøre troverdig, og ikke bare fordi hun kan ikke være "dårligere" enn Geralt, eller at kvinner også må se at de kan være som Geralt.. Når hun allerede er sterk nok, og kunne bært serien videre uten dette. Vi får se hva de leverer, men ikke noe hype for dette, og hva annet de kan ha endret. igjen, det er ingen problem at hun er hovedkarakter i neste Witcher serien Men hun har ikke blitt etablert som en faktisk Witcher, eller på denne veien. Hun var sist på vei til å bli en Empress, eller tilsynelatende dør i de ulike spill sluttene. Og i bok lore, så er det heller ikke tilfelle. Og alt vi har lært om universet tilsier at hun mest sannsynlig ikke vil overleve, da hun er kvinne, for gammel, og har Elder Blood. Disse momentene gjør det meget usannsynelig. Så det må skje et halleluja øyeblikk, og her mener jeg det må i det minste være et spill i mellom. For i hva de har forklart, og som du tilføyet, så handler spillet om at hun er en Witcher 20 år senere, og at vi skal få se hun tar prøvelsen, som ikke er nok i seg selv. Og så kan du legge til de andre momentene i kommentarene her. At Witcher serien spilles av mest menn, alltid har hatt en forventning om sex og at Ciri ikke kan levere på dette(eller er hun lesbisk nå.. går litt imot å bli Empress da..) Samt at universet til nå har reflektert middelalder samfunn og dets samfunns struktur, men med magi og unaturlige monstre og kryp. Her er jeg mer åpen da det er naturlig når man først skal fortsette serien, er det naturlig at Ciri blir hovedkarakter. Selv om det går på bekostning av hva serien har inneholdt tidligere. Men spent på hvodan den samme verden, vil bli framvist men en klar agenda i studioet. Men tilbake til Lore. så har forutsetningene til at Ciri kan bli en withcer, skjedd 'off screen' (for nå) At det har blitt utviklet en ny Witcher prosess, som muligjør at en med Elder Blood, gammel og kvinne. Overlever og blir en Witcher... og kanskje en Witcher med enda sterkere magi enn Geralt.. Som i de videoene, og CC du henter opp her, så påpekes også det samme, og det blir kalt woke. Ikke at det er bare fordi de har valgt en kvinne, men fordi hun nå er en Witcher og lignende har skjedd i andre franchiser. Men de mangler noe av lore kjennskapen, til å se den teoretiske muligheten. Og jeg enig at det virker at dette gjøres mer av agenda, enn at de naturlig fortsetter historien, selv om jeg er uenig i at dette vil tilsi at spillet kommer til å bli dårlig fra det vi vet. Som er greit å huske på i akkurat denne franchisen. At det går ann å kritisere uten at det bare er "anti woke tøv", og at det deler signaler med f.eks veilguard, rings of power, witcher tv serien, wheels of time som ble nevnt av Gamer. Fordi det har rot i virkeligheten, selv om man ikke er enig i årsaken bak. 1
Lush Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai herzeleid skrev (1 time siden): Jeg synes det er synd det fort blir så voldsomt radikalt her inne. Det må gå an å se at et større mangfold i spillfigurer og historier absolutt kan være et gode, samtidig som vi bør kunne se at en noe kritikk av politisk aktivisme innen spillmediet er berettiget. Når en skriker "fascisme" så fort en møter meningsmotstand er jeg redd en bidrar til å styrke det andre ytterpunktet, og det fremstår ganske ekstremt. Kjenner jeg savner "konsollkrigene", da kranglene i det minste hadde hovedutspring i spill(konsoller), og man ikke trodde motparten var Mussolini. Yep, dessverre har frontene bygget seg opp, og begge sider har sin oppfatning om årsaken bak. Jeg skal innrømme at jeg har min, men tror alle er enig i at vi alle vil ha god underholdning, som lages for alle og ikke lar seg styre av en agenda fra noen.
AtterEnBruker Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Peter Johansen skrev (7 timer siden): For å sitere deg: "For de som ikke vet, Gamergate var selve startfasen på det vi i dag kaller antiwoke (også kjent som fascisme)" og "Fascisme, inkludert antiwoke, er en taper-ideologi." God dag, mann økseskaft! Jepp. jeg skrev også dette: "en fiende som er årsaken til alt som er galt i ditt liv, ditt levesett, ditt lands kulturelle identitet, og hvis du joiner oss, kan vi knuse denne fienden sammen!". Som du rett ut bekrefter ved å skrive dette: Peter Johansen skrev (7 timer siden): Det har vært en helt åpenbar trend innenfor populærkulturen det siste tiåret, med å ta franchises og sjangre som hovedsakelig appellerer til menn (sci-fi og fantasy) og feminisere dem, og dessuten undergrave deres tradisjonelle vestlige kulturelle og verdimessige troper. Det du gjorde der, er nøyaktig hva jeg snakket om: Å spre et forfølgelseskompleks i form av et narrativ om at en historisk dominerende inne-gruppe, som i dette tilfellet er menn, er under angrep fra en ute-gruppe, eller en historisk ikke-dominerende gruppe, som i dette tilfellet er kvinner. Det er nøyaktig hvordan fascisme fungerer. "The followers must feel besieged" - Umberto Eco (EDIT: Dette er ikke ensbetydende med at du er en fascist. Folk trenger ikke nødvendigvis være fascister for å tro på fascistisk propaganda) Og det er ikke begrenset til spill. Man ser overalt i verden hvor menn blir foret løgner om at de er under angrep og blir "undergraved" og "nedverdiget" av progressive verdier. Artikler som sier "Menn blir shamet...". Som teknisk sett er sant. Menn blir faktisk shamet. I den form at de blir stemplet og kalt ting som pyser, pingler, soyboys, cucks, beta males osv, hvis de begår den kardinale synd ved å våge å bevege seg utenfor boksen av et sett med begrensede og bestemte maskuline normer. Men det er ikke det diverse artikler skriver om. De sprer usanne narrativer om at menn blir shamet for å (og dette er ofte vagt beskrevet) være opptatte av trening, økonomi og "handlekraftighet", hva nå enn de mener med handlekraftighet. De forklarer sjelden til aldri i detalj hva de mener med det. Fordi da blir det vanskeligere å forsvare og sjule deres egentlige standpunkt. Og nei, det er ikke hovedsaklig menn som liker sci-fi og fantasy. Når en viss fantasy-serie på HBO landeplaget verden på 10-tallet, var det minst like mange kvinner som menn som pratet om den serien konstant. Denne konstanteringen av at visse kulturprodukter er forbehold "kun menn" vitner også om et alarmerende forhold til det motsatte kjønn, der de ikke ses på som like mennesker, men noe separert fra konseptet "manndom", og et "uønsket element". Noe som ikke bare blir kodet av dette forfølgelseskomplekset, men ofte gjennom rigide tradisjonalistiske hierarkier. Men hensikten med slike forfølgelseskompleks, er å isolere. Å svekke solidaritet mellom ulike grupper, så de lettere kan domineres. Et nylig prakteksempel på dette er i Sør-Korea, der en søppelknuller av en president brukte nøyaktig den samme "splitt og hersk"-teknikken. Og deretter prøvde han seg på et kuppforsøk. Takk høyere makter for at han ble avsatt, men skaden er allerede skjedd: En betydelig mengde unge menn der borte er nå overbevist om at kvinner med en viss mengde frihet, er deres fiender, og en trussel for menns selvrealisering og et hinder for oppnåelse av menns potensial. Og deretter isolerer mennene seg fra kvinnene, og dette skaper en splid der kvinner også isolerer seg fra menn. De har jo ikke lyst til å ta sjansen med å innlede et forhold med noen som kanskje er hjernevasket til å se dem som en mindrerangs borger. Og alt dette skjer i en tid der senkapitalismen har nådd et stadium av krise. Da dukker det alltid opp mediekampanjer der grupper settes opp mot hverandre. Gamergate var en slik kampanje. Og Steve Bannon brukte gamergate som en oppskrift for å radikalisere flere mennesker. Her er forøvrig litt historie om hvordan menn og kvinner var minst like interesserte i faget om programmering av datamaskiner på 70-og tidlig 80-tall. Under Reagan endret ting seg, og narrativet om at "datamaskiner er kun en gutte-greie" ble desverre et dominerende et, som desverre viser seg å fremdeles være seiglivet i dag. https://www.npr.org/sections/money/2014/10/21/357629765/when-women-stopped-coding https://homes.cs.washington.edu/~lazowska/mit/ https://randalolson.com/2014/06/14/percentage-of-bachelors-degrees-conferred-to-women-by-major-1970-2012/ Og det kan få enkelte menn til å føle seg at de har et mer "eierskap" til fenomener som datamaskiner og videospill enn det kvinner har. At det er en slags "gentlemens club". Kan virke logisk, men i det lange løp har det ikke vist seg å være logisk. Det prates ofte om menns ensomhet, og menns høye selvmordsstatistikk. Ensomheten kan forklares ved at de isolerer seg selv med disse verdi-kodeksene, som f.eks "vær handlekraftig, ikke vær for feminisert" og de begrensede måtene det kan tolkes. Selvmordsstatistikken kan ofte forklares med at de lurer seg selv til å være miserable. Deres hovedfokus er å oppbevare deres maskuline identitet og selvbilde, etter den oppskriften de har blitt flaska på av diverse omgangskretser. Vær bøff, vær sterk, vær rik, vær en tøff og skummel jævel, få masse grevling på knaggen. Når de føler at de ikke klarer å leve opp til de standardene, og samtidig ikke klarer å bryte ut av den sirkelen, blir de desperate og i villvarelse. Og da skjer det kjipe ting. Det som gjør det enda jævligere er hvordan antifeminister utnytter dette for å angripe feminister og egalitære bevegelser. "Feminister bryr seg ikke om menn. Menn har høyere selvmordsstatistikk enn kvinner. Hva sier feministene til det? Hæ?Hæ??" Feministiske organisasjoner bryr seg faktisk om menns helse. Både kvinner og menns. Men det de ikke kan tilby menn, er den spesifikke sannheten noen menn kanskje er ute etter å få bekreftet. Egalitære bevegelser har ingen mytisk fortelling om "en tid da alt var bedre før" å tilby. Til slutt: jeg kommer aldri til å behandle narrativet om at "menn blir undergravet, feminisert og angrepet av woke, DEI, feminister, likestilling, osv" som noe legitimt, eller noe som har et snev av sannhet i seg. For det hadde gjort meg medskyldig. Jeg har vært medskyldig i å tro og spre løgner av antiwoke før. Aldri mer! Jeg kommer til å fortsette å påpeke at disse narrativene finnes, og at de brukes med uærlige hensikter. men jeg vil aldri, aldri, aldri legitimere og verdiggjøre disse narrativene. Folk kan skrike og klage så mye de vil. Endret 24. mai av AtterEnBruker 2 1
Gynvaelbleidd Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai "The Witcher" er Geralts tittel. Det er navnet på en novelle i Sapkowskis første samling. Å bruke det som en generisk tittel for hvem som helst med et sverd og mutasjoner er feil. Ciri er ikke The Witcher, og hun skal heller ikke være det. Hvis de gir henne mutasjonene og gjør henne steril, nuller de ut Ithlinnes profeti. Den Hvite Frosten er ikke en trussel man "overvinner", den er uunngåelig, en syklus. Kanskje hun forsinket den i Witcher 3, men hvis de nå hevder at hun stoppet den helt, så er det en av de største retconene. Om noen kaller det woke, er det en diskusjon CDPR aldri kommer til å vinne uansett, de er stolte av ESG-profilen sin. Poenget er at dette bryter med det som faktisk gjør Sapkowskis univers unikt, konsekvens, kultur og tematisk tyngde. Strip alt det bort, og du sitter igjen med et hvilket som helst fantasyspill med kjente navn. Ikke The Witcher.
disk Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai On 5/24/2025 at 6:36 PM, Peter Johansen said: Det har vært en helt åpenbar trend innenfor populærkulturen det siste tiåret, med å ta franchises og sjangre som hovedsakelig appellerer til menn (sci-fi og fantasy) og feminisere dem, og dessuten undergrave deres tradisjonelle vestlige kulturelle og verdimessige troper. Å påstå at å påpeke dette er "fascisme" blir absurd, og er selve definisjonen på "stråmannargumentasjon". Kanskje riktig på noe, men eg tenker disse folka bare prøver å ta en sjanger som flest menn har likt, og så samtidig prøve å nå ut til et bredere publikum. Når det de lager også er ræva, og de bommer på rollene i produktet, så er det til slutt bare et dårlig produkt uten at noen prøver angripe noen. Synes matrix 4, klarte å gjøre narr av denne måten å lage film på. De bare MÅTTE ut med noe drit, fordi merkevare. De klarer ikke la vær å melke en franchise, og ofte prøver dem samtidig å bare tiltrekke seg et bredere publikum i samme slengen. Det må jo bare bli dårlig. Det skal veldig lite til på nettet, å gjøre noe stort av lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå