BamseMums80 Skrevet 30. september Skrevet 30. september 5 hours ago, Chris93 said: At folk går tilbake til det som er kjent er ikke overraskende, men med hva du skriver så der ut som om du prøver å få dem til å vende tilbake før de har forsøkt linux. Spesielt med de skrekkeksemplene dine. Når det kommer til alternativ til VLC har jeg ikke så mye å komme med. Mpv finnes, men jeg har aldri brukt den, og den er ikke den mest brukervennlige avspilleren om du skal gjøre noe mer enn å trykke spill av. Thunderbird er mailklienten jeg bruker, så noe alternativ har jeg aldri sett etter, men kanskje noen andre har noen innspill? Skrekkeksempel? hehe. At en NAS ikke virker,eller at disker ikke blir registert er noe folk sliter med,det vet jeg. At noen lar seg avskrekke av det sier mer om Linux en om meg. Det burde være en lett sak å fikse,men i Linux kan dette være en kjempestor utfordring. Derav kommer også det jeg skrev. Men har man ikke noe problemer fra man har installert,så klarer jo til og med jeg se at Linux sansynligvis vil fungere like godt som Windows. Celluloid er MPV,bare med et noe mer brukervennlig grensesnitt. Men er alt for simpelt. 1
Bing123 Skrevet 30. september Skrevet 30. september 4 hours ago, BamseMums80 said: Eller at disker ikke blir registert er noe folk sliter med,det vet jeg Hva mener du egentlig med "registrert"? Grensesnittene er særdeles standardiserte: SATA, NVMe og for den del USB siden du snakker mye om eksterne disker. Hvilket filsystem er det på disse diskene?
BamseMums80 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Dette er for meg ordnet for lengst. Men problemet var at diskene vises i "Disks" men kunne ikke mountes. Det var i mitt tlfelle pga disse diskene var koblet opp via et SATA kort i en PCI-e slot. Dette kortet var tilsynelatende funksjonellt i Linux. (derav diskene ble funnet) men kunne ikke brukes. Forøvrig ingen problem i Windows. Dette er Linux bra på,og stort sett det jeg bruker det til: Dersom andre ikke bruker det utover dette,så forstår jeg hvorfor man favoriserer Linux fremfor Windows.
Chris93 Skrevet 30. september Skrevet 30. september Ok, så det var nok et driverproblem. Det er dessverre en reell ting som man kan støte på, noen leverandører bryr seg lite om linuxdrivere. Eller eventuelt at driverne du trengte ikke var inkludert i kernel eller distroen din den gangen du prøvde. Hvem vet? 1
BamseMums80 Skrevet 30. september Skrevet 30. september 1 hour ago, Chris93 said: Ok, så det var nok et driverproblem. Det er dessverre en reell ting som man kan støte på, noen leverandører bryr seg lite om linuxdrivere. Eller eventuelt at driverne du trengte ikke var inkludert i kernel eller distroen din den gangen du prøvde. Hvem vet? Ja,det er jo det jeg vil fram til. At dette er desverre ting man faktisk må forvente ved å bruke Linux. Et litt mer nylig eksempel: Jeg har et Keychron tastatur. For de som har det samme,vet at man må inn via browser for å oppdatere firmware etc. Dette går sømløst under Windows. Under Linux var det problem med en gang. Det skjer ingenting ved å klikke "connect" Forventet reaksjon er at da går man inn i launcheren og får opp masse alternativ. Under Linux får man opp en melding "HID connected" og intet mer. En ting er jo at dette er irriterende. En annen ting er jo hvor mye erfaring med PC skal man ha for og forstå hva man gjør fra her? De fleste vil begynne å google. Hvor lang tid dette tar,kommer vel også an på hvor stor forståelse man har,og hva man skal spørre om. Mange vil nok sikkert gå via KI. Det er jo greit nok,men da er det med en gang opp med Terminalen. Man må lage et unntak,sån at tastaturet får komunisert med launcheren. Som er lett og forstå for enkelte,men sett i målestokk med Windows - Der man trykker "connect" og dèt er det,så er det jo en viss forskjell i brukervennlighet her. Jeg har ikke noe i mot Linux. Det er jo også slik at de fleste distroer er helt gratis,så hvordan kan man egentlig klage? Men hvordan klarer man påstå at dette er enklere en Windows? Det er det ikke. Det var alt jeg ville si. For mange er brukervennligheten veldig viktig. Det var et poeng her med hvor villig man er til å lære. Det er sant,mens veldig mange bare ønsker at ting skal virke. Spiller ingen rolle hva det er. Da mener jeg Windows er enklere. Det er mye med Linux jeg liker som jeg ikke har nevnt noe om.
Svein M Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) Om en skal bruke programmer som er på Windows, men ikke på Linux så tror jeg kanskje det er best å holde seg på Windows. Om det bare er nettlesere, Libreoffice og andre programmer som kan kjøres på Linux så vil Linux passe bra. Jeg har dual boot på maskinen med disken fordelt (partisjonert) mellom Windows 10 og kubuntu (Ubuntu med KDE Plasma). De fleste maskiner vil virke med Linux, og de fleste printere også. Men det finner en fort ut om en installerer. Mange Linux distribusjoner kan også kjøres fra USB-stick for å prøve før en installerer. Endret 30. september av Svein M 2
Bing123 Skrevet 1. oktober Skrevet 1. oktober 15 hours ago, BamseMums80 said: Jeg har et Keychron tastatur. For de som har det samme,vet at man må inn via browser for å oppdatere firmware etc. Dette går sømløst under Windows. Under Linux var det problem med en gang. Det skjer ingenting ved å klikke "connect" Forventet reaksjon er at da går man inn i launcheren og får opp masse alternativ. Under Linux får man opp en melding "HID connected" og intet mer. En ting er jo at dette er irriterende. En annen ting er jo hvor mye erfaring med PC skal man ha for og forstå hva man gjør fra her? Så tastaturet fungerer. Oppdatere firmware er jo et eget kapittel som er leverandørens ansvar. Sier de at det skal fungere? Man må sjekke opp hardwaren man kjøper - hvilke plattformer de støtter. Det gjelder uansett, selv om man nok kan anta at ting skal fungere på Windows. Trenger man IO-utstyr som må fungere på Mac, iOS, Android etc så må man bare sjekke opp.
Locrin Skrevet 1. oktober Skrevet 1. oktober (endret) Spoiler 15 hours ago, BamseMums80 said: Ja,det er jo det jeg vil fram til. At dette er desverre ting man faktisk må forvente ved å bruke Linux. Et litt mer nylig eksempel: Jeg har et Keychron tastatur. For de som har det samme,vet at man må inn via browser for å oppdatere firmware etc. Dette går sømløst under Windows. Under Linux var det problem med en gang. Det skjer ingenting ved å klikke "connect" Forventet reaksjon er at da går man inn i launcheren og får opp masse alternativ. Under Linux får man opp en melding "HID connected" og intet mer. En ting er jo at dette er irriterende. En annen ting er jo hvor mye erfaring med PC skal man ha for og forstå hva man gjør fra her? De fleste vil begynne å google. Hvor lang tid dette tar,kommer vel også an på hvor stor forståelse man har,og hva man skal spørre om. Mange vil nok sikkert gå via KI. Det er jo greit nok,men da er det med en gang opp med Terminalen. Man må lage et unntak,sån at tastaturet får komunisert med launcheren. Som er lett og forstå for enkelte,men sett i målestokk med Windows - Der man trykker "connect" og dèt er det,så er det jo en viss forskjell i brukervennlighet her. Jeg har ikke noe i mot Linux. Det er jo også slik at de fleste distroer er helt gratis,så hvordan kan man egentlig klage? Men hvordan klarer man påstå at dette er enklere en Windows? Det er det ikke. Det var alt jeg ville si. For mange er brukervennligheten veldig viktig. Det var et poeng her med hvor villig man er til å lære. Det er sant,mens veldig mange bare ønsker at ting skal virke. Spiller ingen rolle hva det er. Da mener jeg Windows er enklere. Det er mye med Linux jeg liker som jeg ikke har nevnt noe om. Jeg skal ikke si at du ikke har rett, fordi du har noen gode poenger. Men de som foretrekker Linux over Windows har gjerne flere grunner for dette. Det at noe fungerer smertefritt på Windows kan være et hint om noe guffent. På Windows: Wow so kult, Chrome kan bruke en eksperimentell webhid funksjon til å få full tilgang til tastaturet mitt via nettleseren. På Linux: Eh nei du kan faktisk ikke bare få full tilgang til brukerens tastatur uten å eksplisitt be om dette. På Windows: Wow så kult jeg kan installere Kernel level anticheat som bokstavelig talt har tilgang til de innerste bitene av operativsystemet mitt og kjører ukjent kode. Jeg stoler totalt på at spillselskapet håndterer den dypeste tilgangen til maskinen min på en skikkelig måte! https://www.theregister.com/2016/09/23/capcom_street_fighter_v/ https://www.trendmicro.com/en_us/research/22/h/ransomware-actor-abuses-genshin-impact-anti-cheat-driver-to-kill-antivirus.html https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Copy_Protection Selv med denne tilgangen finnes det måter å jukse på så jeg ser ikke helt verdien. På Linux: Eh nei, kun Linux kernelen har tilgang til det aller helligste. Når det kommer til hva som er enklere så mener jeg fortsatt at det kommer ann på hva man er vant med. Jeg gikk for ca 6mnd siden over til kun Linux + Mac og det å lære seg alle særegenheten i Mac var like vanskelig for meg som å lære meg Linux. Terminalen er forøvrig ikke vanskelig, det er bare tekst, men jeg kan forstå at det er skummelt for nybegynnere. Jeg foretrekker enormt å skrive: brew install podman podman-compose podman vm init podman vm start på Mac fremfor å gå til nettsiden, laste ned .dmg fil. Klikke på dmg fil, dra icon inn i applikasjonsmappa ??? etter en tid kan jeg søke etter applikasjonen og starte den. Dette er kun intuitivt for de som har hatt Mac i årevis allerede. Men jeg kan akseptere mye så lenge brukeropplevelsen er ganske stabil. Systemvalgene jeg gjør i Linux holder seg. Systemvalgene jeg gjør på Mac holder seg. Windows har en lei tendens til å absolutt gi blanke faen i at du allerede har svart på spørsmål om å bruke onedrive, å har du satt firefox som nettleser, ups vi hadde et problem så nå er det satt til edge igjen, "å hei her er en ny widget i oppgavebaren din som du ikke vil ha". Endret 1. oktober av Locrin 1 1
bo1e Skrevet 1. oktober Skrevet 1. oktober (endret) Det fine med mac er at du har terminalen. Bortsett fra det syns jeg mac er temmelig forferdelig. Hvordan man installerer ting varierer en del. Mange gjør det ved at du laster ned et image og så mounter du det og så drar du noe over i applications-mappen. Men akkurat hvordan det ser ut og gjøres er forskjellig. Noen er nesten helt automagisk, noen er helt manuelle, mens andre har et popup-vindu fra 90-tallet der du enkelt gjør selve draingen. Det er temmelig hubbabubba. Og man er fullstendig uten et forhold til hvor ting lever i det faktiske filsystemet. Men det er vel fordi du egentlig skal kjøpe alt du bruker fra app store, som bare inneholder overpriset søppel med apple-tax på toppen. Men flott når det man skal ha kan installeres med brew. Mac driver også å legger sikkerhetssperrer på filer lastet ned fra nettet. Noen videoformater nektet macos helt å spille av fordi de kom fra nettet, så jeg måtte manuelt fjerne et sikkerhetsflagg fra filene via terminalen før videoavspilleren fikk lov til å åpne dem. Nok en gang fordi innholdet jeg ønsket å bruke ikke var kjøpt i itunes med apple-tax. Endret 1. oktober av bo1e 1
quantum Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) bo1e skrev (På 1.10.2025 den 11.23): Det fine med mac er at du har terminalen. ... ... og at Apple ikke har lagt på samme nazi-regime som de har gjort på iOS ... men det er litt hubbabubba, som du sier. Kjørte Mac i mange år, men er tilbake på Linux, pga. litt mindre "hubbabubba". Dog, det er fullt mulig å sette seg inn i hvordan OSX funker under panseret (Basis er jo en herlig blanding av FreeBSD og en micro-kjerne kalt xnu, etterfølgeren til mach), mye xml config, og så har de sitt eget filhierarki og navnestandard som de har tredd oppå vanlig BSD, hvis man liker at ting er konsistent så kan dette være litt slitsomt. Standardmåten å installere software på, ved å bare å kopiere inn en mappe med innhold som følger visse konvensjoner, er superenkel og sånn seg også litt genial, må jeg innrømme at jeg syns. Syns ikke det er så mye å hente på Mac for oss som driver med utvikling, vi har tilgang til de applikasjonene vi trenger på Linux, men vil man ha MS Office, Lightroom etc. etc. så er Mac et mye bedre alternativ enn Windows, etter min mening. Windows er fortsatt bare slitsomt, selv om ting har bedret seg. Endret 21 timer siden av quantum
quantum Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Cyrio skrev (På 22.5.2025 den 8.27): Ville gått for Linux. 🙂 Det virker litt rart i starten, men det er sinnsykt behagelig når man blir vandt med det. Om du vil ha en litt sømløs overgang, så installerer du Linux Mint Debian edition. Veldig raskt og fint, og kjempebrukervennlig om du ikke liker å bruke tid i terminalen. Lykke til 🙂 Zorin 18 er nettopp kommet ut. Ubuntu 24.04 i bånn og en übersmooth gnome-desktop på toppen. Det er lagt ned MYE ressurser i å få til en grei overgang fra Windows for de som kommer derfra. Det gjør ikke jeg så jeg vet ikke hvor bra det er, men tipper det slår Mint ned i støvlene :o)
quantum Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden BamseMums80 skrev (På 30.9.2025 den 11.51): Skrekkeksempel? hehe. At en NAS ikke virker,eller at disker ikke blir registert er noe folk sliter med,det vet jeg. At noen lar seg avskrekke av det sier mer om Linux en om meg. Det burde være en lett sak å fikse,men i Linux kan dette være en kjempestor utfordring. Derav kommer også det jeg skrev. Men har man ikke noe problemer fra man har installert,så klarer jo til og med jeg se at Linux sansynligvis vil fungere like godt som Windows. Celluloid er MPV,bare med et noe mer brukervennlig grensesnitt. Men er alt for simpelt. Hele poenget med å bruke Linux er å slippe å bruke noe som er "like godt som Windows", fordi man da har lagt lista veldig lavt. Skal du game eller bruke annen programvare som bare er tilgjengelig for Windows, derimot, er selvsagt Windows best. Men wine eller vmware kan være brukbare alternativer om det kun er enkelte applikasjoner man er avhengig av og ellers vil vekk fra Windows-rælet. Problemen du beskriver har jeg aldri opplevd, om det er et tosifret eller tresifret antall pc'er jeg har installert og kjørt Linux på oppgjennom åra vet jeg ikke, men det er svært sjelden det er noe problemer. Akkurat nå sitter jeg på en "istykker" ex. windowslaptop av et helt standard Windowskompatibelt merke som ble kassert nettopp pga. Windowstrøbbel. Har kjørt Linux perfekt ever since. Når det er sagt, det fins hardware hvor det er dårlig linux-støtte og produsenten verken vil utgi dokumentasjon eller støtte linux med nødvendige kjernedrivere. I sånne tilfeller er det ikke sikkert alt funker like smertefritt. Se på støtte for de nye Mac'ene f.eks. eller ulike tablets. Her har Microsoft den fordelen at produsentene også leverer hardwaredriverne. På det aller meste av "standardhardware" funker alt sømløst. Google først om man er i tvil. Vil du ha noe som er helt bunnsolid kjøper du hardware som støttes av f.eks. RHEL, da blir det sikkert som banken, bokstavelig talt, siden det meste som skyfler penger rundt i samfunnet vårt går på RHEL. Det kalles såkalt "kritisk samfunnsinfrastruktur" og da opplever man selvsagt ikke rariteter med disker som "blir borte".
BamseMums80 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) 40 minutes ago, quantum said: Hele poenget med å bruke Linux er å slippe å bruke noe som er "like godt som Windows", fordi man da har lagt lista veldig lavt. Skal du game eller bruke annen programvare som bare er tilgjengelig for Windows, derimot, er selvsagt Windows best. Men wine eller vmware kan være brukbare alternativer om det kun er enkelte applikasjoner man er avhengig av og ellers vil vekk fra Windows-rælet. Problemen du beskriver har jeg aldri opplevd, om det er et tosifret eller tresifret antall pc'er jeg har installert og kjørt Linux på oppgjennom åra vet jeg ikke, men det er svært sjelden det er noe problemer. Akkurat nå sitter jeg på en "istykker" ex. windowslaptop av et helt standard Windowskompatibelt merke som ble kassert nettopp pga. Windowstrøbbel. Har kjørt Linux perfekt ever since. Når det er sagt, det fins hardware hvor det er dårlig linux-støtte og produsenten verken vil utgi dokumentasjon eller støtte linux med nødvendige kjernedrivere. I sånne tilfeller er det ikke sikkert alt funker like smertefritt. Se på støtte for de nye Mac'ene f.eks. eller ulike tablets. Her har Microsoft den fordelen at produsentene også leverer hardwaredriverne. På det aller meste av "standardhardware" funker alt sømløst. Google først om man er i tvil. Vil du ha noe som er helt bunnsolid kjøper du hardware som støttes av f.eks. RHEL, da blir det sikkert som banken, bokstavelig talt, siden det meste som skyfler penger rundt i samfunnet vårt går på RHEL. Det kalles såkalt "kritisk samfunnsinfrastruktur" og da opplever man selvsagt ikke rariteter med disker som "blir borte". Å i motsetning til deg,så har jeg svært sjelden Windows trøbbel. Sist gang har det ikke vært Windows sin feil engang,men hardware. Windows er jo såklart bedre fordi det er det mest dominerende. Det meste er tilrettelagt Windows. Er jo nettopp Linux er så tungvindt. Selv Linux devs innrømmer dette. Linux er ikke for nybegynnere. Selv om alt er polert og flott som f.eks i Mint,eller tilpasset Steam som Steam OS etc. Er man i tillegg nVidia bruker,og bommer på distroen,så sliter man allerede der. Kan sikkert dedikere endel tid til å krangle med diverse Linux brukere her inne,men det er jo bare samme argumentene som kommer fra alle parter uansett,så ser ikke vitsen. De fleste som er knallhard på Linux her inne er uansett folk som overhodet ikke representerer "de fleste" da de sitter med keyboardet 100% av tiden,og gjør selv det mest enkle av tasks i terminalen. Bruker PCen som en Windows bruker overhodet ikke kan kjenne seg igjen i. Det er og en bølge av panikkbrukere som lever i limbo pga Windows 10 støtten deres forsvant. Så Linux ser en slags renessanse,men allerede nå ser jeg jo at de fleste går over til Windows 11 etter kort tid. Linux er og blir for tungvindt for de. Betyr likevel ikke at jeg er i mot Linux,eller tror at enkelte ikke klarer overgangen helt fint. Noen behøver faktisk ikke mer en at Steam fungerer,og at man har en nettleser,Spotify og youtube. Disse merker knapt forskjell fra Windows til en distro som Mint etc. Endret 20 timer siden av BamseMums80
quantum Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) BamseMums80 skrev (12 timer siden): Å i motsetning til deg,så har jeg svært sjelden Windows trøbbel. Vil ikke si jeg har trøbbel, bare en dårlig brukeropplevelse (<== edit). Det spørs helt hva du skal bruke OS'et ditt til det, vettø. Gaming, utvikling for Windows desktop ... da suger Linux, det får vi ikke gjort noe med. For omtrent all annen utvikling er jo ikke Windows target og følgelig heller ikke ideell utvilklingsplattform. Støtten for containere er jo tilnærmet fraværende, medmindre du installerer WSL, da, selve manifestasjonen av Windows underlegenhet, vil noen si, eller en genistrek fra Microsoft som gir brukeren best of both worlds. Som jeg skrev ovenfor har Microsoft veldig god drahjelp fra hardwareleverandører når det gjelder drivere. Men det har Google også, det er en av grunnene til at Linux er så utbredt på mobil, selvsagt. Windows dominerer PC-markedet pga. tilgjengelighet (pre-installert på alle pc'er som selges) utbud av applikasjoner og gammal vane. Ikke fordi det er bedre. Selvfølgelig ser jeg hvor skranglete det er når jeg innimellom må bruke det, men det var verre før. Utfasingen av Windows 10 fører selvsagt ikke til at horder av Windows-brukere migrerer til Linux, de kaster heller den gamle pc'n sin eller fortsetter å bruke Windows 10 uten oppdatering. Trenger ikke være rakettforsker for å regne ut det. Det koker ned til at Linux er tungvint om applikasjonene du trenger ikke er tilgjengelig. Der er vi enige, resten av argumentasjonen din stinker det litt fanboy av, rett og slett. Men det er lov. Endret 8 timer siden av quantum
BamseMums80 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Vel,jeg ville ikke akkurat kalle meg selv en fanboy av noe OS. Selv om jeg er oppvokst med Microsoft siden DOS 6.2 og nærmest brukt hvert eneste OS de har utgitt siden den gang,både privat,skole og jobb. Synes argumentene dine er valid nok,det jeg ikke liker er de som sier Linux er så enkelt,og at overgangen er 0 stress. Noe som ikke stemmer,og det vet strengt tatt Linux brukere,men når man har brukt en distro siden 90 tallet,og er på dev nivå i Linux bruk,så er det jo mulig man ser seg litt blind på hvor "enkelt" det er å bruke i forhold til Windows. Det er i hvertfall hva jeg tror. Windows er heller ikke så ille som veldig mange skal ha det til. Også her bunner det vel litt på kunnskap og erfaring. Lærekurven er likevel enklere i Windows,men kan jo hende jeg favoriserer det pga det mestrer jeg bedre også. Når Microsoft går full abonnement mode på sine OS,som trolig er planen,så melder også jeg overgang til noe annet. Føler de er litt på feil kurs i forhold til hva forbrukere ønsker i favør hva de selv vil til fordel for profitt. Der krysser jo også Linux, Windows. Da Linux blir mer og mer forbruker vennlig.
bo1e Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) quantum skrev (6 timer siden): ... og at Apple ikke har lagt på samme nazi-regime som de har gjort på iOS ... men det er litt hubbabubba, som du sier. Kjørte Mac i mange år, men er tilbake på Linux, pga. litt mindre "hubbabubba". Dog, det er fullt mulig å sette seg inn i hvordan OSX funker under panseret (Basis er jo en herlig blanding av FreeBSD og en micro-kjerne kalt xnu, etterfølgeren til mach), mye xml config, og så har de sitt eget filhierarki og navnestandard som de har tredd oppå vanlig BSD, hvis man liker at ting er konsistent så kan dette være litt slitsomt. Standardmåten å installere software på, ved å bare å kopiere inn en mappe med innhold som følger visse konvensjoner, er superenkel og sånn seg også litt genial, må jeg innrømme at jeg syns. Syns ikke det er så mye å hente på Mac for oss som driver med utvikling, vi har tilgang til de applikasjonene vi trenger på Linux, men vil man ha MS Office, Lightroom etc. etc. så er Mac et mye bedre alternativ enn Windows, etter min mening. Windows er fortsatt bare slitsomt, selv om ting har bedret seg. Det er kanskje superenkelt, men likevel både og. Forskjellige ting gjør det på forskjellige måter. Og hvordan avinstallerer man noe? Det er virkelig hubbabubba. Ingenting ser ut til å ha en uninstaller. Så man må gjøre et sytemwide søk på fritekst, for det kan ha blitt plassert filer helt i hytt og gevær, og så manuelt slette alle treff? Eller man kan installere en egen generell uninstaller/cleanup programvare som gjøre dette for deg. Og den programvaren skal de sikkert ha betalt for. Korriger meg gjerne hvis dette er feil for jeg ble ganske sjokkert da jeg ikke fant noen måte å gjøre noe så grunnleggende som å avinstallere programvare. Endret 15 timer siden av bo1e
quantum Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden bo1e skrev (6 timer siden): Det er kanskje superenkelt, men likevel både og. Forskjellige ting gjør det på forskjellige måter. Og hvordan avinstallerer man noe? Det er virkelig hubbabubba. Ingenting ser ut til å ha en uninstaller. Så man må gjøre et sytemwide søk på fritekst, for det kan ha blitt plassert filer helt i hytt og gevær, og så manuelt slette alle treff? Eller man kan installere en egen generell uninstaller/cleanup programvare som gjøre dette for deg. Og den programvaren skal de sikkert ha betalt for. Korriger meg gjerne hvis dette er feil for jeg ble ganske sjokkert da jeg ikke fant noen måte å gjøre noe så grunnleggende som å avinstallere programvare. Hehe, ja, på ekte hubbabubba-vis så drar man bare hele applikasjonsmappa i søplebøtta. Om det fjerner alle etterlatenskaper 100% avhenger av applikasjonen, og ja, det fins en myriade av vaskeprogrammer som koster alt fra ingenting og oppover. Og så har du det du installerer via homebrew, og det du installerer via macports osv. osv. Så det er litt som cygwin og exe og msi-installere på windows eller deb+snap+flatpak+appimage på linux. Kick ass and chew bubblegum!
quantum Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden BamseMums80 skrev (10 timer siden): Vel,jeg ville ikke akkurat kalle meg selv en fanboy av noe OS. Selv om jeg er oppvokst med Microsoft siden DOS 6.2 og nærmest brukt hvert eneste OS de har utgitt siden den gang,både privat,skole og jobb. Synes argumentene dine er valid nok,det jeg ikke liker er de som sier Linux er så enkelt,og at overgangen er 0 stress. Noe som ikke stemmer,og det vet strengt tatt Linux brukere,men når man har brukt en distro siden 90 tallet,og er på dev nivå i Linux bruk,så er det jo mulig man ser seg litt blind på hvor "enkelt" det er å bruke i forhold til Windows. Det er i hvertfall hva jeg tror. Windows er heller ikke så ille som veldig mange skal ha det til. Også her bunner det vel litt på kunnskap og erfaring. Lærekurven er likevel enklere i Windows,men kan jo hende jeg favoriserer det pga det mestrer jeg bedre også. Når Microsoft går full abonnement mode på sine OS,som trolig er planen,så melder også jeg overgang til noe annet. Føler de er litt på feil kurs i forhold til hva forbrukere ønsker i favør hva de selv vil til fordel for profitt. Der krysser jo også Linux, Windows. Da Linux blir mer og mer forbruker vennlig. Om det ikke er noe stress så kvalifiserer det vel neppe som en overgang, der er vi helt på linje. For min del skrubber det når noen sier "Linux blir for tungvint for de" osv. Det er bare sprøyt. Linux er pr. i dag enkelt. Installasjonsrutinene har vært latterlig enkle i årtier. Hva kan man si om Windows? Ingen vet for Windows er pre-installert. Det gjør ikke Windows bra. Gnome desktop er enkel å bruke, så enkel at kun egnet for hjernedøde mener visst Linus, men jeg foretrekker den fremfor KDE. Printingsystemet er det samme som Mac bruker og det er ikke til å komme unna at det fungerer ganske sømløst. Ser windows-kolleger sliter av og til selv om pc'ene deres er styrt av en admin og satt opp i hue og ræva. Linux og mac bare virker av seg selv. Så nei. Linux er ikke tungvint. Men det er tungvint å lære seg noe nytt, enten det er Mac, Windows eller Linux. "Alle" kan Windows så da blir Linux "vanskelig". Og for en Windowsbruker som ikke vet hva han går til så kan det være et slag i trynet å oppdage hvor mange applikasjoner og spill hen må forsake. Jeg har brukt alle versjoner av Windows og kan det ganske godt, men det gjør bare vondt, vondt, vondt. Et lite kontrollspørsmål; Har Windows fått en konsistent dark-mode nå? Hvis ja, hvor mange år tok det? Rakleverket har kun én desktop-implementasjon og den er så råtten at det er for ressurskrevende å implementere konsistent look-and-feel. Og å starte OS'et uten er visst umulig??? Hva man finner om man begynner å grave dypere orker jeg ikke tenke på. De første versjonene av NT var ryddige, men også skrevet av folk Microsoft kapret fra DEC, David Cutler &co. Det var nesten en VMS-klone. Resultatet ble bra og så etterpå har Micorsoft stått fritt til å fucke det til for seg, og det har de benyttet seg av. Har de laget noe bra på egenhånd ever? MS SQL er solid, men det er jo en videreutvikling av Sybase. Office? Mjæ, det har vel blitt brukbart, men hvor lang tid har det tatt? Excel ble lansert på Mac først fordi Windows var for dårlig, og når man tenker på hvor hardt MacOS sugde på den tiden så sier det jo noe ... Mønsteret er tydelig; Micorosoft kjøper opp ting, ødelegger det og selger det så til deg og meg, hadde jeg nær sagt. Forretningsmodellen funker av gammel vane. Men rant til side, Nadella har gjort veldig mye riktig. Som javautvikler synes jeg det er det irriterende med .Net og C#, men jeg har verdens beste økosystem tilgjengelig likevel, og smartassene som utvikler .Net kjører sakene på MS-linux i Azure uansett så ... god natt og sov godt :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå